Hulp bij eerste tractor. Een kinderdroom

Dag iedereen,

Ik speel al een tijdje met het idee om een minitractor aan te kopen. Eigenlijk is het een kinderwens die ik al lang koester.

We hebben een stuk landbouwgrond van 17 are waar dieren oplopen, maar vooral in het hoogseizoen komt er jaarlijks een boer langs om het stuk met te lange grassen te mulchen. De dieren kunnen het gras dus onvoldoende kort houden, eigenlijk gedurende meerdere periodes.

Is een aankoop van een minitractor geen overdreven kost in mijn geval?

Ik zou de minitractor dus kunnen gebruiken om te mulchen, maar ook voor weide-onderhoud en bijvoorbeeld kalk strooien met een strooier. We hebben ook een kleine moestuin, maar aangezien we met twee gezinsleden zijn, is het stukje moestuin maar 10 vierkante meter groot. Een freesbak is dan misschien ook overdreven?

Ik zit geloof ik wat gevangen tussen een kinderwens en volwassen nuchterheid ...

Dank alvast voor jullie advies!

Deel dit topic

Reacties

+3
Stier69
Als het een hobby mag zijn zou ik het gewoon doen. Maar koop wel iets wat bedrijfszeker is voor die paar keer,anders is de lol er zo af.Op internet staat genoeg spul te koop.Voor zo'n 5000 euro ben je leuk op gang met bijv. een Kubota 7001 en een maaier.Daarna kun je beetje blijven zoeken naar andere machines.
+2
valmet 605
Als je minitrekker zoals Kubota enzo zoekt. Let op de draairichting van de aftakas. Er zijn modellen die andersom draaien.
+14
roscho
Ik denk dat alleen de aftakas van een Kubota 6000 (6001??) linksom draait, alle andere draaien rechtsom. Als je wilt dat er standaardwerktuigen achter je trekker passen, zorg dan dat je er een krijgt met rechtsdraaiende aftakas.
Hieronder nog enkele tips voor je zoektocht:

  • Kies geen 1 of 2-cilinder, een 3-cilinder motortje loopt veel rustiger

  • Hou het bij de bekende Japanse, evt. Koreaanse merken. Bij Chinees spul krijg je meestal al snel spijt. Kies bijvoorbeeld voor Kubota, Iseki, Hinomoto, Yanmar, ...

  • Voor de meeste hobbywerkzaamheden is 20 tot 25 pk wel genoeg. Wil je ermee frezen, zorg dan dat je een frees koopt die breder is dan de trekker, anders blijf je sporen zien en kom je ook niet helemaal aan de kant. Een frees van 1.20 m. is mooi, daarvoor heb je minimaal zo'n 20 pk nodig (ook afhankelijk van hoe diep je wilt, de grondsoort en hoe vast de graszode is waar je door moet). Heb je brede gazonbanden, dan heb je ook een bredere frees en dus meer pk's (min. 25-30) nodig.

  • Een doordraaiende aftakas heeft voordelen. Bij veel kleine trekkers moet je bij in- en uitschakelen van de aftakas het koppelingspedaal intrappen. Dan stopt het rijden dus ook. Andere hebben een aparte koppeling voor de aftakas. Wil je met rijden stoppen (of achteruit rijden), dan kan de aftakas blijven doordraaien.

  • Bedenk of je een gesynchroniseerde versnellingsbak wilt. Dat is een tikkie duurder, maar het schakelen gaat makkelijker. Nóg mooier is een hydrostatische aandrijving. Dan kun je met een rijpedaal de snelheid regelen van 0 tot max. Voor maaien ideaal, maar voor ploegen zijn deze trekkertjes minder geschikt.

  • Een of meer hydraulische ventielen zijn handig als je een kippertje of ander hydraulisch werktuig wilt kopen. Het is er altijd later op te bouwen, maar eenmaal aanwezig is mooi meegenomen.

  • Kies of je 2 of 4wd wilt. Dat laatste is een stuk duurder, maar zo'n trekker is ook een stuk beter inzetbaar.

  • Als je er een maaier bij koopt (klepel of cyclo), dan heb je de boer met z'n trekker niet meer nodig. Wil je ook onder de draden maaien, kies dan een heel lage maaier. Tussen boompjes en paaltjes is een boomgaardmaaier handig, die hebben een deel wat omklapt zodra het ergens tegenaan komt.

  • Een frontladertje kan handig zijn. Verwacht er geen wonderen, maar lasten tot zo'n 200 kg gaan probleemloos mee.

  • Als je investeert in een trekkertje, ben je er nog niet. Als je een aantal werktuigen wilt, hou er dan rekening mee dat de prijs daarvan misschien wel boven de prijs van het trekkertje uit komt.

  • Bedenk wat voor banden je wilt. Gazonbanden brengen minder schade toe aan de grasmat, maar wil je ploegen, dan heb je daar weinig aan.

  • Er schijnen personen te zijn die minitrekkers restaureren. Dan zien ze er prima uit, nieuwe lak etc. Helaas zetten ze de urenteller soms ook op 0. Dan weet je nog niet hoeveel je trekkertje gelopen heeft.

  • Soms hebben deze kleine trekkertjes dienst gedaan in de rijstvelden en hebben ze dagelijks tot hun buik in het water gelopen. Dat kan schade opleveren. Zo had mijn Hinomoto bijvoorbeeld de aandrijfpotten van de voorwielen vol kleimodder zitten. Daar kwam ik toevallig achter en ik heb de boel direct schoon gemaakt, nu er er geen enkel probleem meer. Ontdek je zoiets niet, dan kunnen de tandwielen en de lagers stuk lopen.

Meer wil me zo niet te binnen schieten, zou dat nog gebeuren, dan zal ik het lijstje nog wel aanvullen.
+3
roscho
@roscho Ja, daar is-ie dan, de aanvulling:

  • Tot een breedte van 1.30 m. mag je in NL zonder kenteken op de weg rijden. Wordt het breder, dan moet je trekker een kenteken hebben. Dit geldt inclusief evt. werktuigen. Wil je een trekker zonder kenteken laten registreren bij de RDW, dan moet je met de trekker erheen. Heeft de trekker een CE-keur, dan krijg je gemakkelijker een kenteken.

  • Veel minitrekkers zijn al meer dan 20 jaar oud. Dat is helemaal geen probleem, sommige hebben bijna het eeuwige leven. En dat betekent dat als je hem over 10 jaar weer zou verkopen, je er maar weinig op zult verliezen, als je hem tenminste voor een redelijke prijs hebt gekocht. Leeftijd zegt niet zoveel, goed onderhoud wél.

  • Ga voordat je zo'n ding koopt eerst eens in het zadel zitten en kijk of je je lichaam kwijt kunt op zo'n klein ding. Voor grote personen kan het soms echt te klein zijn. Kijk ook of de bedieningselementen een beetje handig zitten, in ieder geval de zaken die je vaak nodig hebt.
+2
Bloembol
Dank je wel iedereen!
Heel fijn om jullie toegewijde reacties te lezen. Ik ben veel te weten gekomen en ga me er verder in verdiepen.

Ja, het is een geruststellende gedachte voor iemand die het gebruikt als hobby dat het een ding is waar ik in normale omstandigheden echt nog jaren plezier van zal beleven. Het is een gerechtvaardigde aankoop, fijn.

Bedankt iedereen
+3
MASSEY-MOOI
Heel veel goede advies lees ik hierboven en ik wil nogmaals uitlichten: Kies inderdaad voor een 3 cilinder dat loopt veel mooier, en een met een dubbele koppeling. Ze zijn er niet zo heel veel maar daar ga je geen spijt van krijgen. Ik heb zelf een 2 cilinder met een enkele koppeling, rijd hartstikke goed alleen heb spijt dat ik geen 3 cilinder met dubbele koppeling heb.
+1
Mijn-eerste-deutz
En zeg natuurlijk altijd tegen je eventuele partner dat het een goede investering is! Ze worden alleen maar meer geld waard wil je ze ooit verkopen.... Heb ik ook gedaan en ze stond er gelijk voor open 🤣🫣
+3
Rozema
Spijt krijgt men meestal van dingen die ze niet gedaan hebben. Doen!
+2
mfrijder
Koop geen Hinomoto, daar zijn geen onderdelen meer van!
+2
roscho
Quote Reactie van @mfrijder:
Hinomoto, daar zijn geen onderdelen meer van

Misschien van de oudere typen niet, maar van de jongere is genoeg te koop. Bovendien zijn die dingen zo degelijk, dat je eigenlijk nooit wat nodig hebt. Die van mij is van 1985, ik heb hem nu dik 20 jaar, in al die tijd heb ik alleen wat filters en nieuwe olie nodig gehad.
Kijk voor onderdelen eens op shop4trac.com/…
Bovendien zitten er veel onderdelen op die ook op andere merken zitten.
+1
mfrijder
@roscho ik weet niet of een C174 nieuw of oud is maar met nieuw bedoel je volgens mij begin jaren 80 denk ik.
Nee er is echt niet veel te vinden voor die rommel.
+1
roscho
@mfrijder Met het woord "rommel" doe je die dingen echt te kort. Ik heb zelf een C144, al van 1985, maar hij doet alles nog prima en ik heb (gelukkig) nog geen onderdelen nodig gehad.
Maar er zijn ook wel nieuwere typen, ook met hydrostatische aandrijving en onafhankelijke aftakas. Daarvoor zijn zeker wel onderdelen.
Bepaalde typen zijn ook verkocht als Hitachi of als MF en misschien nog andere merken.
mfrijder
@roscho die C174 is ook geleverd als MF 1010 of 1020 maar als jij het zo goed weet dat er onderdelen voor zijn dan geef voor mij prijs en levertijd op voor het volgende:

koppakking
2x verstuiver(nozzle)
ventilatorfan
koppelingsplaat
kroon+pignon vooras

ik hoor het graag van U
roscho
@mfrijder
Koppakking: shop4trac.com/motoronderdelen/koppakkingen/…

Verstuiver:
keletagro.com/en/compact-tractors/…

Koppelingset:
shop4trac.com/koppeling-transmissie/…

Ventilator:
Vind ik zo niet. Waarschijnlijk kun je ook toe met een van de volgende typen, daar zit dezelfde waterpomp op:
Hinomoto C:

C142
C144
C172
C174
Hinomoto E:

E1802
E1804

Voor kroon- en pionwiel wordt het moeilijker. Ik weet niet of dezelfde assen ook op andere trekkertjes zijn geleverd. Het zou maar zo kunnen, dat bepaalde Kubota's met dezelfde as rondrijden. Dat wordt dus even zoeken, misschien is ergens een slooptrekkertje. Het scheelt al veel als je onderdeelnummers vindt.
roscho
@roscho En hier de ventilatorfan:
tractor-parts.co/p/…
"Slechts 3 op voorraad, bestel snel". 😉
mfrijder
@roscho die onderdelen van shop4trac passen niet, die heb ik al in huis gehad en alles moeten doen om het te kunnen retourneren en m'n geld terug te krijgen.
die fan die er op zat was van staal ipv kunststof maar mogelijk past het.
verstuivers kon Terlouw en diesel Büchli destijds niet aankomen.

maar ik heb er geen zorg meer aan die trekker is 3 jaar geleden in stukken naar Polen verhuisd.
roscho
Quote Reactie van @mfrijder:
die onderdelen van shop4trac passen niet

Tja, dat kon Google niet weten...
Jammer dat dit trekkertje niet te repareren was en weg is gegaan. Als je er zo'n hoop trammelant mee hebt gehad, kan ik me wel voorstellen dat je een hekel aan Hinomoto hebt gekregen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er met dit trekkertje is gebeurd, dat hij niet meer te repareren was. Ongeluk gehad?
+1
mfrijder
@roscho die had al jaren geen liefde meer gehad van de eigenaar.
Ik was er aan begonnen en het ging van kwaad naar erger.
Alles bij elkaar heeft dat ding 3 jaar in de werkplaats gestaan en is er zelfs nog een 2e C172 bij gekomen om er een rijdend te maken en die was ook weer klaar na een half jaar, daarna me eigen maar bezonnen en geopperd dat dat ding maar beter weg kon.
+2
hooidonk
Waarom wil je een minitrekker en geen handzame 'gewone' trekker?

En verder; bij twijfel gewoon doen. Als je een verstandige aankoop doet, kun je hem altijd weer van de hand doen, zonder een grote scheur in de broek.
+3
Pjotr1969
Ikzelf heb nu goed twee jaar een Yanmar F155d , daarvoor nooit iets met tractoren van doen gehad.
Deze heeft 4wd maar geen hydrostaat en doordraaiende aftakas. Dat zou bij een volgende wel op het lijstje staan.
Maar ook al is het ding ca 45 jaar oud en heeft idd in de rijstvelden geploegd, ik denk dat vervangen niet snel nodig zal zijn.

Ik heb de mijne bij een handelaar gekocht, voordeel is een lagere prijs. Nadeel, echt helemaal goed is hij niet afgeleverd, de aansluiting voor de 3punts hef heb ikzelf later verzwaard en verbeterd, de armen zijn te kort zodat deze later ook een modificatie nodig hadden om de klepelmaaier op de grond te laten zakken.
Ook zat er een elektrische storing in die me veel zoekwerk heeft opgeleverd, bleek later een uiteenvallend startslot te zijn.

De volgende keer koop ik bij een dealer en laat alle werktuigen daar tonen en op maat maken, tevens zal garantie en service na verkoop makkelijker aanwezig zijn.

Let op, niets ten nadele van de handelaar! Dit was mij bekend en overeengekomen.

Met de 15pk op de aftakas kan ik goed frezen 105cm, traag klepelen 105cm en opletten dat het bij kniehoog gras niet vastloopt.
De 4wd zorgt ervoor dat ik in beweging blijft in het mulle zand van de paddock en het modderige stuk van de track. Én dat hij beter stuurt met de sleep in de bak.

Het is hier allemaal niet zo groot en de kleine draaicirkel is dan een voordeel.
Bediening zit aan de zijkant daardoor kun je makkelijk op en afstappen.

Nadelen, als er iets mechanisch defect raakt aan de aandrijving weet ik nog niet of dit makkelijk te repareren zal zijn. Yanmar motoren zijn wel overal te vinden.
De hef werkt elektrisch/electronisch, zit een soort regeling op die in de rijstvelden werd gebruikt. Is nu niet meer van toepassing maar een deel is nog wel noodzakelijk. Heeft ook wel het voordeel dat de hef automatisch omhoog gaat bij achteruitrijden.

Heel verhaal maar mss kun je er Ideen mee opdoen.

Laat eens weten wat het geworden is.
bas101
Ik heb wel een kleine tractor te koop , ca 1300kg 270cm lang 160cm breed 25pk met herinrichting , Mercedes motor betrouwbare techniek , kwaliteit van de jaren 50 , dus geen nieuwe met allerlei elektronica beveiliging s snujes toeters en bellen etcetera bij interesse bek of watts app je maar 06 2322 8546 grt bas

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden strooier , kalk strooien , tractor , grassen , Strooien , landbouwgrond , dieren , moestuin , minitractor en aankoop geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
0