Illustratie van:
119

Renault 53 - Renault 53 met Blackstone BL 140 klepelmaaier geeft beroerd maairesultaat

Hallo,

Ik heb voor hobby doeleinden een Renault 53 aangeschaft met daarachter een klepelmaaier voorzien van hamers (Blackstone BL 140). Ik was in de veronderstelling dat een klepelmaaier al snel overal wel doorheen moet komen. Maar ik heb de grootste moeite om mijn hectare aan weide kort te maaien.

Ik heb al van alles geprobeerd, verschillende diepte instellingen, naar achter kantelen met de topstang, met en zonder schraper achter de roller, hamers geslepen, etc . Het ding wil gewoon niet mulchen. Zodra het gras meer dan 15cm hoog staat raak alles verstopt. Gras hangt in lange stukken over de roller. De hamers zitten vol gras, en vanaf daar rol ik het alleen maar plat. Het is om te huilen.

Nu ben ik er ondertussen achter dat het vermogen van de traktor op het randje is. Of zelfs te laag? Het kan ook goed dat de maaier ronduit slecht van kwaliteit is, of misschien verwacht ik wel te veel?

Voordat ik verder ga experimenteren ben ik benieuwd naar jullie mening. Mijn volgende stap zou het vervangen van de hamers door Y messen zijn. In de hoop dat die minder vermogen vragen en beter door het hoge gras komen. Wat denken de experts?

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

+2
Rijd je met zo'n trekker wel langzaam genoeg en geef je wel volgas? Klepelmaaier moet goed op toeren blijven.
+1
Maximaal in de toeren en zelfs in de eerste versnelling levert dat weinig op.
@PenPater zakt de tractor terug in toeren met maaien?
@PenPater ik maai bijna altijd in de kruipbak.
Bedoel jij die ook met de laagste versnelling?
+1
Zit de snijkant wel de goede kant op?
+5
Heb je niet een 1000 toeren mulcher die jij maar op 540 toeren kunt laten draaien?
Of heeft de renault ook wel een 1000 toeren aftakas
+2
Heb je genoeg ruimte bij de uitlaad, tussen de rol en het chassis moet genoeg ruimte zijn anders wordt hij het gras niet kwijt.
Ik denk dat je teveel verwacht.
Volgens google zijn de 'hamerklepels' maar 300 gram, het is een hele lichte maaier met weinig capaciteit.
+2
Even heel kort geredeneerd.... Staat de aftakas in de goede stand? Werkt de koppeling juist? Slipt deze niet? Heeft deze trekker een rijafhankelijke aftakas? Dan de maaier, zitten de klepels juist gemonteerd dus met de ze scheppen naar voren? Staan de snaren strak? Zijn de snaren niet versleten? Zit er ruimte om gras kwijt te raken?
De Renault heeft een 540 toeren aftakas, net als de klepelmaaier.
Zodra de maaier verstopt raakt met lang gras trekt de Renault het niet meer en zakt terug in toeren.

Wat zou de goede kant zijn voor de snijkant?

Als er niet voldoende ruimte zou zijn bij de uitlaad zou ik het chassis verder open moeten slijpen. Daar wacht ik nog even mee.

Hoe denken jullie over de meerwaarde van Y messen? Zou dat het verschil kunnen maken in vermogen waardoor hij toeren beter vast kan houden?
Hoe hard rijd je nu? Wel in zijn 'lage' 1?
Trekkertje heeft niet teveel pk's, maar in zijn allerlaagste versnelling (volgas 1,5km/u???) Moet het wel lukken met een maaier van 1.40. Ook met hamerklepels.
+2
@PenPater is er geen mogelijkheid om de positie van de looprol te veranderen ten opzichte van de klepelmaaier zodat je een grotere opening creëert?
Wellicht is het handig als je wat detailfoto’s van de combinatie toevoegt., dat is wat makkelijker beredeneren.
+1
Y klepels maakt geen enkel verschil je moet je machine hoger afstellen er moet teveel product door heen waar geen ruimte voor is
Ik ga meer fotos maken zodra ik mijn handen vrij heb! Hij staat inderdaad in de 1e versnelling. En de hamers hangen onderin met de snijkant naar voren toe.

Voor zover ik weet heeft de aftakas op de Renault maar één stand?
Quote Reactie van @PenPater:
Voor zover ik weet heeft de aftakas op de Renault maar één stand?

Heb jij de 6 vooruit 2 achteruit of de 10 vooruit en 2 achteruit versnellingen?

De 53 heeft inderdaad alleen 540 toeren aftakas

(klik om te vergroten)

+1
@Fendt926Driver 1 achteruit en 5 vooruit
+1
@PenPater
Dan denk ik dat daar je probleem van het maaien zit. Er moet nog ergens een groepenpook zitten (hoog en laag)
Die moet in laag staan en dan zijn 1e versnelling
5+1 bak met een hoog en laag is de 10+2 bak.
Je rijdt nu waarschijnlijk in ongeveer zijn 6e versnelling. En dus veelste hard.
@yoohan excuses, het is wel 6+1

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Quote Reactie van @PenPater:
het is wel 6+1

Dan moet het nog een 6+2 bak zijn.
Er moeten 2 achteruit versnellingen zijn.
Schakelend met een extra hendel
Misschien dat @fendt-farmer jou kan vertellen hoe je schakelen moet.
Hij heeft er 1 of heeft er 1 gehad
+1
@Fendt926Driver, de onze had ook geen hoog laag.
Hoe moet je schakelen dan gezien vanaf de stoel?
De meest linkse naar voren in de 1 dan iets naar rechts en naar de stoel is 2 dan naar voren is 3 naar achter ei verder rechts is 4 dan naar voren is 5 en helemaal rechts naar de stoel is de achteruit??
+1

(klik om te vergroten)

Volgens mij had @Ferdinanddijkstra ook verstand van die oude renaultjes. Misschien dat hij meer weet qua versnellingsbak.

Edit:
Kom net deze link tegen
de.m.wikibooks.org/wiki/…
@Fendt926Driver daar stat wel weer een 6+1 bak of een 10+2 😅

Ik bemoei me niet meer met de renaults, houd het wel bij een ander oranje merk 😜
1 op 2.91 tandwielkast
Dan draait de as wel langzaam 1571 rpm
Zover ik weet is dat normaal 2000rpm
+1
@iantx1500f een hemos klepelmaaier draait al 3000 toeren met hamerklepels van 1100 gram
+1
@iantx1500f overbrenging van de poulys is ook van invloed op de as snelheid
@husky
Klopt die was ikeven vergeten
+1
@iantx1500f op de foto’s zie ik gras hangen op een hamerklepel. Dat betekend meestal te kort toeren.
Met erg lang gras rijdt ik met onze boxer zeker niet harder dan 3 km, met weinig gras moet 5 tot 7 km haalbaar zijn. als je trekker te hard loopt vreet de maaier zich vast. ik heb geen kennis van renault maar zit er niet ergens (meestal) links naast de bak waar je de lage gearing mee in kunt schakelen? uit je verhaal maak ik op dat eigenlijk alles wel goed is. als de trekker afzakt zullen de v snaren wel ok zijn, maar zorg wel dat je het lager aan die kant niet overdreven smeert, dat alles eruit drijft zeg maar, want dan worden de riemen vet en gaan ze wel slippen..
@husky De eerste versnelling van de Renault is 3.2km/h. Vergelijkbaar dus. Wat is lang gras in jouw ogen? Je zou er in mijn geval rustig van kunnen spreken dat de maaier zich vast vreet inderdaad. Met name het gras dat achter iedere hamer blijft hanger maakt dat het geheel stilvalt. Vandaar dat ik nog steeds op ander gedrag hoop bij Y messen.
+2
@PenPater
Voor die amper 30 pk is 3,2km/u erg hard in lang gras. Ben bang dat dat zeker niet positief bijdraagt
@yoohan die maaier is gemaakt voor 25-30 pk, dat moet goed zijn, maar ik denk ook met dik lang gras dat 3,2 km het te hard gaat, vanmorgen moest ik ook terug naar 2km...

(klik om te vergroten)

Dit is vrij lang gras, deze boxer heeft ook hamerklepels, met dichte klep achter verwerkt ie het nog gewoon. Ik rijd hier denk ik 2,8 km. Onze oude perfect met zeer zware (botte) hamerklepels, wel met open klep achter verwerkt dit ook nog.
@PenPater overigens dat er gras achter de klepels blijft hangen is wel normaal, heb ik hier ook bij de maaiers. Ik vindt de hoek van de kap boven de looprol wel wat merkwaardig, misschien dat daardoor het gras niet volledig naar beneden gegooid wordt, maar misschien zie ik het niet goed.. misschien ergens een stukje maaien waar minder gras op staat, en kijken wat er dan gebeurt
@husky Ik heb net het gros van het perceel laten hooien. Het zal weer even duren voordat ik langer gras heb. In de tussentijd zal ik de looprol zo ver mogelijk naar beneden afstellen zodat de opening zo groot mogelijk is. Kan het er afhalen van de rol nog een positief effect hebben?
Ik hoop overigens op hetzelfde maairesultaat, maar eerlijk is eerlijk, dat moet dan wel met een bak minder vermogen gaan gebeuren 😬
+1
@PenPater als je de looprol helemaal naar beneden doet is het wel mogelijk dat je te hoog afmaait, looprol eraf doe maar niet, dan heb je kans dat je meer aan het frezen dan aan het maaien bent...
@PenPater er zit een klein hendeltje ergens aan de linkerkant op de versnellingsbak dit is een hoog laag schakelaar. Zelfde soort hendel als de aftakas.
@fendt2 Ik heb gezocht maar niks gevonden 😅 De beplating heeft wel een soortgelijke uitsparing als aan de rechterkant, waar de hendel voor de aftakas zit. Maar links kan ik niks ontdekken.
+3
@PenPater ben een tijd terug met een super 5 bezig geweest daar zat het wel op. Als ik weer bij die trekker kom zal ik even kijken hoe dat ook alweer zat. Wat ik toen bijzonder vondt was dat de hoogste versnellingen geblokeerd worden als je de lage gearing hebt ingeschakeld.
+1
@PenPater kan het niet zijn dat de hendel eraf is en daar onder wel iets van een asje oid zit waar iets op hoort?
+1
@PenPater wij hebben een Renault 56 gehad en die had ook geen hoog/laag schakeling
@brauheist ik lees net in de handleiding dat die hendel/lage versnelling optioneel is. De vraag is nu natuurlijk of het een volledig andere versnellingsbak is, of dat de hendel alleen niet aanwezig is.
+1
@PenPater heb je niet een liefhebber collega of buurman in de buurt met een trekker met bijna dezelfde pk s maar met een versnellingsbak die bij 1kmh begint in de laagste versnelling?
Dan kun je uitsluiten of het in de trekker of in de maaier zit
@Fendt926Driver Dat is nog het overwegen waard! Waarschijnlijk wordt ik daarna geconfronteerd met de vraag welke van de twee ik weg moet doen, de maaier of de tractor 😅
+1
@PenPater Ik zou ook met een andere trekker en deze maaier eens proberen.
Als hij dan goed, beter werkt weet je dat de trekker niet geschikt is voor deze maaier.
Lijkt mij het snelst en gemakkelijkst om te proberen.
Voor gras te maaien zijn hamerklepels natuurlijk ook niet ideaal
Deze zijn meer voor wat ruiger spul bedoeld

Durf niet hardop te zeggen dat y klepels beter zijn
Maar in gras doen ze het hier veel beter

Hoog gras (60cm)wat niet te dik staat maai ik hier met 18pk
Op 115cm breede maaier op 750rpm aftakas stand dan met 1600 motortoeren
3 km per uur
@iantx1500f Het is altijd fijn om een vermoeden bevestigd te krijgen. Ik ga de gok wagen en voor 160 euro Y messen bestellen. Als het dan niet werkt hoef ik gelukkig geen week droog brood te eten 😁

Heb je toevallig een foto van het maai resultaat? Dan heb ik een idee van wat ik kan verwachten. Hoeveel messen hangen er bij jou onder op 115cm breedte?
+1
@PenPater foto heb ik er niet van
Je krijgt in de lengte richting strepen in je maaibeeld
En het gemaaide ligt er dan mooi bovenop tot een fatsoenlijke regenbui

Bij mij zitten er 42 op
21 setjes van 2
+2
Ook met Y messen.

(klik om te vergroten)

Ik weet niet waarom je zo lang wacht met klepelen. Is vaker klepelen geen optie, is het gras ook korter? Andere optie zoals je schrijft, laten hooien. Ben je ook van het probleem af. Of jou tractor, qua vermogen, op zijn grens zit, of je niet de juiste klepels hebt weet ik niet. Geen ervaring.
Succes.
+2
@donkey63 dat zou misschien kunnen als de weersomstandigheden er naar zijn. Maar op dit moment geef ik andere zaken prioriteit. Én ik heb de klepelmaaier aangeschaft omdat die over het algemeen geen moeite hebben met hogere vegetatie. Ook daar zit weer de gedachte achter dat ik dan meer tijd heb voor andere zaken.
@PenPater Ik twijfel eraan of je de juiste maaier hebt gekozen. Waarom een klepelmaaier? Is het terrein dusdanig hobbelig of bezaaid met stenen, dat je met een cirkelmaaier niks kunt? Ik maai met een minitractor van 17 pk 1,50 m. breed, met zo'n 5-6 km/h. In het begin maar 2x per jaar. Het probleem was niet dat de trekker het niet aan kon, maar dat de bloeiselpluisjes voor de radiator kwamen en het ding warm liep. Daarom maaide ik later 1x per 2 maand, dan ging het helemaal met 2 vingers in de neus. Zie:
tractorfan.nl/picture/1482976/…
en
tractorfan.nl/picture/1493838/…
+2
@roscho Ik maai er o.a. de boomgaard mee. En een ander deel van het perceel is omgeven met volwassen bomen. Ik kom dus overal met regelmaat snoeiafval of afgebroken takken tegen. Alle door (klein)wild gegraven oneffenheden daargelaten. Daarvoor leek een klepelmaaier mij meer geschikt.
Quote Reactie van @PenPater:
Ik maai er o.a. de boomgaard mee

Met die van mij maai ik ook een boomgaard met ca 12 vruchtenboompjes. In de singel er omheen hoef ik niet te komen, daar wordt de bodem met blad afgedekt en is maaien niet nodig. Ook bij mij zijn de mollen volop aktief en probeert wel eens een konijn een hol te graven. Geen enkel probleem. Soms liggen er losse takken, afgewaaid. Voor zover die niet dikker zijn dan 5 cm hakt de maaier ze wel door. Geeft wel een knal, maar kennelijk kan de maaier ertegen. Of ze worden door het rolletje voorop op de bodem gedrukt, zodat de messen de tak niet raken. Voorop staat natuurlijk dat je wel een degelijke maaier moet kopen.
Hierbij nog een fotootje van mijn maaier, na het maaien van opgeschoten gras van een dikke halve meter lang.

(klik om te vergroten)

Hinomoto C144 met MKMartin Pulsar 60" (150 cm) maaier.
@roscho Ik moet bekennen dat ik met geen van beide ervaring had. En op papier leek de klepelmaaier meer geschikt. Mocht ik het niet opgelost krijgen kan ik de klepelmaaier altijd nog inruilen voor een cirkelmaaier.

Laat je het gras liggen? De mulchende werking van de klepelmaaier leek mij daarin weer van toegevoegde waarde.

Bedankt voor het inzicht 😀 !
Quote Reactie van @PenPater:
Laat je het gras liggen?

Ik laat het gras liggen. Zelfs met lang gras is het na 2 weken verdwenen en groeit het nieuwe gras er weer doorheen.
Officieel heeft mijn maaier geen mulchfunctie, maar hij spreidt het vrij breed en dat gaat prima zo.
Vreemd is trouwens dat mijn trekkertje met een maaier van 1.00 m. meer moeite had. Die had slechts 1 mes en kon het gemaaide aanzienlijk minder goed verwerken. Bovendien knalde het mes bij een flinke molshoop de grond in en was het krom, daarbij trok het de maaier zo sterk omlaag dat enkele laspunten losgingen en het probleem steeds vaker optrad. Het op die manier smoren van het trekkertje leek mij ook niet zo fijn.
Mijn huidige maaier heeft 3 messen en hij vreet het lange gras aanzienlijk beter. Omdat hij wordt aangedreven via 2 v-snaren, is er bij een vastloper enige mogelijkheid tot slip. Die vastloper laat trouwens al 3 jaar op zich wachten.
@roscho Ik ging op voorhand meer uit van de ervaringen met de 1.00m maaier. Mocht ik ooit een cirkelmaaier aanschaffen zoek ik er een uit met 3 messen!
@PenPater Er schiet me nog iets te binnen. Als je veel tussen bomen maait, is misschien een maaier met inklap-arm iets voor je. Ik heb er geen ervaring mee, maar zou de werking wel eens willen zien. Zie de afbeelding.

(klik om te vergroten)

Boomgaard maaier. Afbeelding afkomstig van vandijkhouten.nl/machines/…
+1
Ik had ook problemen bij lang, nat gras, tot ik de achterklep volledig openzette, wel nog altijd in laagste versnelling, maar geen problemen meer... spijtig genoeg kunnen niet van alle modellen de achterklep open.
+4
Een korte update, mocht iemand in een soortgelijke situatie ooit dit topic tegenkomen.
Ik heb Y messen van (per twee) gelijkwaardig gewicht als één hamer gemonteerd en de eerste maai poging was een succes. Ondanks dat het gras vochtig was, werd het veel beter gemulcht dan tot nu toe met de hamers gelukt is. Ook in de tweede versnelling heb ik de tractor niet kunnen betrappen op teruglopende toeren.

Zodra er weer ergens begroeiing van een meter hoog staat ga ik er achterkomen of dit definitief de oplossing is en hoe ver ik kan gaan.
+1
@PenPater Bedankt voor je terugkoppeling en mooi dat er verbetering is.
@PenPater
Zoals roscho al zegt.
👍
+1
@cyclonedriver lees dit topic even door voor tips en tricks.
Je trekker moet langzaam genoeg kunnen enz.
Beste forumleden,

Ik heb onlangs een geo klepelmaaier gekocht. De riemen van deze slijten zeer snel en de poelies zowel boven als onder alsook de snaren worden loeiend heet. Aan wat kan dit liggen? De dealer is al eens langs geweest om de poelies beter uit te lijnen. Klepelmaaier staat op de hoogste stand ingesteld en ik hef hem zelfs nog hoger met de lift om lang gras te maaien. Ik dacht dat een klepelmaaier het langere gras wel aan zou kunnen.
@Driezzzer
Zijn de snaren wel goed gespannen? zal ergens wel.een spanner opzitten ga ik vanuit.
Klinkt alsof ze continu slippen, dan zijn ze ook gauw op.
@yoohan de snaren staan op de juiste spanning
+1
@Driezzzer tractor heeft enkel 540 toeren op de aftakas dus daaraan zou het ook niet mogen liggen.
@Driezzzer De verschijnselen lijken op slippende riem. Maar ik neem toch aan dat de dealer dat wel bekeken heeft.
Andere mogelijkheid is dat het apparaat te veel voor zijn kiezen krijgt of het trekkervermogen te groot is voor de maaier.
Wordt de boel ook warm als je hem stilstaand laat draaien?
@roscho de dealer heeft inderdaad ook de snaarspanning nagekeken. In heb ze erna ook nig bij gespannen maar dit hielp niet. Er blijft veel zwart afkomen en alles staat heel heet.
Quote Reactie van @Driezzzer:
Er blijft veel zwart afkomen en alles staat heel heet.

Het lijkt wel of de maaier op een of andere manier te zwaar draait. Is het alleen de riemen en de poelies die warm worden of wordt ergens een tandwielkast of een lager ook flink heet? En kun je de aftakas (afgekoppeld) wel met de hand draaien?
@roscho de aftakas die op de bovenste aangesloten is was ook flink warm aan de kant van de poelie, meer naar het midden toe veel het wel mee.
Quote Reactie van @Driezzzer:
de aftakas die op de bovenste aangesloten is was ook flink warm aan de kant van de poelie,

Het kruisje in de aftakas wel goed van vet voorzien
@roscho de as met klepels krijg ik rondgedraaid met de hand
@roscho te groot trekkervermogen is zeker niet het geval. Het zou eerder omgekeerd zijn dat de trekker te licht is voor de maaier, maar de trekker heeft niet al te veel moeite ermee.
@roscho dit zal ik ook eens controleren, op hoge toeren stilstaand laten draaien? Voor hoe lang?
Quote Reactie van @Driezzzer:
oor hoe lang

Na 10 min. zou je de warmte en de slijtage toch al moeten kunnen zien. Liefst eerst even het zwarte stof eraf halen, dan zie je het beter als er wat op komt.
@roscho ok, bedankt voor de raad. Ik dacht dat een klepelmaaier hoog gras en dergelijke wel goed te baas kon. Heb de indruk dat mijn cirkelmaaier met minder krachtige trekker het nog beter deed.
@Driezzzer
Klepelmaaier zou daar geen probleem mee moeten hebben

Hoe hard rijd je ongeveer
En met welk motor en aftakas toerental?

Graag zou ik ook een foto van de poeli's zien
Met een lineaal er langs
+1
@iantx1500f tussen 2,5 max 6km/u. Trekker is een 30pk deutz. Heeft enkel 540 toeren. Motor toerental weet ik niet exact aangezien die stuk is. Maar ongeveer 2/3 als 0 stationair is en 3 volgas

(klik om te vergroten)

+1
@Driezzzer pas er wel voor op dat er tijdens of na het smeren geen vet uit het lager bij de poelie komt, dan krijg je ook snel slippende riemen, dat heb ik hier ook al eens met de perfect gehad
+1
@husky bedankt voor de raad ik zal erop letten, echter heb ik deze nog niet gesmeerd aangezien hij gebruiksklaar (gesmeerd enz) van de dealer komt.
+1
@Driezzzer
Ga er eerst eens volgas mee maaien, gaat het dan beter? Zijn wel machines die op toeren moeten blijven...
@yoohan dat zal ik morgen eens proberen, heb er wel al wat mee op vol gas gemaait maar weet niet of de riemen daardoor minder warm worden. Stationair 10min op volgas laten draaien en kijken wat er gebeurt ?
@Driezzzer zo'n trekkertje haalt de 540 aftakastoeren pas bij bijna volgas. Pk's houden niet over voor een klepelmaaier (hoe breed is die?) Dus juist volgas maaien. Dan kan hij nog iets hebben bij een dikke graspol.
@Driezzzer

Weet bij deze tractor niet wanneer de aftakas 540rpm draait

Gaat erom dat die wel goed op toeren is (die540rpm dus)

Uitlijning ziet er zo goed uit.
Zitten alle snaren op de zelfde spanning, op gevoel?

Is de vorm van de riem en de poeli ook gelijk?
Zelfde hoek en niet rond van de verf?

Heb je alle smeerpunten gesmeerd?
En word het bovenste of onderste lager ook erg warm?

Klepelas draait met de hand zeg je
Maar doet die dat ook ligt?
Moet soepel draaien namelijk
+2
@iantx1500f en zit er olie in de haakse overbrenging... hier al eens een nieuwe boxer opgehaald en na 3 keer rond maaien zat ie muurvast, zat er geen olie in de overbrenging...
@husky
Dat is ook een goeie inderdaad.

Komen meestel zonder olie aan
+2
@iantx1500f ja en als de dealer het ook vergeet... maarja kan ook gebeuren, we vergeten allemaal wel eens wat
@husky

Ook dat klopt.

Ben wel erg benieuwd wat hier nu het probleem is

Voor het zelfde geld zitten de klepels verkeerd om,
En heeft die het erg zwaar
+1
@iantx1500f ja klepels verkeerd hoorde ik hier ook al eens bij iemand, of dat de maaier verkeerdom liep... ik ben ook wel benieuwd, een paar foto's van het maaien en de maaier kunnen ook helpen
@husky de klepelmaaier is gesmeerd, snaren staan op de juiste spanning, er zit zeker olie op en de klepels staan in de juiste richting. Volgens de dealer mag ik er gewoon mee verder werken en is het normaal dat alles zo heet wordt. Als er iets stuk gaat is die onder garantie. Heb nogmaals gezegd dat riemen zo snel slijten en hij zei « werk er maar gewoon mee verder » hierbij enkele foto’s waar je de slijtage op ziet na 10 minuten op hoge toeren laten draaien zonder rijden en maaien.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

@Driezzzer dat ziet er inderdaad vreemd uit, dat de riemen warm worden is wel normaal denk ik, sommige klepelmaaiers hebben koelvinnen op de poelie. We hebben hier aardig wat verschillende klepelmaaiers gehad maar dergelijke slijtage heb ik nog nooit gezien, misschien een slechte kwaliteit van de riemen? Ik zou hem zeker goed gebruiken in de garantie. Als je lang gras, bv nu nog eerste snede maait zal de maaier met hamerklepels zijn handen vol hebben om het gras kwijt te raken, dus langzaam rijden. Zelf heb ik vorig jaar in september nog eerste snede met de boxer gemaaid, met 2 kmh werd hij het gras amper kwijt, dat heeft ook met de mulchwerking in de bak te maken, met een andere klepelmaaier al eens wat laag gras afgetopt, gewoon met 9kmh eroverheen en prima maaien...
@husky de riemen die er opzitten zijn niet meer de originele (aangezien die ook al redelijk gesleten waren na eerste maaibeurt) maar nieuwe andere van de dealer die volgens hem beter zijn. Uiteraard maai ik echt hoog gras hier ook traag en hoog op de hef en met hoge motortoeren. Ik merk inderdaad dat de maaier dan veel weggewerkt moet krijgen. Het probleem lijkt me gewoon dat de riemen zo snel slijten en afgeven en de poelies zo heet worden. Tractor lijkt het wel aan te kunnen…
@Driezzzer techniekgids.nl/v-snaar-aandrijving/ misschien staat hier nog iets bij
+1
@husky interessant, staan goed tips in, bedankt.
@Driezzzer ik heb getande snaren op mijn klepelmaaier liggen, wellicht dat dat nog wat uit kan maken?
Quote Reactie van @CoenNijenhuis:
getande snaren

Dat zou in principe niks uit moeten maken. Getande gaan alleen langer mee omdat ze de buiging beter kunnen opvangen.
@CoenNijenhuis op dezelfde soort poelies? Ik kan het eens vragen aan de dealer als deze erdoor zijn, wat naar mijn gevoel niet zo heel lang meer zal duren:(
@Driezzzer is het niet een 1000 toeren machine ipv een 540.
@fendt2 volgens de dealer en website mag die enkel op 540 toeren
+1
Tegen slijtage van de riemmen een busje riemenspray. Dan krijgen ze meer grip op de polie. En het helpt ook Tegen uitdrogen van de riemmen. Trekker volgas met klepelen de klepelmaaier moet goed toeren maken. Dat is beter dan te weinig toeren
Quote Reactie van @marco955:
busje riemenspray

Maar het is toch te gek dat je een splinternieuwe maaier koopt en dat je dan met dat soort hulpmiddelen de boel aan het lopen moet proberen te houden? @Driezzzer Hoe meer ik hier lees, hoe meer ik begin te denken dat het produkt gewoon niet voldoet aan de eisen. Ik zou de leverancier een maand tijd geven om de problemen op te lossen, anders zou ik de koop ongedaan laten maken.
@roscho ik denk er ook zo over. Na veel opzoekwerk besloten om een klepelmaaier te kopen omdat die goed met lang gras, hoog onkruid, bramen en takken om kunnen (had bang dat een bloter te veel zou afzien als de messen takken tegen komen of bramen). Maar nu bevestigen alle reacties dat zo veel slijtage en hitte van de riemen en poelies (volgens dealer geen probleem) niet normaal is. Voor de rest doet de maaier zijn werk wel maar uiteraard omdat die nieuw is baart die slijtage en hitte me zorgen. Ik zal er intensief mee werken en hopen dat ik de garantie kan aanspreken zodat ze de maaier eens deftig controleren. Naar mijn gevoel zit het er niet in dat ik de koop ongedaan kan maken 😕.
@roscho vergeet niet dat er ook bij klepelmaaiers veel verschil zit qua prijs en kwaliteit, we hebben hier een perfect van 1996, die is nu wel op maar wel maar oerdegelijk, daarnaast hebben we nog 3 boxers, waarvan 1 bosklepel, waar bij perfect de problemen na 20 jaar beginnen, beginnen ze bij de boxers al met 5 jaar... maarja koop je nu een nieuwe perfect is die ook 2 keer zo duur als een boxer...
+1
@husky dat kwaliteitsverschil begrijp ik volledig, maar ik verwachtte ook niet van een geo dat die na 2-3uur maaien zo snel de riemen slijt. (Nog een foto na dat maaien van de riemen)

(klik om te vergroten)

@Driezzzer
Had je mijn post nog gelezen?

Over dat zwaar lopen?
@iantx1500f bedoel je die dat de klepelas soepel met de hand moet draaien?
Die ja

En welk lager er eventueel heet word
@iantx1500f ik krijg de as met de hand wel rond, super soepel gaat het niet omdat er toch wat gewicht aan hangt van de klepels. De assen boven en onderaan worden beide heet aan de kant van de poelies
@Driezzzer

As is zwaar van zich zelf inderdaad

Maar zou bij een beetje hulp wel een klein stukje door moeten draaien
Totdat die weer in balans is

Zitten de koppelingen op de beide assen wel goed aangedraait?

En zit er niks aan het uiteinde van de klepelas wat tussen de lagers klem loopt?
@iantx1500f ik krijg de as dus wel degelijk met de hand rond. De twee poelies zitten goed aangedraaid.
@Driezzzer er zijn digitale toerentalmeters te koop. Probeer eens te meten hoeveel het toerental zakt onder belasting. Heb het idee dat het toerental echt weg zakt door slip in de v snaar. En geef deze gegevens aan de dealer. Die kan hier weer mee naar de leverancier. En misschien komt er een oplossing. Heb even naar de opspaninrichting gezien maar die vindt ik maar matig. Als het werkt zoals ik denk... misschien is daar nog wat uit tehalen.
@fendt2 bedankt voor de info maar geen idee hoe ik dat moet doen, ik ga nog wat verder maaien en met de kapotte v snaren naar de dealer en smeken dat ze dit oplossen
@fendt2 wat kan ik veranderen aan hoe ik de snaren opspan?
@Driezzzer niet veel daarom vindt ik het ook matig. Als je naar een cyclomaaier kijkt zit er een veer tussen deze zet je op spanning en klaar. Hier zie ik helemaal geen veer. Dus als de snaren warm worden. Gaan de snaren langer worden en de spanning gaat eraf en je krijgt slip. Dit is theorie maar de ingestelde spanning blijft niet constant en waarschijnlijk zit hier het probleem.
@Driezzzer de v snaren span je bij deze maaier door de hele aandrijving omhoog te stellen, je ziet midden onder de aandrijfas een stelbout zitten, deze moet je uitdraaien, maar wel eerst de bevestigingsbouten van de aandrijving losdraaien, als het goed is zitten er ook sleufgaten in zodat de aandrijving omhoog kan, dit is het zelfde systeem als van één van onze boxers
Ik weet het niet maar op de foto's lijkt het dat je riemen vrij diep in de poelies liggen, met mogelijk als gevolg dat ze onderkant van de groef raken als ze belast worden. Gevolg dat ze grip verliezen en dus gaan slippen ,als dit eenmaal gebeurt wordt dat steeds erger.
Misschien is het een oplossing om iets bredere riemen te monteren.
@JvH 1120 ik neem de info mee als ik maandag naar de dealer ga. Bedankt voor de tip
@JvH 1120 zo zagen de riemen nieuw eruit op de poelie

(klik om te vergroten)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Renault 53 en hebben de trefwoorden renault , maaien , traktor , vermogen , vervangen , kantelen , klepelmaaier , maaier , topstang en hectare geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
119
DEELNEMERS
23
WEERGAVES
3.820