Illustratie van:
74

Zetor 5718 - Hef zetor inwendig en uitwendig lekkage

Gisteren de 57 eens goed getest, anderhalf uur onderweg om een schuddertje op te halen. Bij het terugkeren met de schudder viel me op dat de hef zeer veel moet bijsteken om op hoogte te blijven en bij stationair toerental bij aankomst thuis hem zelfs niet meer omhoog krijgt. Geef je gas, dan lukt het wel. Ik vermoed drie oorzaken, dichting hefdeksel vervagen (stond nat van de olie bij thuiskomt), interne lekkage ( zuigerveren vervangen?) , versleten hydrauliekpomp. Iemand ervaring met het vernieuwen van de dichtingen in de hef? Vind er bijna niks van terug in onderdelenboek?

Deel dit topic

Reacties

En misschien ook dichtingen op de as van de hefarmen vervangen?

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Ik zou de manchet ringen en schraapring van de hef cilinder vervangen. Was bij mijn Zetor 3011 ook zo. Doe je dit zelf dan eerst even de ringen in warm water leggen voor het monteren.
Ok, daar kunnen we mee beginnen. Je hebt soms geen tekening ofzo? In mijn onderdelenboek niets te vinden van het deksel, de piston of die manchetten, dus ik weet niet zeker welke stukken te bestellen bij Beno...
Via Edima volgende gevonden:

973139, segment de piston de relevage
974485, manchette de piston de relevage
974373, joints de bras de relevage
6711 8012, joints de couvercle de relevage
958018, couvercle de filtre hydraulique (zit er wel op bij mij maar gebroken)

Als ik het goed begrijp, 2 manchettes nodig. En ook 2 joints voor de 'bras de relevage', de rest elk eentje toch he?
+1
Hydrauliekpomp kan je testen, door middel van een test apparaat, je kan dan de druk en het aantal liters p/m meten. Dan weet je wat. Maar meestal zijn de pompen die onderin de bak liggen wel goed van Zetor. Vaak zijn de manchetten van de hefzuiger onderhevig aan slijtage, soms heb de zuiger ook krassen. Het is allemaal tientjes werk, aan O- ringen en keerringen maar het meeste werk is het schoon maken. Als je het snel kan is het een dag werk. Maar ga er maar van uit dat het een 2 dagen werk is. Ik zou gelijk de hele hefdeksel rondom opnieuw afdichten, dan ben je van het gezeik af. Het is een lastig ding om helemaal lekvrij te krijgen, vooral rond de torsie as van de hoogte regeling. Ik zou de hefdeksel er gewoon af halen en alles demonteren om te kijken wat er goed en slecht is. Om de hef-as zitten normaal O- ringen, deze kan je vervangen door keerringen, dat past ook en dichten beter af. Kijk even goed of de as niet geput is. Veel succes 👍🏼
Ok, ik heb al gezien dat je dat deksel er best met een takel afneemt, ik wacht even af tot ik die heb en wat tijd heb en dan hoor of zie je wel iets van me terug. Bedankt.
@demuywo Het meeste gecontroleerd gaat het inderdaad met een (hand)takel. Heftruck gaat ook.
De stoel is eraf (wat een lomp ding zeg... :-o), alle bouten los, wat miserie met 1 pen gan de hefstangen,maar is gelukt. Pin om de bevestiging van derde punt los te maken kan er net niet uit. Zal volledige plaat moeten losmaken zeker. Morgen zwaarder materiaal. Een takel moet ik nog ergens zien te schooien 😅.

(klik om te vergroten)

Onderste pin kan er net niet helemaal uit...

(klik om te vergroten)

Stoel eraf, wat opgekuist, alle bouten los.
@demuywo Heb jij nog een luchtgeveerde stoel erin? Bij de pennen haal ik altijd de bovenste eruit omdat je daar het makkelijkste bij komt, dan kan het verbindingsstuk met de 6 gaten blijven zitten. Je hebt lekker de gang erin zitten, ik zie dat de bouten al los zijn. Let wel op dat de hefdeksel heel erg vast kan zitten (vooral als er in het verleden al iemand met vloeibare pakking bezit is geweest), het kan voorkomen dat je de tractor een stukje mee omhoog tilt en dat de hefdeksel dan in 1x los komt met een klap. Het mooiste is om eerst met een koevoet / breekijzer onder 1 van de hefarmen de deksel los te wrikken. Je kan voor en achter in het midden een hijsbandje kwijt.
+1
Off with his head 😁 mja, die stoel, wat een miserie om bij sommige bouten te kunnen, zit die handrem daar dan voor en de remleiding en bedrading ook. Even geprobeert met die pennen maar kreeg ze niet los. En wat een zware zetel ook... pfoe...

Deksel kwam makkelijk los, nog nooit open geweest denk ik, aan de pakking te zien. En stinken... pfff. Nu nog het deksel uit de tractor krijgen, ergens een giraffe ofzo moeten scoren.

Stukken komen vandaag ook binnen, ben benieuwd.

(klik om te vergroten)

15 cm omhoog... nu nog eruit...
+1
Nog een fotootje van de zetel.

(klik om te vergroten)

'De' Aerolastic of zoiets, maar den 'air' is weg hoor 😉
+1
En eruit, morgen kuisen en dan eens kijken hoe we die zuiger eruit krijgen om dan nieuwe dichtingen te steken. Tips welkom 😉

(klik om te vergroten)

Zeiknat, nu nog de zuiger eruit zien te krijgen

(klik om te vergroten)

Oliebadje...

(klik om te vergroten)

Daar ligt ie...
@demuywo Differentieel ziet er mooi uit. Even controleren of er geen rotzooi op de bodem ligt.
Voor de zuiger eruit te halen moet eerst de cilinder los, 2 bouten aan de bovenkant los maken sleutel 24, en de leiding eraf, en dan kan je hem eraf halen in één rechte lijn, hij zit namelijk op pasbussen, die steken 10 mm uit. De zuiger kan je er eenvoudig uit halen door boven de zuiger lucht erin te blazen.

LET OP: de zuiger kan er met een bloedgang uit klappen als hij iets klemt, zorg dat je hem op de grond op een plaat hout of karton laat terecht komen, anders heb kans dat de zuiger beschadigd. Dus de cilinder een klein stukje van de grond afhouden naar beneden gericht.
+1
@Kramer U800 dank je voor de tips wederom, kunnen we weer mee verder.
Zuiger eruit, de soepele dichtingen vielen er in brokken uit, verstorven dus... zou ik die ene ijzeren veer laten zitten of niet? Zeefje vol smurrie, kan uitgekuist worden met benzine ofzo vermoed ik? Ist de moeite om de regelblok nog uit mekaar te halen, om die O ringen te vervangen? Andere aandachtspunten? Hij moet niet als nieuw werken ook, tbeestje is 50 jaar oud, maar tmoet wel nog op iets trekken he 🫠

(klik om te vergroten)

Verstorven joints

(klik om te vergroten)

Zeefje, euheum

(klik om te vergroten)

Vol grijze blubber
@demuywo Mooi dat het gelukt is, en niet voor niets zie je wel, de manchetten zijn helemaal op. De zuiger/cilinder hebben geen diepe krassen? De zuiger veer kan je laten zitten. Let op dat je de manchetten in de goede richting monteert. Filter kan uitgewassen worden in diesel o.i.d.

Het hydrauliekblok kan je eraf halen en de hef-as met alle asjes en stangetjes, dan wachten er nog een hoop O-ringen op je om vervangen te worden, dit is wel een hoop gepriegel en kost aardig wat tijd. Het is wat je wilt, ik weet niet hoe hard hij lekt? Is een moeilijk constructie om helemaal lek vrij te krijgen.
@Kramer U800 duidelijk, ik laat die zitten 😉 ik probeer nog de as van de hefarmen lekvrij te krijgen en dat zal het zijn. De manchetten met de 'dikste' kant naar de cilinderzijde he, weg van de stang. Gewoon over de cilinder trekken?

Moet ik dat overdrukventiel nog eens bekijken/testen, als dat kan? (Iemand sprak daarvan).

Dan verse olie, nieuwe pakking en boeltje weer samensteken.
@demuywo De open zijde van de manchetten moet naar de zijde wijzen waar de druk op komt te staan. Dus de holle kant van de U naar de druk zijde. Ik neem aan dat je U- manchetten hebt. Als er druk tegen aan komt dan moeten ze "open" gaan staan, dat is het idee. Je kan ze het beste voor het monteren in heet water gooien daarna om de zuiger heen trekken.

Als de zegel nog op het overdrukventiel zit, gewoon vanaf blijven. Als je er aan gaat lopen schroeven word het alleen maar slechter van, hij is ingesteld op een bepaalde druk.
Zoals ik hem op foto hou, links drukzijde, rechts de stang. Zit aan de binnenkant een groefje in. De 'dikste' kant dus drukzijde, zoals de veren in cilinder van motor?

(klik om te vergroten)

Manchet
@demuywo Ja dat klopt hoe je het zegt.
Zo, zuiger is ok, ook 2 nieuwe O ringen op verbindingsstuk pomp beneden met hydrauliek in deksel. Nu wil ik nog de armen eraf om daar nieuwe dichtingen te steken. Ben begonnen met deze aan kant bedieng hef, arm is los maar kan er niet af zonder die hendels van de hef los te maken. Ik krijg ze ongeveer 1cm ver los, maar niet verder... binnenin zie ik ook enkel al die veertjes en stangen, iemand?

(klik om te vergroten)

Krijg ik dus niet los...

(klik om te vergroten)

+1
@demuywo Die bedieningshendels hoeven er niet af, je kan als het goed is de hele houder met de 2 hendels aan de kant draaien. Dan zou de hef-arm er net af moeten kunnen. Je had alleen even de positie moeten markeren voordat je de bout eruit had gedraaid, er zit namelijk een sleufgat in de houder waarmee hij op de hefdeksel zit. En nooit met een schroevendraaier op die plek er tussen gaan lopen wroeten want dan maak je meer kapot dan lief hebt. In het ergste geval breekt dat onderdeel af en ben je verder van huis.
+1
Nog enkel fotos van wat vernieuwd is.

(klik om te vergroten)

Nieuwe O ringen

(klik om te vergroten)

Gekuist

(klik om te vergroten)

Mooi he 😉
+1
Ik heb de andere kant ook los gemaakt, dan de complete as van de hefarmen wat doorgeschoven en zo kon ie eraf. Met te draaien aan die hendels had ik niet genoeg plaats... nu wachten op nieuwe dichtingen want de bestelde zijn te klein... heb je eens wat tijd...
+1
Fotootje... hefarm andere kant zit wel vast op de as, maar goed, moet er ook niet af daar.

(klik om te vergroten)

+1
@demuywo Ik heb er toen keerringen in gezet i.p.v. O-ringen, dan weet je sowieso dat die dicht blijft. Ik zou gelijk bijde kanten vervangen als je toch bezig bent zo veel werk is het niet.
@Kramer U800 sorry voor de stomme vraag, maar wat is het verschil tussen keerring en O ring, en wat voor keerringen dan? Kan er dan evengoed die insteken. Heb geen zin om het volgend jaar opnieuw te doen 😁
@demuywo Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden 😉

Ik kan het verschil wel gaan uitleggen hier. Maar ik denk dat je het beste Google kan raadplegen. Een O- ring word op den duur vierkant of krijgt en plat stuk. Een keerring blijft over het algemeen beter dicht omdat de lip door een veer word aangedrukt. Als de as maar glad is en er zich geen roest of verf op zit.
Nu we toch aant wachten zijn op een deur voor de 845 en ik vrijdag een takel ben gaan ophalen, direct maar eens getest... deksel ligt er terug op 😁. Nu wachten op een proefbeurt hydrauliek testen.

(klik om te vergroten)

Achteruit eruit en naar binnen...

(klik om te vergroten)

Joint nog eens controleren en dan mag ie zakken.
@demuywo Mooizo, is het gat weer dicht. Wat wij altijd doen is 2 draadeinden in de draadgaten van de achterbrug doen, dan kan hij precies rechtstondig in 1x op zijn plek.
Ondertussen al wat mee gereden en geklepeld. De hef blijft mooi op hoogte, hikt ook niet meer. Dat is dus ok. Wel gemerkt dat ie wat olie verliest waar de aftakas uit de achterbrug komt, waarschijnlijk dichting. Olie aflaten, 4 boutjes lossen en dichting vervangen? Of moet olie niet afgelaten worden?

(klik om te vergroten)

Klaar om te klepelen.
@demuywo Het is een tijd terug dat ik het gedaan heb. Maar volgens mij moet de olie er wel uit. Is verder een best simpele operatie.
@demuywo Kun je de trekker niet achteruit tegen een bult omhoog rijden en dan de keerring vervangen? Scheelt het werk met olie aftappen. Heb dit ook bij mijn tractor gedaan.
Succes
@donkey63 Ik snap je idee, nadeel bij Zetor is dat aftakas helemaal onderin zit dus je moet hem bijna onder een hoek van 45⁰ zetten, dat valt niet mee. In de tijd dat ik dit bericht zit te typen was de olie al afgetapt.
Dat aftappen is niks, tis het vullen 😁. Maar goed, we bestellen eerst joint en dan aftappen.
+1
@demuywo Ja dat is wel zo, het vullen moet door een klein gaatje gebeuren. Wij doen hem altijd vol pompen dan is het zo klaar. Er gaat ongeveer een 25 Liter in dacht ik.
@demuywo olie nog netjes ? Als het zon gemartel is en de olie wist ik de ververs datum niet. Kan je hem gelijk verversen 👌
@Hannesman jaja, olie maandje geleden ververst toen ik hydrauliek open had... maar toen lektie ie niet aan de cardan, lol, maargoed, is voor op een rustig avondje 😁
+1
@demuywo kijk spul mooi op orde dus, ja mooi klusje zon pto kering. Succes 👌
+1
@demuywo
Oude keerringen kunnen niet zo goed overweg met de dopes die in de moderne olie zitten, er zullen vast nog meer beginnen te lekken.
@Klein Rot sja, na 50 jaar... 😉
@Klein Rot sja, na 50 jaar... 😉
Olie afgelaten, 4 boutjes los, maar wil niet lossen? Moet ik nog ergens iets lossen of ist kwestie van kloppen of een trekker erop te zetten?

(klik om te vergroten)

De 4 boutjes zijn eruit, maar het boeltje wil nog niet direct los...?
@demuywo Ik zie 2 draad gaten zitten M8 (?). Zou het niet de bedoeling kunnen zijn als je hier 2 draadeinden in draaid en die laat afsteunen op de aftakas door middel van een strip dat je de deksel er dan uit krijgt? Hij kan behoorlijk vast zitten door de pakking. Je kan ook eerst voorzichtig met een kunstof hamer proberen te kloppen. Een beitel ergens tussen slaan ben ik geen fan van, je beschadigd dan het pakkingvlak als je niet oppast. Je maakt dan vaak meer kapot dan je lief hebt.
@Kramer U800 denk dat die M8 tap europ zit om een voorzetstuk te monterem waarmee de aftakas geborgt werdt. 50 jaar geleden haden że in het oostblok een Anders systeem dan walterscheidt😏
Als że ook voor demontage te gebruiken zijn zou ik hem eerst opspannen en daarna licht warm maken
@willemk deze is van ursus, denk toch dat die M8 hier niet voor gebruikt wordt. Duś gewoon proberen
@willemk Dat zou ook nog goed kunnen, heb het nog niet eerder gezien bij Zetor.
Kan je er niet ergens voorzichtig een beitel tussen slaan, hij zal vastgeplakt zitten met de pakking.
Na de tijd wel de braampjes die de beitel heeft veroorzaakt weghalen
Zal eens proberen...
Hij is los, zat vast met wat vloeibare pakking. Beitel ertussen gaat niet, want hij zit een gedeelte in het blok, maaar, wat verticaal kloppen op de nokken van de afdekplaat en hij begon te draaien, en dan ist draaien en wringen en ploep.... los. Ik zag nu wel dat er in de afdekplaat een vreemde keerring zit, met ijzer in, die moet sluiten rond de pto as... ook vervangen of? Vind er wel niks van terug in obderdelenboek.

(klik om te vergroten)

Los, afdekkap eraf

(klik om te vergroten)

Afdekkap

(klik om te vergroten)

Centraal op de foto de keerring rond de pto as... te vervangen?
@demuywo Ik zou de oude eruit slaan en een nieuwe erin zetten met stoflip. Het is verder niks bijzonders, het zijn standaard keerringen.
@Kramer U800 mja, vind er niks van terug in onderdelenboek, en weer juist weekend ook, moet ik ook weer nergens lopen... ik schuim nog wat het internet af, mss vind ik nog iets.
@demuywo Gewoon de oude eruit halen en opmeten dan kan er een nieuwe besteld worden. Het onderdelenboek klopt niet altijd of er staan geen maten bij.
@Kramer U800 beter een corteco combi sf keering erin zetten of een keering die de olie weer naar binnen draaid. Aftakas draait toch altijd dezelfde kant op
@willemk maar dan met de juiste maatvoering natuurlijk
@willemk Zou ik niet doen, de aftakas van deze types kunnen ook linksom draaien.

Ik snap je gedachten maar dat gaat hierbij helaas niet. Bij een krukaskeering is het wel een goede oplossing.
Sja, dan denk je we halen er hem eens rap uit, tuuut, ik weet niet hoe dat vast zit maar na een half uur prutsen heb ik de grote stukken in brokken getrokken, maar de restjes zitten precies in een gleufje vast, kbegin zelfs te twijfelen of dat stuk vervangbaar is. Zal een bezoekje aan een pro worden, ik weet het niet meer. En nu hij helemaal aan brokken is, is er ook niet veel meer aan te meten...

(klik om te vergroten)

Deels in brokken...

(klik om te vergroten)

De flappen die uit steken zijn er bijna afgetrokken, maar de rest zit precies vastgeplakt...
@demuywo Dan zal hij wel verlijmd zitten. Dat kan goed vast zitten, dan word het gewoon hakken en creatief zijn. Als je de as op kan meten weet je wat de binnenmaat is van de keerring.
@demuywo Misschien een rare vraag, want ik weet niet hoe jouw afdichting in elkaar zit. Dat buitengedeelte, die zwarte "vlakjes" hoort dit bij de afdichting die centraal zit en het tussengedeelte is dit staal (blik), dan moet hij er toch in zijn geheel uit gedrukt worden? Zo'n "afdichting" heb ik nog nooit gezien. Heb ook nog nooit aan een Zetor gewerkt.
Succes ermee.
Zo, alles zit terug in mekaar, olie bijgevuld. Voorlopig geen lekken... al ondervind ik wel dat de hef niet altijd even soepel werkt, soms moet je maar miniem met de hendel schuiven en hij gaat op en neer, andere keer moet je bijna tot de uitersten gaan voor hij reageert, en als je dan voorzichtig wil zakken doet ie een hele tijd niets, tot de hendel bijna op het einde staat en dan in 1 klap naar beneden... de souplesse is precies zoek. Iemand enig idee?
@demuywo Heb je niet perongeluk de hendel rechts van de bestuurdersstoel op een andere stand gezet? Deze moet van de 3 letters op de P staan van positie. Anders gebeuren er ook rare dingen.
+1
@Kramer U800 kga morgen nog eens kijken, maar de hendel is een stuk afgekraakt en je hebt een tang nodig om hem te verzetten van stand... maar ga toch nog eens controleren.
+1
@Kramer U800 staat in het midden, op M denk ik... vanavond eens verzetten en testen 😉
Alle, olie weer afgelaten, lekte dus aan de aftakas, gedemonteerd, ik heb dus de keerring niet diep genoeg gemonteerd, hij zitcgewoon effen met die pkaat, maar hij moet nog een centimetertje dieper... maar er is daar geen beweging in te krijgen? Tips hoe je dat er dieper in krijgt?

(klik om te vergroten)

Moet dus nog cm'tje dieper, maar zit muurvast...
@demuywo Heb je de oude keerring er helemaal uit kunnen halen?
@Kramer U800 jaja, zit niks meer in hoor. Voorzichtig met een doorslag geprobeerd... kapot.... nieuwe besteld...
Voor de zekerheid de as misschien ook maar vernieuwen, is waarschijnlijk toch wat ingesleten. Maar dan moet er waarschijnlijk meer open...?
@demuywo De as heeft na al die uren meestal inderdaad wel een groef erin zitten. Je kan er voor kiezen om de keerring iets terug te doen of een smallere/bredere keerring te monteren zodat deze niet op dezelfde plek loopt. De as vervangen zou ik niet doen. Zo lang er maar geen beschadigingen zoals butsen/deukjes in het loopvlak zitten.
Mja, maar de keerring zat nu niet op zijn plaats, ongeveer 1cm te weinig diep, maar de as lekte meer dan ervoor... dusja? Beschadigingen zie ik niet.
Foto ter info.

(klik om te vergroten)

As
@demuywo As ziet er keurig uit. Dan weet ik het ook niet als de keerring ook goed was. Dan zou ik het in het echt moeten zien.
+1
@Kramer U800 je ziet wel waar de dichting tegen de as zit, maar als je er over wrijft is het maar een heeeeeel klein, sja, groefje kan je het niet noemen, slijtspoor? Ik ga eerst nog 1 keer proberen de keerring er correct in te steken en af te wachten. Lekt ie dan nog, dan kijken we naar de as he...

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Zetor 5718 en hebben de trefwoorden olie , zetor , nat , schudder , lekkage , hydrauliekpomp , toerental , ervaring , zuigerveren en versleten geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
74
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
2.015