Illustratie van:
13

Deutz-Fahr Agroprima 6.06 - Olie in uitlaatspruitstuk lekkage

Goedendag,

Al een tijdje staat de Deutz 6.06 voor de kuilvoersnijder. Daardoor wordt de trekker niet echt warm.
Tijdens het smeren kwam ik er gisteren achter dat er allemaal olie lekt uit het uitlaatspruitstuk. Zowel bij enkele cilinders waar het spruitstuk vast zit en ook uit het deel waar de twee delen in elkaar zitten.
Toen ben ik ff een flink stuk gaan rijden de heuvel op etc zodat de motor wat warmer werd. De olie werd verbrand in de uitlaat want ik liet een enorme wolk blauwe rook achter me.
Waar zou ik die olie lekkage moeten zoeken? Het betreft dus een inwendige lekkage.

Groet, Herman

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
Je kunt zon lekkage niet zozeer echt verhelpen, doordat je motor niet op temp komt zetten je zuigers niet dusdanig uit waardoor je zuigerveren niet fijn afdichten in de cillinderbus.
@twand2505
Dus dat betekent dat het soort van normaal is..... misschien dikkere olie erin? Zit nu 10w40 in.
+1
@Fendt280S jah dat noemen ze versmeren van de motor, als de zuigers ect al met koude motor perfect zouden afdichten dan zou de motor op bedrijfstemperatuur vast lopen door het uitzetten van het materiaal. 15w40 erin doen zou wat kunnen verhelpen maar het beste is om hem soms goed aan het werk te zetten zodat je bussen niet verglazen.
@twand2505 daar zijn de compressie veren voor ,koud heb je vaak meer compressie als warm
@Leo54 je zuigers zetten uit als ze warm worden.. dus jou slotspeling wordt minder de en de zuigerveren worden van binnen verder tegen de bus geduwt omdat op een bedrijfstemperatuur van bij een luchtgekoelde motor op de kop +-100 graden de verbranding optimaal is.
+1
Alhoewel dit type dx wel een temp geregelde koppeling hebt zitten op de koelfan, je kunt is kijken of die niet toevallig is doorverbonden waardoor de koeling constant meedraait. (Dat wordt wel eens gedaan omdat bij echt zwaarwerk die fan niet telaat reageert waardoor hij de motortemp niet terug geregeld krijgt.
@twand2505
Dat ga ik eens bekijken. Zou zo maar kunnen. De trekker komt uit zuid Frankrijk.
Denk eerder een probleem vd cilinderkop met name lekkage vd uitlaatklepgeleiders en afdichting
@Leo54
Dat zou ook zomaar kunnen. De motor rookt niet enorm naar lang stilstand of bij een poos stationair draaien en dan gas erop.
Ik kijk het komend seizoen nog even aan.
Maar normaal is het niet lijkt me.
@Leo54 ja maar dan zou die het elke keer naar stilstand moeten hebben en dat is niet het geval. Uit zijn verhaal begrijp ik dat hij blijft roken/smeren totdat hij hem aan het werk zet dan gaat het weer een tijd goed.
@twand2505 snap ik wel maar als de olie langs de zuigers zou komen heeft de motor heelveel onderdruk en zou de olie ook verbranden lek olie in de kop verbrand niet en komt zo int spruitstuk
@Leo54
Onderdruk is niet veel naar mijn inziens.
+1
@Leo54 de olie hoort in de hoongroeven van de bus achter te blijven als de bedrijfs temperatuur niet dusdanig is en dus het loopwerk niet juist is uitgezet blijft de olie achter en gaat de cillinderbus verglazen als dit maar lang genoeg gebeurd dan blijft de olie dus niet meer in de hoongroeven achter en gaat de olie niet meer mee naar onder maar door de cillinderkop naar buiten. Het verhaal wat jij zegt kwa onderdruk dan kan wel alleen onderdruk gaat niet op een magische wijze weg wanneer de trekker belast wordt zoals de beste man omschrijft.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz-Fahr Agroprima 6.06 en hebben de trefwoorden olie , trekker , deutz , uitlaat , motor , spruitstuk , lekkage , smeren , kuilvoersnijder , deutz-fahr en blauwe rook geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
13
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
0