Maximale aanvoersnelheid maiskuil is driemaal gewicht van de shovel

Vermenigvuldig het gewicht van de shovel waarmee de maiskuil wordt aangereden met het getal drie en dat is de maximale aanvoersnelheid van verse mais per uur.

Deel dit topic

Reacties

+1
hans1980
3 x (x -3y) x2^/3 +30%

Ja klopt ongeveer
+10
Fendt926Driver
Bedankt voor deze nutteloze informatie
+2
langeslagdiesel
@Fendt926Driver dit is weer boekhouden op de zijkant van een bierviltje.
Rene Strik
Hier wordt dubbel het gewicht van de kniktrekkers aangehouden, en dat is meer dan genoeg. Buiten dat zijn shovels maar heel matige nachines om kuilen aan te rijden. Dus 3x het gwicht van de shovel geeft je ondermaats aangereden kuilen.
Koeien boertje
@Rene Strik als ze die dubbel lucht eraf halen scheelt een hoop.
mdoornekamp
@Koeien boertje
Quote:
dubbellucht araf

Doe ik meestal wel in sleufsilo. Gaat machtig mooi
Rene Strik
@Koeien boertje helpt idd.
Maar grootste probleem is dat het te lang duurt voor een shovel het voer omhoog geduwd heeft. Een knikker drukt een hele kipper lading in 1x naar boven en kan dan 5 minuten focusen op aanrijden. Shovel krijgt dat niet klaar, en komt daarbij gigantisch gewicht te kort. Je moet al een hele flinke shovel hebben om 20 ton te bereiken, terwijl de knikkers hier al snel 35/36 ton wegen. Als de trekkers over de kuil rijden tijdens het lossen duurt het ook te lang. Shovel staat 3 minuten langs de kant te kijken totdat de trekker weg is.
+3
koe-boer
@Rene Strik
Kan wel zo zijn, maar ik ken geen een nlse loonwerker die een kniktrkker heeft om een silo aan te rijden. Dus theoretisch mooi maar onmogelijk in de prakrijk
+1
bartjuh
@koe-boer h. Van Oosten uit meeden niet vergeten... Die hebben een case steiger die op de bult kan
+5
veenweideboertje
@Rene Strik overal waar de shovel 3 minuten langs de kant staat te kijken hoef je ook echt niet met een 35 tons kniktrekker aan te komen. Beetje silo kan je elkaar gewoon passeren en vooruit erop en eraf.
trevor-z
@veenweideboertje hier in zuidholland weidegebied weinig mais, veel water dus met de boot, en duur grasland ,zie funda kogjespolder.
veenweideboertje
@trevor-z toch vinden sommigen schijnbaar dat je ook daar een 35 tons kniktrekker op de kuil moet hebben. 😉
Puddingboer
@Rene Strik kleinere kippers gebruiken
+3
Braboboer
@Rene Strik

In NL rijden de meeste met silagewagens, dan is de lading ook al beter over de lengte verdeeld dan met een kiepwagen.
dijkstra uit w
@Braboboer idd dn hoef je ook niks omhoog te duwen
hans-hans
@Rene Strik

Wel mooi die kniktrekkers op de maiskuil
T60401
@hans-hans van kooten ag hakselde bij drumgoon dairy. 150000 ton. op 12 ton naar dan. 3500 ha. Nu zijn ze bezig met nog effe 2200 ha luzerne
+1
jehan
@hans-hans knikkers rijden bijna net zoveel naast de kuil dan op de kuil. hier op dat filmpje
radium45
@hans-hans Gaat wel mooi met zo,n Krone bek ervoor.
Weidezicht
@hans-hans wat een dramatisch werk zeg..beetje rondjes rijden de hele dag. Pfff
kearl
@Rene Strik Ze draaien het al op de bult hé, dus met de schaaf heb je het ongeveer net zo snel vlak dan je met een knikttrekker het er op moet drukken.
Maar qua gewicht ben ik het wel met je eens. Aanvoer Max 2 maal het totale aanrijgewicht.
Rene Strik
@kearl Dat op de bult draaien heb ik nooit kunnen snappen. Heel gemoor om op die bult te komen. Lossen duurt erg lang tegenover ervoor kiepen, en knikker blijft op de bult rijden terwijl je kiept en drukt het in 20 seconden naar boven wanneer de kipper weg is. Hier 2 silos tegelijk vullen met 1 hakselaar en 2 trekkers.
Totaal 60 ton gewicht op de kuil. Boven de muur aanrijden gaat met een knikker ook veel beter. Vanwege pendelassen kan hij 2 meter boven de muur zijn dubbellucht nog op de muur zetten. Heel apart om te zien.
+3
pieta
@Rene Strik Mooi om te horen. Maar die paar hectare mais die wij hakselen lukt goed met een shovel om vast te rijden. 😁
+1
Rene Strik
@pieta is ook zo.
MKS rijden we zelf ook aan met onze shovels omdat die silos te klein zijn voor een knikker.
Maar als je die kniktrekkers bezig ziet op de kuil, zeker met een top chauffeur, dan realiseer je dat aanrijden met een shovel echt hopeloos onefficient is.
veenweideboertje
@Rene Strik wat is een kleine silo daar?
Rene Strik
@veenweideboertje 5 of 6 meter breed.
Vanaf 9 meter breed kan er een knikker goed in.
+3
GerbertXL
@Rene Strik en zaaien met 3 meter is hopeloos inefficiënt vergeleken met een ding van 20 meter, graven met een minikraan is ook geen doen vergeleken met een 50 tonner.
Rene Strik
@GerbertXL ook al zou je een 20 tons knikker langs een 20 tons shovel zetten, kan die shovel nog steeds niet tippen aan een knikker op de kuil. Het werkt gewoon veel mooier met een kniktrekker en blad voorop.
bio boer
@Rene Strik gehakselde luzerne verdeeld ook heel anders dan gehakseld gras of dat was mijn ervaring waar ik was haden ze gewoon zo oude johnie op de bult met zo ronde cabine schat zo 180 pk type weet ik niet meer met voorlader
+1
GerbertXL
@Rene Strik nou en. Een shovel van welk formaat dan ook is beter dan een kniktrekker die er niet is in Nederland.
rommert14
@GerbertXL hoeft niet perse een kniktrekker te zijn, een gewone trekker met grasvork kan het ook al stukken sneller, hier in silos van 10x50 ook gewoon met 300 pk trekker en een dikke grasvork aanrijden, gaat hartstikke mooi, majs idem dito.
Noorderling
@rommert14
Als je bult vast zit, tokkelt een trekker met wagen er ook zo op. Kun je gras op de juiste plek lossen. Even klap er aan geven en kun je ook aanrijden.

Met dat drukken en wurgen maak je ook zomaar de onderlaag los.
rommert14
@Noorderling rijden hier nooit met de wagen de kuil op, lossen vooraan en dan in laagjes over de kuil verdelen
+2
Leo,s vriend
@Rene Strik Hier rijkuil, als de wagen leeg is, is de vracht ook al verdeeld, 2 trekkers op de kuil. geen seconde wachttijd.
+4
Tjonger
@Rene Strik hoe het aan de andere kant van de plas werkt weet ik niet. Hier in Nederland kan je ook de andere kant op beredeneren. Is de hakselaar niet te groot ipv de shovel of tonnage,s op de bult te laag/licht. Hier geen grote percelen maïs of gras dus wat moet je dan met een 10 a 12 rijige maisbek met een hakselaar van 800+pk,s. 6 of 8 rijige maisbek met een hakselaar van 500 pk gaat hier ook prima met de zelfde kosten per ha dan die grote jongens. De hobby van de loonwerker hoef ik niet te betalen
+1
mdoornekamp
@Tjonger
Quote:
500 pk

Dat is eigenlijk de max hier in Nederland. Dan kun je nog nette bulten maken met een flinke shovel . Met gras hakselen zelfde verhaal. Dat grote spul is inderdaad meer hobby.
Cowboy3
@Tjonger "Hier geen grote percelen maïs of gras dus wat moet je dan met een 10 a 12 rijige maisbek "
Het grootste voordeel van een 12 rijer heb je juist bij kleine percelen met aanmaaien gaat veel sneller en dat is met 12 rijer zaaien ook zo.
+3
Tjonger
@Cowboy3 dat wil ik zo geloven. Voor mij als boer geld wat ik uiteindelijk betaal per ha achteraf en hoe het land erna bij ligt. Bij die grotere hakselaar valt het mij tegen wat men moet betalen per ha ten opzichte van het kleinere spul. Evenals hoe het er nadien bij ligt. Leuk dat de loonwerker in de kroeg groot praat heeft over hoeveel hij per uur weg hakselt maar dat boeit mij niks. Het materiaal loopt kwa grote af en toe uit de pas met de grondsoort of grote van percelen hier in Nederland.
weurding
Dus bij 90 ton per uur aanvoer een shovel van 30 ton🤣🤣
jvt
@weurding of zelf ff met de trekker mee blijven rijden, zeker als je boven de muren uitkomt
weurding
@jvt die branden wa😉
+2
T60401
@weurding je doet er wel lacherig over maar hier rijden ze met een shovel van dik 22 ton.
weurding
@T60401 maar de aanvoer is vast hoger dan 66
rubencasecs
@weurding beetje hakselaar doet het dubbele
weurding
@rubencasecs dat bedoel ik, maar wilde niet overdrijven
+6
jvt
@weurding hier gelukkig zelf op de shovel. Scheelt zo een kilo of 30 tov andere chauffeur
+1
weurding
@jvt heb je bijrijdersstoeltje?🫣
roscho
Quote Reactie van @jvt:
hier gelukkig zelf op de shovel

Voordeel is ook dat je altijd het eerst bij de koffie bent. 😂
Achso
@weurding of 2 van 15 t. De berekening is een beetje complexer. Aanvoer, gewicht en tijd van aanrijden. Daar is een berekening van. En als iedereen zich daar nu zich eens bij benadering aan hield, dan hoeft men ook niet 20% van het gewonnen voer weg te kieperen
weurding
@Achso 20% is schromelijk overdreven denk ik, voersnelheid is ook een bepalende factor
+1
pieta
Quote Reactie van @weurding:
oersnelheid is ook een bepalende factor

Voersnelheid kan wat compenseren. Maar vastrijden staat op nummer 1, 2, 3, 4 enz. 😁
Achso
@weurding weeg maar eens. Schrik je van.
weurding
@Achso iemand die 20 ha inkuilt gooit vast geen 4 weg
Achso
@weurding misschien niet. 4 ha is 160 t ofzo. Is 400 kg per dag. Misschien wat veel.
20 ha x 40 t= 800 t. Minimaal 5 % voerresten voor het voerhek= 40 t. Heb je de eerste ha te pakken. Blijft 120.000 kg over: ongeveer 300 kg per dag. Maak er 200 kg van. Is een paar kruiwagens per dag. Even het begin en het eind van de bult meerekenen, zijkanten en de toplaag. Zal wel niet altijd weg gekieperd worden, maar is vaak zeker niet de hoogste kwaliteit. Beetje broei in de zomer, wat aan verliezen niet geanalyseerd wordt. Ik denk dat ik er niet zover van afzit. Maar goed, ieder zijn ding.
weurding
@Achso dan zou je een beste mestbult over houden, hebben geen vee meer , maar van de 6 ha mais die we meestal hadden gooide ik echt geen hectare weg, laat staan 1,25
Albert Altena
@weurding En zand bij beetjes afdekken en snel er voor langs afhalen.
ted9
@Achso Mais is juist voer waar je genoeg niks van op mestbult kiepert.
+2
matt
Een goede machinist,maakt dat ook nog wat uit.
Of kan er gewoon een aap op de bok 🙂))
rubencasecs
@matt chauffeur zegt idd veel, kan ook te zwaar zijn, zeker als je zonder muren kuilt of boven de wanden uitkomt, dan druk je het weer uit elkaar
dijkstra uit w
@rubencasecs idd. dn is het weg drukken. shovel blijft hier op de bult. en een extr trekker
+1
Johannushoeve cv
@matt een dikke of dunne chauffeur ?🤣
T60401
@Johannushoeve cv Kan zijn dat die dunne lange beter is dan dat kort propje. 😜
Johannushoeve cv
@T60401 het ligt er aan hoeveel gewicht die in de schaal brengt.
+1
Freddie1
Met mooie grote percelen en een hakselaar met 10 rijen (en voldoende vermogen) is een capaciteit van 2 tot 2,5 ha. per uur mogelijk.

Ga ik uit van 2 ha. per uur.

Met een opbrengst een 45 ton per ha. is dit zomaar 90 ton per uur.

Dan zou een shovel van 30 ton nodig zijn als ik de berekening als referentie zou nemen.

Ik heb nog nooit een shovel van 30 ton op de bult gezien.

Bovendien rijdt een bult dan zomaar uitelkaar mocht het geen sleufsilo zijn of boven de wanden uitkomen.

Beter is denk ik om een extra trekker/shovel op de kuil te zetten mocht dat nodig zijn.
+3
Nhpaultje
Bij ons rijden we met een shovel van 16 ton en een trekker erbij van 16.5ton. Dus dan kan er volgens de theorie ruim 2ha per uur gehakseld worden.

(klik om te vergroten)

+4
JD-4450
Je kan berekenen wat je wil, en hoe zwaar je machine ook is, de machinist op de kuil bepaalt het tempo. Als de vorige vracht nog niet goed vast zit, moet hij zo verstandig zijn om de volgende te laten wachten. Dan staat de hakselaar maar stil.
+1
Valtra man
@JD-4450 inderdaad, ik heb nog kuilen vast gereden met verreiker. Aangevuld met naast me de boer met een lichte mf. Je geeft dan aan de karren soms aan dat ze moeten wachten tot je werk erop zit en de volgende kar kan.
Rene Strik
@Valtra man
Maar dat wil je toch echt niet. Zeker wanneer die haksel trein $1400 per uur kost net zoals hier. Het moet door. Die hakselaar mag niet stilstaan, en de kuil moet muurvast zitten
Valtra man
@Rene Strik hier hakselen we vol door, zo’n 3 weken. Als ik de halseltrein maximaal 1 hr per dag liet wachten moet je maar eens tellen hoeveel dagen (of jaren) je nodig hebt om die kolos te laten renderen 😉 wetende dat de verreiker er zowieso was op het bedrijf, en we ook vaak zeer kleine kuilen deden van max 10ha.
Achso
@Rene Strik de meesten testen de dichtheid van de kuilen niet. Alleen als het broeit: ja, het iets los…
+1
JD-4450
@Valtra man zo is het maar net.
En een slecht verdichtte kuil is uiteindelijk duurder voor de veehouder dan een uurtje extra hakselploeg

Ik heb overigens bij verschillende boeren waar ik regelmatig werkte, tijdens de maisoogst ook met een tractor meegereden op de bult. Alle beetjes helpen!
tractorfan.nl/picture/1252431/
+2
De MF man
Laat de druk per cm2 maar eens kloppen, als dat te veel is rijd je alles los in plaats van vast
+1
Freddie1
@De MF man Als de druk te hoog is, dan wordt de bult ook nooit vlak.
Wat ook goed werkt is met een trekker (met dubbel lucht) narijden als de shovel van het erf is.
Goed narijden (ca. een uur) kan echt een verschil maken, voordat het plastic erop gaat.
Koeien boertje
@Freddie1 aanrijden doe je met dubbellucht
Vastrijden zonder
Freddie1
Quote Reactie van @Koeien boertje:
Vastrijden zonder

Je kan de kanten ook niet vastrijden zonder, bovendien is het heel gevaarlijk (boven de muren en bij een rijkuil) of je moet wel hele brede banden hebben...
contitour

Kijk dit schiet lekker op met de aanvoer!
Mc_douwel
Hier is de aanvoer snelheid rond 90 ton met maar 1 shvel op de bult
doe we al jaren en nog nooit problemen gehad kunnen de de hele over rijden wagen leeg is de mais ook al verdeelt en de shovel rijdt non stop aan opt laatst de vrachten minder vol zodat ze er alsnog op kunnen komen
rijden standaard met 3wagens binnen 1km vd bult

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden shovel , Mais , gewicht en maiskuil geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
78
DEELNEMERS
44
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN