Illustratie van:
17

Ford 6600 - Versnellingsbak , koppelingsplaten pakket zit vast

Heb een tractor Ford 6600. De koppelingsplaten zitten vast ( gekleefd misschien).
Vraag me af of dit pakket d.m.v. een olie druksysteem tegen elkaar word gedrukt of d.m.v. een veren pakket o.i.d?
Heb de motor al een uur laten draaien en daarna startend weg gereden.
Maar hoe ik ook het koppelings pedaal indruk. Het pakket blijf aan elkaar vast zitten.
Wat kan ik eerst nog meer doen, zonder de hele boel uit elkaar te halen?

Deel dit topic

Reacties

@keesdegroot1954
Heeft de trekker ook lang stil gestaan. Hoe koppelde hij de laatste keer dat je ermee reed
Heeft een paar weken stil gestaan, maar staats soms maanden stil!
Het schakelen/koppelen was tot het laatste gebruik normaal. Niets aan gemerkt. Ik dacht dat als er een olie druksysteem is dan zit daar wellicht het probleem. Want dan moet ik ook ergens kunnen bijvullen. Geen idee waar.
Lekt er olie uit het gaatje met splitpen onder het koppelingshuis/versnellingsbak?
Waar moet dit gaatje met splitpen precies zitten? En wat als er wel of geen olie uitkomt?
+1
@keesdegroot1954

Aan de onderkant van de tractor, in het koppelingshuis (ongeveer 30 cm na de plek waar versnellingsbak en motor tegen elkaar aan zitten).
Het koppelingshuis is het eerste deel van de versnellingsbak.

Als er olie uit lekt en het is niet door en door zwart (zoals motorolie) dan komt het niet van de motor, maar vanuit de versnellingsbak. Deze olie kan via de prise as op de voering van de koppelingsplaat lopen. Die wordt dan vettig en kan op het vliegwiel blijven kleven. In dat geval ontkoppelt hij dus niet meer, en blijf de versnellingsbak meedraaien met de motor.
Hoe dit verloopt bij een trekker met DualPower weet ik niet, maar kan me voorstellen dat daar iets dergelijks kan voorkomen wanneer de olie vanuit de DualPower over de prise as loopt.

De olie die in het koppelingshuis terecht komt zal via dat lekgaatje weglopen, dit is dus meteen een soort indicator en de splitpen is er voor om het gaatje open te houden.

Lekt er versnellingsbakolie uit dat gaatje in combinatie met jou klacht van niet ontkoppelen, en de vrije slag van het koppelingspedaal is niet te groot (ruim meer als 4 cm, gemeten aan het pedaal) dan is het aannemelijk dat er sprake is van een vette koppelingsplaat, en daarvoor moet de trekker door midden, lekke keringen vervangen en nieuwe koppelingsplaat monteren.
Ook is er dan de mogelijkheid om indien nodig het prise as lager en de krukaskering te vervangen.
@jammermaarhelaas Bedankt voor de uitleg! Ga er deze week naar kijken.
+2
6600 heeft een gewone drukgroep met veren. Los halen is niet zo'n grote klus als je het juiste gereedschap hebt, maten wijken af. (Engels)
@Janfendt1958 Bedankt! Geen hydr. drukgroep dus.
Nog iemand die tips heeft om te proberen het pakket weer te ontkoppelen zonder de boel uit elkaar te sleutelen?
+1
@keesdegroot1954 in een hoge versnelling starten, (3 of 4) handgas erop. Rem intrappen en koppeling ook dan moet die los schieten, had mijn fiat ook
@Jelle Boerkamp6110 om een lage versnelling tegen een dikke boom aan wil ook wel. Koppeling in trappen en een vrij lager versnelling pakken en dan starten.
Zorg wel dat je hem snel uit kan zetten als hij gaat klimmen tegen de boom
@Jelle Boerkamp6110 ja dat is de manier
Heb ik ook gehad, in een lage versnelling zetten koppeling intrappen en met een andere trekker of sterke auto met een snok aan trekken, kwam bij mij van de eerste snok los.
@dendeze met dual power kun je dat trucje vergeten.
[
War houd dual power in?
@keesdegroot1954 dat is ford taal voor een onder belasting schakelbare hoog laag. Een tweetraps powershift dus.
Heb ooit een trekker gekocht waarvan de koppelingsplaat was vastegeroest, op de dieplader geduwt met een andere trekkert, en toen ik thuis kwam na een uurtje rijden was de koppeling los, waarschijnlijk door de trillingen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 6600 en hebben de trefwoorden olie , vast zitten , ford , tractor , motor , versnellingsbak en pedaal geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
17
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0