Hallo,
weet iemand soms de aanhaalvolgorde en het moment voor de kop van de motor? ik dacht dat dit 150nm is?
en men heeft mij gezegd eerst 110nm aan te draaien dan 130nm en dan pas 150nm.
helaas heb ik geen werkplaatshandboek waar dit allemaal instaat,maar mss kan iemand een kopie van dit blad hebben of iets dergelijks
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 4000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Dan hebben anderen er misschien ook wat aan.
Als eerste:
Heb je de boutgaten en schroefdraad goed schoongemaakt?
Dit is best belangrijk omdat anders door de hogere wrijving het aanhaalmoment niet meer klopt.
Zodra je de pakking en de kop erop hebt gelegd draai je de bouten erin, vervolgens plaats je de stoterstangen terug en monteer je ook de tuimelaaras en draai je ook daar de bouten erin.
Eerst dus alle 14 bouten erin, en doe even een druppeltje olie aan de schoefdraad.
Vervolgens ga je vanaf de kant van het uitlaatspruitstuk de bouten aanhalen.
Je begint bij de bout tussen de stoterstangen van de eerste en tweede cilinder. Vervolgens pak je die recht er tegenover midden voor de tweede cilinder.
Dan pak je de 2 bouten tussen de eerste en tweede cilinder te beginnen met die op de tuimelaaras.
Daarna pak je de 2 bouten tussen de tweede en derde cilinder in dezelfde volgorde.
Vervolgens de beide bouten aan de onder en bovenkant van cilinder 1, en daarna die onder en boven cilinder 3. Daarna de bouten aan het uiteinde bij cilinder 1, en als laatste de bouten aan het uiteinde van cilinder 3.
Het is dus belangrijk deze volgorde aan te houden bij het aanhalen, dus bij elke aanhaalcyclus exact deze volgorde hanteren!
Zo kan de spanning altijd weg.
Nu de aanhaalmomenten:
In het handboek staan 3 aanhaalmomenten vermeld, maar zelf doe ik het altijd in 4 stappen.
Ik begin op 90Nm in de eerste stap, 110Nm in de 2e stap, 130Nm in de 3e stap, en 150Nm in de laatste 4e stap.
Het boek vermeld een maximaal aanhaalmoment van 100 lbs-ft, wat overeen komt met 13,5 kilo of 135Nm.
Dit negeer ik altijd en haal ze dus aan op maximaal 150 Nm.
Verder als die 150Nm moet je ook niet gaan aangezien je dan te veel risico loopt dat je kopbouten het begeven.
Zo, dat was de procedure voor het aanhalen van de kop van een 4000.
Even voor iedereen die dit topic leest:
Deze zelfde werkwijze als hierboven beschreven is ook toepasbaar op alle andere Ford trekkermotoren vanaf 1964 behalve de 40 serie en jongere New Holland trekkermotoren (aangezien bij die laatste met één aanhaalmoment en vervolgens een aantal graden wordt gewerkt).
Wel met inbegrip dat de 4 en 6 cilinders natuurlijk een paar bouten meer hebben, maar dan werk je in dezelfde volgorde vanuit het midden beginnend naar de zijkanten toe.
@Baert Mocht je toch liever een werkplaatshandboek hebben stuur me dan maar even een PB.
Mvg,
ford5000
Allemachtig, hopelijk kun je beetje veel typaanslagen per minuut maken
Al doende leert men, en er een half verhaal van maken is niemand mee geholpen toch?
Zeker zeker, zelfs iemand die nog nooit zoiets gedaan heeft zoals ik kan met deze uitleg aan de gang!
Moet je wel een momentsleutel hebben, Patrick
Ik heb zo me momenten en sleutels hebben we ook
Kost wat, heb je ook wat.............een momentsleutel.
ok!! zeer wel bedankt voor deze mooie en zeer goede uitleg heb de tractor nu in elkaar gestoken zoalsje gezegd hebt en hij draaid terug als een klokje
Dat is zeer prettig om te horen, en ben blij dat ik je heb kunnen helpen!
Veel succes verder met de 4000!
Gebruik even dat duim-omhoog tekentje even bij de betreffende reactie.
ok
Leuk dat je daar aan denkt Vincent, maar ik heb de uitleg gegeven om iemand te helpen. Niet om hoger in de ranking te komen.
Toch bedankt.
Dat weet ik, het Beste reactie systeem is niet voor de ranking ontworpen hoor. Ik vind gewoon dat de gouden tip beloond moet worden.
Dankjewel voor de "beste reactie".
Ik hoop alleen maar dat je dit topic niet verwijderd zodat anderen er misschien ook nog wat aan hebben.
voor montage een drupje olie aan de kopbouten kan ook geen kwaad
Ook jij bedankt Vincent. Ik heb geen flauw idee hoe dat ranking systeem werkt. Het is leuk dat het er is, maar zoveel interesseerd het me eerlijk gezegd niet.
Ik wil alleen niet graag de suggestie wekken dat ik het daarvoor zou doen. Snap je?
Hoe kan jij nou de suggestie wekken, als ik de tip geef, Bert?
Klopt Reinhard!
Doe ik zelf ook altijd wel, maar heb ik glad vergeten te vermelden. Goed dat je het even zegt. Zal het nog even bij de reactie in zetten. Bedankt!
Doe je zo goed je best met je verhaal , vergeet je het belangrijkste
Reeds aangepast.
Hoe later op de avond, hoe beter de tips.
Dat was ook tevens de laaste voor vanavond
Heb je trouwens wel even de kleppen gesteld?
Uitlaatkleppen op 0,45 mm, en inlaatkleppen op 0,40 mm.
Als je de kop hebt laten vlakken is de speling normaliter iets kleiner geworden.
Dat moet je toch 2x doen ?
1e keer met montage, 2e keer na het natrekken
Wordt wel eens gezegd ja, maar ben het in de Ford boeken nog nooit tegengekomen, of ik moet niet goed gekeken/gelezen hebben.
Ik heb het zelf nog nooit in de praktijk toegepast moet ik je eerlijk bekennen, maar ben nog nooit tegen problemen aangelopen.
Kleppen stellen deed ik in het verleden op de boerderij met mijn trekkers ongeveer eens in de 2000 draaiuren.
Nu voor de hobby heb ik alleen bij de 5000 vorig jaar de kop laten reviseren en dus ook de kleppen opnieuw gesteld. wellicht dat ik nu geen 2000 uur meer wacht voordat ik ze weer een keer ga stellen omdat het gebruik nu totaal anders is.
@malcon
Er zijn inderdaad 2 types kopbouten in omloop, maar veel schijnt dat voor de aanhaalmomenten niet uit te maken.
Voor de kopbouten van de 1000 serie geldt volgens het boekje een aanhaalmoment van maximaal 100 lbf-ft = 13,5 kgm = 135 Nm , en voor de wat jongere motoren geldt maximaal 110 lbf-ft = 15,0 kgm = 150 Nm.
Monteurs van onze voormalige Ford dealer hebben me echter jaren geleden geadviseerd de oude aanhaal momenten te hanteren en daar nog de laatste stap tot 150 Nm aan toe te voegen. Volgens hen had je dan minder risico dat de pakking er tussen 2 cilinders in door zou blazen.
Daar heb ik me tot nu toe altijd aan gehouden, en ben nog nooit tegen problemen aangelopen.
De man(ook een echte Ford kenner, maar dat terzijde) die mijn kop afgelopen zomer gereviseerd heeft gaf me precies hetzelfde advies trouwens.
Daarom doe ik het dus ook in 4 stappen ipv 3, maar er zullen ongetwijfeld meer wegen naar Rome leiden.
Kgf, Bert? Geen kgm?
En dat na n half kistje
Btw, die omrekenfactor klopt nog niet Moet nl 9,81 zijn, geen 10. Maar ik neem zo maar s rustig aan, dat t op die 2,85 Newtonmeter niet aankomt
Daar komt het inderdaad niet op aan.
Staat zelfs letterlijk zo in de handboeken.
Mag je de oude kopbouten altijd opnieuw gebruiken, als ze er nog goed uitzien?
(je hoeft er geen lang verhaal van te maken!)
Mijn is altijd vertelt dat je voor het gemak 10 moest nemen
Natrekken deed ik ook al niet , ik trok ze altijd 10% strakker aan dan voorgeschreven.
de inlaat heb ik op 14'' en de uitlaat op 16" denk ik