Illustratie van:
50

Schuitemaker Rapide 130 - Slijtage rotor, ervaring van deskundigen;)

Hallo allemaal,

Hierbij een paar fotos van de rotor van mm rapide 130 wagen.
Graag de mening van een paar deskundigen over de staat van mn rotor (hoe ver is ie versleten?) .

Danku

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
Redelijk versleten, maar indien nodig nog wel oplasbaar
@rickboer blija Ok. Is dit een reden dat het gewas matig gesneden word, en hij relatief snel de messen eruit drukt?

Ook heb ik laatste 2 seizoenen elke keer het lager aan de linkerkant kapot, ondank dat ik het voor mijn gevoel het goed met shims heb opgevuld. Zou dit ook kunnen liggen aan de slijtage van de rotor, of heb ik gewoon niet secuur genoeg gemeten, missen er shims, en kan de rotor nog steeds een beetje van links naar rechts..... En hammert ie zo mn lager eruit.

Heeft iemand nog een linkje naar een foto van een opgelaste rotor?

Nieuwe thm rotor zie ik in de toekomst ook nog wel zitten.
+1
@jjthefrenchman Versleten, vergelijk maar het midden met de zijkant. Daardoor vouwt het gras om de vingers en drukt de messen eruit. Trekt ook erg zwaar denk ik?
+1
@jjthefrenchman ze zetten er bij meinderts ook wel tonlagers in, die houden het beter
De eerste 2 cm en desnoods de punten ook oplassen
@ArjenB Ik heb een goed co2 lasapparaat. Is dit de moeite van het proberen waard?
@jjthefrenchman jazeker. Zorg wel dat er geen druipers op komen, als er een meenemer krom gaat dan kan hij een mes raken
@ArjenB Ik moet 2 rupsen leggen? Hoeveel mm moet ik winnen? 🤔

Zoals dit tractorfan.nl/picture/1453286/
@jjthefrenchman zo ja. Als de punten nog lang genoeg zijn (dus ver genoeg naar de buitenkant) hoeft de voorste las niet en is alleen de bovenkant nodig.
Je kan ze het beste vergelijken met de buitenste. Die hebben het minste gras gezien dus die zijn normaal gesproken nog goed
@jjthefrenchman het kopschot er helemaal uit halen is ook een groot gemak inplaats van openklappen
@jjthefrenchman die van ons is met harde las gedaan
+2
Ik zou voor ik ging lassen ook ff de metaaldikte van de meenemers op meten en vergelijken met die aan de buitenkant. Het lijkt mij op de foto’s dat de paartjes waar de messen door lopen ruimer staan dan waar geen messen lopen. Daar gaat hij ook niet beter van snijden, en zeker niet lichter van draaien. Probeer maar eens te knippen met een schaar die open staat en dus speling heeft. Dat gaat ook niet.
Net een man van THM gesproken. Prijs valt me niet mee, en niet tegen Al is het een hoop geld voor een oude wagen. Als ik deze wagen hou, wil ik er op termijn zowieso een nieuwe THM rotor in.

De vraag is, wat win ik er in tussentijd mee om hem op te lassen.....🤔
Ik heb met mn lasapparaat net geprobeerd om een mooie rups te leggen op de zijkant van een plat stuk staal, en dat wil prima. Dus opzich zie ik de hobby er ook nog wel van in om het eerst op te lassen.
@jjthefrenchman aangezien alles duurder word en blijft worden zal je der weinig mee winnen verwacht ik. Tegen de tijd dat je straks wel een thm rotor koop is de meerprijs jou werk😛
Quote Reactie van @jjthefrenchman:
Prijs valt me niet mee, en niet tegen

Je weet dat je bij de thm ook nieuwe afstrijkers nodig bent?
Globaal koste de 6mm rotor 6000 en de 8mm rotor 8000 euro
+3
@Fendt926Driver Ze verkopen het als set 😉
@jjthefrenchman ik zou er een nieuwe in gooien kost wat maar dan heb je ook wat. Bij me vorige werkgever braken de vingers van de rotor af. Dan kan je nog weer een nieuwe rotor kopen
+1
@Maarten_ Wat zijn jouw ervaringen met de nieuwe THM rotor in jouw Rapide?
+2
@radium45 best. Laad een stuk vlotter. Rustiger op een of andere manier
@Maarten_ heb ook t idee dat je de achterkant van de bak veel mooier vullen.
@DriveJohnDeere neu dat idee heb ik niet. Maar ook met deze rotor kun je met stalvoeren er heel makkelijk spinazie van maken als je ff niet op let er niet op tijd de bodemketting naar achter doet.
@Maarten_ klopt maar dat kan met iedere rotor.

Heb jij een 100 serie of een 1000 serie?
@DriveJohnDeere rapide 100 uit 2008
@Maarten_
Aah hier zit ie in een 2085 van 2006
+1
@radium45 een kennis van mij heeft het ook gedaan en het bevalt prima. De Rapide 100 is voor hem de enige opraapwagen die in de stal past. En zodoende was ombouwen naar de THM rotor de beste optie.
+3
@redeagle14 THM verkooppraatje hoeft niet, als ik er een koop word het toch een THM 🤣. Ik geloof er al in 🤣.
+1
Let ook op dat de meenemers niet los zitten, als ze heen en weer kunnen dan heb je ook kans dat die de messen kappot drukt
+6
Oplassen kan prima, ik heb een hele partij van die opgelaste rotoren in de loods liggen. Die zijn vervangen door onze rotoren, zegt dat genoeg?
Ik zou zelf nooit aan oplossen beginnen, je kunt waarschijnlijk zo weer, en kost een boel tijd
Quote Reactie van @newholland6640:
je kunt waarschijnlijk zo weer, en kost een boel tijd

Dan heb je de verkeerde lasdraad of laspin.
Als je het met slijtvast draad oplast waar ze ook de beton knabbelaars aan een kraan mee oplassen slijt het stukken langzamer dan de originele kammen van de raapwagen.
Wat een klote dag. Weer het linker lager kapot. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat door de slijtage van rotor komt 🤔.
Ik heb er nu maar 2mm aan extra shims ingedrukt, we zien het morgen wel.

Steeds meer zin in een nieuwe THM rotor...... Alleen zou ik dan ook een nieuwe pick up onder willen 😅
@jjthefrenchman pickup ook versleten?
@rubencasecs Het mooie is er wel van af 😋.
@jjthefrenchman Ik ken opraapwagens niet echt maar is de asstomp waar het lager op zit niet krom?
@Dennis_dB Nee 😉 . Draait mooi rond, en de binnenste lagerschil word op de plek waar de kogels rollen, uit elkaar getimmerd. Als het lager kapot is, is de binnenste schil in tweeën, en ook het lager huis is zijwaarts naar buiten getimmerd/kapot.
+1
@jjthefrenchman niks aan als je aan het begin van het seizoen meteen weer zit te klooien.
+2
Volgens mij moet je gewoon ff door de zure appel heen bijten. Nieuwe rotor en pickup. Of een nieuwe wagen kopen. Dan kuj weer 20 jaar...
@Bekkink Klopt, even nadenken wat we gaan doen 🤔.
+1
Update, vandaag heeft de wagen het perfect gedaan na 2 extra shims achter het lager gezet te hebben.
35ha in de bult 👌🏻
Update, vandaag heeft de wagen het perfect gedaan na 2 extra shims achter het lager gezet te hebben.
35ha in de bult 👌🏻
@jjthefrenchman kijk mooi dus misschien toch met te veel speling gehad dat daardoor het lager steeds stuk ging
@thimon Als dat het voor nu zou zijn, zou het mooi zijn 😄.

Voor de rest vreet de wagen idd vermogen vergeleken met 10jaar terug. Dus ga toch nadenken wat ik ga doen.
+1
@jjthefrenchman als je wel gaat oplassen zorg dan wel voor speciaal laddraad waarmee je slijtvaste lassen legt. Ik heb al meerdere keren gehoord dat daar behoorlijk verschil in zit.
@KlaasM Zou rvs-elektroden ook niet iets zijn? Vind die altijd heel fijn lassen en is wat harder dan standaard staal.
@KlaasM even meinderts wergea bellen. Die weten wel raad.
Hebben de rotor vervangen bij onze rapide 135 door een nieuwe schuitemaker rotor met brede vingers en hardoplas. Laad als een trein en snijd goed. Messenbalk tegelijk ook vernieuwd. Geen dag spijt van gehad.
+1
@fendtfavorit10s er moet zws ophelast worden met hardoplas als hij wat wil met die rotor.
Ga er van uit dat je dit al wel doet, maar met het nieuwe lager even de rotor met aardig wat touren laten draaien, en dan pas t inbusje vast van jou lager. Beweegt je messenbalk ook veel onder het laden? zo ja even stikstofbollen laten testen/vervangen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schuitemaker Rapide 130 en hebben de trefwoorden rapide , rotor , schuitemaker , schuitemaker rapide , ervaring en slijtage geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
50
DEELNEMERS
24
WEERGAVES
0