Fordson Dexta - Dexta 3000 - versnellingspook zit muurvast

Dag iedereen, ik zit met een serieus probleem. Enkele weken geleden heb ik een oude ford Dexta 4000 gekocht. even laten testen door een vriend (kenner) en was goedgekeurd. Ik heb er vandaag zelf even mee gereden voor de eerste keer. Geen enkel probleem. Tot ik vanavond nog een keertje wilde rijden. de versnellingspook is vast komen te zitten en kan geen enkele kant meer op. Hij zit muurvast en staat in een rare positie. Ik ben zelf absoluut geen mechanieker en heb geen kennis met traktoren herstellen. Via internet lees ik dat dit blijkbaar een meer voorkomend probleem is bij de Ford Dexta en dat het vaker voorkomt als men niet rustig en "in H" schakelt. Wellicht heb ik te snel geschakeld. Er wordt verteld dat middels 6 bouten het deksel van de versnellingsbak er af gehaald kan worden om de pook weer vrij te maken. Dit lukt me niet. Als ik de 6 bouten losschroef zit het deksel nog vast en ik zie ook nog een grote moer bovenaan op het deksel zitten. Zie foto's in bijlage. Kan iemand me aub helpen? Ik heb de traktor voor 2000€ gekocht als hobby en hoop nu niet meteen voor extreme kosten te staan... Wie kan mij helpen? Alvast heel erg dank voor jullie reactie. Fijne avond, Bruno
BrunoB

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
oldtimergek
Die grote moer is vulpunt om olie bij te vullen. Deksel moet er gewoon af willen als je de bouten allemaal los hebt. Vermoedelijk blijft ie plakken op de pakking.
BrunoB
@oldtimergek Dank je wel voor de reactie. Als de 6 moeren er af zijn, kan ik hem dan "lichtjes forceren" om het deksel los te krijgen. Hoe ingewikkeld is het daarna om de pook weer juist te zetten?
oldtimergek
@BrunoB waarschijnlijk is pook onderzijde het blokje wat versleten. Alles neutraal zetten en deksel is dan eenvoudig terug te plaatsen. Deksel als ie er af is uitkijken voor kabels voor de start beveiliging. Hoog/laag start beveiliging.
+1
oldtimergek
tractorfan.nl/topic/201711/ zie ook deze topic.
+3
monster 2012
Je moet ook de onderste stuurhuis beplating demonteren want daar zitten ook nog bouten waar de deksel mee vast zit. vlg mij zit hij met 8 bouten vast
BrunoB
Quote Reactie van @monster 2012:
onderste stuurhuis beplating

Dank je wel voor jouw reactie. Mijn excuses, ik ben nog een echte leek die alles wil leren 😉 Wat bedoel je met onderste stuurhuis beplating? Wat is dit? Alvast bedankt voor de info
blauwe tractor
De pook is ook gedraaid dus het blokje zal wel ernstig versleten zijn, gewoon sleufjes van de schakelringen opmeten en een nieuwe maken anders een sloopdeksel zoeken.

agrilineproducts.com/ford-fordson/1000-series/…
jammermaarhelaas
Op de schakeldeksel zit ook een soort rubberen dop, hier komt een kabel uit, en die gaat dan door de beplating. Deze beplating zit met een aantal schroeven vast. Deze platen moet je eerst demonteren. Dan zul je zien da de deksel met nog een paar bouten meer vast zit, die nu achter de platen vallen.
Mijn advies is om eerst de deksel en de rand er langs eens schoon te maken, want alle vuil en zand langs die rand komt straks deels in de bak terecht, en das niet fijn voor tandwielen en lagers.

Je hebt zo te zien een 2000 of 3000, want blauwe spatborden en een 8 versnellingsbak (2000 was er ook met 6 bak, en 4000 heeft volgens mij een andere deksel, en nooit blauwe spatborden). Dat die spatboren nog blauw zijn en de beplating nog aanwezig is zijn goede tekenen, vaak zijn de spatborden al eens overgeverfd en is alle losse beplating verdwenen.
jammermaarhelaas
Als je liever een andere deksel koopt dan deze op te knappen, dan adviseer ik je niet de goedkoopste op internet te gaan zoeken, maar even contact te leggen met een kenner, die weet welke deksel je moet hebben. Er zit namelijk wat kaf onder het koren, en dan kun je eindigen met een kapotte versnellingsbak.

Zie ook dit topic:
tractorfan.nl/topic/252147/
BrunoB
Alvast bedankt aan iedereen voor jullie reacties en tips! Ik zal er komend weekend proberen aan te werken. Ik hou jullie op de hoogte. Fijne dag!
BrunoB
Goedemiddag iedereen, hier ben ik weer, een stap verder 😉 Ik heb jullie aanbevelingen zo goed als mogelijk opgevolgd en met succes: het deksel heb ik zonder probleem kunnen losmaken. Ik heb de pook ook weer vrij gekregen. Het onderste blokje lijkt niet versleten volgens wat ik kan zien als beginnende mekanieker 😉 De pook beweegt weer horizontaal (van link naar rechts) en past ook weer in het "schuifstuk" dat ik even had losgemaakt, maar hij blijft in een vreemde positie staan en ik krijg hem niet terug. Hij lijkt 90 graden tegen de klok in verdraaid te zijn. Kan ik dit nog terugzetten, en zo ja hoe? Als ik een nieuw deksel moet kopen (liever niet), hoe kan ik het rubberen stuk met de aanvoer van elektriciteit overzetten van het oude naar het nieuwe deksel?
Alvast weer heel erg dank voor jullie reacties en aanbevelingen. Ik heb jullie hulp hard nodig. Fijne dag verder. Bruno

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
oldtimergek
Is de pook niet tegen de veerdruk in te drukken en dan tevens kwartslag draaien?
BrunoB
@oldtimergek Nee lukt niet. Of kan ik de veer misschien op een bepaalde manier losmaken?
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @BrunoB:
kan ik de veer misschien op een bepaalde manier losmaken?

Ja, boven de veer zit een stalen ring, die kun je er af wippen, als je hem heel houdt dan kun je hem er later ook weer aan maken, anders moet je iets ter vervanging hebben.
Als je die ring uit zijn groef hebt, dan kan de veer omhoog, en de hendel omlaag.

Maar als je de hendel nu naar onderen drukt, dus tegen de veer in, tot de veer helemaal samengedrukt zit, kun je dan de hendel niet een kwartslag met de wijzers van de klok mee draaien en dan laat je hem weer naar boven komen?

Het gaat er om dat het pennetje opzij van de halve kogel, weer terug in zijn groef kan. Die hoort er voor te zorgen dat de hendel niet kan verdraaien, en het kan wel eens wezen dat die groef erg is uitgesleten. Hier een foto van een gedemonteerde deksel waarbij je kunt zien hoe die groef er uit hoort te zien: tractorfan.nl/picture/1418346/…
Je ziet twee grote gaten, met een schaal er in waar aan 1 kant een groef in zit. Dit is de deksel van mijn 2600, heb deze destijds opgeknapt. Rest van het mechanisme komt hier dan weer in en op.
jammermaarhelaas
@jammermaarhelaas

Ik was uit gegaan van een 8 versnellingsbak, en als ik naar de foto van de bak kijk, dan is het denk ik een 6 versnellingsbak?
Dat maakt jou probleem niet veel anders, alleen de schakel hendel hoeft dan niet zo ver heen en weer te kunnen, en dat maakt het repareren weer eenvoudiger.
+2
BrunoB
@jammermaarhelaas Het is gelukt! Super bedankt voor de tip. Ik heb de stalen ring er af kunnen halen en daarna terug kunnen zetten. De pook zit weer in een normale positie 😉
@BrunoB Hallo,

Nog even antwoord op jouw vraag over de draden die naar de schakeldeksel lopen:
Je kan bij de schakeldeksel dat rubber stuk een beetje eraf wippen als het goed is, daaronder zitten dacht ik twee draden die vast zitten met twee schroefjes, als je die los draait kun je de draden er waarschijnlijk zo af halen.
Dan weet je dat in het geval dat je op zoek gaat naar een andere schakeldeksel.
+1
BrunoB
Goedemorgen iedereen, het is gelukt om de pook vrij te maken en alles werkt weer perfect. Ik wil jullie graag allemaal bedanken voor alle gouden tips! Ik word zo wel een echte tractorfan en mijn kinderen en ikzelf zijn super happy dat we weer met de tractor kunnen rondrijden 😉 Fijne dag aan iedereen!
+1
oldtimergek
@BrunoB nu nog een keer een foto plaatsen van de Ford, dat is altijd mooi.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!