Einde van Zetor nabij?

Rechtstreekse stukje tekst uit de link:

Tractorfabrikant Zetor legt de productie in Brno stil. De grond waarop de hallen staan, heeft hij verkocht aan een ontwikkelingsmaatschappij en verhuurt ze nu alleen nog maar. De nieuwe eigenaar zal het grootste deel van de bestaande hallen slopen en nieuwe bouwen, maar er zullen ook andere productie- of magazijnen worden gehuisvest. De productie van Zetor verhuist naar India.

Als je dit nieuws geheel leest (met vertaling) maak ik me zorgen over het verdere bestaan van Zetor.

Deel dit topic

Reacties

+8
Fast Eddy
Dat zou heel jammer zijn.
+1
Terwisscha
Jammer, bouwden wel mooie trekkers o niet @J asper
+5
roy jd3130
Zonde 😔
+5
Kosk123
Ik ben daar in 2018 geweest, een enorm complex met nauwelijks activiteit. De hallen zagen er opzich wel goed uit van buiten gezien, maar niet optimaal voor goede productie.
Maar een productie verplaatsing is vaak einde bedrijf/merk
+2
Stier69
@Kosk123 Ik ben daar met de MAS geweest in 1986, jaja in de koude oorlog.Toen dus nog volop in bedrijf, degene die het hardst hun best deden kregen een grote foto bij de ingang.Vooral de verschillen met onze manier van leven waren erg indrukwekkend.
angelo-nabben
@Stier69 ik ben er ook geweest. Heb jij ook op de mas Horst gezeten?
+1
Stier69
@angelo-nabben Nee, MAS Oss. We kwamen wel eens op de praktijkschool in Horst.
+7
Kramer U800
Laten we niet hopen dat het naar India gaat. Weer een tractor merk weg, er blijft niks over. Ze hadden net zulke mooie modellen.
+7
inter fan
Paar maanden terug toevallig een ex medewerker gesproken toen ik in Tsjechië was, die mocht de research en development verlaten met zijn hele team omdat er niet genoeg budget was... als ze de engineers gaan ontslaan is er vaak niet veel hoop meer.
+2
Fast Eddy
@inter fan

Het museum/ bezoekers centrum is ook al geruime tijd gesloten. Wegens een verbouwing staat er. Maar als je verder kijkt op hun site staat er ook dat hij gesloten is vanwege de hoge energie prijzen.
+5
labella
Jammer dat het nu lijkt dat het met Zetor dezelfde richting op gaat als met Ursus is gebeurd en dat terwijl ze nu met de crystal weer een moderne zware tractor in het programma hebben.
+8
dennisbouter
Zo mooi iedereen vind het jammer maar waarom staat hij bij jullie niet in de schuur?
+2
Fast Eddy
@dennisbouter

Ik kan geen nieuwe betalen. En met de oude Zetor modellen heb ik niks. Maar als ik zzper zou zijn en ik was in de markt voor een trekker zou Zetor zeker een prijs mogen maken. Zetor was bezig met een come back hier jaren geleden. Nu zie je ze bijna niet meer en worden ze vaak ingeruild op een nieuwe Deutz.
+1
Ikkes
@Fast Eddy ligt ook aan de importeur
+2
labella
[quote="@Ikkes" p="2182637"]ligt ook aan de importeur

De importeur Zetrac ziet het waarschijnlijk ook niet echt zonnig in bij Zetor want die is inmiddels ook importeur van Armatrac, dat is toch zo'n beetje dezelfde pk en prijsklasse als Zetor.
+1
Ikkes
@labella klopt , was er tijdje geleden langs gereden , gebouw zag er verlaten uit paar zetors stonden achter het gebouw en binnen stond een armtrac en rest waren caravans
+2
labella
@dennisbouter ik heb toentertijd nog een poos gewacht op de komst van de Zetor Maxterra maar die introductie werd steeds uitgesteld en toen de nieuwe Claasdealer(van JD naar Claas) met een aantrekkelijk introductieaanbod kwam maar een Claas genomen.
+1
Kosk123
@dennisbouter meerdere importeurs wisselingen en het feit dat het vaak een tweede trekkermerk bij een dealer was/is hebben het natuurlijk ook geen goed gedaan.
+1
Ikkes
@Kosk123 importeur is niks
+1
Fast Eddy
@Kosk123

Alleen de naam van de importeur is veranderd. Slootsmid is nog steeds de importeur.
+1
Kosk123
@Fast Eddy Pols heeft het ook nog gehad volgens mij. En voor Zetrac/Slootsmid was er ook nog wat anders dacht ik.
+2
Ikkes
@Kosk123 was preneda
Alex Miedema
@Ikkes Praneda, die deden ook Tatra en Praga trucks.
Fast Eddy
@Alex Miedema

Heeft Tatra nu ook een importeur? Of gaat dat via de Daf dealers?
+1
Alex Miedema
@Fast Eddy de Tatra importeur is een samenwerking tussen verschillende DAF dealers.
+1
Ikkes
Denk dat ik de mijne nu ook maar weg doe
+2
Fast Eddy
@Ikkes

Lekker kort door de bocht. De onderdelen voorziening zal nog wel blijven. En je kan bij Zetor zelf ook onderdelen bestellen.
+1
Ikkes
@Fast Eddy , klopt maar was er toch beetje klaar mee
+1
Fast Eddy
@Ikkes

Wees blij dat je geen Belarus hebt.
+1
Ikkes
@Fast Eddy kan idd nog slechter haha
+1
jammermaarhelaas
In de techniek komt ook aan sommige mooie dingen een eind.

Heb wel eens een heel verhaal over Oliver gehoord op YT, die schijnen ook vooraanstaand te zijn geweest maar na de overname door White is de ontwikkelings afdeling stilgelegd, er zijn alleen nog bestaande modellen verkocht en een heel aantal jaren later was het voorbij.
ZetorTwente
Verdrietig nieuws voor de Zetor liefhebbers. Al is dit geen onvoorspelbare actie. Laatste jaren produceert de fabriek maar rond de 3000 trekkers per jaar, te weinig om de gestegen kosten en gemaakte investeringen in de fabriek op te brengen. Er lag een deal met Rusland voor 6000 Forterra, de meeste daarvan moesten nog geleverd worden, maar de oorlog in Oekraïne zette daar een streep door. Het vreemde is wel onlangs liet Zetor een nieuw prototype zien met ZF powershift versnellingsbak, en Deutz motor. Hoewel het hiermee wel erg kort tegen andere merken aanschuurt zou het geen gek idee zijn als aanvulling op het bestaande programma.
Het nieuws uit het artikel kan twee dingen betekenen, als ik even weerspiegel wat @Renze op ZetorWorld schrijft.
A. De productie van gietstukken en verdere bewerkingen zal verhuizen naar India, om dat daar de kostprijs lager is. De eindassemblage en kwaliteitscheck zal in Brno blijven, dit doen meerdere westerse fabrikanten om te kunnen blijven concurreren.
B. De volledige productie gaat naar India, en Brno blijft een verkoopkantoor van een verder Indiaans product. Dan zal Zetor in de westerse wereld snel ophouden te bestaan.
Laten we 't beste ervan hopen.
+1
Ikkes
@ZetorTwente denk dat het hoe dan ook over paar jaar over en uit is , 3000 is veel te weinig om bestaansrecht te hebben , en met alles van zf en duetz wordt de tracktor niet goedkoper lijkt mij
+2
16045HSX
Van Renze, de Zetor specialist:

(klik om te vergroten)

Als fan van zetor slaat die laatste zin in als een bom🙁
+1
walker1
Jammer als het echt ophoud. Tijdens een stage goede ervaringen opgedaan met diverse Zetor trekkers, vind het sindsdien ook echt een ondergewaardeerd merk. Maar als kleine fabrikant is het moeilijk vol te houden tegen de echt grote bedrijven.
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @walker1:
ervaringen opgedaan met diverse Zetor trekkers, vind het sindsdien ook echt een ondergewaardeerd merk

Wat is er opvallend goed aan bevallen? Heb wel meerdere gebruikers enthousiast horen zijn, maar nooit nader naar gevraagd.
+2
walker1
@jammermaarhelaas Die stage is ondertussen ook bijna 30 jaar geleden, maar die boer had toen net een nieuwe 8540. Ik vond dat toch echt wel een mooie trekker die echt niet onderdeed ten opzichte van westerse merken. Verder ook met een 7745 gewerkt, sterke en degelijke trekker, maar was qua comfort nog echt Oost Europees en zeker niet te vergelijken met de moderne 8540. Ook nog een 3511, klein en behendig trekkertje, oud maar deed het geweldig goed. Tijdens de 2 maanden stage nooit niks kapot gehad, was altijd starten en lopen.
+2
Tom VB
Quote Reactie van @walker1:
Tijdens de 2 maanden stage nooit niks kapot gehad, was altijd starten en lopen.

2 hele maanden, ik zou er direct een kopen 😂
+5
JD3010
Quote Reactie van @Tom VB:
nooit niks kapot gehad,

Dat is dan toch altijd wat kapot. 🤔
+1
Ikkes
In Nederland houd het zo ie zo op , landbouw veranderd zo erg , kleintjes scheiden eruit de grote gaan door en gaan echt geen zetor rijden , de tweehands markt droogt dan ook op , einde verhaal
+5
Fast Eddy
Slecht nieuws over een merk met een rijke historie. Ze waren op sommige vlakken zelfs koploper. Jammer dat iedereen altijd zo neerbuigend doet over Zetor. Het zou jammer zijn dat dit merk zal verdwijnen. Maar stilstaan in ontwikkeling en weinig innovatieve ideeën voor de trekkers zal waarschijnlijk de nekslag zijn.
Ikkes
@Fast Eddy mss blijven de mini tracktors wel
+1
Fast Eddy
@Ikkes

Die koopt Zetor in bij Kioti.
+1
demuywo
Zou jammer zijn, maar zeker niet het eerste merk met een rijke historie die ten onder gaat. Integendeel, meestal gaan de pioniers ten onder of worden opgeslokt in een grote groep. Al zal hun strategie Zetor ook niet echt geholpen hebben de laatste 20 jaar. Maar goed, ik hoop...
+5
ZetorTwente
Er kwamen voorzichtig wat geluiden uit de fabriek dat het nieuws van vorige week niet (geheel) klopte. De fabriek in Brno bereid zich voor om oa deze nieuwe modelserie te produceren. Hoever ze het hiermee gaan brengen zal de tijd leren.

(klik om te vergroten)

+2
jordi 1455
Quote Reactie van @ZetorTwente:
Er kwamen voorzichtig wat geluiden uit de fabriek dat het nieuws van vorige week niet (geheel) klopte. De fabriek in Brno bereid zich voor om oa deze nieuwe modelserie te produceren. Hoever ze het hiermee gaan brengen zal de tijd leren.

Klopt volgens het Tsjechische agroportal zal in Brno de nieuwe modellen worden gebouwd en zal de productie van versnellingsbakken en motoren wordt verminderd.
+4
demuywo
Net ook een nieuwsbrief gekregen waarin ze met klem de geruchten ontkennen. Er wordt wat afgebroken op de site en vernieuwd voor de volgende generatie Zetors... time will tell
+1
Maarten_
Zou jammer zijn. De eerste met voorasvering
Fast Eddy
@Maarten_

En een verwarmde fabriekscabine.
+5
Renze
Robert Harman, een directielid, heeft vorige week een mail gestuurd naar alle Tsjechische en Slowaakse dealers waarin het verhaal op CeskeTelevize ontkend wordt, het is helemaal verkeerd begrepen:

Zetor blijft Major, Proxima en Forterra HSX produceren in Brno (echter de Forterra HD en Crystal HD worden vervangen door een nieuw model met Deutz motor en een speciaal voor Zetor gebouwde variant van de ZF powershift transmissie) hierdoor zal men iets minder eigen motoren en transmissies produceren

In India is men met VST bezig met een 70pk trekker voor de lokale markt, net zoals HMT veertig jaar lang Zetor in licentie gebouwd heeft: Het merk Zetor heeft een uitmuntende reputatie in India. (Uiteraard is het goed mogelijk dat deze trekker ook als Major 60 en 70 naar Europa komt, net zoals de HMTs in Amerika als Zebra werden verkocht.)

In 2024 gaat het nieuwe model met een geheel nieuwe kabine in productie.

Het verhaal is dus een stuk genuanceerder.
+2
Fast Eddy
@Renze

Duidelijk verhaal. Gelukkig is het allemaal wat positiever dan we eerst dachten.
Alex Miedema
@Renze gelukkig!!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden zetor , Slopen , india , grond , nieuws en bouwen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
52
DEELNEMERS
22
WEERGAVES
0