Illustratie van:
26

Veenhuis Giertank - Oliekeerring hydromotor turbovuller elke keer kapot

Bij ons gaat elke keer de Oliekeering van de hydromotor van de turbovuller kapot. Deze nu al een aantal keren vervangen, maar na een paar dagen rijden is het weer mis en lekt de olie eruit. De tank is niet loadsensing, maar gewoon ventiel op druk zetten en gaan. De slangen van de hydromotor van de bemester zitten op dezelfde retour als van de turbovuller, maar deze blijft wel heel.

Heeft iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn? En hoe te verhelpen?

Deel dit topic

Reacties

Zit er een extra drukloze retour op voor de lekolie ?
Volgens mij moet dat er op zitten.
Of de Hydro motor is versleten als je dit probleem voorheen niet had.
@Ferdinanddijkstra ja heeft 3 aansluitingen. Hydromotor is er vorig jaar nieuw opgekomen
@fendtthebeste zet je er gewone standaard oliekeeringen in? Of speciale Dieteren hogere druk kunnen, heb dat probleem ook gehad met een hygrometer, zit nu een speciale hogedruk keering in die 10 bar druk hebben en tot nu toe geen probleem weer gehad, deze zijn speciaal voor hydromotoren
Dan komt er dus ook mest of gier in het loopvlak van de keerkring. Met als gevolg roest schade op het loopvlak. Had met een vogelvang powerfill precies het zelfde toen ik hem echt aan het werk had. Na een tijdje waren We het zat met dat ding, en verkocht.
Onze had er ook 3 olie slangen voor. 2 in het dw ventiel en 1 rechtstreeks in de achterbrug. En een meter ertussen om hem niet op te blazen. Smoor ventiel stond bijna dicht
@JD 6110 wij hebben er ook wel een meter opzitten. Turbovuller moet 70l/min hebben, maar dat is natuurlijk altijd gokken hoeveel hij krijgt
Zoals al aangegeven, heeft de turbovuller 3 slangen? Oftewel, heeft hij een lekleiding, en waar zit die uiteindelijk aangesloten?
@NH-Ford ja 3 slangen, net als de hydromotor van de bemester. Lekleiding zit op een koppeling die drukloos bovenin de olietank loopt
+1
Wat voor merk hydromotor zit erop? mijn ervaring is dat de goedkopere meerdere factors korter meegaan dan bijv een danfoss. wat voor maat slangen zitten er naar de motor en wat voor ventielen? 70 liter is best een hoop olie, wat al vrij veel is voor een bijvoorbeeld een halfduims slang. zeker met een goedkoper motortje wordt dat al vrij snel een probleem.
ook loont het vaak de moeite om de lekleiding door te spuiten tot het punt waar je zeker weet dat het goed is. ik heb hem al eens vol met stront gehad.
door de lekleiding los te nemen en een minuut te laten draaien mag hij niet meer dan 5% van de ingepompte liters aan lek hebben. heeft hij dat wel dan is ie versleten.
@fendtinterfan deze hydromotor is erop gekomen. De dikke slangen zijn 3/4 als ik het zo op internet kan vinden. Zijn de hiflex 19mm. De lekleiding kan ik zo niets op vinden, maar is buitenwerks 20mm. Als de lekleiding wel teveel olie eruit gooit, wat is er dan precies versleten, de hydromotor?

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
@fendtthebeste hydromotor is niet versleten. Maar zoals ik al aangaf hij kan niet uitlopen. Ik heb hier bijna wekelijks mee te maken. Er ontstaat vliegwiel werking, en dan is een uitloop klep noodzakelijk. En een retour druk van ca. 2.5 bar is ook nodig bij zo'n plunjer motor.
@redeagle14 harstikke bedankt. Ik ga dat proberen, ben dit ook wel zat.
@fendtthebeste terugslag klep van 2.5 in de retour vlak achter de motor. En een 0.5 parallel over de motor.
@fendtthebeste ] hydro motor en slangen zijn in dit geval niet het probleem, ik geloof ook niet echt dat het uitlopen het probleem helemaal is, maar het is zeker wel een probleem, met hogere toerentallen moet je een motor (meer dan 250 toeren, en een behoorlijke massa erachter) uit kunnen laten lopen, anders krijg je inmense druk pieken, en cavitatie in de aanvoer leiding. cavitatie helpt 'm nog het meeste naar de klootn. dan gaat hij slijten omdat door ondrdruk in de gehele leiding luchtbellen ontstaan. wil je weten in welke staat hij is? hang dan de lekleiding in een emmer en laat hem een minuut draaien op volle belasting. er mag dan niet meer dan 5 liter olie in de emmer zitten.
maak het zoals redeagel14 het beschrijft. de 2,5 bar klep in de retour waar hij het over heeft is niet per se nodig maar is wel raadzaam. meestal hou je dat wel als retourdruk in het systeem, maar raadzaam is het soms wel, afhankelijk van hoe het systeem opgebouwd is
@fendtinterfan dat uitlopen kan misschien wel het probleem zijn. De elektronica is zo opgebouwd dat wanneer wij de klep van de zuigarm dichtdoen, de turbovuller ook abrupt uitgaat. Weet ook niet of dat er mee te maken heeft. Maar die klep is wel iets wat we kunnen proberen.
In bedrijf zou je de hoeveelheid olie die uit de lekaansluiting komt kunnen meten. Bij meer dan 10% van de aangeboden 70 liter zal het probleem in de motor zitten. Zo niet, dan evt de retourdruk(ken) meten, kijken of die niet te veel weerstand hebben
+1
Alle goede raad ten spijt. Een trekker ventiel heeft geen open werk poorten en daardoor stopt de olie stroom abrupt en kan de hydromotor niet uitlopen. Terugslag klep van 0.5 bar parallel over de motor en het probleem is weg.
Een 8 duims turbovuller , kan 70 liter per minuut aan , een 6 duim zou met 40 liter voldoende moeten hebben. Belangrijk met deze motoren is , dat de retour en de lek een drukloze verbinding moet hebben met de trekker. Ik heb ze beide op de tank zitten. En draait nu al jaren zonder problemen.
@Favorit614 en met aan en afkoppelen zorgen dat de druk ook weg kan. Dus niet in de zon zetten en nippel niet drukloos slaan op de dissel als die niet in de trekker wil
@mdoornekamp hier hebben we gelukkig nooit last van met aankoppelen
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Dus niet in de zon zetten

Als hij met koppelingen in de trekker word gedrukt, kun je dat simpel oplossen met een koppeling , stukje slang en een kleine drinkfles. Zo doe ik dat bij de veegmachine en balenklem
@Favorit614 de retour zit toch altijd op hetzelfde ventiel als waar je er druk mee op zet? De ene dikke Slang bovenin het ventiel en de retour eronder. Daarnaast hebben we dan nog een drukloze retourslang van de hydromotors.
+2
@fendtthebeste Het beste is een speciale aansluiting voor lekolie van hydromotoren die rechtstreeks naar de hydroliekolietank/achterbrug gaat zonder ventielenblokken ertussen. Dit geeft de minste weerstand en daardoor gaat de kering het langste mee. Ook dien je een terugslagklep te hebben die de olie van de retour naar de pers kan laten stromen. Heb je dat niet en je zet het ventiel in de neutraal dan krijg je enorme piekdrukken op de retourslang die ver over de 200 bar heen gaan en daar houden hydrauliekmotoren ook niet van. Nadeel is dat je de turbovuller dan niet de andere kant op kant laten lopen als er rotzooi in zit. Ipv een terugslagklep kun je er ook voor kiezen als je de mogelijkheid hebt om de hydrauliekslangen zo aan te sluiten dat je de hydrauliekhendel vanuit de ingeschakelde stand door kunt drukken in de zweefstand. Dan kan de turbovuller ook uitlopen
@fendtthebeste dat is de grootste fout die gemaakt wordt. Altijd de olie vrij terug voeren via een filter naar het reservoir onder het olie niveau. Alleen de lek gaat naar het reservoir zonder tussen komst van het filter.
Is de turbovuller nog in balans?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Veenhuis Giertank en hebben de trefwoorden veenhuis , giertank , kapot , loadsensing , oliekeerring , vervangen , oliekeering , slangen , turbovuller , bemester en veenhuis giertank geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
26
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
0