Dit zijn de populairste trekkermerken per sector

John Deere, New Holland, Fendt… Dit zijn de populairste trekkermerken in jouw sector, blijkt uit onze rondvraag onder 10.881 agrariërs.

De rondvraag onder agrarische bedrijven, biedt inzicht in de voorkeuren van boeren in de specifieke sectoren akkerbouw, rundvee, tuinbouw en het totaal van alle agrarische sectoren.

In de rundveehouderij is John Deere het belangrijkste merk gevolgd door Fendt. Case IH volgt op ca. 15% en New Holland (14,1%) valt met een vierde plek buiten de top 3. New Holland is in de rundvee t.o.v. de andere sectoren opvallend minder vertegenwoordigd als belangrijkste merk. Deutz en CASE IH zijn binnen de rundvee juist beter vertegenwoordigd dan in de akkerbouw en tuinbouw.

Bij akkerbouwbedrijven onderscheiden New Holland en John Deere met ieder ruim 20% zich duidelijk van de concurrerende merken. Fendt (13,2%) en Case IH (12,3%) volgen dicht bij elkaar op plek 3 en 4. Naast John Deere en New Holland is ook Valtra relatief goed vertegenwoordigd bij akkerbouwers als belangrijkste merk.

In de Tuinbouw is New Holland het meest dominante merk. Ca. 1 op de 5 geeft aan dat New Holland het belangrijkste merk is. John Deere volgt met 15,2 % en Fendt (13,2%) vervult de derde positie. De resultaten zijn uitgesplitst naar de top 8 belangrijkste trekkermerken. Binnen de tuinbouw is de diversiteit van merken groot waardoor het aandeel overig als vanzelfsprekend ook groot is.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

Bij de rundveehouderij verbaast me het niet echt bepaald dat John Deere op nr.1 staat zijn over het algemeen behoorlijk betrouwbare trekkers een relatief hoog vermogen massa verhouding in vergelijking met andere merken (veel vermogen per kg eigengewicht). Simpele en vanzelfsprekende bediening. Vaak ook in een mooi compact formaat. En zover ik van de kleinere John Deere's gewend ben makkelijk onderhoud. Het enige nadeel aan John Deere is dat je veel frontgewichten moet hebben om de volle potentie van de achterhef te kunnen benutten maar dit is door laag eigengewicht al lang gecompenseerd.
+3
frank_mf
Quote Reactie van @kevin-van-eckendonk:
(veel vermogen per kg eigengewicht)

Ooit weleens een 'boeren 6R' op de weegbrug gezet? Je schrikt je wezeloos. De tijd van viertraps powershift en luxe rond de 4,5 ton is allang niet meer. Bij alle merken trouwens.
mdoornekamp
@frank_mf
Quote:
6R op de weegbrug

Ja die wegen er wel in. Mijn 6155R is zwaarder dan de john deere 7800
frank_mf
@mdoornekamp Een 6130R Autopower is door de jaren heen ook een ton zwaarder geworden (op de weegbrug bij de trekkertrek) waar het hem in zit??
Hurli356
@mdoornekamp En is er ook verschil tussen de 6155R en de 6R 155?
mdoornekamp
@Hurli356 denk niet veel verschil. Maar de nieuwe zal zeker niet lichter zijn. Zit al weer meer gps spul op. En 2 stabilisators voor de hef. En zo zijn er nog wel wat dingen
+1
@mdoornekamp denk ook dat het vooral idd door de grote hoeveelheid extra kabels en apparatuur voor gps komt weegt stiekem toch wel echt veel. Ook het meer vermogen uit een motor trekken wordt alles zwaarder van. Vroeger trokken ze 70pk uit een 4 liter motor en dat zal nu wel rond de 120pk ofzo liggen daar is onderandere veel op verbeterd. Dan gaat ook automatisch het koppel omhoog als je meer vermogen hebt waardoor de bak en alles gewoon veel zwaarder moet worden. Alles wordt dan zwaarder en dan samen met al dat gps spul er op zit je nogal snel aan 1 - 1,5 ton of meer aan extra eigengewicht te kijken. Maar dat is gegarandeerd bij alle andere merken ook gebeurt.
frank_mf
@kevin-van-eckendonk ik denk dat het gewicht wel meevalt van de kabels. Je hebt aardig wat kabels nodig voor je 100 kg zwaarder bent. Ik denk eerder dat het toelaatbare totaalgewicht een rol is gaan spelen en dat assen, transmissies en dergelijke gewoon een stuk zwaarder
@frank_mf ja dat speelt uiteraard ook mee maar je verschiet er toch wel van hoor hoeveel een paar meter extra kabel weegt. En bovendien ben ik die loeizware catalisatoren en AdBlue systemen vergeten op te noemen als oorzaak van het zwaarder worden. En zo met alle extra dingetjes zoals cabine vering en functies op zo'n trekker wordt ie gauw 1 ton zwaarder. De catalisator op een nieuwe Daf truck weegt al iets van 250kg ofzo geloof ik dat ze vertelden toen ik daar een rondleiding had van school uit. Die emissie dingen zijn de afgelopen 20 jaar ook langzamerhand er opgekomen in alle vermogens klasses bij trekkers.
frank_mf
@kevin-van-eckendonk ik bedoel meer: de tijd van een lichte 5100r of 5820 is voorbij. De 5R wordt niet gebouwd, dus de instapper is een beetje de m-serie
@frank_mf ja oke die markt van de 5100r enz zal zowieso inkrimpen, omdat de trend nog steeds is dat de bedrijven groter worden en de behoefte voor meer vermogen er gewoon is en er behoefte is aan een grotere meer capable trekker.
frank_mf
Quote Reactie van @kevin-van-eckendonk:
die markt van de 5100r enz zal zowieso inkrimpen

Ben ik niet mee eens. Luxe lichte trekkers rond de 100 pk zijn juist gewild!
+1
Fast Eddy
@frank_mf

Mee eens. Vroeger was een trekker van 70 tot 80 pk een allround trekker. Tegenwoordig is dat een trekker van minimaal 100 pk.
BuvaM
Quote Reactie van @kevin-van-eckendonk:
grote hoeveelheid extra kabels en apparatuur voor gps

Kan ik mij niet voorstellen. Volledige set is bij mij hoogstens 3 dozen die ik afzonderlijk gemakkelijk til.
LS pomp alleen is net zo zwaar. Frontfhef veel zwaarder, evenals Vario, cabine en vering fors zwaarder in de loop der tijd. Mij dunkt dat dit de verzwaarders zijn en ik vergeet er zo vast wat.
@BuvaM uiteraard zijn dat ook dingen die m zwaarder maken de vering enz. Catalisatoren en AdBlue systemen die er op gekomen zijn wegen ook de nodige kilo's en alles is waarschijnlijk iets zwaarder uitgevoerd waardoor hij ook stiekem nogal wat zwaarder wordt. Dat gps spul pak je idd wel gewoon zo op maar je hebt voordat je het in de gaten hebt zo een paar kilo's in de hand. En een trekker van nu is qua gewicht daarom ook echt niet te vergelijken met een trekker van zo'n 20 jaar terug. Er is stiekem meer veranderd aan trekkers als wat je zo kunt zien en er zit nu vort ook meer poespas op als zo'n 20 jaar terug.
@frank_mf ja kijk een vier traps powershift bak is tegenover full powershift of Vario behoorlijk achterhaald maar t is ook weer niet dat t niet meer werkt of niet goed genoeg is. Ik vind een Vario fijn rustig rijden maar een vier traps powershift rijd ook gewoon prima. T is maar net wat je fijn vindt en wat je gewend bent. En persoonlijk hou ik wel van die gedeeltelijk powershift bakken. Vind er persoonlijk niks aan als het zitten is en gaan vind het leukste aan trekker rijden nou juist dat je de volledige controle hebt over de machine en zelf bepaalt wat hij doet. Inplaats van een computer. Voor mij hoeft dat duur gps spul er ook gewoon niet op te zitten en ik ben ook niks anders gewend als rijden zonder gps.
+5
deJong
@kevin-van-eckendonk doe mij maar een claas arion 400 serie *als echte nieuwe boerentrekker* minder poespas betere bediening. Dan een jd 5 of 6 r. En simpeler dan een fendt.
+1
mdoornekamp
@deJong wel een stuk minder zicht met de Claas. Lage zit en veel motorkap. Dan liever een 6120M met lage neus. De R serie moet je met een claas 500 vergelijken
+1
deJong
@mdoornekamp de 500 heeft niet zo mooie bediening als de 400. Op de 400 zit een multifunctionele joystick ingebouwd. Waar ook hydrauliek ventielen mee bediend kunnen worden.
Dat heeft de 500 tot nu toe niet.

Ook vond ik het fijner en duidelijker dan de jd. Brandsyof lag ook 1.3 liter lager gem over het erf.
+1
@deJong de JD 6120M die wij hebben heeft gewoon nog dezelfde bediening als een 6320 of een vergelijkbaar model en ik vind die bediening behoorlijk intuïtief. Je hoeft niet eerst de gebruikshandleiding te openen om te weten hoe je m moet bedienen.
Derkmax
@kevin-van-eckendonk
Tja, jij noemt het intuïtief, ik noem het ouderwets 😉. Die stugge pook door die smalle sleuven wrutten.. of zit ik nu verkeerd?
+4
mdoornekamp
@Derkmax nee tis toch intuïtief. Al die frutsels en fratsels heb je niks aan. Kost alleen maar geld. En wat er niet op zit, kan ook niet kapot
+3
Derkmax
@mdoornekamp Toch vind ik dat al die frutsels en fratsels het werkplezier enorm verhogen. Bijvoorbeeld bij het kuilverdelen. Verdeler omhoog/ omlaag, links/rechts op de joystick. Gevoeligheid perfect in te stellen met de liters. Voor/ achteruit, snelheid en toerental op de multipook. Aftakas met knopje. Blij dat ik niet aan stugge hydrauliekhandels hoef te trekken. En waarom zou het kapotgaan? Hier doen alle functies het nog op de Maxxum multicontroller van 2010.
+1
mdoornekamp
@Derkmax
Quote:
werk plezier

Ja klopt. Met kilveren vind ik de flippers ook wel prettig voor de hydrauliek. Al vond ik 10 jr geleden die flippers niks aan. Kwaliteit wordt ook steeds beter. Mooi dat alles bij jou nog werkt. Ik heb sinds kort een jd 3120 van bouwjaar 1972. Daar werkt alles ook nog van. Omdat het mechanisch is. Ik weet niet of jouw Maxxum dat gaat redden kwa elektronica
+3
Derkmax
@mdoornekamp
Weet ik ook niet. Vorige Maxxum heeft wel ruim 20 jaar probleemloos gedraaid. De 2 die ik nu heb ook. Zal vast een keer een storinkje komen maar motorisch in ieder geval onverwoestbaar. En nu snel afkloppen 😉
+1
@Derkmax ja t is hopeloos ouderwets dat klopt maar je zit in de stoel en je weet meteen hoe het werkt en dat vind ik persoonlijk behoorlijk fijn.
+1
deJong
@kevin-van-eckendonk je kunt met beide niet missen.

Maar zelf trek ik naar de claas.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

RaHeados
@deJong lijkt wel een shovel joystick ongeveer zo iets als op de giants.
Bij de claas
+1
deJong
@RaHeados jah idd. Ik vond die joystick echt top. Die had je gewoon mooi vast functioneerde goed. En de duim logisch bij de powershift knop. En dat rare klepje dinkje niet🫡
@deJong ja kijk das voor iedereen anders en ik heb persoonlijk nog nooit op die jd's gereden maar ik vind van de trekker die op mijn profiel staan dat dat behoorlijk fijne trekkers zijn. En ja ze zijn hopeloos ouderwets maar dat maakt mij niet uit hoor😂😂 ik heb ook ooit op een case cx90 gezeten bijvoorbeeld en ik vond de hef bediening echt totaal niet logisch tegenover een 6410 of 6320.
+3
Hanomag22
Samengevat. Cnh is t grootst, agco dicht bij en nummer 2 en JD nummer 3 op enige afstand. De rest is relatief onbeduidend qua omvang.
jammermaarhelaas
Het populairste trekkermerk op mijn eigen sector staat er niet eens bij. 😃
Fast Eddy
@jammermaarhelaas

En dat is???
+1
labella
@jammermaarhelaas Die maken toch helemaal geen trekkers meer?
jammermaarhelaas
@labella

Zo'n 30 jaar al niet meer. Ik wil daarmee aangeven dat er adressen zijn waar al 30 jaar bewust gekozen wordt om geen nieuwe tractor te kopen, en waar destijds gekozen is voor een merk wat inmiddels opgegaan is in een groter concern. En ja, ook gewoon als een beetje humor.

En waarom een nieuwe kopen wanneer de oude technisch beter is als een nieuwe van de nieuwe baas, en het werk goed doen kan.
Fast Eddy
@jammermaarhelaas

Jah. Dan kan ik ook wel klagen waarom International en MB Trac er niet bij staan.
+1
jammermaarhelaas
@Fast Eddy

Ik zie geen klacht staan in mijn reactie.

Als je wilt dan lees de eerste reactie nog maar eens, er wordt mee bedoeld dat op mijn bedrijf 100% van de tractoren van 1 merk is, en dat dat merk in de opsomming van meest verkocht niet eens voorkomt, en dat is als humor bedoeld.
+1
Fast Eddy
@jammermaarhelaas

Mijn reactie is ook niet zo serieus bedoeld. Ik bedoel meer dat als jij vervelend dat Ford er niet bij staat. Ik het vervelend vind dat International en MB Trac er niet bij staan.
labella
+2
deJong
@labella hoerlimann eeuhh, ik bedoel hürlimann.
+2
Hanomag22

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden valtra , john deere , new holland , fendt , deutz , case ih , tuinbouw , akkerbouw , rundvee en boeren geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
43
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
0