Illustratie van:
50

Ford 6610 - Toerental

Hallo, vanaf welk toerental begint het schadelijk te worden voor de moter op lang termijn? Alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

Wat is de reden dat je een bepaald hoog toerental zou willen?
@arnoba Transport
@wout-geens Dus enkel om de rijsnelheid op te drijven. Naast het technische aspect gaat je brandstoftank ook aardig snel leeg zijn met die hele hoge toerentallen. Heb je bij de banden geen mogelijkheden meer om daar te winnen?
@arnoba Hoeveel toeren mag zo een moter best draaien zodat het niet schadelijk word?
+2
@wout-geens Ga ervan uit dat de fabriek bij het instellen van het toerental een bepaalde marge heeft gehouden. Maar meer dan 10% zou ik hem niet opdraaien. De max. snelheid gaat dan ook 10% omhoog. Hou er wel rekening mee dat het brandstofverbruik met meer dan 10% omhoog gaat.
Hoger als 2600 zou ik niet gaan
@dennisbouter hoger dan dat zou ik idd ook niet doen, en langdurig zou ik dit eigenlijk nog net een tik lager houden
+1
Je moet accepteren dat een een 32km bak is. De zaak over de kling jagen door ongeduld heb je niks aan.
@sjorsthissen Rijd momenteel rond de 35, is er een mogelijkheid dat ik deze sneller kan laten gaan tot rond de 42km per uur? Nu max draait hij op 2200 toeren
Quote Reactie van @wout-geens:
is er een mogelijkheid dat ik deze sneller kan laten gaan tot rond de 42km per uur?

Heb je er al 38 inch achterbanden op?
20.8R38 is een van de grootste 38 maten
@wout-geens met 2600 toeren rijd je dan 41.4 km/h.
@Fendt926Driver Als hij nu al 35 loopt zitten er denk ik al vrij grote achterbanden om. Die van ons liep 33 met 16.9 r38.
Quote Reactie van @Pieter Buren:
Als hij nu al 35 loopt zitten er denk ik al vrij grote achterbanden om. Die van ons liep 33 met 16.9 r38.

Ok.
Zag op konedata dat een 6610 origineel op 34 inch geleverd werdt.
Maar dat kan ook wel niet kloppen.
Weet ook niet of een 20.8R38 past onder de spatborden
@Fendt926Driver] 34 inch is standaard idd, onze staat echter ook op 16.9r38. Een set 20.8r38 gaat niet passen denk ik, tenzij je de cabine gaat verhogen. Onze heeft een LP cabine dus misschien is er bij de super Q wel iets meer plaats...
@Fendt926Driver 18.4-38 past wel heb ik ook op mijn 5610 gezet ,weet zo niet hoeveel hoger 20.8 is
Quote Reactie van @Interford:
weet zo niet hoeveel hoger 20.8 is

2.4cm aan de bovenkant (en onder en voorkant enz)
Quote Reactie van @wout-geens:
Rijd momenteel rond de 35

Met 2200 toeren 35 km/h. 10% erbij, dus bij 2420 toeren zou je dan 38,5 rijden.
@roscho Hoe kan je dan de toeren verhogen tot 2420?
@wout-geens Weet ik niet precies. Bij de meeste kan het door de aanslag (verstelbaar boutje, vaak met een loodje) van de gashendel op de brandstofpomp iets te verdraaien. Dus even met het gas spelen en kijken hoe het hendeltje op de pomp wordt tegengehouden.
Let op: sommige motoren gaan onregelmatig lopen, dan draai je te ver.
+2
2600 tpm geeft flink meer verbruik, dus ik zou me afvragen of het dat beetje extra snelheid waard is.
@jammermaarhelaas hoe verhoog je de toeren ervan?
@wout-geens

Als je behoorlijk sneller wilt zou ik een trekker kopen met 40 of 50 km bak.
Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
een trekker kopen met 40 of 50 km bak

Velen willen snel rijden, dus daar is veel vraag naar en die zijn meestal ook flink duurder.
@roscho

Ja, maar over het algemeen zullen die ook de passende remmen hebben. En das toch geen luxe.
@wout-geens dan zou ik even moeten kijken hoe het bij mij zit, voor ik daar een antwoord op geef
@dennisbouter Als je ergens tijd vind voor daar eens naar te kijken zou dat supper zijn
@wout-geens op je brandstofpomp zit een hendeltje. Al de trekker draait en je beweegt dat hendeltje kun je het toerental regelen. Daar in de buurt zitten 2 stelboutjes. Eén voor stationair toerental en één voor max toerental. Die voor max toerental zit een zegel op (wat dus inhoud dat je daar met je tengels vanaf moet blijven als je er geen verstand van hebt). Door de stelboutjes te verdraaien kun je het stationair toerental en max toerental instellen. Let op: bij koude motor loopt hij minder toeren dan met warme motor.

(klik om te vergroten)

Hendeltje en stelboutjes omcirkeld.
+1
@Pieter Buren @wout-geens deze inderdaad! dit boutje is heel gevoelig 1x rond draaien is misschien wel 500 of 1000 toeren je moet dus wel weten wat je doet en anders kun je het beter aan een monteur vragen
@Pieter Buren Supper bedankt! Ik ga het dan gewoon overlaten aan iemand met verstand🙃.
+1
@wout-geens de grenzen van je eigen vaardigheden kennen is ook een vorm van verstand😉. Het boutje van stationair toerental is niet verzegeld dus daar zou je eerst mee kunnen 'oefenen', nadat je het huidige stationair toerental hebt opgeschreven. Die verstellen kun je weinig aan verprutsen en je kunt altijd terug naar hoe het was.
Andere bak erin legge probleem opgelost😜
+1
@JDFreaky ja die zijn er niet he, die trekkers zijn alleen met deze bak geleverd
@dennisbouter je kunt n bak ook custom maken.... dan wille ze heus wel sneller en zuiniger
+2
@JDFreaky ja dat kan, maar dan gaat hij trekken als een natte krant en wat kost het laten maken en hoeveel brandstof kun je daarvoor verstoken?
@dennisbouter dat is niet helemaal waar met de juiste vertanding trekken ze alsnog goed... onze jd 2850 is ook aangepast en er is in trekkracht niks verloren gegaan... en met verbruik zelfs 15% zuiniger
Is het een 4wd of 2wd ?
+1
@wout-geens zou ook een snel kroon en pion er in kunnen bouwen. Maar dat is wel een hele kleus
+1
Wel even in de gaten houden dat je nog aan de wettelijke eisen qua remweg voldoet als je 40 km/h gaat rijden. Mijn 8210 heeft een 40 km/h bak er onder gekregen. Schiet lekker op, maar met alleen remmen op de achterwielen vindt ik het remgedrag niet overhouden. Zeker als ik het vergelijk met de nieuwe TS125A.
+1
Je moet je afvragen hoe snel je moet willen. Heb veel met een 2wd 5610 gereden. 33,nogwat kmh. Maar kon prima glijden bij hard remmen. Nooit mis gegaan maar dat is meer geluk dan wat anders.
+1
@Hanomag22 alle trekkers kunnen glijden met hard remmen (tenzij ze abs hebben). Zou niet best wezen als de remmen de wielen niet kunnen blokkeren.
@Pieter Buren klopt. Maar met 4 geremde wielen is dat anders dan met twee.
+1
@Pieter Buren

Fendt 2wd uit die jaren met 40 km/h bak hadden geremde voorwielen. Scheelt allicht genoeg.
+1
@Pieter Buren Onbeladen komt bijna 70% van je remkracht op je voorwielen. Als dus alleen je achterwielen zijn geremd ben je die 70% dus kwijt. Als er iets in de hef hangt of je heb bv een giertank er achter hangen, dan is de druk op de achterwielen groter en zal die verdeling anders zijn. Maar met een schamelwagen heb je geen extra druk en als je er dan een tonnetje of 5/6 achter hebt ........
@contitour zorgen dat je dissel omlaag staat
+1
@contitour dan is t simpel. Dan staat fordje dwars voor de dissel als je hard moet remmen.
@contitour dan zal die met 2wd en 4wd beide keren scharen als het mal gaat, dus de stopafstand is hetzelfde🤪. Ze hebben niet voor niks aanhangerremmen bedacht.
@Pieter Buren hahaha, dat klopt.
Ik ben ook geïnteresseerd in de optie om het toerental te verhogen door een andere versnellingsbak te installeren. Hier is een goede website over gunstige kredietvoorwaarden geldlenen-spoed.nl/ Dit lijkt een gecompliceerdere en duurdere manier, maar het zal waarschijnlijk effectiever zijn dan alleen het verhogen van het maximale toerental.
Quote Reactie van @HeBonneville:
geïnteresseerd in de optie om het toerental te verhogen door een andere versnellingsbak te installeren.

Je bedoelt waarschijnlijk de snelheid verhogen door een andere versnellingsbak te installeren?
+2
Je kan natuurlijk ook een inzamelactie starten om geld op te halen voor een snellere trekker...
steunactie.nl/actie/…

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 6610 en hebben de trefwoorden ford en toerental geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
50
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
0
ONDERWERPEN