Illustratie van:
21

Hanomag Granit 500 - Bougie vervangen Hanomag 500 E

Hallo, mijn tractor startte vrij normaal, doch na een 1km rijden, gaf hij veel rook en verloor ik kracht om te rijden. Ik had angst dat hij ging stilvallen. Gelukkig geraakte ik nog terug. Ik denk dat de bougies aan vervanging toe zijn. Welke bougies moet ik aankopen? Waar kan ik terecht? Of is er toch nog een ander probleem. Bedankt.

Deel dit topic

Reacties

+1
Heb nog geen enkele hanomag 500 op benzine gezien. Bij een diesel heb je zeker geen bougies, dat is een zelfontbrander.
Klopt.. Bestaat de kans dat ik deze, zelfontbranders, moet veranderen.. Of denk je dat de oorzaak iets anders is?
Quote Reactie van @Sfekke:
Bestaat de kans dat ik deze, zelfontbranders, moet veranderen..

Zelfontbranders zijn geen gemonteerde onderdelen. Zelfontbrander betekent dat de brandstof, diesel, ontsteekt doordat het onder hoge druk in de cilinders wordt ingespoten, zonder dat daarvoor een warmtebron (bougie) nodig is. Kortom: een diesel heeft geen bougies, soms wel een voorverwarmingsspiraal die ervoor zorgt dat bij koude motor ook de ontbrandingstemperatuur wordt bereikt. Maar die werkt niet bij warme motor, is dan niet nodig.
Misschien kun je eerst eens een filmpje kijken waarin je leert hoe een dieselmotor werkt (zie reactie @robbin lamers ). Daarna maak je een lijstje van essentiele onderdelen en vraag je iemand met verstand van dieselmotoren om die onderdelen aan te wijzen bij je eigen trekker. Je kunt hem dan meteen ook vragen of hij een idee heeft waar jouw probleem vandaan komt.
Wellicht is iemand van TF daartoe bereid, daarvoor moet je dan wel de streek aangeven waar je woont.
Is dus voor alle duidelijkheid een diesel..
Ik denk dat je het best even een monteur er bij kunt halen, of iemand met kennis van dieselmotoren
@Huuuuub
Precies iemand die weet waarover het gaat
Onmogelijk dat et aan de bougies (neem aan dat hier de gloeispiralen bedoeld worden) ligt , ik denk eerder aan oververhitting bijv vanwege te weu nog koelwater.
@bas101
Of filters die dicht zitten
@Klein Rot denk dat het zeker niet verkeerd is om daar eerst eens een nieuwe aan te zetten.
+1
@Klein Rot als diesel filters dicht zitten had de tractor niet zo hard gerookt , als t luchtfilter potdicht zit moet ie vanaf de start al gaan roken en geen trekkracht hebben.
@Klein Rot als diesel filters dicht zitten had de tractor niet zo hard gerookt , als t luchtfilter potdicht zit moet ie vanaf de start al gaan roken en geen trekkracht hebben.
Ik denk dat het in jouw geval beter is een monteur erbij te krijgen. Ik heb het idee dat je kennis over motoren nihil is. De kans dat je dingen kapot maakt door onkunde is dan groot.
Breng hem even naar LMB Jansen Duiven ( Hanomag dealer).
Denk een brandstofpomp probleem
Klinkt mij inderdaad als een brandstof pomp of een lekke koppakking.

In dit filmpje staat wel mooi uitgelegd hoe een diesel aan zijn ontbranding komt. Ik weet niet of het blok van de 500 ook een indirecte inspuiter is? maar dan heb je gloei pinnen in het blok zitten, deze zijn puur nodig voor het starten als het blok nog koud is.
Bedankt voor de vele reacties. De oliefilters heb ik veranderd, doch het probleem blijft. Krachtverlies, witte rook, dan een tik in de motor met zwarte rook en dan terug witte rook.
Ik denk dat het eerder aan de cilinder ligt, ma bon, ik maar een leek op dit vlak. Ik woon in Wallonië (België). Als er iemand een idee heeft waar ik mogelijk best terecht kan. Alvast bedankt.
@Sfekke je omschrijft t probleem nu anders , de storing lijkt me nu ook ernstiger , ben bang dat t een algehele motorrevisie wordt of een vervangende motor , waar woon je in wallonie?
@Sfekke
hoe oud is de diesel die in de tank zit?
Vieux-Waleffe (tussen Hannut en Huy)
De diesel is net getankt en de mazoutfilters zijn net vervangen. Ik denk dat het eerder aan de motor ligt, één van de 3 cilinders die het misschien begeven heeft. Ik zoek nu een 'monteur' die er eens kan naar kijken. Al naar 3 bedrijven gebeld.. Ze gingen mij allen terugbellen ivm monteur in de buurt vandaag.. No call yet.
Quote Reactie van @Sfekke:
één van de 3 cilinders die het misschien begeven heeft

Als dat zo is, kun je dat horen. De motor zal dan ook langzamer stationair draaien.
Ik gok op water in het brandstofsysteem. Tank schoongemaakt, maar ook gedroogd? Brandstoffilter gewisseld, maar zit er misschien nog ergens een potje waar je water af kunt tappen? Trekker afgespoten en flink rond de tankdop gespoten? Zo maar enkele mogelijkheden.
Heeft de tank onderaan een "zakgat" met aftapplug, dan kun je daar misschien een halve liter uit laten lopen en kijken of er water in zit.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Hanomag Granit 500 en hebben de trefwoorden rook , tractor , hanomag , vervangen en granit geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
0