Illustratie van:
66

MAN 2F1 - Verhogen snelheid van de tractor

Beste,
Mijn MAN 2F1 loopt slechts 20 km/h, hoe kan ik de snelheid verhogen van deze kleine tractor.
Ik dacht aan andere tandwielen te plaatsen in de beide reductiekasten van de achterwielen, iemand een beter idee?

Deel dit topic

Reacties

+3
Misschien dit ? : www.traktorschnellgang.de /schnellgange/ZF-A4
@basia hoeveel loopt die dan sneller?
@erikgoessens
Geen idee ; zou je contact moeten opnemen met die Duitse firma .
Ik vermoed dat het niet zoveel sneller zal zijn ; van 20 naar 25-28 zoiets denk ik zelf (is maar een schatting )
@basia Prima adres, ik heb bij fa. Richter ook een snelgang voor de MAN AS542A gekocht.
Bedankt voor de info, daar heb ik wat aan.
+5
Hey,

Ik heb de steekassen en tandwielen van de reductiekasten bij de achterwielen gedemonteerd en met de nodige omschrijving en tekeningen naar een draai-freesbedrijf gebracht. Zij gaan de aanpassingen uitvoeren. I.p.v. een 12/62 verhouding komt er nu een 17/45 verhouding in, dus bijna 2 maal zo snel. Om 30 km/h te rijden moet de motor straks ook niet meer vol in de toeren draaien. De tandwielen en onderdelen heb ik begin oktober, dan alles weer samenstellen.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
@Joske501 je weet dat je zo niet verzekerd rond gaat rijden en vermogen te kort komt om een fietskar mee te trekken?
@Hanomag22 rij je toch gewoon in de eerste versnelling. Trekkertje loopt straks mooi 30 halfgas.
@JohanvS dom antwoord. Lees dat van die jongen met die huifkar maar eens.
+1
@Hanomag22 ik heb een 2F1S, door zijn kleinere achterwielen rijdt hij maar 16 ipv 20. Dit zijn geen tractors om 30km/h mee te gaan rijden als je het mij vraagt. De remmen zijn hier niet op voorzien en de ongeveerde vooras gaat ook niet helpen
@MANAckerdiesel helemaal mee eens.
+2
@Hanomag22 wat heeft dit in vredesnaam met dat ongeluk met de huifkar te maken?
@DANOONTJE POWERR Het heeft inderdaad niets met een huifkar te maken, maar de kern is dat de trekker nu anders is uitgerust dan waar hij mee is goedgekeurd. Als je de aangepaste snelheid op het kenteken vermeld krijgt, zal de verzekering dat ook automatisch goedkeuren. Maar laat je dat na en je zou een ongeluk krijgen waarbij de trekker flink sneller dan 20 heeft gereden, dan kon de verzekering wel eens moeilijk doen. Dat is dan weer de parallel met het huifkar-ongeluk.
+1
@roscho dat bedoelde ik inderdaad. Je hebt me veel typewerk bespaard.
@Hanomag22 Graag gedaan!
Hoeveel sneller wil je hem laten lopen?
+1
Ik lees hier veel domme antwoorden.
Volgens de constructeur mag de tractor 7 ton trekken. Dat tractortje moet niets meer trekken, alleen toerriten, dus met alleen zichzelf gaat hij geen moeite hebben om de 30 te halen en zich zelf af te remmen. Die remmen kunnen beide wielen laten slepen, misschien kan ik er nog ABS op bouwen, hihi. Vlotjes 30 rijden bij veel minder toerental en kabaal zal zeker kunnen. Er staan versnellingen genoeg op om ook de rest waar te maken indien nodig. In de allerlaagste versnelling zie je de tractor amper bewegen, waar dit voor nodig is weet ik niet. En de constructeur heeft bewust ruimte genoeg gelaten om groter tandwielen te plaatsen op de drijvende assen, dit kan geen toeval zijn.

Joske
+1
Quote Reactie van @Joske501:
domme antwoorden

Ik vind die antwoorden nog niet zo dom. Het zijn over het algemeen punten waar je terdege over na moet denken. Voor je het weet, zit je met een trekker die je niet meer verzekerd kunt krijgen en waar geen typegoedkeuring voor is, zodat je hem zelf bij de RDW moet laten herkeuren. Het is meer "bezint eer ge begint".
@roscho dus als ik een auto heb die harder kan dan die mag is die ook niet verzekerd?
Je geeft bij de kenteken aanvraag een snelheid op maar verder gelden de verkeersregels.
@DANOONTJE POWERR Een voertuig wordt gekeurd door RDW (of een instantie in een ander EU-land zoals het door de fabrikant wordt aangeboden. Breng je wijzigingen aan, dan is het niet meer (goed-)gekeurd.
Een auto kan misschien sneller dan mag, maar hij is op die max. snelheid goedgekeurd.
In Duitsland is dat nog veel strenger. Monteer je daar op je auto of trekker banden die een maatje breder zijn, dan moet je daarvoor eerst naar de TÜV om de wijziging in de Fahrzeugbrief op te laten tekenen. In Nederland mag je de auto voorzien van wijzigingen die op zich moeten zijn goedgekeurd. Wil je andere banden, dan mag dat zolang die banden maar aan de voorschriften voldoen en zolang de rij-eigenschappen van de auto maar niet veranderen.
Naast die goedkeuring moet je je natuurlijk als bestuurder aan alle wettelijke regels houden.
Quote Reactie van @roscho:
Breng je wijzigingen aan, dan is het niet meer (goed-)gekeurd

Daar geloof ik helemaal niks van.
Natuurlijk als je de trekker van buiten helemaal aanpast naar een onveilig voertuig maar andere tandwielen erin zullen echt geen consequenties hebben.
+1
@DANOONTJE POWERR juist wel omdat je dan de maximale snelheid wijzigd. Die is dan hoger dan de constructiesnelheid. En een voertuig mag niet sneller kunnen dan zijn maximale constructiesnelheid. Bij auto's staat die constructiesnelheid niet op het kentekenbewijs. Bij trekkers wel en bij brommers ook. Als je gepakt wordt met een brommer die te hard kan, moet hij opnieuw gekeurd worden. Ook ben je niet verzekerd en een verzekeraar zal bij een eventueel ongeval waarschijnlijk moeilijk gaan doen. Dit zal bij trekkers niet anders zijn.
@Pieter Buren dat is dus net welke constructie snelheid je opgegeven hebt.
Ik heb niet het idee dat daar heel erg naar gekeken is bij opgave.
Quote Reactie van @DANOONTJE POWERR:
net welke constructie snelheid je opgegeven hebt

Dat klopt. Ik neem alleen niet aan dat @Joske501 op zijn kenteken heeft staan dat de trekker 35 loopt. En mogelijk moet je voor een wijziging achteraf laten keuren.
@roscho Ik weet niet of dat er in België opstaat, de maximum snelheid van de tractor.
Quote Reactie van @MANAckerdiesel:
België

Ik weet niet waar @Joske501 woont. Waaruit concludeer je dat hij in Belgie zou wonen? In zijn profiel vind ik dat niet.
Indien in België, dan trek ik al mijn woorden terug, ik weet absoluut niet hoe dit soort dingen daar is geregeld.
@roscho Aan zijn nummerplaat 😉
Quote Reactie van @MANAckerdiesel:
nummerplaat

Die had ik even niet gezien. Ik moest er wel voor de 3e foto.... Hiermee trek ik dan alle door mij geschreven teksten, gebaseerd op de Nederlandse wet, terug omdat ze ik absoluut niet weet hoe de Belgische regels zijn.
@DANOONTJE POWERR daar is niet naar gekeken inderdaad. Maar dat is geen vrijbrief om valsheid in geschrift te plegen. Dus bij een kleine schade zal er niks zijn maar als er echt serieuze bedragen aan de orde komen gaat een verzekeraar vaak tot het gaatje om niet uit te keren. En als je dan willens en wetens zoiets gedaan hebt ga je nat. Een verzekering heeft geld en tijd zat om te procederen als het ze uitkomt. Je moet je afvragen of je dat risico wilt lopen, of dat je een leuker leven hebt met 20 km/h en de zekerheid dat als er iets goed mis gaat onderweg je goed verzekerd bent en dat de narigheid niet nog groter maakt. Maar dat is mijn mening. Wat mensen doen moeten ze zelf weten, maar jezelf wijsmaken dat je verzekerd bent terwijl de polissen duidelijk genoeg zijn over wanneer je geen dekking hebt vind ik raar.
+2
@Hanomag22 bij een ongeluk kan niemand meten hoe snel jij gereden hebt. Bij autos kun je dat uit de software halen. Maar dat zit hier niet op. Hooguit door het remspoor te meten. Maar ook dat is met dit soort snelheden en trekkers niet betrouwbaar. Je bent eerder prooi van het snelle haastige verkeer. Wat dat betreft kun je beter wat sneller zijn.
@fendt2 ja, daar heb je wel een punt.
+1
@fendt2 Reken maar dat met goed kan vast stellen hoe hard je hebt gereden, daar zijn onderandere modellen voor, zeker omdat de bots kracht kwadratisch toeneemt met de snelheid. Daar naast maakt het mij echt niet uit als ik in de auto achter een tractor rij die 20 of 35 rijdt, het gaat te langzaam, en als ik de gelegenheid vind blijf ik er niet echt niet achter rijden voor de 15km/h meer. Daar naast vind ik dat we een verplichting naar andere weg gebruikers hebben, je zal maar iemand in de familie hebben die aangereden is omdat iemand met een opgevoerde tractor de macht over het stuur is kwijt geraakt, of zelf een ongeluk hebben veroorzaakt omdat je door de hoge snelheid de macht over het stuur bent kwijt geraakt, hoe leg je dat aan je zelf en andere uit? Het is net als met opgevoerde brommers, was vroeger leuk, maar wijsheid komt met de jaren. Er zijn 2 manieren, doe het goed (en dan bedoel ik dat alles voldoet en gekeurd is) of doe het niet. In iedergeval geen halve bak oplossing.
+4
Ik laat waarde oordelen achter wegen laten gezien ik er van uit ga dat een ieder probeerd te helpen, ook als is dat in een antwoord wat mogelijk niet gewenst is.
Er word gesteld dat een tractor die 7 ton mag trekken, je het vermogen daar mee in de snelheid kan omzetten, In theorie zou dit misschien goed kunnen, maar er spelen meer factoren, bij voorbeeld of je bij deze snelheid de macht over het stuur niet gemakkelijk verliest door kantelen in de bocht, en kuilen in de weg.
En of het rem vermogen goed genoeg is (7 ton is waarschijnlijk bij geremde aanhanger).
De natuurkunde leert dat als je de snelheid verhoogd de rem weg kwadratisch toeneemt.
Ik vraag mij af wat je met het verhogen van de snelheid opschiet? Misschien als je grote afstanden wil af leggen? Als je kijkt naar het snel verkeer, of je 20, 25 of 30km/h rijd, je rijdt voor hun toch te langzaam. Dan de verzekeringskwestie, Verder op het forum is te lezen over een ongeval met een huifkar en de gevolgen daar van. Ik vrees dat bij het snelheid verhogen de kruik ook net zolang te water gaat tot deze barst, en de verzekring dan niet uitkeert.
Er is geloof ik wel een voorbeeld van een duitser mij bekend die met de tractor (hannomag) 100km/h haalt. Deze man heeft het wel goed aan gepakt, naast de transmissie ook de remmen, en het geheeld door duitse instanties officieel laten keuren.
Zelf heb ik ook ooit eens overwogen de tractor sneller te willen maken, maar ik heb er mijn inziens wijzelijk van afgezien.
Je gaat op deze manier je bak ongeveer dubbel zo zwaar belasten door een andere eind reduktie meestal gebeurd sneller maken verder naar voren in de aandrijflijn
@Marrinus als je de snelheid verdubbeld zal t koppel op de bak halveren , de 2 cilindertjes in deze MAN komen van Guldner en hebben t hoogste koppel van ca 45Nm en dan ook nog bij een toerental van 2000trm , maw trekken geen worst van tafel, dit trekkertje zal t dadelijk net kunnen maken om zich voort te bewegen, met een aanhanger erachter kun je qua tijd t dubbele gaan rekenen , ik heb zelf een dumper met zo'n motor , die heeft volgeladen met oud ijzer ruim 1,5 km nodig gehad om op topsnelheid van 20kmh te komen.
Beste,
Op het kenteken van de tractor staat geen maximale snelheid vermeld, wel hoeveel ton hij maximaal mag trekken.

Joske
+1
Hoe ik de bak dubbel zo veel zal belasten moet je mij echt wel eens uitleggen. Er wordt niet aan motortuning gedaan hé, dus het koppel en pk blijft identiek. Het hoogste koppel op de achterwielen zal ontwikkeld worden in de laagste versnelling bij het hoogste toerental.

Joske
Het benodigde koppel om de steekassen rond te draaien met dezelfde wielsnelheid verdubbeld toch ,anders had je geen eindvertraging nodig
@Marrinus Er worden niet meer pk's toegevoegd, dus het koppel neemt niet toe. Wel gaan de laatste tandwielen en de eindlagers sneller draaien, maar ik neem aan dat ze daardoor niet warm zullen lopen.
@roscho koppel x toerental geeft KW/PK je gaat naar ongeveer de helft van het toerental om dezelfde snelheid te halen dus het benodigde koppel op de ingaande as word 2x zo hoog dus de belasting in de bak verdubbeld
@Marrinus dat zegt toch niks. Origineel is t hoogste koppel achterin bij volle belasting in de laagste versnelling. Dat lijkt me stukken belastender voor de techniek.
Het gaat om het koppel dat gevraagd wordt aan de eindvertraging op het einde van de BAK als je daar eerst bijvoorbeeld 500Nm nodig had om de as te draaien heb je nu 1000Nm nodig de getallen zijn fictief. Gekozen enkel om n indicatie te geven voor de bak is dit hetzelfde als banden die veel groter zijn ongeveer de dubbele afrolomtrek
@Marrinus dit is niet geheel juist , bij t verhogen van de snelheid van 20 naar 40 zal niet de dubbele vermogen gevraagd worden , de zwaartekracht op vlakke weg blijft gelijk , de lucht en rolweerstand zal iets verhogen ik denk dat er ca 30% meer vermogen gevraagd wordt
+1
@bas101 dat heb je niet goed. De kinetische energie neemt kwadratisch toe met de snelheid. Dat wil zeggen dat om een gelijke snelheid constant te houden er bij 40Kmh 4 x zoveel energie nodig is dan bij 20 kmh.
@Hanomag22 als dit waar was dan zou deze tractor zichzelf helemaal niet meer kunnen trekken bij 40kmh , tractor heeft 14pk , er is bij 20kmh ca 10pk nodig , ca 5 pk voor de inwendige wrijving in motor en bak ca 5 pk voor rolweerstand banden etcetera , dan zou de tractor een vermogen van 40pk nodig hebben om 40 kmh te kunnen rijden; t verhaal wat jij noemt komt pas in beeld als de luchtweerstand begint mee te spelen en dat is boven de 60kmh .
+1
Quote Reactie van @Marrinus:
als je daar eerst bijvoorbeeld 500Nm nodig had om de as te draaien heb je nu 1000Nm nodig de getallen zijn fictief

In dit geval kan er nooit meer koppel aan bak en achterbrug worden ingevoerd dan wat de motor leveren kan. En als het motorkoppel gelijk blijft, maar de overbrenging groter, zal dat ten koste gaan van trekvermogen en acceleratie. Tegen de berg op zal dus eerder moeten worden terug geschakeld.
Pas als het motorvermogen groter wordt (opvoeren), wordt het koppel naar de bak ook groter.
Verder is jouw idee om de snelheid van de tandwielen al in het begin van de bak te verhogen, maar dat zal ook invloed hebben op het aftakastoerental. Verhoog je die snelheid met 30%, dan zal de aftakas ook 30% sneller gaan draaien, dus ruim 700 toeren.
Die truc met die begintandwielen wordt trouwens door Schüter (ZF) toegepast. De bak van een 1250 draait 30% sneller om de hoger krachtsoverbrenging aan te kunnen. Alleen wordt die 30% in de eindoverbrenging weer teniet gedaan. Zo heb je een bak die 30% meer kracht aan kan, maar aan het eind toch weer even snel draait. Dit is gedaan om het grotere motorvermogen aan te kunnen. Alleen blijft in het geval van @Joske501 het motorvermogen gelijk.
Vermogen e koppel zijn gerelateerd maar ook 2 andere dingen koppel is de kracht op een as uitgeoefend vermogen is koppel maal toerental om door een bak meer vermogen te krijgen zorg je voor eern hoger toerental voorin de bak en een grotere vertraging in de astrechters Z F bijvoorbeeld had vroeger de 300 en de 3000 serie bakken die mochten belast worden vanaf ongeveer 70 pk tot ongeveer 150 pk met grotendeels voorin. Sneller en achter een grotere vertraging maar het koppel middenin de bak zat niet veel verschil maar het toerental wel en tot 200 pk gingen ze de bak in met n 20% hoger toerental als de motor om het over te dragen koppel niet te groot te maken
@Marrinus de ZF bakken voor deze generatie worden 4x vertraagd als je in de eerste 4 versnellingen rijdt , eerst in de versnellingsbak bij de eerste tandwielen dan in de versnellingen
(5e versnelling slaat dit tracé over) dan bij t kroon pignonwiel en dan in t differeteelhuis van t kleine tandwiel over op t grote tandwiel oder iets verderop I de reductiebak bij de wielen en idd hoe verder je in t traject komt hoe dikker de assen en tandwielen worden , dit alles omdat t koppel toeneemt.
@bas101 klopt
+1
Ik snap de hele discussie hier niet ,; om op de basis van topic terug te komen tandwielen in eindvertraging veranderen is er een beter idee ? Antwoord : nee er is geen beter idee , de overige tandwielen in de bak houden hun gelijke snelheid en ook t motor toerental houdt zijn gelijke toerental , alleen in de reductiebak gaan de wielen harder draaien wat geen nadelige gevolgen heeft , bij de snelheid van 40 kmh moet je alleen aandacht aan de remmen besteden of die t goed doen en aandacht aan t stuursysteem dus nergens geen overmatige speling , voor de rest gewoon doen , t is heerlijk om met drie kwart gas 30 te rijden ipv volgas 20 en tegenwoordig is 40kmh toegestaan dus je bent gewoon verzekerd.
+1
@bas101 nee. De trekker is niet gebouwd voor 40 en er dus niet voor vrij gegeven. De verbouwing is dus een grond om buiten de dekking te vallen.
Er zijn trekkers die gebouwd en toegelaten zijn voor 40 en dan is er niks aan de hand.
@Hanomag22 ik rij zelf al sinds 2003 met een Franse Labourier tractor die 48kmh loopt , af fabriek 23kmh , gaat prima gewoon als chauffeur de gedachten erbij houden
@bas101 Ik ken ook mensen die in een circus werken en dagelijks door de trapeze zwaaien. "Gebeurt niks, als de kabels maar vastzitten en je maar helder in 't hoofd bent".
Oftewel: het is erg arrogant om altijd uit te gaan van je eigen onfeilbaarheid.
@roscho ik schrijf nergens dat ik onfeilbaar ben en nooit geen ongelukken maak.
+1
@Hanomag22 ik ben ook niks roomser dan de paus en doe ook wel dat soort dingen. Maar je moet je er bewust van zijn dat als er heisa komt en een verzekering flink moet schokken je met dat soort dingen nat gaat. Want ze wurmen zich er dan onderuit
@Hanomag22 je moet gewoon zorgen dat je tractor technisch in orde is en je als chauffeur aan t rijden bent helder in je hoofd bent , verzekeraar is verplicht uit te betalen bij ongelukken.
+1
Quote Reactie van @bas101:
verzekeraar is verplicht uit te betalen bij ongelukken

Dat is inderdaad verplicht. Maar de verzekeraar kan de schade wel op jou verhalen als je met een niet-goedgekeurd voertuig rijdt. Dat zullen ze niet doen als het om €100 gaat, maar bedraagt de schade enkele tonnen, dan zullen ze alles doen om zelf zo min mogelijk schade te lijden.
Beste Hanomag22, laat maar zitten, ik denk dat onze toevoeging aan dovemans oren is gericht. Als het daad werkelijk zo simpel is dat je alleen je hoofd helder hoeft te houden om een ongeluk te voorkomen, vraag ik mij af waarom deze bestuurders een verzekering hebben? Echter er gebeurd toch niets. Alleen die gene die mijn inziens verantwoording neemt, accepteerd dat er nu een maal altijd de kans bestaat dat je bij een ongeluk betrokken raakt. Daarom verzeker je je voertuig, en zorg je dat hij voldoet aan de eisen die officiele instanties stellen. Mocht er dan toch een ongeluk gebeuren, dan kan je op de verzekeraar terug vallen.
Het is veel beter om het voorin de bak te veranderen of zo ver als mogelijk is naar vorenvoor de krachten die erop komen of je neemt voor lief dat je er minder mee doet of het risico neemt van breuk die bakken zijn er nog wel als er eens iets sneuvelt heb zelf n G15 enze zijn wel langzaam
+7
Beste,

De nieuwe tandwielen zitten er in. De tractor rijdt nu super goed. De motor maakt ook minder lawaai omdat hij iets minder snel draait en steeds moet trekken om zijn snelheid te behouden. De motor wordt wel een 10 gr warmer dan vroeger daar hij nu meer arbeid moet leveren.

(klik om te vergroten)

@Joske501 ziet er goed uit.
+3
Foto van nieuw drijvend tandwiel.

(klik om te vergroten)

+1
Foto van origineel tandwiel.

(klik om te vergroten)

@Joske501 Het lijkt me zo professioneel opgelost. Top! De trekker loopt nu ruim 30?
+2
Hey,

Vandaag de maximale snelheid gemeten met een fiets-GPS en de snelheid bedraagt kop 38 km/h.

Ook een rondrit gedaan van een 30 km, dat ging vlot in een klein uurtje. Zalig rijden nu en je houd het verkeer toch wel veel minder op. Fietsers steken je nu ook niet meer voorbij want dit was eerder wel vrij ambetant.

Joske

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de MAN 2F1 en hebben de trefwoorden tractor , achterwielen , snelheid en man geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
66
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
0