Illustratie van:
8

Ford 6410 - Slang wil niet meer uit het ventiel

Goedendag,
Ik krijg de slang niet meer uit 1 hydraulisch ventiel van mijn ford 6410. Normaal druk je het hendeltje naast het ventiel naar beneden als je de slang eruit wilt halen. Het ventiel trekt zich dan wat terug waardoor de slang loskomt. Ik denk dat er iets is afgebroken binnenin waardoor het niet meer werkt. Weet iemand hier hoe je dat kunt repareren?

Deel dit topic

Reacties

+1
Wat ik zou proberen: (heb momenteel geen trekker met dit soort koppeling om te testen)

De koppeling er gewoon uit trekken, grote kans dat de snelkoppeling vanzelf los schiet. Het opvolgermodel had namelijk geen hendeltje en die moet je dus altijd het de hand weer uit trekken.

Als dat niet gaat, dan de snelkoppeling uit het huis schroeven (dus dat deel wat normaal in dat huis vast geschroefd zit, niet de koppeling die aan de slang zit). Als je de rubberen stofkap terug trekt zie je een ronde ring met gaatjes, deze kun je er linksom uit draaien, dan komt de hele snelkoppeling mee. Dat uitschroeven gaat met bijvoorbeeld een waterpomptang en dan even een pennetje (bijvoorbeeld boortje) in 1 van de gaten steken waar de bek van de tang tegen aan komt zodat je grip hebt.
Als e de boel er dan uit hebt zal wel blijken wat er kapot is.
@jammermaarhelaas bedankt voor je reactie, slang er uit trekken zonder hendeltje wil niet. Ik heb de ring met gaatjes losgedraaid, alleen wil het ventiel er niet uit. Het lijkt erop dat het hendeltje hem dan tegenhoudt.
+1
@Gustav

mycnhistore.com/eu/nl/…

Het hendeltje (op de tekening nr. 5) zit aan een as die aan de andere kant weer op het huis komt, daar is die geborgd.
Er zit een ring met een lipje op die as, aan de buitenkant, deze lip komt tegen het huis bij het naar onderen drukken van de hendel, en drukt zo het ventiel naar voren (en dan kan de slangkoppeling er uit). Misschien is dit lipje niet meer goed en is dit de oorzaak.

mycnhistore.com/eu/nl/…

Het hele onderste deel waar de snelkoppelingen in zitten is met inbusbouten ( amerikaanse maat, 5/16" ) onder het ventielenblok gebout. Ik neem aan dat je een dubbel ventielenblok hebt, dus dat er 4 snelkoppelingen bij elkaar zitten? Om dan bij die borging te kunnen komen moet het huis onder het ventielenblok uit geschroefd worden (op de tekening bouten nr 13, 14, 14a). Ook zit het hele spul, dus ventiel en huis met koppelingen, via 1 van de 2 huisjes op de achterbrug gemonteerd (op de tekening bouten nr. 10). Handigste is misschien om dat huis los te draaien waar de achterbrug-steun niet aan zit.

Zitten O-ringen tussen dit huis en ventielblok, hier even naar kijken of die nog goed zijn, ander nieuwe er tussen voordat je het weer monteerd.

Als je geen 5/16" inbus-sleutel hebt, raad ik je aan deze te kopen, dan kun je het spul fatsoenlijk los, en weer vast krijgen.

Als je straks misschien een nieuwe koppeling (wordt bij de dealer ook wel "patroon" genoemd) nodig hebt, dan is de kans groot dat je een type krijgt waar geen hendel meer bij gebruikt kan worden. Kijk even hoe je dan de gaten kunt afdichten, als de hendel er niet meer in kan, allicht weet een dealer of leverancier dit.
Koopvanderwal heeft ook dit soort patronen, kijk zelf even of het je de gok waard is qua prijs.

mycnhistore.com/eu/nl/…

kramp.com/shop-nl/nl/…

koopvanderwalparts.com/search/?search=47922057
+2
@jammermaarhelaas bedankt voor de uitleg, heb het ventielenblok eraf gehaald en inderdaad is het lipje aan de buitzijde afgebroken👍
+1
Probeer hem eens om hem er iets in te drukken en dan kort krachtig te trekken
Jaren 2 6410's gehad (alweer een tijd terug) maar nou zit ik aan mijn geheugen te twijfelen. Bij mijn weten moet je het hendeltje naar boven doen om de slang eruit te trekken. Naar beneden was altijd vastzetten.
@New Hollander daar zou je wel is gelijk in kunnen hebben
Mijn 8210 heeft dat ook, handeltje is lam. Wat ik doe is de slang met koppeling indrukken, Handeltje naar achteren ingedrukt houden en dan is de slang te verwijderen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 6410 en hebben de trefwoorden ford , druk , hydraulisch en hydraulisch ventiel geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
8
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
921