Regels Tractor met Dolly en Oplegger

Hallo,
Omdat ik dit jaar maar heel erg moeizaam mensen bij elkaar krijg voor het op de wagen staan met kleine baaltjes persen heb ik besloten om verder te mechaniseren. Als eerste heb ik een trekker met voorlader gekocht welke ik wil aanvullen met een Meijer Holland systeem om de aanhangers mee vol te laden. Nu staan er hier in de buurt redelijk wat aanhangers die ik kan gebruiken, maar als ik aan het persen ben zijn anderen natuurlijk ook bezig. Ik moet dus ook een paar grote aanhangers zien te bemachtigen welke ik vol kan persen en later kan afladen.
Omdat ik dit soort aanhangers nogal aan de prijs vindt, is mijn ook gevallen op een stel platte opleggers die voor relatief weinig geld worden aangeboden. Dolly erbij en rijden maar. Het spul wordt maar een paar keer per jaar gebruikt en er kunnen ongeveer 640 baaltjes per oplegger op. Helemaal fijn!
Het probleem is dat ik eigenlijk weinig of niks kan over regelgeving rondom rijden op de openbare weg met een tractor/dolly/oplegger combinatie. Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand hier meer van?

Met vriendelijke groet,
Bouke

Deel dit topic

Reacties

+2
Loeideutz
Ik weet niet waar je precies op doelt.
Maximum lengte 18,75 meter.
Achter een tractor mag je 2 aanhangers knopen, met maximaal 4 assen. Een pers telt ook als aanhanger. Pas op de klem die in je voorlader hangt, die vergroot je lengte.
Maximum lengte van 1 aanhanger heb ik nog geleerd is 11 meter, maar dat schijnt ooit veranderd te zijn in 12. Als ik daar op begin te zoeken kom ik de helft van de tijd uit op Belgische wetgeving.
Een oplegger en een dolly zijn 2 aanhangers!

In sommige delen van het land wordt er op deze dingen allemaal wat minder gelet. Maar op “spannende” momenten kan het wel voor problemen zorgen.
newholland6640
@Loeideutz

En een schamel 1 wagen?
+1
robbin lamers
@newholland6640 Dat lijkt mij wel, dat is een niet deelbaar geheel, en je mag ook twee wagens aan elkaar knopen. Een dolly heeft normaal ook eigen verlichting en een kenteken, dus die telt mijns inziens als een wagen
Loeideutz
@newholland6640 Ik kan het niet beter vertellen dan robbin.
dennisbouter
@Loeideutz ik dacht dat er geen beperking zat op het aantal wagens achter een trekker
Loeideutz
@dennisbouter Toch wel. Het is meer dat er nauwelijks op gecontroleerd wordt. En de meesten komen ook niet ver van het erf af of op doorgaande drukke wegen.
peter-witvliet
Valt dit niet onder een dieplader? dan moet je weer een ander rijbewijs hebben.
bas101
Aanhanger moet aan beide zijkanten elke 3 meter vanaf max 1 meter voorkant van die oranje ronde reflectoren dragen , verder moeten remmen en achterverlichting natuurlijk in orde zijn , achter moeten 2 rode reflector driehoeken aanwezig zijn en van die rechthoekige gele reflectoren met oranje rand , max lengte totale combinatie 18,75 mtr lading mag of mocht1 meter uitsteken , max lengte voertuig was vroeger 12 meter maar de tegenwoordige lzv s trekken opleggers die 13.60meter zijn dus dat zal wel opgetrokken zijn , een oplegger met dolly word volgens mij gewoon weer 1 aanhanger maar t kan zijn dat dewet dit anders ziet , voor langzaam verkeer lijkt mij geen probleem
, ,
+2
Hurli356
@bas101 Dolly is aanhangwagen en heeft met MTM van meer dan 750 ook eigen kenteken, dus i.c.m. oplegger zijn het 2 aanhangers.
bas101
@Hurli356 , als de dolly als aanhanger wordt gezien dan blijft de oplegger een oplegger dus wordt t een aanhanger en een oplegger
+2
Loeideutz
@bas101 In de landbouw zijn er geen LZV’s, dus ook geen regelgeving daaromtrent. Elke keer dat er hier ex-vrachtwagen opleggers langs komen of dat het weer in een topic genoemd wordt, probeer ik me stil te houden. Maar er komt een dag dat er paal en perk aan gesteld wordt. Een oplegger van 13.60 plus een dolly waarvan de dissel voor de oplegger uitsteekt kom je al aan minimaal 14,75. Hou je nog 4 meter, of minder, over voor je tractor. Dat zijn geen tractoren die dat soort opleggers, geladen, vooruit trekken. Althans niet met enig fatsoen.
Maar zoals al eerder opgemerkt, de meesten komen niet zo ver van het erf af en al heel weinig op doorgaande wegen.
bas101
@Loeideutz ik trok met m'n Schluter s15 uit 1959 met 17 pk motor een vrachtwagen aanhanger geladen met een boot van 7 meter lengte , 3 jaar geleden nog met mn Bührer van 38 pk een trekker oplegger comninatie nog op gang geholpen die in de sneeuw was blijven steken, ik weer niet wat er aan de huidige tractoren van meer dan 100pk mankeert dat ze geen geladen oplegger van 13,60 meter kunnen trekken
newholland6640
@bas101

Oplegdruk. Scharnierpunt na de achteras. Das per defintie waardeloos voor transport
bas101
@newholland6640 heb met een motor wagen aanhanger om eb nabij de 1.000.000 km gereden in internationale transporten
newholland6640
@bas101

Veel langere wielbasis en al relatief hoog eigen gewicht.

Schamelwagen denk ik? Wipkar met lege motorwagen is ook niet leuk
bas101
@newholland6640 ja schamelaanhanger
DB780
@bas101 Het in beweging krijgen is meetal het probleem niet, maar het remmen wel. Je hebt dan een tractor nodig met lucht remmen lijkt mij?
newholland6640
@DB780

Goeie olie remmen ie ook prima, maar met lucht lukt meestal iets makkelijker
bas101
@DB780 ja zeer belangrijk die luchtremmen
dennisbouter
@bas101 die zijn langer dan 4 meter
+2
Favorit614
Ff opletten met het kopen van vrachtwagenaanhangers , op welk kenteken ze staan.
staat het hele spul op snelverkeer kenteken, heb je apk plicht op de aanhangers +dolly.
Of je moet het hele spul terug keuren naar 40M/H .
Maar dan moet het ook aan de eisen voldoen van het RDW.
+2
Hurli356
Cumela zegt over lengtes:
Dolly en oplegger
Quote:
Een voertuigcombinatie met aanhangwagen(s) mag maximaal 18,75 meter lang zijn. Ook een combinatie van tractor met dolly en oplegger mag maximaal 18,75 meter lang zijn. De oplegger zelf mag maximaal 14,29 meter lang zijn. Daarbij mag de lengte van het hart van de koppelingspen (kingpin) tot de achterzijde van de oplegger maximaal 12,12 meter zijn. De voorzijde van de oplegger mag niet meer dan 2,17 meter voor het hart van de koppelingspen uitsteken. De hoeken aan de voorkant van de oplegger moeten zijn afgeschuind, want de voorkant mag nergens meer dan 2,50 meter voor het hart van de koppelingspen uitsteken.

De lengte van een motorrijtuig met beperkte snelheid of mobiele machine met aanhangwagen is nu maximaal 20,75 meter. De lengte van 20,75 meter mag alleen, als de lading op de aanhangwagen een verwisselbaar uitrustingsstuk is, welke voor het gebruik van het zelfrijdende werktuig noodzakelijk is. Een voorbeeld is een maaidorser met daarachter het maaibord. Of de aanhangwagen is onbeladen, dan is ook 20,75 meter toegestaan.
KlaasM
Als je nog geen Dolly hebt kan je er 1 (laten) maken.
Het mooiste is dan er 1 maken met de schotel voor de as. Zo krijg je oplegdruk wat je anders met een wagen niet hebt. Wel zo veilig met die zware opleggers
+2
contitour
Allereerst bedankt voor de input iedereen.
Het zou voor mijn nieuwe New Holland TS125A zijn die is uitgerust met enkele en dubbele luchtremmen. Een plaatje op de trekker zegt dat ie ruim 31.000 kg mag trekken als de aanhanger met luchtremmen is uitgerust. Lengte kan wel een ding worden. Je gaat al snel over de 18.75 mtr heen als je oplegger-dolly met dissel-trekker rekent. Eventueel kan er aan de achterkant nog een stuk afgeflext worden als het allemaal te lang wordt. Maar tevens lees ik dat het hele spul voor voertuigen met beperkte snelheid 20.75 mtr lang mag zijn. Ik zal ook eens gaan rondbellen of ik wat meer boven water kan krijgen.
Ik ben er nu eentje op het spoor met een laadoppervlak van 13.20 mtr, luchtgeremde dolly en luchtgeremde oplegger. Voordeel is dat de oplegger maar 1 as heeft (wringt minder in de bochten). De maximale belading met 600 baaltjes zal zo rond de 10 ton liggen. Dat is op zich makkelijk haalbaar met twee assen (oplegger en dolly). Ik houd u op de hoogte
+2
Hurli356
@contitour let op! 20.75 meter mag alleen met zelfrijder met getrokken voorzetstuk dus bijvoorbeeld combine met maaibord
contitour
@Hurli356 Ok, das handig om te weten!
Mario-fransen
@Hurli356 ook nooit geweten, de oplegger met trekker hier is 20.80.
altijd gedacht dat ik dik 2 meter te lang was, heb het wel eens aan oom agent gevraagd die “dacht” ook 18.75.
bas101
@contitour je kunt idd beter voor die 13,20mtr oplegger gaan, die zijn in de handel verl minder waard dan de gangbare 13 60 meter , dissellengte varieerd meestal tussen de 1 60 en ,1 80 , kom je op 15 meter hou je nog 4 meter over voor de tractor ; er geldt 2% tolerantie op de lengte maten dus totale lengte is max 19,12 meter ; wel even kijken wat die enkele as achter mag dragen 10 ton is wel zo handig , als t minder gaat t allemaal van je laadvermogen af , maar stel je dolly as 10 ton en je achteras 10 ton is 20 ton min leeggewicht dat zal iets van 6000kg zijn hou je 14t laadvermogen over , daar zul je met stro Transport met een oplegger niet gauw over heen komen.
contitour
Ik heb de vraag over de lengte ook even op infopolitie gesteld en een oom agent kwam ook met het antwoord wat Hurli356 ook al gaf. 18.75 mtr is de max, alles daarover is "illegaal" en dus ook onverzekerd.......
Fast Eddy
@contitour

Hou dan ook even rekening met je voorlader. Die zit aan de trekker "vast" en wordt ook meegerekend met de totaallengte. In Duitsland rijden ook veel 3 assige schamelwagens. Misschien is dat wat voor jou. Of een gewone schamel met het dek lager dan normaal. Dan kan er nog een extra laag op.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden oplegger , voorlader , trekker , persen , tractor , baaltjes , regelgeving , ervaring , kleine baaltjes en gebruikt geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
30
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
0