MF35 4-cylinder start slecht

Onze oude MF35 start slecht, tja 4 cylinder . Eigenlijk vrijwel alles al getest en we komen er nog niet echt uit. Met een warme Fohn bij de inlaat start ie echter veel beter en sneller.
Nu zie ik wel een voorgloeier / vlamstart gloeier bij Histoparts staan zijn die in te bouwen weet iemand dat of is dat een hele operatie ?? Ik zie wel een dop op de inlaat (foto) Misschien weet iemand de oplossing ?? Hoor graag....

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
roscho
Kun je dat gat niet gebruiken om daar een elektrische gloeispiraal in te bouwen? Dan hoef je niet voor brandstofaanvoer te zorgen.
+1
Hanomag22
@roscho geeft geen warmte vergeleken met een vlamstarter.
+1
MANAckerdiesel
Is dit de FE35 met de Standard (merk) motor? Deze motor zit ook in mijn Kramer 450Export. Ik zet altijd eerst manueel druk op het brandstofsysteem met de opvoerpomp, en gloei dan 40 seconden voor. Dan start de motor altijd bij mij. Maar ik dacht dat de motor voor de MF geen gloeibougies hebben in de cilinderkop.
Renze
@MANAckerdiesel klopt, de oom van n klasgenoot had 20 jaar geleden al gloeispiralen in de kop van n 35 geboord, omdat de Standard 23C in de Allis Chalmers wèl gloeispiralen had, dus daar heeft ie de locatie van het boorgat van overgenomen.
+2
Hanomag22
Kleppen al gesteld en inspuit moment gecontroleerd? Ketting kan slok liggen of uitgerekt zijn.
kramer
Misschien heb je hier wat aan.
tractorfan.nl/topic/111653/
Hannesman
Je kan daar een vlamstarter monteren inderdaad, je bent dan ook een buffertankje (zie afbeelding in rood) nodig die achter de tank wordt gemonteerd. Je hebt er wel baat bij om de timing te controleren, dat helpt al een boel. En zoals al genoemd werd, eerst systeem even doorpompen met de opvoerpomp. (Een sterke accu rond de 100A help ook 😬)

(klik om te vergroten)

+1
Ton_Deere
Ik zou eerst je verstuivers testen. Als je er nieuwe tips op zet en afstelt start elke trekker een heel stuk makkelijker
+3
DB780
Ik zou de compressie een testen van de cilinders. De 4 cilinder start in derdaad moeilijker, maar met een slechte compressie ben je nergens. dit is de basis, daarna kan je de andere punten zoals timing, kleppen stellen, enz doen.
+2
Bauwz
Zijn altijd al slechte starters geweest.
Als je de trekker aansleept loopt ie met 1 meter.
Denk als je er een sneller draaiende startmotor opzet dat je meer doet.
KlaasM
@Bauwz sommige startmotor kun je ook een ander anker in laten zetten toch?
Doen ze er dan geen 9v anker in? Dan draait ie een stuk vlotter
Bauwz
@KlaasM Dat zou ik niet weten. Wij hebben ooit twee MF35 4 cilinders gehad, dat waren onze eerste Furrugen. Maar zijn niet voor niks overgegaan naar Perkins motoren.
Neemt niet weg dat ze (als ze lopen) best mooi lopen die Standard motoren.
Renze
@Bauwz klopt, Frank Perkins introduceerde een kit om tweedehands petroleum Fergusons om te bouwen naar een Perkins P3 diesel. Toen MF dealers vaker een Perkins inbouwmotor voor een petrolietrekker verkochten dan dat ze n nieuwe diesel 35 bestelden, heeft MF Perkins maar gekocht in 1959
Bauwz
Achteraf goede beslissing geweest@Renze
jammermaarhelaas
@Renze

Ha, dat zijn mooie weetjes
Hannesman
@Bauwz zeker waar, heb in de mijne een starter met een plantair stelsel (was een NH Starter) daarmee start ie best vlot. (Niet zoals Perkins.. sleutel aanraken en lopen) mr is al beter 🤷
mfrijder
@Hannesman heb je hier misschien een onderdeelnummer van?
jammermaarhelaas
@Hannesman

Wat voor accu is daar bij nodig? En kan de standaard dynamo deze dan op tijd weer vol krijgen?
+1
Hannesman
@jammermaarhelaas ik heb er een 100 A bosch accu in liggen. De accu opladen.. ligt er aan hoelang je ermee werkt& toerental. Zal met een gelijkstroom Dynamo zoizo tegenvallen. Ik heb er een wisselstroom Dynamo op, die kan het prima hebben
Welgerap52
Heel veel mf 35 trekkers met 23c standaard motor zijn omgebouwd naar
1 gloeier per cijlinder in de kop , heb je daar na gekeken of dat dat erop zit
(ik heb meer mf 35/23c trekkers met vier gloeiers gezien als zonder) en als dat gloeisysteem goed werk dat starten ze redelijk.
Renze
@Welgerap52 klopt, ik heb 25 jaar geleden n beugel verkocht aan iemand die de zijne ook zelf gloeistiften in de kop had geboord. De mijne zijn bij t oud ijzer gegaan...
+3
GP733
Het is hierboven al een keer eerder gezegd, de distributieketting rekt uit waardoor de timing verloopt. Waarschijnlijk staat de brandstofpomp niet meer op tijd. Bij de onze was dat een wereld van verschil. Dan zijn het ineens geen slechte starters meer.
+1
jammermaarhelaas
@GP733

Is die distributieketting nog nieuw te koop? Of is er een vervanger, een die niet zo makkelijk oprekt?
Want daarmee begint het probleem...?

Inspuitpomp op tijd zetten is natuurlijk belangrijk, maar dan staan de kleppen nog niet goed op tijd.
+1
JDFreaky
@jammermaarhelaas die kettingen zijn nog wel te krijgen maar t beste is dan dat je niet alleen de ketting vervangt..... ik zou de complete distributieaandrijving doen...

via www.histoparts.com voor de 23c 4cil motoronderdelen

histoparts.com/distributieketting/3/…
+1
bas101
Ik dacht dat dit bij de meeste wel bekend was , de 4 cilinder met gloeispiraal in luchtfilter zijn slechtere startes dan de verbeterde versie met 4 gloeiers in de kop , als je schrijft dat ie met warme föhn in luchtfilter .meteen start dan is de oplossing simpel , een gloeispiraal met lange spiraal draad lees groter gloeioppervlak in de inlaatbuis monteren.verder overschakelen op GTL diesel , start beter en rookt beduidend minder , heb zelf een Buhrer tractor met zo'n motor , Standard 23c , in t buitenland hebben ze de bijnaam Elend (ellende) afgeleid van Leyland , ben zelf ook helemaal voorover gaan lopen van de ellende met deze motoren maar als je alles 100% in orde hebt valt t zowaar nog mee , lees zuivere brandstof zonder water lucht en pruttel ,, goede filtering, in mijn geval 4 goede gloeistiften , en overschakelen op GTL .
+1
Hanomag22
@bas101 goed verhaal. Maar leyland heeft niks met de standard motor te maken. Behalve dat t ook uit Engeland komt 😜
+1
bas101
@Hanomag22 kan er ook niks aan doen maar in Zwitserland noemen ze t zo
+1
Renze
@Hanomag22 Engels spul is ook allemaal ellende. Mn Engelse kennis zegt: Engeland is de tweede wereldoorlog nooit te boven gekomen, Duitsland kreeg Marshallhulp om het land weer in de benen te krijgen (de herstelbetalingen aan Frankrijk omdat Duitsland de 1e wereldoorlog verloren had, had de jaren 30 crisis in Duitsland zoveel erger gemaakt dan elders, dat dàt de voedingsbodem gaf waarin Hitler populair kon worden, dus dat wilden ze voorkomen door Duitsland er deze keer bovenop te helpen) terwijl Engeland pas 20 jaar geleden de laatste betalingstermijn vervulde voor de lening die men is aangegaan bij Amerika om WW2 te kunnen voeren... Auto industrie is niks meer (Rolls is VW, Bentley is BMW), De Havilland en al die Britse vliegtuigbouwers klonterden samen in British aerospace en bouwen nu alleen nog componenten voor Airbus, Leyland trucks is Daf, enzovoort enzovoort. Engeland heeft na ww2 haar leidende rol af moeten staan, militair aan de USA en industrieel aan Duitsland.
bas101
@Renze zo is het gegaan idd , de Engelse industrie is verder kapot gegaan aan de vele stakingen jaren 70 en 80 ; betreft de dieselmotoren bouwden Engelsen deze verder uit een benzine motor , zoals deze eerder in de Fergusonnetjes zaten , Standard Perkins etc , in de praktijk kan dit niet wat worden omdat benzine motoren hiervoor te licht zijn, een dieselmotor moet je zelf ontwikkelen met zwaardere drijfstangen,sterkere krukassen ,sterkere cilinders zuigers , dikwandige motorblok etc verder hadden de Engelsen ook veel problemen met water langs de cilinderbussen zoals de Nuffield ; enigste dieselmotor die ik uit Engeland weet te waarderen is de Ford Major 3.6 ltr , vlot starten sterk en zuinig , de meeste andere dieselmotoren is olie lekken slecht starten , diesel gebruiken etc
+1
MaartenMandemaker
@bas101 Perkins heeft nooit een benzinemotor gehad. Die is gelijk begonnen met de ontwikkeling van een dieselmotor.
+1
redeagle14
@MaartenMandemaker jawel de AG4.212 deze zit sommige Amerikaanse MF 165 modellen. De G staat voor gasoline.
MaartenMandemaker
@redeagle14 is dat geen afgeleide van de a4.212?
Hanomag22
@MaartenMandemaker jawel. De ag3.152 bijvoorbeeld in de mf135 benzine. Maar de mannen bij perkins moesten benzine leveren en hebben uit gemak de diesel basis omgebouwd naar benzine. Dat zijn echter geen dingen die je origineel in Europa geleverd vinden kunt volgens mij.
+1
Hanomag22
@Renze in grote lijnen klopt je verhaal. Maar de meeste innovaties op mechanisatie gebied komen traditioneel toch uit Engeland en usa. Uit de Duitstalige wereld is nooit iets gekomen dat creatief was en de wereld serieus wat gebracht heeft. De Duitsers bouwen vaak degelijk maar niet innovatief. De grote Duitse namen zijn niet voor niets niet Duits meer tenslotte. Tegenwoordig is vooral Italië een land van landbouwmachines naast de usa.
bas101
@Hanomag22 Claas bouwden toch goede combines
Hanomag22
@bas101100% eens. Maar een combine is geen Duitse ontwikkeling.
contitour
@Hanomag22 Behalve de Otto motor en de Diesel motor..........
jammermaarhelaas
@Hanomag22

De Saxonia zaaimachine met eenheidszaaiwiel is volgens mij een Duitse vinding?
Of was het een doorontwikkeling?

Heb er hier op een oldtimer show een zien staan die nog achter het paard kon, met dezelfde zaaiwielen als die van mij uit 1990. Na de val van de muur is het geloof ik eerst overgenomen door Rabewerk, en daarna kwam het bij Pöttinger terecht (onder die merknaam waren er tot voor enkele jaren terug sowieso nog nieuwe zaaiwielen te bestellen).
+1
Hanomag22
@jammermaarhelaas ik weet het niet. De zaaimachine is volgens mij van Italiaanse oorsprong. Duitsers bouwen t vaak wel beter als ze wat maken.
roscho
@Renze Ook een belangrijke oorzaak is dat in Duitsland alle industrie stuk is gebombardeerd. Na de oorlog moest met helemaal opnieuw beginnen, daarvoor kwamen nieuwe gebouwen en nieuwe machines. En datzelfde geldt eigenlijk ook voor de Japanners.
De Engelsen bleven werken met de oude machines in de oude gebouwen. Geen wonder dus dat het Engelse materiaal van zoveel mindere kwaliteit was.
+1
bas101
@roscho dat ben ik niet met je eens , juist de oude industrie leverde degelijke kwaliteit, Zwitserland en Zweden zijn ook niet kapot gebombardeerd en daar kwam ook goede kwaliteit vandaan , ik heb hier nog een oude bankschroef staan ergens in de vorige eeuw in Engeland gemaakt, ding is onverwoestbaar en doet nog steeds z'n werk, ook de Duitse industrie van voor de Oorlog zoals Hanomag en Deutz laren van oerdegelijke kwaliteit.
+1
roscho
Quote Reactie van @bas101:
juist de oude industrie leverde degelijke kwaliteit

Het zal toch niet zomaar zijn dat het gezegde gaat dat het ernstig is als een Engelse trekker niet meer lekt: dan staat de bak zonder olie.
+3
MaartenMandemaker
@roscho Grote onzin. Hier staat veel Engels materiaal in de schuur maar er ligt geen drup olie onder
+1
roscho
@MaartenMandemaker Tsja, als je eenmaal een naam hebt van op tijd komen, kun je je alle dagen verslapen. Zo zal het dan met die Engelse machines ook wel zijn. De slechte naam is eenmaal verspreid en dan kom je daar zomaar niet vanaf.
+4
Hanomag22
@roscho Ferguson bouwde een slordige 500.000 trekkers in Engeland tussen 1946 en 1956. Ford ook ongeveer in die ordegrootte in Engeland. Zet dat eens af tegen de Duitse aantallen. Lanz bulldog heeft in totaal over de tijd dat ze bestonden een kleine 220.000 stuks gebouwd. Ihc een 600.000 in Neuss verdeeld over 60 jaar.
Hoe kan het dat de Engelsen zo’n slecht product zo goed verkocht kregen?
+1
roscho
Quote Reactie van @Hanomag22:
Hoe kan het dat de Engelsen zo’n slecht product zo goed verkocht kregen

Maar hoe kan het dan dat Hanomag over de kop is gegaan omdat die trekkers niet meer verkocht werden? Een boer die er een had, hoefde nooit meer een te kopen, die dingen gingen niet stuk.
+2
RPCounty
@roscho omdat die dingen hopeloos achter liepen misschien?
bas101
@RPCounty tractor markt in Duitsland was gewoon verzadigd , wie een tractor wilde hebben had er 1 , vanaf de 60er jaren stortte de hele markt in en bleven nog maar een paar fabrikanten over
+2
Hanomag22
@roscho te complex en te duur om te maken, te weinig aantallen en dus te weinig weinig winst, wellicht eerder een verlies. Een jaren 50 hanomag was in de jaren 60 hopeloos achterhaald. Een Ferguson 35 uit 1957 was in de jaren 80 nog een courant trekkertje. Sterker nog, ze worden nu nog nieuw gemaakt.
MaartenMandemaker
@roscho Nouja, hoeveel Fordsons, Fords, Fergusons, Massey Fergusons en in mindere getale Nuffields en Leylands zijn er wel niet gebouwd en rijden er nog altijd. Perkins heeft ook miljoenen motoren gebouwd. Zo slecht is het allemaal ook niet.
bas101
@roscho hier heb je t over de tractoren tijdperk jaren 50 60 , voor deze tijd , of voor de oorlog bouwden ze goede spullen denk aan de stoommachine s die nu nog altijd in Dorset te bewonderen zijn
+4
RPCounty
@roscho mindere kwaliteit? Qua bouw van bijvoorbeeld transmissies konden die duitsers een puntje zuigen aan de engelse kwaliteit. Als je zo n zf bromfietsbakje vergelijkt met een engelse bak van welk merk ook dan snap je wel waarom die duitse dingen zo uitgewoond zijn na een 20 tal jaren.
+1
Renze
@roscho klopt, doordar Duitsland de nieuwste, modernste productielijnen kreeg, hadden ze een concurrentievoordeel op de gedateerde Engelse industrie, waardoor alle winst naar ontwikkeling van het product zelf kon.

Wat verder grappig is, is dat Mercedes in de oorlog de Opel Blitz moest helpen bouwen. Na de oorlog hebben ze het prototype van hun voor de oorlog ontwikkelde dieselmotor aangepast zodat deze op de boorstraat van de Opel Blitz blokken kon, vandaar dat deze Diesel de cilinders in groepjes van twee heeft, want de Opel Blitz zescilinder had maar vijf krukaslagers. De OM352/366 en voorgangers hadden wel 7 lagers maar nog steeds die ongelijke cilinderafstand. Deze productiijn heeft tot 1995 gedraaid...
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @roscho:
Ook een belangrijke oorzaak is dat in Duitsland alle industrie stuk is gebombardeerd

En de patenten gestolen (oorlogsbuit).

Helaas maak(te) oorlog veel kapot.
Renze
@Bauwz voor zolang het duurde, wel ja. In de 2000 serie werden Perkins motoren problematisch, de A6.354 kon de 150pk niet aan, cilinderkoppen scheurden omdat de extra warmte niet goed afgevoerd kon worden. Toen zijn ze bij Valmet gaan shoppen voor de 7.4 liter 180pk in de 3680, maar in de jaren daarop koos men steeds vaker Valmet boven de 130pk.
De A6.354 was ontwikkeld eind jaren 50 om de Dodge V8 benzine te vervangen in British Dodge. Daarom was het n extreem compact blok met weinig vlees tussen de cilinders. Dat ging niet goed op 150pk.
In 1998 heeft MF Perkins verkocht aan Cat, een jaar voordat de 1000 serie geïntroduceerd werd: Voor zover ik weet was de 1100 serie een blok met nieuwe architectuur, met meer vlees tussen de cilinders, wat CAT tegenwoordig nog steeds gebruikt. Of de 1000 serie dit nieuwe blok ook al had, of een opgepoetste A6.354 was, weet ik niet.
+1
MaartenMandemaker
@Renze Beetje erg dramatisch of niet. De 150 pk had idd wel eens last met de cilinderkop, maar welk merk motor heeft nou nooit problemen?

De 1000 serie is in 1990 al op de markt gekomen. Compleet nieuwe motor.

De 1100 serie heeft meer problemen dan de A6.354 en de 1000 serie bij elkaar.
Bauwz
@MaartenMandemaker Jullie bedoelen zeker de 2000 serie
MaartenMandemaker
@Bauwz Ja de 2000 serie trekkers, maar de 1000 serie Perkins motoren, zoals de Quadram in de 3000 en 6100 en 399 en 4200 serie, en later de doorontwikkelingen hiervan tot en met de 6400 serie tier2.
Arie_MF
@MaartenMandemaker hier de 2725 de hele dag vol vermogen leveren voor de mestpomp, dus ook nog stilstaan. Nergens problemen mee. Zit inderdaad weinig vlees tussen de cilinders, maar als de koeling op orde(geen hooi voor de radiateur bijv.) is en verder origineel vermogen dan heb je er volgens mij weinig omkijken naar. Omdat ze compact en licht gebouwd zijn vanwege de vele toepassingen is er wel weinig marge.
MaartenMandemaker
@Arie_MF Ja klopt, ze hebben weinig vlees over. De 1000 serie heeft meer body. Maar bij goed onderhoud kunnen ze wel uren draaien. Heb er 1 in een grote rups kraan gezien met 30000 uur zonder revisie. Dat was er ook 1 met intercooler.
+1
ronald73
@Renze Even uit nieuwsgierigheid. Ik zie dat je aardig op de hoogte bent van die Perkins motoren. Weet je toevalling ook bijv waarom de 6.372 motor werd ontwikkeld? Ik heb er een in m'n oude bietenrooier (Herriau AM6), maar kom ik ze sporadisch tegen tov de 6.354.
+1
basia
@ronald73
De 6.372 werd niet nieuw ontwikkelt volgens mij ; maar is een 354 met een3 mm grotere boring .
Misschien voor industriele doeleinden zoals maaidorsers etc. om met wat lager toerental toch hetzelfde vermogen te krijgen ?
+1
MaartenMandemaker
@basia De 372 is zonder turbo 120 pk. De 354 gaat tot 105 pk zonder turbo, en met turbo 130/135 pk. In de 625 combine ligt ook een 372 motor
basia
@MaartenMandemaker
Uit gegevens die ik opzocht heeft de 354 115 hp bij 2800 rpm (hoog toerental vind ik ) en de 372 120 hp bij hoeveel toeren ? Word aangegeven als (MF)combine motor (uit Perkins motor lijst )
+1
MaartenMandemaker
@basia Ja die 2800 is wel erg hoog inderdaad. In de landbouw is 105 pk bij 2200 toeren het gebruikelijke, in bv de 1200 en de 3090. De 372 is 120 pk bij 2200 toeren
+1
Renze
@basia 2800 toeren was de oorspronkelijke uitvoering voor gebruik in de Dodge A50(?) truck. De versnellingsbak die achter de benzine V8 zat, kon meer toeren dan koppel aan, en verder hadden ze eindjaren 50 nog amper turbos, alleen Volvo vanaf 1954 dacht ik. Mercedes OM352 netzo, daar had je ook 2800rpm versies van, en toen er turbos kwamen ging t max toerental naar beneden.
gerhardleusink
Als het eens standaard motor is en je wilt door met deze trekker kun je overwegen de cilinderkop eraf te halen. En golf2 diesel gloeibougies in de cilinderkop te maken. Goede ervaring mee. Slechte starten komt omdat de standardmotor is voorzien van wervelkamer/indirect ingespoten.
+2
Bert353
@gerhardleusink wat jij schrijft over die voor/wervelkamer ben ik echt niet met je eens.
dat zou willen zeggen dat alle oudere diesels volgens jou slechte starters zouden zijn? (omdat ze de voor/wervelkamers hebben)
toch is dat niet zo.

het hele verhaal waarom die "standard" motoren vaak slechter starten is dat de bezitters niet zo erg veel aan onderhoud doen/gedaan hebben.
Ik ken enkele mensen die zo'n trekkertje met die motor hebben die op een1/4 toer starten.
als je de spullen netjes voor elkaar hebt en houd, is dat nooit geen probleem.
meesten vergeten idd naar de distributieketting en kleppen te kijken.
+1
Hanomag22
@Bert353 100% gelijk. Punt is wel dat de meeste voorkamer motoren een eigen gloeispiraal per cilinder hebben en ze bij Ferguson er voor gekozen hebben dat anders (goedkoper) te doen. Met meer warmte start het makkelijker en heb je iets meer marge dan met alles fabrieksnieuw.
+2
Welgerap52
@Bert353 volgens mij werden bij mf 35 23c standaard motor er vaak gloeiers in gemaakt toen ze nog heel jong waren en in goede conditie , maar er zijn voorkamer motoren die wel redelijk starten ,en er zijn er zat (ook in de auto wereld) die zonder gloeien slecht starten ,volgens mij heeft het meer met de motor bouw te maken dan met het onderhoud.
jammermaarhelaas
@Welgerap52

Mijn Golf 1.9 SD (voorkamerdiesel, volgens mij uit 1994, geen turbo, en per cilinder een gloeispiraal) gloeide in mijn herinnering ook altijd wel, dus ook bij warm weer. Aanslaan was nooit een probleem, ook niet bij 500000km op de teller. Is vanwege te veel roest weggegaan.
Bert353
@Welgerap52 tja, 't is maar net wat je slecht starten noemt?
als je al je tijd met voorkamerdiesels te doen had, zal dat nog wel meevallen, maar als je ze vergelijkt met moderne (vaak ook computergestuurde) direct ingespoten diesels, dan word dat vergelijk al vlug anders.

"t is misschien wel beter als je hier appels met appels blijft vergelijken?
dus niet een jaren 50 motor met een motor uit 2023 of zo?
+1
JDFreaky
Timing en goede verstuivers is 1 kleppen stellen wil ook werken iets wat velen niet doen
een goede accu is een derde (niet 1 onder n stropak vandaan ach dij kin t wel doun)
een gezonde startmotor telt ook

dit alles bij elkaar moeten ze gewoon vlot starten en ja wat goede gloeierij werkt ook bijzonder goed
+1
willemk
@JDFreaky goede massa is denk nóg het belangrojkste
JDFreaky
@willemk klopt die was ik vergeten te noemen
maar er zijn vaak kleine dingen die spelen idd soms is het echt iets van.... kuttt was dit nou t euvel?
josjosh
Hallo, voor de MF 35 4 cilinder kun je 4 gloeibougies kopen met een gloeistift deze 4 gloeibougies sluit je paralel aan met een voorschakelweerstand tussen de gloeibougies en het contacktslot. Dit systeem zit op een Landrover en past ook op de MF 35.
Kosten voor de 4 gloeibougies met bijpassende kabeltjes € 50.29 kosten voor de bijpassende resistor [voorschakelweerstand] €22.31 alles ex btw.
bas101
@gerhardleusink volgens de MTS Apeldoorn
heeft Gerhard hier gelijk , wervel en voorkamer diesels moeten met gloeispiraal per cilinder worden voorzien omdat punt 1 de kamers compressie weg nemen punt 2 die diesel daar verstoven wordt , zoals bijv de Mercedes om636 dat heeft Hanomag D21 D28 etc en vele andere diesels gebouwd in de vorige eeuw, waren bij deze diesel t gloeisysteem defect kreeg je ze ook met grote moeite aan t lopen ;direct ingespoten diesels daarentegen starten direct zonder voorgloeien zoals moderne diesels dat vandaag de dag doen of evt in de winter bij koudstart een gloeispiraal in het inlaatspruitstuk , in de jaren 50 van de vorige eeuw hadden MAN Schlüter Ford Major en Hurlimann de eerste direct ingespoten dieselmotoren deze hebben geen gloeispiralen in de cilinderkop , (interssant zijn de koudstartoplossingen die deze fabrikanten hadden : MAN had het koude start potje om diesel in te doen , Schlüter de Schwenkkammersysteem (verdraaibare kamers) Ford de koudstartknop bij de pomp en Hurlimann de gloeispiraal in de inlaatbuis .) Ferguson / Standard 23c 138 had dus af fabriek altijd voorzien moeten worden met gloeispiralen ik de kop , 15 jaren geleden heb ik een Bührer tractor gekocht met zo'n 23c motor , daar hen ik destijds ook 4 nieuwe gloeispiralen voor gekocht , destijds een redelijk lang zoekwerk en met €60 stuk een prijzige aangelegenheid.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden start slecht , startprobleem , inlaat en bouwen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
78
DEELNEMERS
27
WEERGAVES
0