Illustratie van:
56

Steyr 870 - Stroom Circuit hoe werkt het

Ik heb een trekker gekocht alleen doet die helemaal. Niks ook geen lampjes op het dashboard ik heb er een goeie accu op 12v alleen heb bij het contact slot maar 0.04 v en bij de start moter ook vraag me af hoe dat komt mis ik een schakelaar of iets dergelijks of licht het aan de kabel boom iemand enig idee alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

+1
Poe..
Hoe handig ben je zelf??
Accupolen nieuw of sterk gecorrodeerd?
Accupolen netjes vertint aan de kabels?
Massa kabel intact en goed aan een blank stuk metaal vast eventueel met koperpasta monteren?
Zo kan ik nog 50 punten meer langs lopen. Maar ergens zul je toch zelf de bekabeling en zekeringen moeten controleren.

Nog nooit ergens anders aan een trekker gesleuteld wat electrisch betreft?
Ja ben niet heel handig met stroom maar heb net nog een keer alle zekeringen schoon gemaakt en er misten een zekering die heb ik er ook in gedaan en nu heb ik 12 volt op het contact en 12v op de start moter alleen hij doet nog steeds nik geen lampje en hij start ook niet
@Agribrink als je 300% zeker weet dat de trekker NIET in de versnelling staat.
Mag je met een draadje aan de plus van de accu aan het kleine kabeltje aan de startmotor houden.
Probeer eerst even kortstondig dat je niet schrikt.
Maar zo omzeil je het startslot en kun je zien of de startmotor het nog doet en of de trekker start
Verlichting werkt nu op eens wel en gaat ook aan en uit met de sleutel alleen de start moter klikt alleen gaat niet rond
@Agribrink heeft de trekker de laatste tijd wel gelopen?
Of zit de motor muurvast??
Heb je hem al proberen aan te slepen?
@Fendt926Driver ik heb hem net proberen aante slepen met een busje maar die krijgt het niet voor elkaar
Ja 2 maanden geleden heeft die nog gelopen met de sleutel doet die helemaal niks je hoort de start moter ook niet klikken dat deed die net wel met die kabel recht streek
Quote Reactie van @Agribrink:
dat deed die net wel met die kabel recht streek

Alleen maar tikken duidt er op dat de accupolen niet de volle mep stroom kunnen leveren.
Losdraaien schoonmaken met schuur papierde binnenkant van de klem en ook de buitenkant van de polen
Hoeveel Ah is je accu.
De accu is 130 ah

het aparte is dat die ook een keer tikt en dan stopt als je een kabeltje rechtstreeks op de start moter doet alsof die vast zit en met de sleutel doet die helemaal niks.
+2
@Agribrink Een accu van 130 A. zou zwaar genoeg moeten zijn. Toch hou ik het op een kapotte of lege accu. Je zegt wel "een goede accu", maar die kan in 2 maand stilstand gemakkelijk ontladen raken, zeker als ergens een stroomverbruiker aan blijft staan. Doe de accu maar eens een nachtje aan de oplader en probeer het dan opnieuw.
Is de accu ZEKER goed, volg dan het advies van @Fendt926Driver en maak accupolen en -klemmen schoon.
Werkt het dan nog niet, dan blijft mogelijk het startrelais (de ronde "bus" bovenop de startmotor) vast zitten. Tik er eens een paar keer beschaafd met een hamer op en probeer dan weer te starten. Je kunt met een schroevendraaier de pool met de dikke draad vanaf de accu (1) en die van de startschakelaar (dunne draad, 2) met elkaar verbinden. Nu moet het startrelais klikken en verbinding maken tussen de beide polen met de dikke draden. Hiermee gaat de startmotor draaien. (zie afbeelding, gekopieerd van dedieseldokter.nl/c-4226603/revisie-startmotor/ ) . LET OP: maak met je schroevendraaier geen kortsluiting, want dan maak je rechtstreeks kortsluiting op de accu. Daarbij kan er maar zo een stuk van je schroevendraaier af branden en de accu vindt dat ook niet fijn.
Komt er nu nog geen actie, maak dan de accupolen los en demonteer de startmotor. Laat hem testen en indien nodig repareren. Op Youtube vind je wel filmpjes die laten zien wat je zelf eraan kunt doen (koolborstels vernieuwen, anker opschuren, schoon maken etc.). Ook op dedieseldokter.nl/c-4226603/revisie-startmotor/ wordt e.e.a. beschreven.

(klik om te vergroten)

Aansluitingen van de startmotor
+1
@roscho ik heb toch maar eerst even een accu besteld had hem wel al opgeladen vandaag maar werkt als nog niet maar vertrouw die accu ook niet helemaal is volgensmij heel oud en er missen 2 doppen dus het accu zuur kan er zo uit lopen ik zal dit als ik die nieuwe accu heb is op nieuw proberen
Quote Reactie van @Agribrink:
er missen 2 doppen dus het accu zuur kan er zo uit lopen

Denk je erom dat accuzuur zeer agressief is? En als die doppen eraf zijn, zal er in de loop van de tijd ook rommel en stof in de accu zijn gekomen. Da's ook niet bevorderlijk.
@roscho ja vandaar dat ik ook een nieuwe heb besteld weet ook niet hoelang die doppen er al af liggen misschien zit er wel allemaal vuil in idd
@Agribrink
Ga der maar vanuit, dat dat t probleem is
Alle contactpunten opschuren voor montage
Mischien stomme vraag maar heb je zelf de trekker eerder gestart? Je schrijft 'met de sleutel doet die helemaal niks.' normaal is sleutel indrukken op contact en sleutel draaien verlichting. Voor starten waarschijnlijk de startknop uittrekken.
@steyrTom Als je de draden op de startmotor verbindt, moet er in ieder geval iets gebeuren, of je nou met sleutel of knop start.
De motor is wel "los" ?
@Derkmax ja het vliegwiel kan je rond draaien
Deze steyr tractoren start je met de startknop sleutel indrukken en de startknop aantrekken zoals he beschrijft zal de accu stuk zijn
De moter start met de nieuwe accu
nog niet met de start knop maar er loopt olie uit het peilstok gat nou hadden ze daar een houtprop in geslagen maar dat lijkt me niet goed.weet iemand wat er mis is
Quote Reactie van @Agribrink:
er loopt olie uit het peilstok gat

Dat is geen goed teken. Het lijkt of de koelvloeistof een van de cilinders vult en dat daardoor de motor niet rond wil.
Langzaam sijpelt de vloeistof dan langs de zuigerveren omlaag en vult zo het carter. Omdat water zwaarder is dan olie, komt de olie er aan de peilstok uit. Dat rijmt trouwens niet helemaal met dat je het vliegwiel kunt draaien.
Met water in het carter mag de motor niet lopen, dan wordt de motor met water gesmeerd. En met koelvloeistof bovenop de zuigers kán de motor niet rond en bestaat er zelfs kans op een gebroken krukas als je dat toch forceert.
Tap eens een beetje olie af bij de aftapplug en kijk eens of dat een grijze smurrie of zelfs klare koelvloeistof is. Zo ja, dan is het een trekker met ernstige buikpijn.
Als je hem nog pasgeleden hebt gekocht bij een handelaar, kun je misschien nog terug. Hoewel.... de koper heeft onderzoeksplicht en daar hoort toch zeker het bekijken van de olie aan de peilstok en de stand van de koelvloeistof bij. Heb je hem bij een particulier gekocht, dan vrees is dat je er niks meer van haalt.
@roscho ik weet niet af dat het is hij loopt namelijk prima en de olie is mooi zwart
Quote Reactie van @Agribrink:
ik weet niet af dat het is

Ik WEET het natuurlijk ook niet, ik schrijf op wat ik denk n.a.v. jouw info. Je schrijft nu dat hij prima loopt, maar hij startte toch helemaal niet? Of heb ik iets van het verhaal gemist?
@roscho jawel hij start wel alleen niet met de start knop die werkt niet
Quote Reactie van @Agribrink:
jawel hij start wel

Hoe krijg je hem dan aan de praat?
@roscho met draad rechtstreeks op startmoter
Quote Reactie van @Agribrink:
met draad rechtstreeks op startmoter

Dan krijgt de startmotor dus kennelijk geen stroom via de startschakelaar:
- zekering stuk
- draad onderbroken of stekker los
- schakelaar stuk
@roscho top ga ik daar even naar kijken nog
@Agribrink het kan ook zijn dat er een oliepomp bijop de distributie meedraait waar de keerring uit ligt dat er veel hydrauliek olie bij in gelopen is.
Beste is olie van motor eraf doen. En nieuwe erop net niet aan het bovenste peil.
Hydrauliek olie peilen en foto van maken. Koelwatwr peilen en bij vullen tot wat erop moet.
En dan mee rijden of werken en kijken wat er gebeurt.
Dus de olie en water peilen in de gaten houden
@Fendt926Driver ga ik dat even doen en als dit niet werkt kan ik die prop er weer in doen hij loopt namelijk goed
Quote Reactie van @Agribrink:
als dit niet werkt kan ik die prop er weer in doen hij loopt namelijk goed

De prop kan er natuurlijk wel weer in.
Maar er hoort een peilstok in.
Anders weet je ookniet hoeveel nieuwe olie erop moet.
Maar je kunt opzoeken hoeveel motorolie erop moet.
En dat er precies op gieten.
En dan een laspin in de peil opening houden tot die de bodem netjes raakt en dan ombuigen aan de buitenkant dat je een peil hebt om later te gaan vergelijken.
Dan zou daarna de houten prop er wel weer in kunnen
@Fendt926Driver oké ja de peilstok zit er wel bij maar die duwt die er dus zo uit nou klemt die peilstok ook niet echt maar dan vervang ik die dingen even en vul het weer bij en kan die dan gewoon lopen met die prop er in
Quote Reactie van @Agribrink:
en kan die dan gewoon lopen met die prop er in

Als de carterontluchting netjes open is kan de trekker prima lopen met een houten klosje op de plek van de peilstok.
Quote Reactie van @Agribrink:
de peilstok zit er wel bij maar die duwt die er dus zo uit

Dan is er wel iets aan de hand. Een motor mag nooit zoveel onderdruk hebben dat de peilstok eruit komt. Veel onderdruk is meestal een teken van compressielekkage langs de zuigerveren.
@roscho
Compleet versleten dus
Quote Reactie van @Klein Rot:
Compleet versleten dus

Ik omschreef het wat voorzichtiger, maar ik vrees dat je gelijk hebt.
@roscho ben bang dat jullie gelijk hebben 😩
@roscho ja ik haal hem maar uit elkaar want het was echt niet normaal hoeveel lucht druk er uit carter ontluchting kwam je hoorde hem gewoon blazen de kleppen zitten helemaal onder de aangekoekte olie prut
Quote Reactie van @Agribrink:
ik haal hem maar uit elkaar want het was echt niet normaal hoeveel lucht druk er uit carter ontluchting kwam

Laat er eerst even een monteur naar kijken.
Misschien zie jij iets over het hoofd.
En kan het zijn dat de rubber ring van de peil stok die hem op de plek houdt versleten en dat die er daarom uit komt.
Of zit de carterontluchting voor 80% dicht.
Zou jammer zijn dat je hem daarvoor uit elkaar zou halen.

Waar zit je ergens in nederland??
@Fendt926Driver ja die peilstok gaat er niet super meer in maar het stroomt er echt uit bij de pijlstok en als ik in het peilstok gat een prop sla dan komt er een Partij lucht uit de carter ontluchting alsof die opstijgt dus denk echt dat die versleten is zit in Groningen trouwens
Quote Reactie van @Agribrink:
dus denk echt dat die versleten is zit in Groningen trouwens

Zoek rondom je woonplaats een mechanisatie bedrijf en laat die mensen even een uurtje mee kijken.
Het zou jammer zijn dat jij iets over het hoofd ziet wat met 3 euro te repareren is datvje daar de hele motor voor reviseerd
Quote Reactie van @Agribrink:
de kleppen zitten helemaal onder de aangekoekte olie prut

Dan zou het probleem ook nog in de kop (kleppen) kunnen zitten. Als een klep niet goed afdicht, gaat de compressie daar weg. Via de oliekanalen naar beneden zou dat voor overdruk in het carter kunnen zorgen.
Als de de boel toch open gooit, is demontage van de kop de eerste stap, kun je dat eerst bekijken.
+2
@roscho
Dat denk ik toch niet er is geen directe verbinding van de klep afdichting naar de ruimte boven bij de tuimelaars. Alle drukverlies gaat via de in of uitlaat kanalen.
Ik heb het denk ik gevonden moet de andere er nog uit halen maar dit was de eerste

(klik om te vergroten)

@Agribrink Als de vorige eigenaar je dit niet verteld heeft, in ieder geval niks van de overdruk en olieverbruik heeft genoemd, weet je nu dat je een kat in de zak hebt gekocht. Tenzij dit beestje duidelijk als knutseltrekker en voor een lage prijs is verkocht.
Sommige opkopers van oude metalen bieden geld voor oude accu's vanwege het lood wat erin zit. Dus die accu niet zomaar inleveren bij 't chemisch afval.
@roscho ik heb hem van een veiling wel voor een lage prijs hoor zat wel een filmpje bij dat alles werkte enzo maar dit stond er natuurlijk niet bij.
@Agribrink
Hoe ziet de cilinderwand eruit?
@Klein Rot ja die ziet er erg netjes uit eigelijk
Ik moet die andere 3 zuigers er nog uit halen alleen die cilinderkop zit erg vast kan hem wel wat heen en weer bewegen alleen zit een draad eind vast met vuil ofzo ik weet niet of iemand een tip heeft om die los te krijgen

(klik om te vergroten)

@Agribrink lukt het om er een dubbele moer op te krijgen kun je het draadeind eruit draaien.
@fendt2 nee dat gaat niet lukken het bovenste stukje is namelijk geen draad eind er past precies een moer op
@Agribrink een moer plat maken tot dat er een 2de moer oppast. Het draadeind zit niet heel vast als het goed is.
@fendt2 dat is wel een goeie ga ik morgen even proberen
@Agribrink
kan je geen hevel maken en die in een van de uitlaatpoorten steken en dan de kop oplichten.
@Klein Rot hebben we ook al geprobeerd met een breekijzer er in maar werkte ook niet alle bouten zijn een beetje los behalve de laatste

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Steyr 870 en hebben de trefwoorden steyr , trekker , accu , stroom , dashboard , startprobleem , lampjes , contact en kabelboom geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
56
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0