Illustratie van:
20

Massey Ferguson 3670 - Problemen met dynashift en in en uit schakelen 4x4

Beste lezers,

Ik heb onlangs een MF 3670 gekocht. De trekker stond 150km verderop en heb deze zelf naar huis gereden. Bij de laatste 10km moest ik plots bruutsk remmen en schakelde ik naar 3de versnelling. Wat ik toen zag was dat alle lichten in de cabine van de dynashifts wegvielen en het storingslampje van de versnellingbak ging branden. Ik kon nu geen dynashifts meer gebruiken het werkte niet. Als ik remde ging alles weer branden maar sloeg ook de 4x4 aan. Nu werkte de dynashifts weer. Dus nu staat de trekker thuis maar als ik mee wil rijden vallen nu dus soms de dynashift uit en als ik rem en naar een kleinere versnelling schakel werken ze weer (ook lampjes in de cabine) maar gaat wel de 4x4 aan. Deze kan ik dan uitzetten na paar keer duwen op de knop. Soms werken ze ook perfect en kan ik er 30min mee rijden zonder problemen. Soms vallen ze direct uit en kan ik geen dynashifts nemen.
Weet iemand wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn?
Alvast bedankt!

Deel dit topic

Reacties

Probeer het eens met continu 4wd aan, of dan alles wel goed blijft werken.
Wanneer je controlelampjes van dynashift weg vallen, wat brand er dan nog wel op dashboard? Toevallig een roodlampje met druppel en tandwiel?
@NH-Ford Zitten hier ook van die seals bij de 4wd-as? Anders zou er wel eens olie weg kunnen lekken bij de 4 wd koppeling als die uitgeschakeld is idd.

@Joshi Kan je een drukmeter op de 17-bar leiding zetten en kijken wat het verschil is als je de 4 wd in en uitschakelt? Als de druk te ver wegvalt dan zou het daar wel eens in kunnen zitten. Daarna weten we wat meer.
Als de druk wegvalt staat de Dynashift automatisch in de D-stap en werken de andere trappen niet meer omdat die oliedruk nodig hebben.
+2
@frank_mf dan moet je wel rijden anders komt er geen druk op de 4wd koppeling
@frank_mf Oke bedankt, ik probeer het dit weekend eens met een meter tussen al rijdend 4x4 in en uit schakelen.
+1
Quote Reactie van @Joshi:
al rijdend

Volgens mij hoeft het niet per sé rijdend. Altans, bij mijn trekker zag je ook een lichte daling bij uitschakelen. Trekker stond stil.
@frank_mf Oke bedankt voor de reactie!
@frank_mf de autotronic geeft pas een signaal naar de 4wd solenoid als er rijsnelheid gemeten word. Vaak zijn de zuigerveertjes van de 4wd as opgevreten doordat lagerbusjes versleten zijn. Kwam ook regelmatig voor bij de 8100 serie.
@wouter1150 Uitschakelen niet stilstaand dan (want daar gaat het uiteindelijk om)? Als je remt (ont) koppelt die toch ook? Maar zal het eens nalezen in het WPHB.
@frank_mf 4wd koppeling is schotelveer gekoppeld en hydraulisch ontkoppeld.
@NH-Ford Ja inderdaad, dat begint het rood lampje met druppel en tandwiel te branden.
@Joshi Dat was ik vergeten te vermelden, vanaf mijn dynashifts wegvallen brand dat lampje continu. Het stopt terug met branden als mijn dynashifts terug werken.
@Joshi Oke, zoals hier al gezegd, drukmeter op je lage drukcircuit plaatsen, kijken of de 17 bar wegvalt.
Zeer waarschijnlijk valt die weg, wellicht bij de momenten wanneer je 4wd uit staat.
Zo niet, druk altijd netjes aanwezig, lagedrukschakelaar vervangen.
@NH-Ford Oke ik probeer het dit weekend te meten. Ik laat verder iets weten. Wellicht zal dit het geval zijn, hoe los je dit dan op?
+1
@Joshi Dat 'wellicht het geval is' zijn van die uitdrukkingen die je beter niet kunt zeggen, uiteindelijk kunnen het nog 100 andere dingen zijn.
Maar veel voorkomend is deze twee, of nieuwe lagedrukschakelaar, of je afdichtingen van je 4wd koppelingas vervangen.
... of die defecte kabel vinden... of de defecte computer vervangen... of die slechte massa fixen.... kan zomaar nog iets heel anders weze 🙈
Meten = weten, en zo stap voor stap verder gaan.
Heb jij die trekker weg bij Frans Tielen?
@mfrijder Neen
Als remt hoort (beneden bepaalde snelheid) de voorwielaandrijving automatisch in te schakelen dat stukje werkt dus goed als ik het goed lees. Zit er niet ergens een slecht contact dat de electronica in de war schopt?
@jan4072 4wd schakelt bij remmen altijd in ongeacht de snelheid.
@jan4072 Ja, dat was ook mijn vermoeden. Maar hoe en waar begin ik dan best met zoeken?
+1
17 bar lagedruk systeem meten. Als je begint met rijden en druk daalt, dan waarschijnlijk drukverlies in de 4wd koppeling

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 3670 en hebben de trefwoorden trekker , massey ferguson , perfect , ferguson , cabine , massey , remmen , versnelling , schakelen en lampjes geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0