Illustratie van:
32

Fordson Power Major - Fordson power major start niet zonder kleppen lichter

Mijn fordson power major heeft tot 2 weken altijd vlot gestart en nu doet hij het niet meer zonder de kleppen lichter te gebruiken
Weet iemand hoe dit komt
Heb 2 accu's geprobeerd maar bij geeen enkele lukt het zonder lichter

Deel dit topic

Reacties

Trekt hij zwaar als hij rondgaat?
Of krijgt hij te weinig diesel
@ArjenB
Wat bedoel je met trek hij zwaar ?
@fordsonpowermajooor als je start dat me motor zwaar gaat. Oftewel dat de startmotor teveel ampère trekt
@ArjenB
Denk dat de motor veel ampère trek want heb hem wat lang gestart en de bout die aan de kabel vast hangt begon te gloeien
@fordsonpowermajooor
Hoe los je dat op
@fordsonpowermajooor
Kabelschoen en het chassisdeel waar deze tegenaan drukt goed schoonmaken vaseline ertussen en de bout weer goed vastzetten
@fordsonpowermajooor dat kunnen dan ook slechte contacten zijn of bijde. Dus slechte startmotor, te dunne startkabels en slechte contacten
Ik heb t zelfde afgelopen week ook voor gehad , in de winter hebben accu s nog maar ca 70% capaciteit van wat ze in de zomer hebben ,terwijl in de winter een dieselmotor de volle 100% nodig heeft, je moet er even een accu met startkabels of een hulpstarter bij naast zetten .
@bas101
Heb er startkabels aangehangen maar ging nog niet
De draad die bij de accu vertrok was wel heel warm
@fordsonpowermajooor dan heb je slechte contacten , bijv accu klemmen niet volledig en of strak om de accupolen , of uiteinde kabelogen slecht contact , zowel kabeloog massa als plusoog op starter loshalen goed schoonmaken en met vaseline insmeren , accupolen en klemmen ook met zuurvrije vaseline insmeren
+2
@fordsonpowermajooor meet de opgenomen stroom maar op. Ik denk dat de startmotor vervuild of kapot is. Ik heb er vorig jaar nog één schoongemaakt en starte weer probleemloos.
@redeagle14
Waar kan je dat meten ?
@fordsonpowermajooor amperetang om de kabel en dan starten.
@redeagle14
Dan wel een amperetang voor gelijkstroom.
@Klein Rot inderdaad. Anders krijg je hele rare of geen waarde.
..
Kleppenlichter kan je bij een major kromme stoters opleveren. Die is eigenlijk niet voor starten. Als startmotoren veel stroom nodig hebben niet alleen aan de kabels de contacten checken maar ook de massa.
@Hanomag22
waar dient de lichter dan voor
@fordsonpowermajooor om bij koud weer de motor een paar keer rond te doen met de slinger. Als ik het goed onthouden heb uit t boekje. En t is makkelijk met kleppen stellen. Kun je makkelijk draaien.
+1
@Hanomag22
En wat zijn stoters ?
@fordsonpowermajooor stoterstangen. De lange dunne buisjes die op de nokvolgers van de nokkenas staan en de tuimelaars bedienen en zo de kleppen helpen openen op tijd.
+1
@Hanomag22
ah oke
Toch niet krom na enkele keren starten?
+1
@fordsonpowermajooor het schijnt te kunnen gebeuren. Als er een krom gaat merk je vanzelf. Dan loopt ie niet lekker meer.
+1
@Hanomag22 oke bedankt voor de info
Als de kabel gaat gloeien dan is het met de accu ook wel goed. Meest waarschijnlijk dat de startmotor zelf het probleem is. Afhalen, ga er mee naar een startmotoren revisie bedrijf en laat het daar nakijken. Kontrolren kost maar een par tientjes en als het de startmotor heb je voor €100 - €200 een ruilmotor. Kun je die gelijk mee terug nemen, erop zetten en klaar.
@jan4072
Alles wat gaat gloeien tijdens de start is niet goed. Gloeien betekend veel weerstand en dan krijgt de startmotor te weinig voltage en zal daardoor niet het gevraagde vermogen leveren.
Als de kabels beginnen te gloeien of alleen al warm worden dan deze vervangen ze kunnen door ouderdom helemaal geoxideerd zijn.
@Klein Rot Je hebt hier wel een punt. Ga ik mijn opmerking aanpassen. Loop de hele strooomvoorziening van de startmotor na en dan met name de verbindingen. Als je denkt dat dit het niet is of niet helpt haal de startmotor eraf en laat die doormeten.
@Klein Rot alles wat gaat gloeien tijdens t starten is niet goed , dat ligt er aan of t een motor is met of zonder voorgloeiststeem , in dit geval is t ern Direct I gespoten Major ,dese heeft geen gloeispiralen dus idd als er iets gaat gloeien is er iets niet goed maar dat wil niet zeggen dat alles niet goed is , de accu zou dan juist wel goed kunnen zijn , oorzaak kan zijn slecht contacten accukabels ,vaak is de massakabel gemonteerd aan de blikken behuizing van de accubak deze moet aan t chassis gemonteerd zitten of slechte massa startmotor.
@bas101
Hij bedoelt niet het gloeisysteem, maar verbindingen die door slecht contact warm worden.
Hier ook wel weleens fout gegokt, nieuwe accu gehaald omdat die verdacht was (startte met kabels erbij wel). Met nieuwe accu nog niet, bleek de startmotor slecht te zijn (slechte contacten, anker vol koolstof etc). Alle contacten goed nalopen. Eventueel met multimeter spanningsverschillen meten (bijvoorbeeld tussen - en frame). Veel spanningsverschil = Veel weerstand.
+2
Danku allemaal voor de tips
Heb alle contacten en kabels even los gehaald , het roest er af geschuurd en wat proper gemaakt en start weer vlotjes
Vliegt na 1 a 2 seconden starten in de gang
@fordsonpowermajooor

Ok bedankt voor de terugkoppeling, veel plezier met de trekker.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Power Major en hebben de trefwoorden power , start niet , fordson , fordson power major en kleppen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
32
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0