Snelheidsbord verplicht op trekker belgië

Onlangs een trekker bijgekocht. Een deutz DX4.30. Vandaag met de trekker naar de keuring geweest, maar afgekeurd omdat er geen snelheidsbord rechts achter op de trekker zat.
Is dit verplicht in België? Want ik zie dit op geen enkele nieuwe trekker meer zitten.

Deel dit topic

Reacties

+1
Joske501
Beste,
Ja dat is eigenlijk verplicht, was onlangs nog te zien bij "Allo bij de wegpolitie", de boer kreeg er een boete voor.
Toen ik 3 jaar geleden met mijn oldtimer MAN naar de keuring ging hing er ook geen snelheidsplaat op, ze hebben er waarschijnlijk niet op gelet. Nu hangt er wel eentje op van 40 km sinds ik de snelheid heb verhoogd.
Joske
+2
Fendttrisixfan
Ja is verplicht maar meeste steken gewoon 1 aan het achterraam voor de keuring en leggen het dan terug aan de kant
+1
cyrus-van-gelder
@Fendttrisixfan aha!!!!
Het is overal het zelfde he ???
Ken genoeg die stiekem op LPG rijden, maar voor de keuring van de auto is ie er even uitgehaald. Word er na de tijd gewoon weer in gebouwd🤪😜😜😜
+1
Fendttrisixfan
Quote Reactie van @cyrus-van-gelder:
Ken genoeg die stiekem op LPG rijden, maar voor de keuring van de auto is ie er even uitgehaald. Word er na de tijd gewoon weer in gebouwd

Waarom word dat gedaan? Moet je meer taxen betalen als je lpg rijd?
+1
cyrus-van-gelder
@Fendttrisixfan ja dan moet je wat extra betalen he?
+1
demuywo
@cyrus-van-gelder even uithalen? Dat lukt hier niet meer bij de keuring hoor, of alkes, of niks, of afgekeurd... 😉
+1
cyrus-van-gelder
@demuywo dat lukt nog steeds wel hoor. Zij wel de wat oudere auto's, nu met die nieuwere zal het wel niet gaan.
demuywo
@cyrus-van-gelder hier niet, been there, done that, met een Nederlandse Ds trouwens... micht netjes naar huis en er micht niets van lpg leidingen, apparaten nog inzitten...
bas101
@cyrus-van-gelder hoe doe je dat :"even" een lpg instantie uit je auto halen ?
cyrus-van-gelder
@bas101 zeker bij de oudere auto's wel.
roscho
Quote Reactie van @cyrus-van-gelder:
zeker bij de oudere auto's wel

Zou dat nog lukken, dan moet je flink oppassen. Als je gesnaaid wordt op rijden met een "verkeerde" brandstof, dan word je voor de te weinig betaalde MRB aangeslagen voor het totaal aantal jaren dat je de auto hebt gehad, er wordt dan vanuit gegaan dat je al die tijd de belasting hebt ontdoken, tenzij je zelf kunt aantonen dat dit niet zo is. En je krijgt dan een boete van 100% van het te weinig betaalde.
Ik kende vroeger iemand die een oude Mercedes had. Die stond voor het kenteken op benzine, maar hij had er een diesel ingelepeld en ik denk dat hij ook nog eens op rode diesel reed. Vóór de APK kon dat nog.
+1
cyrus-van-gelder
@roscho er word wel op gelet , dat ben ik zeker met je eens. En als je gepakt word maken ze wel een schatting ofzoiets.....
Ga er maar vanuit dat het niet in je voordeel is....
+1
bas101
@cyrus-van-gelder ik had een Dodge w300 uit 1976 , als je daar de LPG installatie uit wil halen ben je minstens 1 dag bezig
+1
cyrus-van-gelder
@bas101 Bij een Opel kadett B , en van die oude Ascona,s werd dat wel vaker gedaan. Vlak voor d3 keuring de lpg installatie er uithalen.
Zijn ook niet echt de moeilijkste auto,s om aan te sleutelen. Dat is nu wel anders ja.
Nu moet je maar zien om er eerst fatsoenlijk bij te kunnen komen.
+2
bas101
@cyrus-van-gelder tegenwoordig kun je t helemaal vergeten met bij wijze van spreken steeksleutel 10 en een schroevendraaier even de lpg installatie eruit halen, dat met die wegenbelasting omzeilen wordt steeds moeilijker, vroeger was t benzine opgeven en op lpg verder rijden , dat zelfde gold voor grijs rijden en de wegenbelasting die per kwartaal betaalde ,ze konden je pas pakken als je onderweg gecontroleerd werd , met de komst van de apk ,in 1978 voor vrachtauto s en iets later ,wie weet t jaar? ook voor gewone auto s verplicht ,veranderde dat ;nog later in 1994 werd de wetgeving drastisch veranderd vanaf dan verplicht verzekeren apk en wegenbelasting betalen , ook als de auto stil staat ; verkeers minister Hanja maij weggen deed er nog een schepje er boven op door de wegenbelasting van diesel en lpg drastisch te verhogen , waardoor diesel en lpg rijden vandaag de dag nauwelijks aantrekkelijk is , zelf heb ik in 1996 een Dodge w300 gekocht en er een lpg installatie I gebouwd met 330 liter aan voorraad tanks , kon je 1000km meer rijden mee geredentot 2019, vandaag d'r dag kun je als normale Nederlander nog net een klein benzine autootje rijden om mobiel te zijn , doet me denken aan t van Kooten en de Bie typetje Frank nogwat die op 37 jarige leeftijd nog bij z'n moeder in de auto zat , je raad t al een klein boodschappen autootje op benzine
roscho
Quote Reactie van @bas101:
330 liter aan voorraad tanks , kon je 1000km meer rijden

Zo, dat is 1:3. Dan ben je nog duurder uit als met een redelijk grote auto op benzine, daarmee rijd je tegenwoordig toch 1:12.
bas101
@roscho geloof t of niet maar lpg koste in de jaren 90 dus guldentijd , 28 cent aan de pomp o gerekend dus €0,13 ........ en begin deze eeuw tante ik altijd nog voor rond de 0.25 0.30 € ct
roscho
@bas101 Ik weet er alles van, ik heb in die tijd zelf een auto op lpg gehad. Op vakantie heb ik in Duitsland en Italie wel flink moeten zoeken. In Italie pompten ze zelfs de potten van CampingGaz zó vol, dat bij het koken er eerst vloeibaar gas uit kwam. En dat voor zo'n 4 gulden, dus minder dan 2 euro.
Ik heb met dat rijden op gas trouwens wel een heel spannend moment beleefd. Ik had nog halve tank vol benzine en ik reed op gas, tot ik merkte dat op zo'n 5 kilometer (van Enschede naar Usselo) de tankmeter van half naar kwart ging.
Toen ik stopte, heb ik de motorkap open gedaan. De benzine spoot met volle kracht in de ventilator omdat de slang van het pompje af was gegaan. Alle isolatiemateriaal, het droop van de benzine. Maar met de kap open was het zo weg, de motor was immers nog heet.... Het vreemde was dat binnenin de auto van al die benzine niks te ruiken was, maar wel toen de kap open ging. Ik heb nog nooit zo snel mijn vrouw uit de auto getrokken.
Half uurtje gestaan op afstand met de kap open, toen het slangetje maar weer op de tule gedrukt en naar huis gereden. En daar de slangklem goed vast gedraaid.
Achteraf denk ik wel dat we daar wel als verbrande lijken teruggevonden hadden kunnen worden en als in Enschede iemand een peuk op straat had gegooid, was het vuur ons nagekomen tot in Usselo.
bas101
@roscho ik kan wel een boek vol schrijven wat ik heb meegemaakt met m'n W300 op lpg en benzine , vooral in de beginfase , verzoop op benzine vanwege te grote carburateur , en op lpg klapte spontaan het luchtfilter van t carburateur vanwege backfire s , x of 4 voorgedaan, of lekke band nadat band gerepareerd was , hadden ze er een landbouw binnenband in gedaan die geschikt was tot 30kmh , x of 3 lekke band gehad direct na reparatie officeel bandenhandel waarvan de naam begint met Euro , om t gezeurpiete bij de jaarlijkse apk maar helemaal te vergeten , t stuurhuisdrama en automatiek werd je helemaal gek van
bas101
@roscho ja nog duurder uit maar dan reed je ook in dikke Dodge met 37 inch wielen die met z'n 2.40cm hoogte met kop en schouders boven iedereen uitkeek , bovendien kon je nog s 3600kg aan de trekhaak hangen en 1000kg op de laadbak smijten
cyrus-van-gelder
@bas101 Dat klopt wat je zegt. Voorheen bij die oude opeltjes was het vrij simpel allemaal. In zo,n kadett B had ik vaak een 1200 uit een kadett c ingebouwd.( 10 pk meer dan een 1100) de LPG tank was er vrij snel uit hoor. Zo,n kadett had een flinke kofferbak. Die verdamper onder de motorkap was er ook zo uit hoor. En dan zette ik er gewoon een andere carburateur erin want er lagen er zat op voorraad bij ons thuis.
Benzine slangetje er op aan sluiten en de auto deed het gewoon he?
De draden hadden we zo dat je makkelijk los kon koppelen, en ook weer aansluiten.
Echt waar, zo,n motorblokje had je met 2 uur vervangen voor een ander. Versnellingsbak trouwens ook. Ook uit een kadett C vaak. Past ook zonder probleem in een kadett B.....

Maar nu moet je eens proberen om tegenwoordig een koplampje te vervangen , of van je richting aanwijzer ofzo.
Dat krijg ik serieus niet voor elkaar, al zou ik willen. Gloeiende gloeiende gloeiende zeg, wat een waardeloos iets is dat.....
+1
cyrus-van-gelder
@bas101 eventjes bestaat eigenlijk niet met zoiets. Valt altijd tegen om eventjes te sleutelen.
roscho
Quote Reactie van @cyrus-van-gelder:
maar voor de keuring van de auto is ie er even uitgehaald

Dat was vroegahh. Als je dan de LPG-installatie onklaar maakte, reed de auto op benzine en je kon dan zeggen dat de vorige eigenaar op LPG reed. Tegenwoordig mag je zelfs geen delen van een LPG-installatie meer in je auto hebben, dus tank eruit, leidingen weg, verdamper/injectoren eruit. Da's geen karweitje van een half uur meer.
@Fendttrisixfan: Op benzine betaal ik voor mijn auto van (tot 1651 kg) €269 per kwartaal. Bouw ik een LPG3-installatie in, dan betaal ik per kwartaal €445, ook al omdat ik dan met het extra gewicht in een hogere klasse kom.
Verschil per kwartaal €176, dat is per jaar €704. Daarnaast iets hogere kosten voor onderhoud en meer kans op een lekke cilinderkop.
Om dat verschil terug te verdienen, moet je aardig wat kilometers maken. Prijs benzine= €2,14; prijs LPG= €1,05. En ga je naar het buitenland, dan betaal je meestal voor LPG (bijna) net zoveel als voor benzine.
cyrus-van-gelder
@roscho zou best kunnen dat het nu niet meer kan Robert. Werd wel veel gedaan bij de wat oudere auto's. Maar ik rij zelf al heel wat jaren op diesel, dus heb ik er niet zoveel meer mee te maken he?
Op rode diesel rijden kan ook al een tijdje niet meer.
demuywo
@roscho inderdaad, precies zoals je zegt.
bas101
@roscho lpg kost in buitenland momenteel ook ca 0,95 ct
roscho
Quote Reactie van @bas101:
lpg kost in buitenland momenteel ook ca 0,95 ct

Klopt in grote lijnen, hangt er wel vanaf in welk land je bent. Plus een meerverbruik op LPG van zo'n 20 à 30%. Als de de Nederlandse belasting erbij rekent, moet je toch nog aardig wat kilometers maken.
bas101
@roscho ja dat was altijd al zo de Nederlandse staat heeft nu eenmaal jou nodig
+1
Dirk6206
Ok Bedankt. Ik zie dat er verschillende uitvoeringen van borden zijn. Wel allemaal ronde borden maar de 1 is: Rode rand met witte achtergrond en zwart cijfers en de 2de uitvoering die ik vind is alleen een witte achterkant met een dun zwart cirkeltje en zwarte cijfers. Zijn beide toegelaten in België
demuywo
Is verplicht, sticker is ook goed. Op mn Case zit een zwart-witte, op de Zetor rood-witte, geen opmerkingen over gekregen.
demuywo
Ter illustratie....

(klik om te vergroten)

Rood wit

(klik om te vergroten)

Zwart wit
+1
frammi
Ik heb ze bij ons aan de pomp toch vaak "verdekt" opgesteld zien staan om te fotograferen wie lpg tankte.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden trekker , tractor , deutz , belgië , keuring en Nieuwe trekker geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
32
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0