MAN 2F1 - Verhogen snelheid van de tractor
Mijn MAN 2F1 loopt slechts 20 km/h, hoe kan ik de snelheid verhogen van deze kleine tractor.
Ik dacht aan andere tandwielen te plaatsen in de beide reductiekasten van de achterwielen, iemand een beter idee?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de MAN 2F1 en hebben de trefwoorden tractor , achterwielen , snelheid en man geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ik heb de steekassen en tandwielen van de reductiekasten bij de achterwielen gedemonteerd en met de nodige omschrijving en tekeningen naar een draai-freesbedrijf gebracht. Zij gaan de aanpassingen uitvoeren. I.p.v. een 12/62 verhouding komt er nu een 17/45 verhouding in, dus bijna 2 maal zo snel. Om 30 km/h te rijden moet de motor straks ook niet meer vol in de toeren draaien. De tandwielen en onderdelen heb ik begin oktober, dan alles weer samenstellen.
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Volgens de constructeur mag de tractor 7 ton trekken. Dat tractortje moet niets meer trekken, alleen toerriten, dus met alleen zichzelf gaat hij geen moeite hebben om de 30 te halen en zich zelf af te remmen. Die remmen kunnen beide wielen laten slepen, misschien kan ik er nog ABS op bouwen, hihi. Vlotjes 30 rijden bij veel minder toerental en kabaal zal zeker kunnen. Er staan versnellingen genoeg op om ook de rest waar te maken indien nodig. In de allerlaagste versnelling zie je de tractor amper bewegen, waar dit voor nodig is weet ik niet. En de constructeur heeft bewust ruimte genoeg gelaten om groter tandwielen te plaatsen op de drijvende assen, dit kan geen toeval zijn.
Joske
Er word gesteld dat een tractor die 7 ton mag trekken, je het vermogen daar mee in de snelheid kan omzetten, In theorie zou dit misschien goed kunnen, maar er spelen meer factoren, bij voorbeeld of je bij deze snelheid de macht over het stuur niet gemakkelijk verliest door kantelen in de bocht, en kuilen in de weg.
En of het rem vermogen goed genoeg is (7 ton is waarschijnlijk bij geremde aanhanger).
De natuurkunde leert dat als je de snelheid verhoogd de rem weg kwadratisch toeneemt.
Ik vraag mij af wat je met het verhogen van de snelheid opschiet? Misschien als je grote afstanden wil af leggen? Als je kijkt naar het snel verkeer, of je 20, 25 of 30km/h rijd, je rijdt voor hun toch te langzaam. Dan de verzekeringskwestie, Verder op het forum is te lezen over een ongeval met een huifkar en de gevolgen daar van. Ik vrees dat bij het snelheid verhogen de kruik ook net zolang te water gaat tot deze barst, en de verzekring dan niet uitkeert.
Er is geloof ik wel een voorbeeld van een duitser mij bekend die met de tractor (hannomag) 100km/h haalt. Deze man heeft het wel goed aan gepakt, naast de transmissie ook de remmen, en het geheeld door duitse instanties officieel laten keuren.
Zelf heb ik ook ooit eens overwogen de tractor sneller te willen maken, maar ik heb er mijn inziens wijzelijk van afgezien.
Op het kenteken van de tractor staat geen maximale snelheid vermeld, wel hoeveel ton hij maximaal mag trekken.
Joske
Joske
De nieuwe tandwielen zitten er in. De tractor rijdt nu super goed. De motor maakt ook minder lawaai omdat hij iets minder snel draait en steeds moet trekken om zijn snelheid te behouden. De motor wordt wel een 10 gr warmer dan vroeger daar hij nu meer arbeid moet leveren.
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Vandaag de maximale snelheid gemeten met een fiets-GPS en de snelheid bedraagt kop 38 km/h.
Ook een rondrit gedaan van een 30 km, dat ging vlot in een klein uurtje. Zalig rijden nu en je houd het verkeer toch wel veel minder op. Fietsers steken je nu ook niet meer voorbij want dit was eerder wel vrij ambetant.
Joske
Het is nu heel aangenaam rijden met de tractor, meestal rij ik een dikke 30 km per uur bij een rit. De motor maakt daarbij veel minder toeren en ook veel minder lawaai terwijl ik toch anderhalf maal sneller ga, heerlijk. Er zijn ook minder trillingen waar te nemen omdat de motor bij voltoeren niet in het ijle staat te draaien maar hij nu toch een beetje arbeid moet verrichten om het ding op snelheid te houden. De traktor rijdt ook heel stabiel en heeft een heel goede wegligging, ook mede omdat ik tijdens de restauratie veel aandacht besteedde aan stuur en asspeling want dat is totaal afwezig. Een goed afgeveerde zitplaats is wel een noodzaak, bij slechte weg de snelheid aanpassen is evident.
Vlot en krachtig kort remmen is zeker geen probleem, het verbaast mij dat ik zo snel kan stoppen bij een plots oranje verkeerslicht. Wel heb ik een fijn in te stellen regeling gemaakt op de remstang van één der remmen zodat ik deze vlot kan bijstellen zodat beide wielen even krachtig gaan remmen, dat bijstellen is zelfs onder de baan mogelijk.
Ik ben ervan overtuigd dat dit een zeer grote meerwaarde toe brengt aan de tractor en het is nu niet meer te ontzien om mij te verplaatsen naar een iets verder af gelegen evenement. In het verkeer voel ik me ook veiliger aan deze hogere snelheid dan aan 20 km/h want ik vorm minder een zeer trage obstructie in het verkeer en fietsers moeten op de kleine wegen geen gevaarlijke handelingen meer uitvoeren omdat ik te traag rij, nu is het aan mij om hen op een veilige manier te benaderen en voorbij te gaan.
Deze ombouw van een traag lopende tractor kan ik iedereen aanraden.
Joske