Welke oldtimer tractor kopen
Ik kom er niet uit.
Deel dit topic
Lees ook
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Hebben de trefwoorden oldtimer , tractor en kopen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Bijvoorbeeld welk bouwjaar zoek je? Iets uit de jaren 50, 60, 70, 80? Dat maakt al veel uit qua trekker. Hoe verder terug in de tijd, hoe meer merken je had.
Mijn naam is Arnold, 65 jaar jong en woonachtig in Twente.
Ik kijk al een tijd op diverse sites naar oldtimer tractoren met als reden er zelf een aan te schaffen voor toerritten. Heb er nu 2 op het oog, een Cormick/Farmall D217 en een Same Puledro. Staat van beide is goed, beide snellopers maar natuurlijk nogal verschil in pk's.
Gewoon om eens jullie mening te horen, waar zou jullie voorkeur naar uit gaan.
Groet Arnold
In het eerste geval moet je veel geld reserveren en tref je waarschijnlijk een gloeikop Lanz, Ursus, Pampa of Vierzon (laatste merken soms imitatie van Lanz), waar je eerst een uur met de brander onder moet voor hij wil starten.
In het tweede geval kun je het best iets kopen waar er veel van zijn. Die zijn niet zo duur en er zijn (sloop-)onderdelen voor.
Verder kun je kiezen tussen water- en luchtgekoeld. Bij een watergekoelde kan meer kapot gaan, zeker als er geen koelvloeistof is gebruikt maar water. Kans op bevriezen, de waterpomp kan stuk enz. Bij een luchtgekoelde moet je alleen de luchttunnel schoon houden en zorgen dat het ventilatorlager blijft draaien. Verder is demonteren van een luchtgekoelde vaak makkelijker en je kunt meestal de cilinderkoppen apart verwijderen. De Puledro die je noemt, is een luchtgekoelde, verder zou je een oudere Deutz of een Eicher kunnen kiezen. De D217 is watergekoeld. Ook best een degelijke trekker, maar even een extra zorg: koelvloeistof.
Helemaal mooi (maar watergekoeld) vind ik zelf zo'n snellopende circus-Hanomag (zie ipernity.com/doc/288839/…).
van de 2 voorgestelde tractoren ben ik niet z'n fan, waarschijnlijk wil je hem ooit verkopen en van de cormick rijden er veel rond, de same is maar een kleine groep liefhebbers, ik zou eerder kijken voor een hanomag r16 / fendt dieselross of deutz f1l514 allemaal betrouwbaar / makelijk te rijden en in de handel ook nog goed!
Ga met beide trekkers een eindje rijden en ga er mee op en neer schakelen en afremmen en sturen linksaf rechtsaf uitwijken in de berm enz. Kies dan de trekker die je het best vindt aanvoelen/presteren.
(klik om te vergroten)
Ik zoek iets uit de jaren '50, '60
Geloof niet zomaar iedereen die beweert dat een trekker zo of zo hard loopt.
Klopt ga het ervaren, bod is geaccepteerd ga hem van de week ophalen, heb er goed gevoel bij.
Dit is hem.
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Puledro ophalen.
Staan nu bij mijn zoon op de zaak, vd week gaat hij bij mij in de garage en komt uiteindelijk op verrijdbare bokken te staan.
Leuk trekkertje en zo te horen loopt het motortje ook goed. Ook geen rook te zien. Hij lijkt dus technisch aardig in orde.
Veel plezier ermee.
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Even voor de Same kenners, als ik het verder het carter indraai komt het dan in een afgestolen ruimte of onder in carter?
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Dat lijken ze te zijn, bij mijn Puledro is het hart/hart 70 mm.
Op de foto is te zien dat ze met "borgmoeren" bevestigd worden, bij mij moet dat met bouten maar goed dat wordt wel opgelost.
Heb jij nog meer onderdelen, heb nog een boodschappen briefje.
groet Arnold.
Ik neem ze graag van je over, wil je ze ook opsturen?
Groet Arnold
Verder ben ik nog zoek naar,
- originele koplampen
- koperen oliedrukleiding, die van voorkant blok naar oliedrukmeter.
- koperen brandstofleidingen, die van tank naar brandstoffilter en (retour?) van verstuivers naar
tank.
- pakkingen, kleppendeksel, carterpan en hefinrichting.