Illustratie van:
25

Ford 2000 - Welk gewicht mag een Ford 2000 tractor trekken op de openbare weg?

Ik ga opzoek naar een aanhanger waarop ik mijn shovel kan plaatsen. voor dat ik er 1 aanschaf wil ik graag weten wat ik met de tractor mag trekken.

Deel dit topic

Reacties

Ik weet niet wat een 2000 trekken mag, maar zorg maar dat je de remmen van de 2000 goed in orde hebt.

Ik adviseer je om de trommels er af te halen, en dan te kijken of de remschoenen er nog wel op aansluiten (de radius dus gelijk is). Is dat niet zo (trommel te groot) dan kan een revisiebedrijf dit vaak nog wel reviseren, door de trommels schoon te draaien, en nieuwe remvoering op de houders te lijmen en deze op dezelfde radius te brengen (hier gaat het om!). Heb dit bij mijn 2600 (jongere broertje van de 2000) ook laten doen, remt weer goed (voor zijn doen).

Met alleen nieuwe remschoenen red je dit niet, en nieuwe trommels en remschoenen hadden mij (ook bij de goedkope sites) even veel gekost als deze revisie door een specialist. Plus dat ik dan zeker goed materiaal heb.
Op jouw antwoord heb ik geen exact antwoord. Ik heb mij eens laten vertellen dat een vuistregel is voor een 25km/h tractor, aanhanger ongeremd gelijk gewicht tractor, aanhanger geremd tot 3Xgewicht tractor. Natuurlijk kun je hier geen rechten aan ophangen, maar het geeft mij een begrip waar binnen ik blijf.
Poah goede vraag heb ooit de combinatie 5.5 ton gehad, de 2000 van mij weegt 2.5 ton + de 4wielige wagen er achter met wat oudijzer moest toch nog behoorlijk aanpoten om weg te komen
@IgorNLD Was dat een geremde of ongeremde aanhanger?
@DB780 ongeremd
+1
Trekken lukt wel, wat mag weet ik niet. Remmen is een zeer hachelijke zaak , of liever gezegd onverantwoord.
+1
Vroeger gold als vuistregel: 1 ton per 10pk. Maar dat was vooral met 2 wielige wagens
@TonK
trekker van 240 pk en een volle tank erachter van zon 37 ton totaal gewicht van de combi is dan 45 ton 😁
@DriveJohnDeere

Omdat de remmerij goed in orde is (luchtgeremde wagen?)
@jammermaarhelaas
Ja luchtgeremd klinkt ook spannender dan dat het is
+2
@DriveJohnDeere

In het laatste jaar van de landbouwschool waren we op excursie in, toen nog, Tsjecho-Slowakije, na de wende. Alles waar een wagen achter hing, ook naar schatting 60pk trekkers (alles Zetor) met platte wagens, had luchtremmen. Dit even als ludiek feit.
+2
@jammermaarhelaas

In Polen hetzelfde verhaal ; zelfs de 2 cil.Ursusjes hadden luchtdruk installaties
Wat mag je trekken, denk officieel volgens de weg en verkeerstwet dat als jij een geremde wagen hebt dat jij 50 ton combi gewicht mag wegen. is het verstandig? nee. Vaak kom je er wel maar ik zou met een ford 2000 met een ton of 5 wel een keer ophouden. Denk dat er dan met goed fatsoen nog mee te rijden is.
+1
Niet veel. Het is gewoon niet vertrouwd. Met een zware aanhanger druk je de trekker zo door
+1
Me zwager had destijds een ford 2000 daar een keer met een mestwagen scherp zand opgehaald. Toen had ik iets van 3.5 ton erachter totaal gewicht met trekker zat toen op 5.5 ton. Dat voelde je al behoorlijk doordrukken bij het remmen.
+1
Voor trekkers ben ik niet exact op de hoogte, voor vrachtauto's des te meer.
regelgeving is voor trucks 5 pk per ton
in dit geval wat voor jou belangrijk is dat je 20 procent van de totale massa aandrijf, dus wanneer de Ford 2000 kg op de achteras heeft ,mag je met 10 ton rijden mits de constructie dit aankan, ( d -waarde) ( ga ik hier nog niet verder op in) het staat buiten kijf dat je aan de benodigde remvertraging kom, en dat je het geheel op een helling kan laten stilstaan, en daar de combinatie ook weer in beweging kan zetten.
Quote Reactie van @HJak transport:
regelgeving is voor trucks 5 pk per ton

Is dat officiële regelgeving? Is dan al wel aardig achterhaald, want wie rijd er nog met 40 ton totaalgewicht met maar 200 pk? Of een lichte bakwagen tot max. 10 ton heeft ook echt wel meer als 50 pk.

Daarnaast kan je regelgeving voor vrachtwagens die 80 km/h mogen rijden moeilijk vergelijken met trekkers die maar 40 rijden. Een Ford 2000 haalt de 40 nog niet eens.
@Fendt612und104
Duitsland heeft denk ik strengere regels ; ook wat betreft max . totaalgewicht , hoe en wat weet ik zo niet .
+1
@basia in duitsland mag je maar 40 ton wegen.
en als je in duitsland laadt krijg je ook niet meer mee als totaal gewicht 40 ton.
want het bedrijf waar je laadt krijg ook een boete als je wordt aan gehouden en te zwaar bent.
@Fendt612und104 Ja dit is bij trucks zo , altijd voornaam de 20 procent aandrijven , motorvermogen is van toepassing om snelheid te maken, dus met tractoren niet echt van toepassing. boven de 100 ton is zelfs 4 pk per ton voldoende. inderdaad 250 pk voor 50 ton houd niet over ,heb zelf wel ervaringen. belangrijk ook dat er 20 procent druk van het trekkend voertuig onder de stuuras zit. Ook is je opmerking zeker zo betreft de snelheid, dus wanneer de constructie het gewicht aankan, en word voldaan aan de beremming, 20 % aandrijving en 20% massa trekkend voertuig onder de stuuras. lijkt het mij een niet te groot probleem. Houd ten allertijden de veiligheid goed in de gaten !!!!
Voor een truck is het al jaren 10 pk per ton.
@mikelh Ik kan het mss vergelijken met wat ik vroeger mocht met MF185 (beetje vergelijkbaar met een ford 5000), en dat was niet zoveel, pk's zijn het dubbele, gewicht ook dubbel van je Ford 2000. De MF185 mocht ongeremd 10000 kg trekken en geremd 14000 kg. Ik heb vroeger ook met een MF35X gereden, wat vergelijkbaar is aan je ford 2000 , en als je daar 5 ton (ongeremd) achterknoopt, moet je heeeel voorzichtig te werk gaan en ik reed er zeer korte stukjes (500m) mee op de weg. De juiste getallen kan normaal nog steeds opgevraagd worden bij de 'new Holland' dealers.
+1
Bizar eigenlijk dat de meesten hier met de grootste combinaties qua trekkers en tanks/ wagens/ kippers rijden en niemand weet hoe de regels zijn. Ik zelf overigens ook niet, gebruik gezond verstand maar daar kan oom agent ook weinig mee..
Zou er eens een mail naar de Rdw aan wagen en het antwoord delen hier als ik jou was.
@Maarten_

Oom agent kent 9 van de 10 keer de regels zelf ook niet meerdere keren al gehad. Dat er geen kenteken op zat ( hebben we wel) maar als je constructie snelheid lager dan 25 ligt is het niet verplicht.

En als je alleen trekker rijbewijs hebt mag je max totaal 25 ton zijn met 25 kmh heb je vrachtwagen mag je met trekker geloofnik 50 ton en max 50
+1
Ongeremd mag je van de wetgever in Nederland 750 kg trekken.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 2000 en hebben de trefwoorden shovel , ford , tractor , gewicht , aanschaf , aanhanger en trekken geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
25
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
4.317