Verschil verbruik case IH 4 of 6 cilinder

Hoi,

Wat is verschil in verbruik van een case IH 844 4 cilinder of een 956-1056 met een 6 cilinder motor?

Ben zoekende naar een tractor maar kom ook veel 6 cilinders tegen maar ben benieuwd naar het verbruik,

Gr Thomas

Deel dit topic

Reacties

1046
Hangt van vele factoren af, wat voor werk doe je er mee??
Yanmarthomas
@1046 het zal geen heel zwaar werk zijn. Meer schudden dijken etc. Hij zal niet vaak vol aan z’n vermogen komen.
+2
inter-sound
@Yanmarthomas de draaicirkel van een 6 cilinder is wel een stuk groter. vooral bij de type's die geen centrale aandrijfas hebben.
bij kleine percelen met harken en schudden niet altijd handig
+1
stephan-inter
@inter-sound 6 cilinder 2wd.....
+1
1046
Dan is 4 cil wel beter, hoewel 6 cil ook mooi is😉😉
+1
Yanmarthomas
@1046 heb in een 1056 gereden maar God wat loopt dat mooi. Heb ook wel een grens getrokken bij een 1056 anders word het te groot
+1
1046
@Yanmarthomas 1056 loopt zeker mooi, 358 powerrrrrr
+2
1046
Denk dat et gebruik om et even is dan, persoonlijke smaak telt dan mee
+3
brauheist
Nog ff en je koopt een 1455😜
Yanmarthomas
@brauheist dat zal wel meevallen heb de grens bij een 1056 getrokken, dat is nog een mooie maat voor wat ik ga doen. Maar groter niet
+2
brauheist

(klik om te vergroten)

+1
Yanmarthomas
@brauheist ja had ik gezien ook al een berichtje gestuurd maar hij is helaas al een keer overgespoten….. en dat is al meteen een no go voor mij….
+1
brauheist
@Yanmarthomas link.marktplaats.nl/m1884922568/… hier is iets moois van te maken
+2
Fast Eddy
Ik zou voor een 4 cilinder gaan. Mooi kort en wendbaar. Dat kan ook handig zijn voor de toekomst bij eventuele grote tuin of zaagklussen. Bij een Inter of Case maakt het ook niet veel uit. Als ze moeten werken hebben ze enorme dorst zowel de 4 als de 6 cilinders.
+1
Yanmarthomas
@Fast Eddy ja ze zijn inderdaad een stuk compacter, nu voor wat ik er mee ga doen nu is dat niet zo’n ramp dat hij groter is. Maarja misschien komt er over een jaar wel wat bij waarvoor je een compactere moet hebben. Maar vooralsnog niet en ga ik ook naar een 6 cilinder kijken.
+1
stephan-inter
@Fast Eddy ik zou voor 6 cilinder 2wd gaan.
leonardvdm
@stephan-inter dat ziet dr echt niet uit zn grote trekker met kleine voorbandjes
rommert14
@leonardvdm dat went snel hoor
rommert14
@stephan-inter inderdaad, een 1056 2wd kan korter draaien dan een 845 4wd.
stephan-inter
@rommert14 heb zelf een 1046 en 1246. 2wd. Draaien super scherp
+2
Welten
International verbruikt in het algemeen al wat meer diesel. Ik heb veel verschillende merken thuis staan. Dus heb wel wat vergelijkingsmateriaal. En de International verbruikt gewoon meer. Ook bij licht werk. 6 cilinder minder bekend mee. Het is een grotere motor dus wat meer verbruik, maar een 6 cilinder is een heel efficiënte motor kwa bouw dus sommige dingen kunne gedaan worden met lager toeren tal. Als de tractor voor de hobby word hou dan van de voren aan dat er wat diesel door heen gaat, hobby mag immers geld kosten
+1
roscho
Quote Reactie van @Welten:
International verbruikt in het algemeen al wat meer diesel. Ik heb veel verschillende merken thuis staan.

Met welke merken vergelijk je de Inter nu? Welke merken moet je hebben als je zuinig wilt zijn met brandstof?
+1
Welten
@roscho ik heb thuis, deutz, fendt, steyr, lamborghini, fiat en international. Wil je zuinig rij dan deuts en lamborghini. Dat zijn echt zuinige motoren.
+1
roscho
Quote Reactie van @Welten:
deuts en lamborghini

Beide luchtgekoeld?
+2
Welten
@roscho die twee wel.
+3
roscho
Quote Reactie van @Welten:
die twee wel.

Zou je nu de algemene conclusie kunnen trekken dat luchtgekoelde motoren zuiniger zijn?
+2
Welten
@roscho haha nee dan moeten we eerst naar aantal cilinders kijke, inhoud, met of zonder drukvulling, en zo voort enzo voort. Maar je hebt wel gelijk hoor. In deze tijden maakt bij ons de deutz veel uren.
+3
Fendt926Driver
Een 1056 (en ook een 956) zijn heerlijke trekkers voor het grote en kleine werk.
Ze passen netjes voor een kuilvoersnijder en hark of schudder.
Maar kunnen ook prima voor een opraapwagen giertank of silage wagen.
En het rijdt (veel) fijner dan een 845 4 cyl.
En het diesel verbruik heb je vaak zelf in de hand.
Zoek je een 30 of 40 kmbak??
Yanmarthomas
@Fendt926Driver ja het rijd geweldig. Zoek een 40 km bak
+1
Fendt926Driver
@Yanmarthomas ok. Een 1056 met 30km bak stond hier in de buurt nog te koop
Yanmarthomas
@Fendt926Driver dat is helaas niet wat ik zoek. Bedankt in ieder geval 👌🏻
+9
Valtra man
Eigenlijk ben je in je zoektocht verliefd geworden op een 6 cilinder en zoek je nu wat duwtjes in de rug om het te doen, want kom dat verbruik kan toch echt geen rol spelen op een trekker van begin jaren ‘90? 😁😁
+3
JohnDeere5085
@Valtra man herkenbaar 😆, hier waren we zoekende naar jd 4 cilinder, 1640 2250 zoiets. Stond tijdje later 3050 in de schuur
+5
Valtra man
@JohnDeere5085 it takes one to know one: ik zocht een trekker van rond de 120 pk en kwam met 200 pk thuis 😇
Yanmarthomas
@Valtra man nee totaal niet. Al kom ik een 8 serie tegen die me aanstaat koop ik die. Maar al kom ik een 6 cilinder tegen denk ik dat ik het daar niet vanaf laat hangen…
+1
Valtra man
@Yanmarthomas haha, ja zo gaat het 2de hands. Ik koop ook zelden wat ik initieel dacht te doen: de 4 schaar werd een 5, de aanbouw zaaimachine werd een opbouw, de agrisem silver werd een platium enzo.. 😁
Yanmarthomas
Quote:
want kom dat verbruik kan toch echt geen rol spelen op een trekker van begin jaren ‘90? 😁😁

Jawel dat kan het wel. Als daar 5 liter per uur verschil in zou zitten scheelt het me behoorlijk wat geld aan brandstof op 100-120 uur per jaar wat ik schat te gaan draaien
@Valtra man
Valtra man
@Yanmarthomas dan zou ik zeker een 30 bak nemen 😉
+1
Yanmarthomas
@Valtra man is dat zo? Ik zou graag een 40 bak hebben ivm die snelle elektrische fietsen tegenwoordig. Mijn 533V rijd ook met geluk 30-32 maar dan ben je gewoon te lang bezig met het inhalen van elektrische fietsen. Met een 40 bak kun je daar veel sneller en veiliger voorbij.
+1
Fendt926Driver
@Yanmarthomas ik zou nooit een 30 bak nemen.
30 bij vol gas of 30 bij 1700 toeren met een 40 bak is altijd zuiniger
+2
Valtra man
@Yanmarthomas als je trager rijdt hoef je juist niemand in te halen. Niets zaliger als op een autostrade 118km/h te cruisen. Nooit remmen en iedereen haalt jou in 🙂 onze vrachtwagens staan allemaal op 88km/h afgesteld. Net zelfde effect. Maar om je te antwoorden, reken maar dat je zuiniger rijdt. De spreiding van je bak is veel breder met een 30, dus zeker als je al eens een karretje trekt en je wil echt rekening houden met je €’s: je verbruikt minder banden, minder remmen, koopt goedkoper aan en minder diesel
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Valtra man:
Niets zaliger als op een autostrade 118km/h te cruisen

Dat heb ik net andersom.
Net 125 in de 6e versnelling op de cruise en ruim op tijd knipperlicht aan en slalom langs het verkeer voor mij..
+6
brauheist
@Fendt926Driver doe ik ook, cruise op 180 en hoef alleen maar links te blijven rijden
+1
Fendt926Driver
@brauheist topper!!!
+1
deJong
@Yanmarthomas tenzij je een echte inter liefhebber bent. Zou ik nooit zon trekker kopen.

Te weinig lage versnellingen/gebrek aan *werk* versnellingen . ontbrekende 750/540e en geen pto versnelling keuze.
+3
Yanmarthomas
@deJong laat ik dat nou net wel zijn haha. Anders was ik ook wel naar andere merken gaan kijken. Heb dit altijd al prachtige tractoren gevonden,
+5
ford8630power
@Yanmarthomas Toen we onze 844 omwisselden voor een 1046 viel het brandstofverbruik wel tegen. Zo'n 6 pitter verbruikt altijd wel zon 1/3e meer schat ik zo. Ook al stond die 844 vol te brullen voor de mengenwagen en de 1046 kon het makkelijker doen, was dat verschil er alsnog.
+2
walker1
@ford8630power eindelijk iemand die er eerlijk over is, hoe vaak hier geen verhalen voorbij komen met beweringen dat een 6 cilinder zuiniger is dan een 4 cilinder.
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @walker1:
eindelijk iemand die er eerlijk over is, hoe vaak hier geen verhalen voorbij komen met beweringen dat een 6 cilinder zuiniger is dan een 4 cilinder

Als het verhaal jou past is het een eerlijk verhaal?
Mijn xylon.
4 cyl turbo intercooler 145 pk
Mengt mijn rantsoen op 750 toeren aftakas en 1500 toeren met gemiddels 5 liter diesel per dag
De 612 lsa
6 cyl turbo 145 pk
Mengt hetzelfde rantsoen op1000 toeren aftakas en 1100 motortoeren met gemiddeld 4.8 liter per dag
Kuil is hetzelfde mais ook chauffeur en shovel om te laden. En de diesel wordt bijgehouden op dezelfde teller van de tank
En de 4 cyl turbo intercooler kan de wagen op 1000 toeren aftakas niet trekken
+2
walker1
@Fendt926Driver geen appels met peren gaan vergelijken. Er is altijd wel een zuinige 6 cilinder van merk A te vinden die zuiniger is als een onzuinige 4 cilinder van merk B.
Xylon heeft een Deutz motor, die 612 een MWM, dus al 2 verschillende merken motoren, ook qua bouwjaar een redelijk verschil. Bovendien laat jij de Xylon met mengen al 400 tpm meer maken dan de 612. Het verschil is dan slechts 0,2 liter per dag. Als de Xylon ook maar 1100 tpm hoeft te maken is die zeker weten zuiniger. Bovendien gaat er bij de Xylon ook wat verloren door de veel uitgebreidere versnellingsbak, grotere hydropomp, wat allemaal extra wrijving is, wat de oudere 612 niet heeft.

Bij dit soort vergelijkingen moet je hetzelfde merk, serie, motor met elkaar vergelijken. Laat ik als voorbeeld de oude Fendt 300 serie nemen. De 310 is dan de zwaarste 4 cilinder, de 311 de lichtste 6 cilinder. Waarschijnlijk is het dezelfde type motor, alleen bij de ene zitten er 2 cilinders extra aan. Heel simpel beredeneerd zijn het dan 2 cilinders extra waar diesel in moet, de 6 cilinder heeft ook een hoger eigen gewicht wat ook voortbewogen moet worden, dus alleen al om de trekker zelf in gang te krijgen is al meer diesel nodig.

In het geval van @Yanmarthomas , ik denk dat een 844 en 956 een ongeveer dezelfde vergelijk is zoals met die 310 en 311. Als die 844 gewoon voor normale werkzaamheden gebruikt wordt zoals schudden en harken, is die zuiniger als de 956, dat extra gewicht van de 956 kost brandstof, kan zomaar 500 kg of nog meer extra zijn.

Om het nog simpeler uit te leggen, als jij vanmiddag 3 vrienden uitnodigt om bij jou bier te komen drinken, of jij nodigt 5 vrienden uit om bier te drinken, dus je bent met 4 man aan het drinken of met 6 man, in welke situatie heb jij maandag het meeste statiegeld?
+3
JD3010
Quote Reactie van @walker1:
Als de Xylon ook maar 1100 tpm hoeft te maken is die zeker weten zuiniger.

Je doet nu net alsof een lager motortoerental altijd zuiniger is, dat is pertinent niet waar. Daar zijn veel meer factoren voor afhankelijk, wat mij hier veel te ver gaat om je dat uit te leggen. Zoek maar eens naar het EI-diagram van dieselmotoren, misschien wordt je het dan wat duidelijker.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @walker1:
Xylon heeft een Deutz motor,

Xylon heeft een man motor
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @walker1:
. Als de Xylon ook maar 1100 tpm hoeft te maken is die zeker weten zuiniger

Maar op 1100 toeren kan die 4 cylinder het zelfde werk als de 6 cyl niet trekken
walker1
@Fendt926Driver Dat is vaak wel zo, dat een 6 cilinder in lage toeren taaier is. Laat ik het dan omdraaien, als de 612 ook 1500 toeren gaat draaien, dan is de Xylon wel zuiniger.
+3
Fendt926Driver
Quote Reactie van @walker1:
als jij vanmiddag 3 vrienden uitnodigt om bij jou bier te komen drinken, of jij nodigt 5 vrienden uit om bier te drinken

Ik lust geen bier
Hanomag22
@walker1 pijpjes of halve liters 😜
Fendt926Driver
Quote Reactie van @walker1:
dus al 2 verschillende merken motoren, ook qua bouwjaar een redelijk verschil

De 844 (D-246) heeft toch ook een heel andere motor dan een 1046 (D-358)...
walker1
@Fendt926Driver Ik ken die Inter motoren niet zo goed, maar voor een eerlijke vergelijking qua verbruik moet je dezelfde type motoren vergelijken. Zijn genoeg merken waarbij de 6 cilinder hetzelfde is als de 4 cilinder, alleen dan met 2 extra cilinders. Dus de 4 en cilinder hebben dezelfde boring x slag.
+1
ford8630power
@Fendt926Driver Bijna dezelfde slag en boring
+1
DANOONTJE POWERR
@ford8630power ik had ook bijna de staatsloterij gewonnen. 😉
+1
roscho
Quote Reactie van @DANOONTJE POWERR:
bijna de staatsloterij gewonnen

Dan hadden we hier bijna feest gehad... 😂
+3
sjuu
Een 956 gebruikt niet overdreven veel brandstof, en dat motortje loopt zo mooi. Ook na 10000 uur. Fwd is wel een puntje bij deze serie.
+4
janc
Wij hebben hier een 856 is 4 cilinder turbo
Voorheen hadden we een 1056 maar kwa gebruik scheelde t niet heel erg veel
Kale 6 cilinder mankeert vaak minder aan dan een 4 cilinder turbo vind ik
+3
De MF man
Er wordt hier vanalles geroepen over tractoren vergelijken, maar het aantal cilinders zegt weinig over het verbruik meer of minder, wij hebben hier twee iveco's regenpompen met dezelfde pomp, eerst leek er wel wat verschil in verbruik, daarna op beide setje een nieuwe zelfde pomp gemonteerd, aan de zelfde bron zelfde haspel zelfde druk, maakt het verbruik weinig tot geen verschil
+1
MaartenMandemaker
@De MF man Tussen onze 6615 en 7616 ook geen verschil. Trekkers zijn technisch bijna hetzelfde op de motor na.
edwin-hensbergen
@MaartenMandemaker zolang je er het zelfde werk mee doet is dat ook zo denk ik, als wij met de ford op de bult zitten kost dat rond de 15 liter per uur. Als we er mee gaan werken is de 400 liter op met de middag koffie😂
+2
Valtra man
@edwin-hensbergen maar dan heb je wel 300 paarden eten gegeven, en die oude paarden lusten wel wat diesel 😂
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Yanmarthomas:
het zal geen heel zwaar werk zijn. Meer schudden dijken etc. Hij zal niet vaak vol aan z’n vermogen komen.

Waarom geen 3 cilinder? Bijvoorbeeld een mooie 533 of een 423 met een Agriomatic, of zo'n roemrijke 633, dan heb je een handige trekker voor het schudden en harken.
Staan er altijd wel wat te koop want zijn er genoeg gemaakt.
Ook het verbruik zal lager liggen dan bij een 8xx, 9xx, 10xx omdat al dat gewicht niet meegesleept hoeft te worden.
valmet6400power
@jammermaarhelaas
Hij heeft al een 533 (smalspoor), nu hoeft dat niet uit te sluiten dat hij er nog een koopt natuurlijk..

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden hoi , tractor , case , case ih , 6 cilinder en cilinder geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!