Illustratie van:
17

New Holland 6640 - De schakelpook blijft in de neutrale stand hangen

Ik heb een New Holland uit 1997, SLE 4WD.
Met enige regelmaat blijft de schakelpook in de Neutrale versnelling hangen, terwijl ik naar de versnelling heb geschakeld. Soms schakelt deze spontaan en gaan de tractor naar voren en naar achter. Sinds vandaag, blijft deze voor een lange tijd in de neutrale stand en kwam hierdoor niet in beweging.
Een foto van de cabine is toegevoegd. Het betreft de hendel die met ducttape vast zit.

De motor heb ik maar uitzet en krijg de pook niet in de neutrale stand.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

Kan hij voor en achteruit helemaal tot het einde van de gleuf? Deze trekkers hebben bowdenkabels tussen de poken en de versnellingsbak. Wellicht deze kabels even bij (laten) stellen. De oudere met wit dak hadden nog met stangen, daar kan na verloop van tijd ook ruimte op komen.
Als je je trekker niet goed in de versnelling krijgt kan dit wellicht ook schade aan je tandwielen veroorzaken en dan wordt het snel een dure grap.
Om zie nu dat dit de beroemde Curaçao trekker is. Monteurs zullen dus wel schaars zijn. Dus wellicht dat de ford O logen hier dan even gedetailleerd advies kunnen geven zoals @nhmonteur ?
@MaxxuM4ever
De tractor is nog in Nederland. De tractor komt af en toe in beweging en rijdt dan normaal. Vaak moet ik meerdere pogingen wagen om weer vooruit te kunnen. Aan de koppeling ligt het denk ik niet
@Fordtractorcuracao
Naar voren en achteren gaat deze wel.
Naar voren, geeft deze een digitale N aan
@Fordtractorcuracao als je de vloermat eruit haalt zit er een luik onder, zit met een paar bouten vast. Luik eruit en dan kijk je op de bowden kabels en waar ze aangesloten zitten, hier alles even nakijken. De hulzen (waar de kabels in gaan) willen ook wel loslopen.
@InsaneNL
Bedankt voor de tip!
Quote Reactie van @InsaneNL:
De hulzen (waar de kabels in gaan) willen ook wel loslopen

Je kunt de omkeer hendel en de versnellingshendel afstellen met deze huls, en dan met de contramoer vastzetten.

De huls zit achter een ring, deze houd de huls tegen het huis geklemd, en deze ring kan ook gebarsten zijn, dan gaat de hele huls te ver heen en weer, of de huls komt helemaal los te liggen. In dat laatste geval werkt de hendel niet meer.

De groepenhendel kun je opzij van de transmissie, onder de cabine, afstellen, daar zit ie op een hevel die met een as opzij de transmissie in gaat.
@jammermaarhelaas
Bedankt voor de tip. Ik ga dit na
@InsaneNL
Zie de foto

(klik om te vergroten)

Ik zie dat de pook gedraaid staat, zit deze nog wel goed vast?
Het onderste stuk van de pook is rond en steekt in een scharnierend blokje waar hij vast in hoort te zitten, dit is niet overdreven stevig zeg maar.
Ik heb vroeger wel met deze types gereden dat er daar al extra slangklemmen omheen zaten om de boel wat bijelkaar te houden.
+1
@hobbyboer
De pook zit vast met een inbus. Het blokje zelf zit wat losjes, maar wel verbonden. Ik check of ik dit blokje met een tie wrap kan verstevigen
Die knop op die werkt als koppeling. Die gaan makkelijk stuk, (of de kabel van die knop, langs de hendel naar beneden schuurt door ,in datvstuk onder de sleuven waar die hendels in heen en weer gaan. Storing in knop of draad maakt dat hij niet goed meer in versnelling komt. Maakt de versnellingsbak ook een schurend/knarsend/slippend (tandenpoetsen) geluid? Wij kregen hem niet meer in zn achteruit met bovenstaande herrie. Waren de synchomesringen kapot. Dat was een treurig dure reparatie.
Na het opvolgen van enkele adviezen, hebben het luik in de cabine verwijderd. De zwarte kabel met hoes, is vooruit/neutraal/achteruit. Momenteel staat de pook in de vooruit en is met geen mogelijkheid te verplaatsen. De flenskoppeling (2 inbusbouten) hebben we losgedraaid. Hierdoor kwam de hendel weer vrij en kon deze weer in de vooruit/neutraal/achteruit. De massieve pen in de huls beweegt echter niet. De andere hendel die gekoppeld is aan de massieve pen (rode kabel) vertoont geen keuren. De draadstang aan de zwarte kabel, hebben we aangedraaid, maar dan blijft de hendel muurvast zitten in de vooruit. Iemand nog advies?

(klik om te vergroten)

Na het opvolgen van enkele adviezen, hebben het luik in de cabine verwijderd. De zwarte kabel met hoes, is vooruit/neutraal/achteruit. Momenteel staat de pook in de vooruit en is met geen mogelijkheid te verplaatsen. De flenskoppeling (2 inbusbouten) hebben we losgedraaid. Hierdoor kwam de hendel weer vrij en kon deze weer in de vooruit/neutraal/achteruit. De massieve pen in de huls beweegt echter niet. De andere hendel die gekoppeld is aan de massieve pen (rode kabel) vertoont geen keuren. De draadstang aan de zwarte kabel, hebben we aangedraaid, maar dan blijft de hendel muurvast zitten in de vooruit. Iemand nog advies?
Zie de 2e foto voor een foto van de hendel. De hendel waar het om gaat, staat nu in de "vooruit".
We dachten dat er mogelijk een kabelbreuk zat in de knop van de hendel

(klik om te vergroten)

Foto van onder het luik

(klik om te vergroten)

@Fordtractorcuracao ik zie dat je de deksel boven de schakelvorken verwijderd heb. Kan de schakelvorken met bv een bandijzer of schroevendraaier wel naar beide kanten verplaatsen? Mocht dit ook niet gaan. Ook als de kabel gedemonteerd is, dan zit je synchromesh in de transmissie vast.
@nhmonteur
Hoe is dit te herstellen? Ik heb een bandijzer nog niet gebruikt.
@Fordtractorcuracao als de synchro echt vast zit dan zit er niks anders op dan de transmissie los te maken. Motor moet dan voor transmissie weg dan transmissie aan voorkant los. 2 koppelingen eruit halen om dan achter een deksel de synchro’s te vinden.
Je moet wel een beetje sleutel ervaring hebben om dit te kunnen doen. Zijn wel een aantal puntjes waar je moet weten wat je doet.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de New Holland 6640 en hebben de trefwoorden new holland , tractor , cabine , motor , koppeling , versnelling , 4wd , hendel en neutraal geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
17
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
812