Illustratie van:
53

John Deere Lanz 500 - Wil niet starten, wel diesel

Hallo,
ik heb even een vraag
Ik heb ongezien een John Deere Lanz 500 gekocht nu is het probleem dat de trekker niet wil starten (ook niet bij opslepen). Er komt diesel op de plek, rookt enorm maar wil niet aanslaan.
kan dat liggen aan de verstuivers?
zo niet wat kan het dan wel zijn.

Groet Wichmond

Deel dit topic

Reacties

Gloei je wel voor én lang genoeg?
Quote Reactie van @JD3010:
Hallo,ik heb even een vraagIk heb ongezien een John Deere Lanz 500 gekocht nu is het probleem dat de trekker niet wil starten (ook niet bij opslepen). Er komt diesel op de plek, rookt enorm maar wil niet aanslaan.kan dat liggen aan de verstuivers?zo niet wat kan het dan wel zijn.

zeker wel en het gekke is de motor heeft voldoende compressie gezien de versnelling tijdens opslepen
@Wichmond voldoende gemeten of is dat een aanname?
Doen de gloeispiralen het ook.
@JD3010 zeker wel
+1
Als de trekker wel enorm rookt (wit), dan komt er diesel in de cilinders. Dan zou het nog aan de compressie kunnen liggen. Door het samenpersen van het lucht-diesel-mengsel moet een hoge temperatuur ontstaan waardoor de diesel ontbrandt. Met (veel te) weinig compressie wordt het binnenin niet warm genoeg.
Een andere mogelijkheid is dat je bij het starten geen diesel maar water naar binnen pompt. Controleer de inhoud van de brandstoftank maar eens. Zit onderin misschien een aftapplug? Water zakt naar onderen.
En er is lucht nodig om diesel te verbranden. Controleer dus of die ongehinderd naar binnen kan, de motor mag best even lopen zonder luchtfilter.
Om voor wat extra warmte te zorgen, kun je de luchtinlaat even opwarmen met een föhn.
+4
@Wichmond
Ik zou vooraan beginnen, staat de inspuiting op tijd, zijn de verstuivers goed verstuiven ze goed en is de openingsdruk goed, staand de kleppen goed afgesteld, en heeft de motor na het stellen van de kleppen compressiedruk.
+1
Als hij zelfs niet start tijdens slepen
Lijkt het mij en brandstofpomp probleem.
Hoi, ik denk dat er veel te veel diesel nu in de cilinders zit, heb ik ook ooit gehad en inderdaad ook niet aan te slepen, dat was wel een Mercedes personenauto maar wel hetzelfde probleem.
Oplossing, haal of de gloeibougies er uit of de verstuivers (ik weet niet of je 4 gloeibougies hebt) en starten tot de diesel er uit is, dan wat benzine in elke cilinder en weer even starten, dan alles terug er in en dan zou het moeten werken. Nadat ik dat had gedaan destijds startte hij direct. Succes.
+2
Quote Reactie van @dendeze:
ik denk dat er veel te veel diesel nu in de cilinders zit

Zolang de motor rond wil, zit er niet teveel diesel in. Pas als de motor helemaal blokkeert, is er een vloeistoflock, maar dat komt eigenlijk niet voor bij een diesel (tenzij de tank boven de motor zit, de tankafsluiter stuk is en een verstuiver lek). Oorzaak van een vloeistoflock is meestal dat er koelwater in de cilinder is gelopen.
@Wichmond Een oorzaak zou nog wel kunnen zijn dat de brandstofpomp niet op het juiste moment inspuit. Er wordt dan brandstof ingespoten op het moment dat de compressie al weer weg is en daarom ontbrandt de diesel niet, het wordt zo door de uitlaat weggeblazen. In dat geval zou ik er even een deskundige bij vragen. Dat kan mooi tegelijk met het controleren van de verstuivers (zie reactie @Klein Rot ).
@roscho Dat klopt niet wat je zegt, IK heb het ondervonden, de motor ging wel gewoon rond maar met TE VEEL diesel kan hij gewoon niet aanslaan, het te veel aan diesel blust de ontbranding. De verhouding Brandstof/zuurstof moet kloppen, je schrikt ervan hoeveel diesel er uit de motor komt als je doet wat ik zeg, maar je moet mij niet geloven, blijf gerust verder sukkelen terwijl er een simpele oplossing voor is! En ik sta hier bekend als er mensen in problemen er bij de garage niet uitkomen komen ze naar mij en ik los het in de meeste gevallen op, uiteraard is niet alles op te lossen zonder grote ingrepen.
+2
Quote Reactie van @dendeze:
blijf gerust verder sukkelen terwijl er een simpele oplossing voor is

1. Ik ben niet degene die sukkelt, ik heb gelukkig momenteel geen probleem.
2. Ik houd @Wichmond niet tegen om jouw advies op te volgen.
3. JIJ lost het op, de garage komt er niet uit. Ik vraag mij af wat voor garages jullie daar hebben.

Voor de rest wens ik je nog een prettige dag.
@roscho De garages die wij hier hebben zijn net dezelfde als bij jullie, een echte goede mekanieker is amper nog te vinden, ze zijn er nog wel maar tegenwoordig kunnen ze alleen nog iets oplossen als het in hun computer staat. En je weet natuurlijk niet wat ik allemaal kan maar dat neem ik je niet kwalijk. daar kan je zelf niets aan doen, en ik wens je niet alleen een prettige dag maar ook een prettig verder lang leven!
+2
Quote Reactie van @dendeze:
De garages die wij hier hebben zijn net dezelfde als bij jullie

Dat denk ik dan toch niet. De gemiddelde trekkergarage is hier best in staat om een trekkerprobleem op te lossen, ook al is het een oudje. Of ik heb net toevallig de goeden getroffen.
Ik weet inderdaad niet wat je allemaal kunt, maar dat had ons ook nog niet verteld...
En nu wens ik je zelfs een prettig weekend.
@roscho Hier is dat precies het zelfde hoor, maar bij speciale gevallen wordt er dan meestal toch gezegd als er een mekanieker iets niet kan oplossen, vraag het maar aan die oude daar.
+1
@dendeze als je sleept blaas je de onverbrande diesel er normaal echt wel uit richting uitlaat hoor. Maar als t voor jouw werkt is het een goede oplossing geweest in dat geval. En kan het vaker helpen, niet iedereen kan slepen. Je moet bijv al met zijn tweeen zijn en ruimte hebben. Ik zou eerder jouw optie proberen dan in het donker op de openbare weg slepen bijvoorbeeld
Quote Reactie van @dendeze:
terwijl er een simpele oplossing voor is!

Kan je dan ook aangeven wat dan de simpele oplossinge is? Ik leer graag.
@Hooiveld Dat heb ik al gezegd, verstuivers of (gloeibougies als er 1 per cilinder) is er uit, starten tot de diesel er uit is, wat benzine in de cilinders, terug starten en dan de verstuivers er terug in en dan zal hij gewoon starten, maar je moet mij niet geloven hoor.
+1
@dendeze Haha, het is mijn trekker niet, dus hoef ik je ook niet te geloven.

Ik vind overigens wel dat je wel een heel aparte manier van reageren hebt, je komt zo vijandig over. Dat hoeft hier helemaal niet hoor.
@Hooiveld Ik ben helemaal niet vijandig, ik probeer gewoon te helpen, maar ik begrijp niet waarom niemand dat blijkt te geloven, dat alle overtollige diesel verdwijnt met slepen is inderdaad meestal waar maar niet altijd, ik heb meer dan 50 jaar ervaring ik vertel dus geen fabels maar deel mijn kennis, ik doe bijvoorbeeld ook automatische transmissies en starters en alternatoren herstel ik nog steeds zelf en meestal zonder onderdelen te moeten kopen. ik kan ook veel onderdelen zelf maken.
@dendeze Zo gezellig kom je ook niet over, maar meer dan een betweter.
@Hooiveld Ja, als je er niet tegen kan dat iemand meer kan dan jezelf zijn dat inderdaad betweters!!!
+4
Quote Reactie van @dendeze:
iemand meer kan dan jezelf

Je vertelt wel in elk bericht dat jij zoveel kunt. Goede wijn behoeft geen krans, je hoeft jezelf niet continu aan te prijzen. Of je werkelijk die kwaliteiten hebt, zal blijken uit de antwoorden die je geeft.
Er is trouwens niemand die je tegenspreekt bij het verhaal over het verwijderen van overtollige diesel. Waarom denk je dan dat niemand je gelooft? Dat wat jij zegt, is misschien een van de mogelijke oplossingen (die ikzelf niet als eerste zou proberen).
Misschien is het niet zo bedoeld, maar ik vind je antwoorden in het algemeen zeker niet vriendelijk overkomen, te vaak declassificeer je anderen en geeft daarna aan dat je zelf zo "goed" bent. Maar ja, het maakt allemaal niet meer uit, @Wichmond antwoordt niet meer, óf hij heeft het opgegeven, óf hij heeft een oplossing gevonden en neemt niet de moeite om ons dat te vertellen.
+3
@roscho @dendeze nodigt inderdaad niet echt uit om gezellig een praatje mee te maken. Ik heb begrepen dat @Wichmond die trekker maar weer verkocht heeft. Persoonlijk denk ik dat er weinig verkeerd was met die trekker.

Hij lijkt trouwens wel de Belgische variant van @old man jose 😂
Quote Reactie van @JD3010:
Ik heb begrepen dat @Wichmond die trekker maar weer verkocht heeft

Langdurig proberen zonder resultaat kan ontmoedigen en als je de lol vergaat, is dit misschien de beste oplossing. Jammer dat @Wichmond dat zelf niet even gemeld heeft.
Dat je deze man vergelijkt met iemand anders, doet mij denken aan de leerkracht die een leerling ervan langs geeft: "Sjonge jonge, jij kunt ook nooit wat. Je lijkt Kareltje wel, die is ook zo dom".... 🤣
+3
@roscho He pasop, nu ga je echt te ver!! 🤬

😂😂
@JD3010 Kijk, ik PROBEER alleen maar te helpen, hier in de buurt ben ik bekent en ga dikwijls gratis mensen helpen. Onlangs was er een bekende en die had 3 grasmachines en 1 cultivator weggedaan om te laten herstellen, dit naar 2 verschillende bedrijven, ALLE 4 kwamen ze terug volledig uit elkaar, ik ben er dan aan begonnen en heb 3 van deze machines terug in elkaar gestoken zonder 1 onderdeel te kopen en nu meer dan een jaar later werken deze nog altijd, de cultivator was wel echt kapot, cilinder te erg beschadigt.
Maar ik ben hier EERST aangevallen, niet IK ben begonnen maar Hooiveld en jullie vinden mij vijandig? Goed bezig over iemand die je totaal niet kent!
+1
Quote Reactie van @dendeze:
Onlangs was er een bekende en die had 3 grasmachines en 1 cultivator weggedaan om te laten herstellen, dit naar 2 verschillende bedrijven, ALLE 4 kwamen ze terug volledig uit elkaar

Dit lijkt mij wel een erg sterk verhaal:
1. Wie heeft er nou 3 grasmachines, die alle 3 niet werken?
2. Welk bedrijf draait machines uit elkaar en levert ze vervolgens in onderdelen weer af? Ik ben wel erg benieuwd wat er aan die machines mankeerde, dat jij ze kon repareren zonder nieuwe onderdelen te plaatsen.
Drie mogelijkheden: óf jij zit de boel nu schromelijk te overdrijven, óf jullie hebben daar in België herstellers van niks óf de apparaten zijn weggebracht naar een hersteller die liever nieuw verkoopt en daarom de oude apparaten maar vernielt.

Wat versta jij precies onder een "cultivator"? Bij mij is dat zo'n krabding dat je in de hef van een trekker hangt. Of bedoel jij nu een "motocultivateur", die wij hier "tuinfrees" noemen? Als je dat laatste bedoelt en er zat een beschadigde cilinder op, dan zijn daar toch onderdelen voor te koop. Of mocht het helemaal niks kosten?
+1
@roscho Ik verwacht dat @dendeze nu helemaal niet meer gezellig een praatje met je komt maken. 🤣
+1
Quote Reactie van @JD3010:
niet meer gezellig een praatje met je komt maken

Tja, ik heb deelgenomen aan deze discussie omdat mij een aantal dingen niet duidelijk zijn en heel onwaarschijnlijk voorkomen. Ik wil nog niet zeggen dat @dendeze liegt, maar e.e.a. klinkt toch wel erg ongeloofwaardig.
Hij zal misschien niet meer gezellig een praatje met me komen maken, maar ik vraag me af of ik dat eigenlijk wel zou willen.... 🙈
@roscho Kijk, dat je dat niet geloofd begrijp ik, maar het is ECHT waar, ik word hier door 3 man aangevallen terwijl NIEMAND van jullie mij kent, ik heb ook een vliegtuigje omgebouwd van een tweetaktmotor naar een motor van een BMW 1100 motorfiets, hoef je ook niet te geloven, dat is dan UW mening, Ik merk nu dat je hier iemand probeert te helpen dat je stank voor dank krijgt, hier in de streek wordt ik gelukkig wel gewaardeerd voor mijn hulp, en brengen ze mij achteraf een kratje bier of zo, ook ben ik nu bezig een fiat fiorino om te bouwen omdat er steeds weer computerproblemen waren, waar ik nu de hele computer heb uitgeflikkert en volledig opnieuw aan het bedraden ben, daar is nog wel wat werk aan maar vordert goed, moet je ook niet geloven hoor. Maar gelukkig zijn jullie geen RECHTERS, want jullie veroordelen iemand zonder dat je die ooit ontmoet hebt en zonder dat je die kent en zonder enig bewijs! Ik durf hier nu geen hulp meer aanbieden want dat wordt toch niet gewaardeerd. Ongelofelijk hoe je hier wordt behandeld als je iemand wil helpen. En ja die ene was een tuinfrees en was enkel te herstellen met een volledige nieuwe motor, en wat die andere 3 betreft, er was helemaal niets aan kapot, waarschijnlijk om nieuw te kunnen verkopen.
+1
Quote Reactie van @dendeze:
Maar gelukkig zijn jullie geen RECHTERS, want jullie veroordelen iemand zonder dat je die ooit ontmoet hebt en zonder dat je die kent en zonder enig bewijs!

Gelukkig hoeft hier niemand veroordeeld te worden, er heeft immers niemand een misdrijf gepleegd en bewijzen heb ik ook geen enkel. Ik geef alleen een aantal dingen aan die ik onwaarschijnlijk vind (bijv. dat iemand 3 grasmaaiers heeft waarvan er niet een werkt en dat een reparatiebedrijf ze niet kan repareren). Ik heb me in een vorige bijdrage al afgevraagd wat voor reparateurs jullie in Belgie hebben, nu ben ik erachter: sommigen maken de boel opzettelijk stuk, zodat ze weer nieuw kunnen verkopen. Zulke lui moeten aan de schandpaal worden genageld.
Ik heb je nooit "veroordeeld", ik heb slechts vragen gesteld en aangegeven wat ik raar vind. Ik vind dus dat ik je volledig in je waarde heb gelaten en je hebt volop kans gehad om mijn vragen beter uit te leggen. En verder heel jammer dat de eigenaar van de trekker niet de moeite heeft genomen om de verschillende oplossingen uit te proberen, hij had tenslotte aan kunnen geven wie het juiste antwoord gaf.
@roscho Die van die 4 machines is een tuinder en een goed vriend van mij en hij ging enkel naar die zaken om mij te ontlasten omdat ik al zoveel doe voor hem. En inderdaad vind ik het ook erg dat iemand die hier hulp krijgt niet laat weten wat het probleem was, dat kan ook anderen helpen en dat valt nu weg. En mijn lijfspreuk is "iedereen maakt fouten, zelfs ik" het is net door fouten te maken, wat ik trouwens nog steeds regelmatig tegenkom, dat ik zoveel geleerd heb. Ervaring is de beste leerschool. Die onherstelbare machine was een Briggs & Stratton met aluminium geharde cilinder en in overleg met een revisiebedrijf is het best ook om dat niet te herstellen, en voor de andere, ik maak zelf mijn pakkingen, uitgezonderd oliekeerringen uiteraard. Ik heb nu wel schrik om hier nog tips te geven als er zo snel negatief gereageerd wordt.
Zou eerst eens beginnen met het luchtfilter, kijken of deze nog genoeg lucht door laat. Ik weet niet of bij deze types een opvoerpomp zit maar zou daar eens goed naar kijken. Veroorzaakte bij mij ook dat mijn John Deere 2030 niet starte. Wees er ook zeker van dat er geen water in je tank zit kan ook voor de nodige problemen zorgen. Als het daar niet aan licht zou ik eerst naar de verstuivers kijken. Neem aan dat je deze trekker gekocht hebt met dat de eigenaar zei dat ie liep🤷🏻‍♂️. Als dat het niet is zou ik pas naar de klep, inspuit timing gaan kijken en de compressie meten. Als de compressie niet goed is denk ik dat of timing van de kleppen niet goed is of je zuigerveren naar de ballen zijn. Zover ik hier gelezen heb van wat jij zegt lijkt het mij meer een brandstof en luchttoevoer probleem kijk dat eerst maar eens goed na voordat je het hele blok uit elkaar gaat trekken.
+2
Het waren vroeger toen ze nog gebruikt werden al truttenschudders met starten. Als alles 100% in orde was ging het. Maar daar hield het ook gelijk op. Meestal smerige slechte plus en min kabel contacten van de spiralen, startmotor en accu en het frame. Startmotoren hielden het ook niet zo lang vol. Ze moesten veel te hard en lang werken voordat het brommertje liep. Daarom werden ze vaak zwart gespoten. Dan zag je de verbrande verf minder. Als hij lang stil gestaan hebt wees dan bedacht op een homerun van de diesel onder het kapje. Regelateur mag graag blijven hangen na lange stilstand. Voor je het weet liggen de drijfstangen onder je fiets.
@langeslagdiesel De accukabels gaan bij die trekkers rechtstreeks naar de startmotor, dus die heeft normaal wel een goede verbinding.

Maar die Wichmond zal hem al wel aan de praat hebben gekregen, anders hadden we wel wat gehoord van hem. 😉
@JD3010 plus draad is ook meestal niet het probleem. De massa wordt nogal eens over het hoofd gezien.
@langeslagdiesel die massa zit aan de motor omdat die op rubber ligt.
Ik heb ruim 15 jaar met zoiets gereden als spuittrekker.
@JD3010 er liepen bij ons in de buurt een Jdl 300 en een 310. De 310 was een redelijk probleemloos trekkertje de 300 was altijd een matig tot zeer matige starter. Na een jaar of 10 stilstand moest ik de 300 weer aan het lopen krijgen voor de handel. Zonder veel kosten te maken. Dus het hele riedeltje nagelopen en gecontroleerd. Gloeien, diesel, compressie en stroom waren voldoende aanwezig. Maar niet lopen willen. Ik kreeg hem aan de praat met een varkensbrander. Luchtfilter er af en rechtstreeks de vlam op laten zuigen. Toen kwam er hitte in het blok. Toen ik tijdens het starten de vlam weg haalde liep hij gelijk. Maar wel richting de 3000 rpm! Dus sloeg hij op hol. Ik was er op voorbereid, maar toch overvalt het je. Stukje hout met poetskatoen voor het inlaatspruitstuk en brandstofleiding doorgeknipt. Was erg blij dat ik hem weer uit had, en er geen drijfstangen op de grond lagen.
@langeslagdiesel Maar weet je wel dat het 2 totaal verschillende motoren zijn van die trekkers? De JDlanz 300 heeft een voorkamermotor en de JD 310 heeft een direct ingespoten motor.

Bij de 100 serie is lang genoeg gloeien erg belangrijk. Als mijn trekker warm warm was en stond dan een half uurtje stil, ook dan moest ik al voorgloeien al was het 35 graden buiten. Ik vermoed dat hij gewoon veel te kort gloeide, staat trouwens ook in de handleiding. Het lijkt erop dat jij ook te kort heb gegloeid. Eenmaal hitte in het blok wilde die wel.
+1
@JD3010 ja dat weet ik, het verschil in het soort motoren in de 300 en de 310. En ja, de tijd nemen om lang te gloeien hebben we meermaals ruim genomen. De eigenaar van de trekker had vanaf zijn prille jeugd de trekker meegemaakt en er mee gewerkt. Dus die wist echt wel wanneer je een startpoging kon wagen.
Plaats eens een foto dat verduidelijk mogelijk wat
+2
@Wichmond Diverse antwoorden op je vraag betekent dat verschillende mensen erover hebben nagedacht en de moeite hebben genomen om een antwoord te typen. Ik denk dat al die meedenkers (in ieder geval ikzelf) het erg op prijs zouden stellen als je even laat weten of het intussen gelukt is en zo ja, hoe je probleem opgelost is.
+1
@roscho Zie hierboven de reactie van @JD3010 . Deze probleemtrekker is intussen verkocht. Jammer dat we dit niet rechtstreeks van @Wichmond te horen krijgen.
@roscho
Ik hoop dat we ooit nog horen wat er precies aan mankeerde ben er intussen wel benieuwd naar.
+1
Quote Reactie van @Klein Rot:
Ik hoop dat we ooit nog horen wat er precies aan mankeerde

Misschien zit de nieuwe eigenaar wel op TF en gaat hij ooit posten wat het probleem was.
+5
Ik ben de nieuwe eigenaar van die trekker brandstof nagelopen en goede accu er op gedaan kleppen gesteld en sleutel omdraaien en loopt als een zonnetje gr Egbert
@E witten dat zijn de betere berichten👌
@E witten
Prima bedankt voor de terugkoppeling
+1
@E witten Prima, een beetje liefde vinden ze wel fijn. Je zal hem hopelijk niet te duur hebben.

Ik had zelf ook wel het idee dat die wel lopen kon, maar ja, luisteren..........
+1
Quote Reactie van @E witten:
sleutel omdraaien en loopt als een zonnetje

Blij te horen dat het goed is gekomen met deze trekker en bedankt voor de terugkoppeling. Veel plezier ermee!
@E witten wat in de brandstof was kapot? Of niet goed? Ben best wel benieuwd. Fijn dat het niks groots was en dat hij weer loopt😁
+1
Quote Reactie van @kevin-van-eckendonk:
wat in de brandstof was kapot?

@E witten schreef: "goede accu er op gedaan kleppen gesteld en sleutel omdraaien en loopt als een zonnetje"

Er was dus helemaal niks kapot, niet aan de motor en niet aan de brandstof, maar het was een kwestie van kleppen goed afstellen en een goede accu plaatsen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere Lanz 500 en hebben de trefwoorden trekker , john deere , lanz , starten , diesel , rookt en John Deere Lanz geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
53
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
0