Illustratie van:
37

Linde Heftruck - Gebruikt, waar op te letten?

Beste TF-ers,

Binnenkort ga ik kijken voor een tweedehands elektrische Linde E18P-02. Hij heeft bijna 10.000 uur. Waar kan ik volgens jullie het beste op letten? Zelf dacht ik aan de toestand van de accu, maar met deze urenstand uiteraard ook de hoeveelheid speling in bijvoorbeeld de mast en stuurinrichting.

Deel dit topic

Reacties

+1
Algehele staat is belangrijk
-machine over geverfd?
-alle lagers nog goed?
-ruimte op de vorken?
-wanneer voor het laatst onderhoud?
-lekages?
-rare geluiden?

Over het algemeen is linde wel goed, electrische heftruck specifiek weet ik niet voldoende

Vrijwel alle onderdelen zijn goed te vervangen en te krijgen bij linde, zijn vaak wel aan de prijs
@rickboer blija Top, dankjewel! Maakt het volgens jou nog uit of de machine is overgeverfd?
Quote Reactie van @volvo430:
Maakt het volgens jou nog uit of de machine is overgeverfd?

Hoeft absoluut niet verkeerd te zijn, maar een ongeverfde heftruck geeft duidelijk weer hoe een machine gebruikt is. Als er geen stukje verf meer op zit weet je dat er niet veel aandacht gegeven is aan de machine.

Dus als je bij een geverfde machine gaat kijken zou je kunnen vragen naar foto's van hoe de machine was voordat ze m verfden
+1
Zoiets als deze? tractorfan.nl/picture/1512290/…

Mij bevalt die super!!
@JD3010 Klopt, maar dan een wiel extra. Hoe bevalt het neigen? Want het schijnt dat de vooras ook meeneigt omdat het draaipunt boven de wielen zit? Lijkt mij vrij onrustig als je op de heftruck zit en je wilt wat gaan neigen?
+1
Quote Reactie van @volvo430:
Lijkt mij vrij onrustig als je op de heftruck zit en je wilt wat gaan neigen?

Merk je amper wat van, het enige is dat je heftruck 2 cm vooruit of achteruit gaat
@volvo430 Ja klopt, dat heeft best wel een tijdje geduurd dat ik merkte dat de vooras aan de mast vast zit, maar hoe? Zover heb ik nog niet eens gekeken. Er zitten nieuwe voorbanden op en dat merkte ik toen de mast helemaal naar voren was, toen kwamen de banden tegen de spatborden. Maar verder merk ik daar tijdens het werk niks van. Misschien met de voet op de rem en dan neigen, dat is het enige wat ik me dan kan bedenken.

Maar 1 wiel extra? heb je een reservewiel dan bij je? Deze heeft er achter ook 2. 😂 Het is echter een super ding, het enige nadeel is dat de mast een beetje zakt als die stilstaat.
@JD3010 Oh, ik dacht dat dit een 3-wieler was 😛

Het viel mij inderdaad al op bij jouw foto: de mast staat recht en de voorwielen raken net niet de spatborden, maar nu snap ik hem. Mooi dat je het amper voelt dat hij beweegt bij het neigen.
Hoe hij vast zit weet ik binnenkort hopelijk! Het grote voordeel is denk ik dat de mast veel stabieler is, in plaats van dat de bevestiging helemaal onderaan zit.
Quote Reactie van @volvo430:
Oh, ik dacht dat dit een 3-wieler was

Die 2 achterwielen staan tegen elkaar, dus in de volksmond een 3 wieler. Maar ik kan zelf zo kijken hoor hoe at zit, maar me daar nog geen tijd voor gegund. (Zal dan ook niet belangrijk voor me zijn. )

Dat ventiel zal inderdaad ietsje lekken intern, maar deze staat ook op bijna 10.000 uur. Het was voor mij een beetje een probeersel, maar zeker geslaagd.
+1
@JD3010 Die waar ik naar ga kijken heeft ook bijna 10.000 uur. Zijn er volgens jou nog aandachtspunten? Of alleen dat de mast misschien wat zakt?
Quote Reactie van @volvo430:
Zijn er volgens jou nog aandachtspunten?

Ik heb naar de algehele staat gekeken. Er stonden er meer, maar dit was best een nette. Daar zat ook bij alle trucks een testrapport bij van de accu's, maar dat was ook bij anderen waar ik geweest ben. Deze is waarschijnlijk wel een keertje geverfd, al kan ik dat slecht zien, maar zeker niet recent.

Speling op de mast, mastrollen etc. Maar je moet er ook een beetje geluk mee hebben. Die mast zakt misschien 30 cm als die een hele dag stilstaat. Daar maak ik me geen zorgen om.
+1
@JD3010 Bedankt!
@JD3010 wat schiet je eigenlijk op met een driewieler? Mijn elektrische linde vierwieler draait ook om z'n as.
+1
@GerbertXL Dat is wat wendbaarder in de schuur. Dan rijden de achterwielen geen pallets oid kapot.
Ik ben nu buiten beton platen aan het leggen, dan kan ik ook nog net over platen van 1m breed rijden zonder eraf te gaan
Quote Reactie van @volvo430:
Het grote voordeel is denk ik dat de mast veel stabieler is, in plaats van dat de bevestiging helemaal onderaan zit.

Bij mijn Toyota zit de vooras vast aan het frame en daar draait de mast omheen. Bij deze Linde zal er vast een verklaring voor zijn,
Quote Reactie van @JD3010:
Het is echter een super ding, het enige nadeel is dat de mast een beetje zakt als die stilstaat.

Lekkage neem ik aan?
Ik denk dat er nog wel koolborstels in zitten. Ik heb specifiek voor een nieuwer type gekozen omdat daar geen koolborstels meer in zitten.

Wij verven de heftrucks regelmatig en zorgen er volgens mij goed voor.

Ligt een beetje aan de vraagprijs. Voor 4.000 lijkt me een testrapport van de accu te volstaan (minimaal 60%). Voor 7.000 mag er eigenlijk niks aan mankeren en mag je er wel een jaar garantie bij krijgen.
Als je onderdelen van de elektronica vervangt, gebruik originele onderdelen. Linde is hier gevoelig voor een geeft bij imitatie onderdelen vaak storingen.
Accu kun je al een indicatie krijgen als je het zuurgehalte van de cellen weegt met een zuurweger. Bij vol geladen toestand moet het
soortelijk gewicht van het zuur +- 1280 zijn. Bij een oudere batterij zul je dat niet meer halen, maar meer richting 1260 gaan.Op zich is dat geen probleem je zult alleen wat vaker moeten laden.Wat wel voornaam is dat alle cellen ongeveer een even hoog soortelijk gewicht aangeven. Is een of meerdere cellen een flink stuk lager dan de rest, dan is je accu toch richting einde.1120 is het soortelijk gewicht bij een lege accu.
Een Linde dus ik neem aan volledig hydraustatisch. De heftruck tegen een heel zwaar sterk voorwerp zetten en dan rijpedaal intrappen. Als de hydrauliek goed is dan slaat de motor af.
Het is een elektrische, dus met elektromotoren aangedreven.
+1
Ik ben nu de gelukkige eigenaar van een Linde E16-02, wat al meteen erg goed bevalt. Alleen zijn de lagers waar de mast aan bevestigd zijn versleten. Heeft iemand ervaring met het vervangen hiervan? En hoe deze lagers überhaupt heten? Mastrollagers misschien? En zijn dit gewone lagers die ik bij het LMB kan halen?
+1
@volvo430 gefeliciteerd. 👍
+2
Gefeliciteerd.Als je het juiste type en serienummer doorgeeft kan ik je aan het onderdeelnummer helpen
Bedankt voor je reactie, ik heb reeds de lagers al vervangen, evenals de lagers van de neigcilinder. Alleen kom ik er aan de cilinderzijde niet bij helaas, dus houd ik een beetje speling. Mocht er iemand weten hoe het kan dat de lader niet stopt met laden zodra de accu vol is, dan hoor ik het heel graag!
+1
@volvo430 De je kan de neigcilinders uitbouwen. Voorwielen eraf. Hydrauliektank eruit. De pen die door het achterste glenklager zit is aan het frame bevestigd met 2 imbus bouten. Volgens mij dop 8. Dan met lang verlengstuk kan je ze langs voren losdraaien. Het is geen leuk werk maar het kan wel.
@Dennis_dB Daar was ik al bang voor. Maar dan heb ik er pas één van de twee gedaan. Die aan de andere kant lijkt mij helemaal een impasse te zijn. Heb je ook ervaring met die kant? Alvast bedankt!
+1
@volvo430 Andere kant heb ik nog nooit gedaan. Als je genoeg weg haalt kom je er uiteindelijk wel bij.
+1
Haalt de lader de vereiste maximale spanning om over te gaan naar naladen en af te schakelen?
Als volgens jou de batterij vol is en de lader laadt dan nog, moet je eens meten hoeveel volt hij geeft.Hoe bepaal je dat de batterij vol is? Heb je dan het zuurgehalte van alle cellen gecontroleerd en het voltage van alle cellen? Het kan zijn dat er een slechte cel tussen zit waardoor de lader niet afschakeld.
@frammi Daar ga ik eens naar kijken als ik hem weer ga laden (kan nog wel even duren). Als de lader na 24 uur nog steeds laadt en er een plas water onder de heftruck ligt, vind ik hem wel vol genoeg.
@volvo430 Dan is de accu wel warm en hoor je hem borrelen denk ik.
@PieterA Klopt! Op het schermpje staat 'Egalisatielading'. De lader is een Intronic b, ik weet niet of deze zelf het proces van egalisatie laden aankan? Beetje zuur dat dit al meteen de eerste keer gebeurt dat ik hem oplaad.
@volvo430 Dat weet ik ook niet. Ik heb een oude en een nieuwe lader en een oude en een nieuwe heftruck. De oude heftruck op de nieuwe lader geeft ook dit probleem. Bij mij geldt: oud bij oud en nieuw bij nieuw.
Als je er een plas onder hebt liggen is hij te vol gevuld. Overigens altijd pas water navullen na het laden(als de batterij nog warm is).
Het water niveau is dan het hoogste.
@frammi Dat zou kunnen, maar het is een automatisch vulsysteem. Bij mijn vorige heftruck, die ik na het laden altijd helemaal bijvulde, had ik dit niet. Het kan natuurlijk zijn dat de vorige eigenaar hem voor het afleveren gewoon heeft zitten vullen.
Kan ook zijn dat been van de vlotters blijft vast hangen. Ik doe normaal tijdens het vullen even met de achterkant van een schroevendraaier op de doppen zodat de vlotters los komen. Je kunt de doppen er eens uit trekken , dan kun je zien of een cel helemaal vol zit. Je weet dan dat deze vlotter blijft hangen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Linde Heftruck en hebben de trefwoorden accu , onderdelen , kopen , speling , urenstand , stuurinrichting , heftruck , linde en gebruikt geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
37
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0