Illustratie van:
74

David Brown Onbekend - Geschikt, of juist niet?

Goedenavond,

Ik ben de laatste tijd eens wat aan het rondkijken naar een trekkertje voor de hobby. Voor mezelf (uiteraard, ik koop m niet voor een ander), maar ook, om gewoon op m'n hobbyadresje wat te kunnen werken. Beetje met de bak en de bezem in de rondte, wellicht eens kunstmest strooien of weides te bloten, paardenbak slepen. En in de toekomst misschien nog eens met een voorlader klieren. (Uiteraard gecontroleerd, dergelijk materieel is niet geschikt, om foliebalen te laden, maar leuk voor de kalverhokjes, een schuifje, heupklem, afrastering en JKK, en uiteraard ook een beetje voor de heb)

Ik heb uiteraard een klein eisenpakketje. Daardoor kwam ik via de Internationals en Landini's bij David Brown. (En ja, ik heb nog wel meer merken bekeken)

Eisenpakket:
  • minimaal 50 pk, 60-70 pk heeft mijn voorkeur
  • ruim onder de 2 meter breed
  • hef (Cat II) en redelijk hefvermogen, aftakas en een hydrauliekventiel
  • Geen geklier met knopjes omzetten voor hef of externe hydrauliek, wil het gewoon naast elkaar kunnen gebruiken
  • simpele en degelijke techniek
  • Geen cabine, maar eventueel wèl een zonnedakje

Types die dan qua vermogen en omvang enigszins passen, zijn de 885, 990, 995/996 en 1200/1210/1212

DB lijkt me wel interessant, maar wat kan ik verwachten? Toen ik laatst iets zei in de trant van "Ze kosten eigenlijk niks", kwam er direct retour "Ja, maar tis ook niks". Hoe goed is de techniek van bijvoorbeeld de hef of transmissie. Is het wel een geschikte trekker voor een voorlader? (Ja, ze zijn wel zo verkocht, maar dat zegt me niks). En ik roep wel 1212, maar HydraShift is niet geschikt voor iedere boer, neem ik aan...

Mvg
Sjoerd

Deel dit topic

Reacties

+2
Heb zelf een David Brown 885 Selectamatic voor hobbymatig gebruik. Trekker bevalt me prima, schakelt prima en rijdt prima. Toen ik hem kocht werkte de hefinrichting niet. Dat is een bekend euvel van David Brown, maar meestal stelt het niks voor. Het selectamatic systeem loopt via een ventielenblokje en die is nogal gevoelig voor vervuiling. Ik heb alles destijds gedemonteerd, schoongemaakt en het draaide weer. (Mijne had ook zon 10 jaar praktisch stil gestaan, wel eens gelopen maar nooit gebruikt) Heb er nog niks aan gedaan verder.

Het selectamatic systeem heeft te maken met de keuze tussen hefinrichting en externe olie als ik het goed heb. Bediend dus met 1 hendel ofwel een extern ventiel (EW dacht ik) ofwel de hef. Ik gebruik alleen de hefinrichting, dus ik weet niet precies hoe het werkt. Je kunt ook DW ventielen hebben, daar zijn originele blokken voor, maar die zijn zeldzaam. Staat bij mij nog op het wensenlijstje om ooit op te bouwen. Die kun je dan wel bedienen naast je hef, want die zit gewoon apart aangesloten met een eigen hendel. Dat is zelf ook vast wel te maken met een universeel ventiel.

Ik heb er verder nog niks mee gehad en gebruik hem al meerdere jaren voor gras maaien en wat hobby werk. Heb er nu ook een 2 meter schudeg bij, maar dat werd hem iets teveel. Lekt nu koelwater bij de waterpomp, maar dat wijdt ik aan ouderdom. Van de winter maar eens grondig onder handen nemen.

De motoren staan juist goed bekend volgens mij, versnellingsbak ook wel. Dat hefinrichting systeem is wat gevoelig en daar doen sommigen heel moeilijk over. Meestal is het vervuiling, dus als je de olie schoon houd is er weinig aan de hand.

Die schudeg van mij weegt zo'n 600 kg, daar heeft hij z'n handen vol aan om deze te tillen. Moet al minstens half gas geven om de hef omhoog te krijgen. Dus als je echt zware dingen wil tillen zou ik sowieso voor een 996 gaan, die tilt al wat meer. Maar uitblinkers in hefvermogen zijn het niet.
Quote Reactie van @worteljcb:
Het selectamatic systeem heeft te maken met de keuze tussen hefinrichting en externe olie als ik het goed heb. Bediend dus met 1 hendel ofwel een extern ventiel (EW dacht ik) ofwel de hef. Ik gebruik alleen de hefinrichting, dus ik weet niet precies hoe het werkt.

Kwam net een filmpje van een Belg (een Waal, zo te horen, sprak Engels) tegen, die het heel mooi uit kon leggen bij een 990 😉

Quote Reactie van @worteljcb:
Dat hefinrichting systeem is wat gevoelig en daar doen sommigen heel moeilijk over. Meestal is het vervuiling, dus als je de olie schoon houd is er weinig aan de hand.
Onderhoud wil ik zelf op toezien. Weet ik zeker, dat het gebeurt, en als er iets niet goed is, zoek ik wel een muur. Bij voorkeur een van hout, anders heb ik nog een gat in de kop ook... 😂

Quote Reactie van @worteljcb:
Dus als je echt zware dingen wil tillen zou ik sowieso voor een 996 gaan, die tilt al wat meer. Maar uitblinkers in hefvermogen zijn het niet.

995/996 tillen zo'n 2 ton tussen de kogels. Is voor mij meer dan genoeg. Waar ik me meer zorgen om maak, als het gaat om hefvermogen, is de balans. De 533 van mijn neef doet ongeveer net zoveel, en die deed ook al het werk bij pa op de boerderij, 30 jaar geleden. Alleen de U-snijder (van mijn oom) kon hij niet mee overweg, dus die hele combinatie werd daar opgehaald. (Toen ik 15 jaar geleden met een U-snijder werkte, had ik de voorlader met een bak, toen was het geen probleem).
+1
Ik had laast bijna een 996 of 990 kunnen kopen met ventielen etc maar net te laat helaas
+1
Zelf heb ik een david brown 780. Het zijn goede tractoren, de hef werkt fijn en nauwkeurig, mist je de olie goed schoonhoud en regelmatig vervangt. de lengte is zeer kort (
+1
@DB780 Motoren zijn legendarisch starten bij de koudste temperaturen en hebben om die reden een goede reputatie in scandinavie. Hef zijn ze wat zwakker, mijne 1350kg terwijl een renault 461 2000kg kan tillen aan de hefkogels. Tekeningen zijn op internet beschikbaar, zo ook een werkplaatsboek. Ze zijn nog geen investeringsobject en daar door onderdelen redelijk beschikbaar tegen redelijke prijs.
+2
@DB780
Ik koop een trekker niet als belegging, maar als tijdverdrijf, maar dan met name het werk ermee. Wil eigenlijk niet m'n idee is, is dat ik veel zou moeten sleutelen. Leuk werk, maar moeten sleutelen, om 't spul lopende te houden is nou niet mijn idee van hobby. Wat wel weer zo is: een technisch goede, betrouwbare trekker, die niet te veel kost, heb ik veel liever, dan een dure, die me veel meer ligt. Ik heb inderdaad liever een stukje rood geweld uit het Rheinland, maar daarvoor betaal je momenteel de hoofdprijs. Ik geloof, dat ik het wel zou treffen, qua voormalig dealer. Zit er een op een half uurtje van hier, waar ze nog steeds hard hebben voor DB, ondanks, dat ze nu iets totaal anders hebben.
+1
@SJB533 Schieving? Prima adres en idd hart voor DB
@DieterL
Helemaal 😉
+1
Quote Reactie van @SJB533:
Zit er een op een half uurtje van hier, waar ze nog steeds hard hebben voor DB, ondanks, dat ze nu iets totaal anders hebben.

Was een paar jaar terug bij een dealer in de achterhoek waar ze rode CNH trekkers verkochten, zat een DB sticker op de deur van het kantoor. Dan weet je genoeg 😃
+2
+1
Quote Reactie van @SJB533:
Ik geloof, dat ik het wel zou treffen, qua voormalig dealer. Zit er een op een half uurtje van hier, waar ze nog steeds hard hebben voor DB, ondanks, dat ze nu iets totaal anders hebben.

@ambu954
Lees dit stukje tekst eens, en de reactie erop...
+1
Gezien jouw eisenpakket: DB 990, DB 995 of DB 996. Hufterproof, niet stuk te krijgen en goedkoop in gebruik en onderhoud. Onderdelen goedkoop en goed verkrijgbaar, zuinige en toch sterke motoren die 's winters ook gewoon goed starten.
Een 1212 hydrashift zou ik niet aanbevelen; Die tractoren zijn een slagje groter wat de wendbaarheid niet ten goede komt. Ook de hydrashift zelf is iets waar je van moet houden; Je haat het of je vindt het geweldig. (ik ben van het laatste soort)
Qua hydrauliek moet je er eentje zoeken die af fabriek buitenwerkende ventielen heeft (van die 'sandwiches' rechts op de achterbrug), bij de latere typen zaten die er standaard al, bij vroegere typen is het makkelijk achteraf op te bouwen.
@HeitecNL
Dank u!
990 of 995/996 (praktisch dezelfde, verschil in oa aftakas, zover was ik al) heeft inderdaad al een beetje mijn voorkeur.

Quote Reactie van @HeitecNL:
Een 1212 hydrashift zou ik niet aanbevelen; Die tractoren zijn een slagje groter wat de wendbaarheid niet ten goede komt.

Zijn ze ongeveer net zo groot, als de 305? Ja, vergeleken met de leentrekker (Inter 423), afgelopen zomer, is dat inderdaad een lomp slagschip. HS zou ik zelf wel gek mee kunnen worden, maar ik geloof dat ik de enige ben op de boerderij 😁

Quote Reactie van @HeitecNL:
Qua hydrauliek moet je er eentje zoeken die af fabriek buitenwerkende ventielen heeft (van die 'sandwiches' rechts op de achterbrug), bij de latere typen zaten die er standaard al, bij vroegere typen is het makkelijk achteraf op te bouwen.

Even wat zitten speuren, maar (wellicht door weinig kennis) ik zie weinig, waarvan ik zeg "Ah, dat bedoel je". Met latere typen doel je op het Case oranje gietijzer en witte plaatwerk?
+1
@SJB533 Tot ca 1975 werd het buitenwerkend circuit vaak nog met een selectieventiel voorgeschakeld, waarna je met de hefinrichting-hendel oliedruk aan een snelkoppeling kon geven. Dat selectieventiel zat links op de achterbrug, op de achterkant van het plunjerhuis van de hefinrichting. Latere types hadden doorgaans standaard een stuurschuif rechts op de achterbrug zitten, zie foto. En ja, de oranje / wittere variant is inderdaad van het latere type, al zit er ook wat bouwjaar verschillen.

(klik om te vergroten)

@HeitecNL
Duidelijk! Dat selectieventiel zag ik al voorbij komen in het filmpje, dat ik bij @worteljcb aanhaalde.

Mooiste zou zijn, om een uit de laatste serie te hebben, niet? 1978-80 als ik het goed heb
+1
@SJB533 Jep. Van 1976 tot 1980 zijn bouwjaren waar je het beste naar kan zoeken. Liefst zonder cabine want die zijn veel sleutelvriendelijker dan met cabine.
@HeitecNL De tractoren uit die periode hebben een hogere hydraulische systeem druk van 175bar, voor die tijd, net als de mijne, was het 140 bar. Dan kan je wel eens problemen krijgen met het aansturen van modern hydraulische machines, die op de tractor hydrauliek werken. Let op een DB word met de hydraulische retour olie de bak gesmeerd, deze mag dus niet langere tijd onder broken worden.
+2
@HeitecNL
Mijn idee is ook, dat ik een, zoals men ze noemt, 'mooi-weer-trekkertje wil'. Heb zo mijn ideeën over de cabine (in algemene zin) op zulke trekkers. Al moet ik zeggen, dat die typische cabine (welk merk is dat eigenlijk) wel wat heeft...
+1
@HeitecNL @SJB533 Precies, dat ventiel bedoelde ik. Die zou ik nog wel eens willen hebben op mijn trekker. Zelf heb ik ook dat keuzeventiel links zitten.
+1
@worteljcb Een lek vrije is moelijk aan te komen. Zelf koop ik geen tweedehands hydraulische componenten, te vaak is er aan gesleuteld. Ik heb het ventiel er afgemonteerd, en een verloopblok laten draaien. Daar op kan ik verder bouwen, en heb er een standaard nieuw ander soort ventiel op gemonteerd. Ik heb nu 3 hydraulische extra opties zitten. De montage is tegen het rechter spatbord aan, waardoor het zicht op werktuig voor en achter goed blijft.
@DB780 Uiteraard is het nieuwe ventiel ook power byond, zodat je niet hoeft over te schakelen, net zoals het orgineel werkt.
@DB780 heb je daar foto's van?
@worteljcb Het ventiel is een 40 liter per min ventiel en kan dus de 22 liter per minuut motorolie ook in winter toestand goed aan. Dit is het ventiel hydrauliek24.nl/3p40-3-sectie-stuurventiel-40-l-mi… Bekijk het filmpje, vergeet niet de power byond plug mee te bestellen, hydrauliek24.nl/drukdoorvoer-voor-p40-stuurventiel…

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
@SJB533 O je bedoelt een Sirocco😂
+4
20 jaar een 996 gehad tjonge wat een top trekker voor het werk waarvoor hij aangeschaft was 1 maal een accu vervangen en voor de rest geen ongewone kosten Dus neem een 996

(klik om te vergroten)

@ambu954

Heb destijds in DK even met een DB gewerkt, type weet ik niet meer, maar op het eerste gezicht zelfde als op jou foto (ook zo'n cabine). Had hydraulisch bediende rijkoppeling (dus cilinder/leiding/cilinder ipv stangen of kabel). Waarom weet ik niet, misschien vanwege het niet hoeven bijstellen of de pedaaldruk?
@jammermaarhelaas die van mij had de koppeling ook op olie druk
Nu we het toch over DB hebben, is er iemand die een support cilinder op de hef heeft gebouwd, om de hefkracht te vergroten? Kunnen er foto's gestuurd worden van cilinder en montage en of afmetingen? Ik zoek een voorbeeld.
+3
Mijn eerste trekker was een DB 996. Toen voor weinig gekocht en later ook voor weinig weer verkocht.
De hef van mijn trekker werkte niet goed. De rest heb ik wel gangbaar en aan de praat gekregen. De motor van mijn trekker wilde slecht starten in de winter. Trok je hem aan liep hij al binnen een meter. Dus wat de oorzaak van het slechte starten was weet ik niet. Verder vond ik het voor een trekker van 1977 een modern ding. Zijschakeling, schakelbare 540 en 1000 toeren aftakas en hydraulische besturing die heel krap om gaat.

In mijn jonge jaren ook nog eens via een uitzendbureau bij de Bonte Hoek (boomkwekerij) in Glimmen gewerkt. Die hadden een ruim assortiment aan DB trekkers en hun rode opvolgers. Daar op van allerlei typen gereden 885,990 1200 Hydrashift en 1394 Hydrashift. De oudjes waren toen al oud maar werden dagelijks gebruikt en starten toen ook goed. Die trekkers hebben mijn beeld wat ik toen van DB had positief bijgesteld.
+9
Zo, na een dikke maand geen reacties: Ik heb er een! Is een 995 uit 1976 (met een beetje werk) geworden! Werk zit 'm voorlopig eerst in het elektrisch systeem. Verlichting ontbreekt en accu is overleden, daarna eerst maar eens aan het werk zetten, kijken hoe hij zich houdt.
+3
@SJB533 gefeliciteerd met je aanwinst Sjoerd, veel plezier ermee!
En foto's zien we graag natuurlijk...
+2
@DANOONTJE POWERR
Dank je Martin. Foto's komen wel idd. Waarschijnlijk meer dan met de 305 🤣
+1
@SJB533 proficiat met de 995. Ik hoop wel dat je er meer geluk mee hebt dan wij hier in de 80er jaren. We hebben hier enkele jaren een 990 gehad die van mijn zwager was , die een 996 kocht en mijn vader de 990 deels overnam. Het was een drama ding qua besturing. Keer op keer vlogen de kogels uit de kogelkringloop en zelfs de dealer wist het niet te fixen. Je staat raar te kijken als aan het einde van een perceel plots rechtdoor gaat i.p.v. de bocht om of die keer dat ik terug kwam van land 16 km verder op , draai het erf op en prompt viel de besturing weg. Ook wilde het stuur verdraaid makkelijk uit je handen slaan als je er niet op verdacht was. Dus hoop voor je dat je hydraulische besturing hebt. Hydraulisch was het ook geen fijne trekker, tillen wilde hij wel , maar extern hydrauliek was een ellende en te beperkt. Was een beetje van de hel in de hemel komen toen ik mijn eerste Ford 4600 kocht als zijn opvolger. Toch heb ik nog steeds een zwak voor deze types, motorisch sterk , mooi geluid erin en altijd starten, koud of warm en zou best weer eens eentje willen hebben en opknappen. Veel plezier ermee
+1
Dus wat gevonden? Ik zag ook nog een David Brown door Beilen rijden vandaag. Dat was jij toch niet?
+1
@Fast Eddy
Jep, ik heb er een gevonden. Nee, die van mij staat nog bij de verkoper. Moet 'm nog ophalen
+3
@SJB533 Gefeliciteerd Sjoerd. Leuk om te hobbyen. David Brown heeft ook wat.
+3
@a3vandiejen
Zeker heeft het wel wat. Keer wat anders dan een International, SAME of Landini. 😝
+3
@SJB533
Gefeliciteerd met de David. Ik heb er ook een zwak voor. Als ik geen Same's had, was de kans groot dat ik ook DB had gekocht haha
+3
@SJB533 🤣🙈In de jaren 70 kocht een boer hier een splinternieuwe David Brown. Weet niet meer wat voor type maar hagel wit😃en een rood sirocco kappie erop.
Ik keek mijn ogen uit.
+3
Quote Reactie van @a3vandiejen:
hagel wit

De DB's kregen hier de bijnaam "witte reus".
@roscho Mooi toepasselijke naam.😃
+1
@a3vandiejen
DB ken ik eigenlijk niet. Hier hebben er wel wat gelopen, maar dat was voor mijn tijd. Vader van m'n hobbyadres heeft er ook een gehad. Weet 1 boer op 't dorp, die een 996 met die typische Q-cab (dacht ik) had en een J.I. Case 1394 (met de Sekura Explorer). Zijn er inmiddels beide niet meer, ingeruild op een 745 XL, die ook al weer het veld heeft geruimd.
+2
@SJB533 Ik heb een Sta Dri cab op mijn DB zitten, orgineel fabrieks af, en dat ook nog het eerste type, schijnt zeldzaam te zijn. Toen ik hem in de buurt bij een boer kocht wist ik niet dat het de eerste veiligheidscabine is die in UK leverbaar was. Wel veel aan geluid reductie moeten doen, orgineel 100db in de cabine, terug weten te brengen naar 96db ruim helft terug. Maar wat wil je met een cabine uit 1968, dat was allemaal staal op staal, en berucht van wegen hoge lawaai. Toch laat ik hem er op, ik denk dat ik de enigste ben in Nederland met deze cabine met orgineel plaatwerk.
+3
Van harte gefeliciteerd met de aankoop🙂 hoef je daar niet meer over na te denken😉 en dan hopen dat met een paar aanpassingen helemaal de perfecte trekker is.
+2
@wilbertkw
Elektrisch systeem is het belangrijkste, daarna zien we wel verder. Uiteindelijk is de bedoeling, dat hij er optisch weer iets beter uit komt te zien
Zijn bouten en moeren metrisch bij zo'n DB ?
+3
@cyclonedriver
Ik verwacht, dat ik nog een nieuwe set sleutels moet aanschaffen. Zal wel weinig metrisch spul aan zitten, maar daar kom ik vanzelf achter
+2
@SJB533 Gisteravond maar eens even opgezocht de 995.
Daar is wel iets heel moois van te maken.😃👌

(Foto van internet.)

(klik om te vergroten)

Prachtig in deze staat.
+1
@a3vandiejen
Zoals hij daar staat, wordt mijn trekker niet. Ik heb wel ideeën, wat ik erop wil hebben, en wat er eventueel ook nog op mag komen. Maar vind dat maar eens.... 😬
+1
Quote Reactie van @SJB533:
vind dat maar eens

Misschien heeft een van ons wel wat liggen...
@SJB533 Je maakt me nieuwsgierig.
+1
@a3vandiejen
Het al genoemde originele frame en dak zijn een must. En een voorlader zou ik eventueel ook nog willen, alleen ben ik daarin heel eenkennig: 🇸🇪
+2
@SJB533 Knap dr eerst maar eens een foto op van je nieuwe aanwinst, ben benieuwd!
+2
@CoenNijenhuis
Foto komt met ophalen. Heb domweg geen foto's gemaakt met kijken... 🤦🏼‍♂️
+1
@SJB533 Ook weer leuk om een beetje te speuren.
+1
@SJB533 in leerdam zit een david brown-man.
Met veel db onderdelen
+3
@1046
Ik weet er van. Kan bij 2 Argo dealers terecht, die een hart voor David Brown hebben.
+1
@SJB533 Proficiat met de aanwinst Sjoerd.

Leo Beekhuiszen in Eemnes heeft een collectie DB's, ook diverse onderdelen, en weet alles van David Brown, hij woont hier aan het eind van de straat. Een vriend van mijn had een 995, en als hij een boutje of moertje zocht ging hij altijd daar naartoe, grote kans dat hij wat had liggen.
@1046 dwingeloo ook
+1
@jesse-houben
Lees nog eens...
+1
Schieving in Geeuwenbrug heeft ook wel DB spullen
+1
@ambu954

Ik weet haast wel zeker dat Sjoerd Schieving bedoelt.
+1
@Fast Eddy
Idd. Staat hierboven (onder een van de eerste reacties) ook wel vermeld. Is een van de 3 adressen, die min of meer vermeld zijn.
+3
@SJB533 Oosterhof Roodeschool en Ten Boer (GR) kun je ongetwijfeld ook goed terecht. Daar kwamen de DB's van mijn zwager en mij weg. Voormalig David Brown dealer , nu Case. Die onderhouden ook de 1394 van zwager nog voor zover die nog onderhoud krijgt tenminste 🙈🙄
@Fast Eddy Nee ik bedoel Landbouwmechanisatiebedrijf R.H. Schieving en Zonen te Geeuwenbrug / Dwingeloo
+2
@ambu954

Hetzelfde.
@Fast Eddy nog wel een vraagje hoe komt men aan de naam Sjoerd
+1
@ambu954

Dat is @SJB533 zijn echte naam.
+4
@Fast Eddy kan sjoerd ook niks an doen, heeft hij ook maar gekregen🤷🏼‍♂️
+1
@1046 oke ken geen van de mannen bij Schieving met de voornaam Sjoerd vandaar mijn verwarring sorry
+4
@ambu954 Google is your friend: "Herkomst en betekenis Sjoerd
Sjoerd is afgeleid van Sieuwerd. Sieuwerd is een Germaanse naam die ontstaan is uit de naamstammen 'sig' en 'ward'. 'Sig' betekent 'zege, victorie', 'ward' staat voor 'bewaker, vrede'."
+10
Quote Reactie van @roscho:
bewaker, vrede

Topnaam voor een admin dus 👌🏻😅
+1
@SJB533 zegebewaker, proficiat met je mooie aanwinst! DB is een heel mooi merk, zou ik ook nog eens durven aanschaffen. We hadden je natuurlijk ook graag welkom geheten in de club van de Landini fanaten 😉
Veel plezier met je aanwinst 👍

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van David Brown en hebben de trefwoorden voorlader , advies , hydrauliek , transmissie , vermogen , Strooien , techniek , kunstmest , foliebalen , kunstmest strooien , aankoop en david brown geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
74
DEELNEMERS
21
WEERGAVES
0