David Brown Onbekend - Geschikt, of juist niet?
Ik ben de laatste tijd eens wat aan het rondkijken naar een trekkertje voor de hobby. Voor mezelf (uiteraard, ik koop m niet voor een ander), maar ook, om gewoon op m'n hobbyadresje wat te kunnen werken. Beetje met de bak en de bezem in de rondte, wellicht eens kunstmest strooien of weides te bloten, paardenbak slepen. En in de toekomst misschien nog eens met een voorlader klieren. (Uiteraard gecontroleerd, dergelijk materieel is niet geschikt, om foliebalen te laden, maar leuk voor de kalverhokjes, een schuifje, heupklem, afrastering en JKK, en uiteraard ook een beetje voor de heb)
Ik heb uiteraard een klein eisenpakketje. Daardoor kwam ik via de Internationals en Landini's bij David Brown. (En ja, ik heb nog wel meer merken bekeken)
Eisenpakket:
- minimaal 50 pk, 60-70 pk heeft mijn voorkeur
- ruim onder de 2 meter breed
- hef (Cat II) en redelijk hefvermogen, aftakas en een hydrauliekventiel
- Geen geklier met knopjes omzetten voor hef of externe hydrauliek, wil het gewoon naast elkaar kunnen gebruiken
- simpele en degelijke techniek
- Geen cabine, maar eventueel wèl een zonnedakje
Types die dan qua vermogen en omvang enigszins passen, zijn de 885, 990, 995/996 en 1200/1210/1212
DB lijkt me wel interessant, maar wat kan ik verwachten? Toen ik laatst iets zei in de trant van "Ze kosten eigenlijk niks", kwam er direct retour "Ja, maar tis ook niks". Hoe goed is de techniek van bijvoorbeeld de hef of transmissie. Is het wel een geschikte trekker voor een voorlader? (Ja, ze zijn wel zo verkocht, maar dat zegt me niks). En ik roep wel 1212, maar HydraShift is niet geschikt voor iedere boer, neem ik aan...
Mvg
Sjoerd
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de machines van David Brown en hebben de trefwoorden voorlader , advies , hydrauliek , transmissie , vermogen , Strooien , techniek , kunstmest , foliebalen , kunstmest strooien , aankoop en david brown geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Het selectamatic systeem heeft te maken met de keuze tussen hefinrichting en externe olie als ik het goed heb. Bediend dus met 1 hendel ofwel een extern ventiel (EW dacht ik) ofwel de hef. Ik gebruik alleen de hefinrichting, dus ik weet niet precies hoe het werkt. Je kunt ook DW ventielen hebben, daar zijn originele blokken voor, maar die zijn zeldzaam. Staat bij mij nog op het wensenlijstje om ooit op te bouwen. Die kun je dan wel bedienen naast je hef, want die zit gewoon apart aangesloten met een eigen hendel. Dat is zelf ook vast wel te maken met een universeel ventiel.
Ik heb er verder nog niks mee gehad en gebruik hem al meerdere jaren voor gras maaien en wat hobby werk. Heb er nu ook een 2 meter schudeg bij, maar dat werd hem iets teveel. Lekt nu koelwater bij de waterpomp, maar dat wijdt ik aan ouderdom. Van de winter maar eens grondig onder handen nemen.
De motoren staan juist goed bekend volgens mij, versnellingsbak ook wel. Dat hefinrichting systeem is wat gevoelig en daar doen sommigen heel moeilijk over. Meestal is het vervuiling, dus als je de olie schoon houd is er weinig aan de hand.
Die schudeg van mij weegt zo'n 600 kg, daar heeft hij z'n handen vol aan om deze te tillen. Moet al minstens half gas geven om de hef omhoog te krijgen. Dus als je echt zware dingen wil tillen zou ik sowieso voor een 996 gaan, die tilt al wat meer. Maar uitblinkers in hefvermogen zijn het niet.
Een 1212 hydrashift zou ik niet aanbevelen; Die tractoren zijn een slagje groter wat de wendbaarheid niet ten goede komt. Ook de hydrashift zelf is iets waar je van moet houden; Je haat het of je vindt het geweldig. (ik ben van het laatste soort)
Qua hydrauliek moet je er eentje zoeken die af fabriek buitenwerkende ventielen heeft (van die 'sandwiches' rechts op de achterbrug), bij de latere typen zaten die er standaard al, bij vroegere typen is het makkelijk achteraf op te bouwen.
(klik om te vergroten)
De hef van mijn trekker werkte niet goed. De rest heb ik wel gangbaar en aan de praat gekregen. De motor van mijn trekker wilde slecht starten in de winter. Trok je hem aan liep hij al binnen een meter. Dus wat de oorzaak van het slechte starten was weet ik niet. Verder vond ik het voor een trekker van 1977 een modern ding. Zijschakeling, schakelbare 540 en 1000 toeren aftakas en hydraulische besturing die heel krap om gaat.
In mijn jonge jaren ook nog eens via een uitzendbureau bij de Bonte Hoek (boomkwekerij) in Glimmen gewerkt. Die hadden een ruim assortiment aan DB trekkers en hun rode opvolgers. Daar op van allerlei typen gereden 885,990 1200 Hydrashift en 1394 Hydrashift. De oudjes waren toen al oud maar werden dagelijks gebruikt en starten toen ook goed. Die trekkers hebben mijn beeld wat ik toen van DB had positief bijgesteld.
Veel plezier met je aanwinst