Waar op letten getrokken kraan kopen!

Beste leden ik weet niet of ik het goed heb staan,

Maar ik zoek een getrokken kraan voor achter me Ford 4000.

Nu heb ik al is wat rond zitten kijken wat er allemaal is.
Maar zie van de boompjes het bos niet meer.

Dus nu is mijn vraag als ik zon kraan ga aanschaffen waar moet ik dan op letten?

En wat voor maat past er beetje bij mijn ford 4000 60 pk.

Ik heb in het verleden veel op een grote(grootste) Argenterio gedraaid.
Maarjha die hing achter een Ford 8340 en nu lijkt mij dat da niet achter de 4000 kan.
Of wel?

Deel dit topic

Reacties

deutz6007
Een getrokken kraan kan al gauw. letten op de cliinders geen rotte plekken manchetten enz de olie even bekijken als deze wit is zit er water in ook even de onderwagen goed bekijken of de draaikans nog goed is en als het mogelijk is even proeg draaien om te kijken of de bussen niet geheel verrot zijn
Wimsumar
Beste EJBFarming: Dat kan makkelijk.Zoveel peekaas vraagt een "grote Argenterio" niet dat er een Ford 8340 voor moet.
jd4050
Speling op de draaikrans en alle andere bussen en pinnen.

Maar dat lijkt me wel logisch, dat je daar op let..
dennis fordson
Je kan beter een gewone kraan kopen bv een oude atlas
EJBFarming
Oke jha

En zijn er nog bepaalde merken beter of makkelijker aan onderdelen te komen=
mf 35X driver
@dennis fordson idd dat zou ik ook doen...
ford5000
@EJBFarming Van Vaia-Car en Ceasar is het meeste makkelijk te krijgen.
Denk dat Wellink er alles wel voor leveren kan.
Qua formaat kan het al gauw. Je hoeft immers alleen maar een hydropomp aan te drijven, en het ding een keer door het land trekken. Dat kan een 4000 toevallig allebei prima. 😄
Corne S
Kijken of de hydropomp nog goed is. Wanneer deze versleten is, zal de pomp bij warme olie weinig meer doen.
Valtra-Fordpower
@ford5000 Gedeeltelijk waar.

Onze oude Icar Bazzoli Had qua aandrijving niet veel vermogen nodig. Er heb een tijdje een Deutz D25 voor gestaan. Die trok het prima. Toch ging de kraan aan de wandel met de D25, omdat die bijna geen gewicht heeft.

Waar getrokken kranen gevoelig zijn, is onder andere de draaipot. de pot die onder de kraanhangt om de olie over te brengen. Verder kijken naar speling op alle onderdelen, en het ventielen blok. Ook hydrauliek slangen worden oud en stijf bij oude kranen, dus die zouden ook vervangen moeten worden.
KHD Deutz-Fahr
Wij hebben ook een Icar Bazzoli, getrokken kraan. Veel pk's vraagt zo'n ding niet, een Renault van 35 pk heeft er ook voor gestaan, trekker hoeft alleen via de aftakas de hydro pomp aan te drijven.

Ik raad een getrokken kraan af, de meeste getrokken kranen, gaan aan de wandel met de trekker. Ook al stempel je de kraan goed. Sommige boeren compenseren dit door gewoon weg de handrem er op te zetten, of zelf bij te remmen, daarmee ram je natuurlijk de complete trekker in mekaar. Onze getrokken kraan is inmiddels vervangen door een Volvo mini rups graafmachine, en dat bevalt tien keer beter.
Snaky Bill
BIj getrokken kraan : moet je opletten bij aankoop dat er wielen aan zitten, en de aftakaspomp er bij geleverd wordt for the hydrolic.
deutznoud
@Snaky Bill dat er wielen aanzitten valt volgensmij wel op toch? 😛
FIAT 1000 DT
Getrokken kraan wil prima achter lichte trekker, heb jarenlang gedraaid met forse getrokken kraan met fiat 540 er voor
Er staat nog een mooie vaiacar bij eg ten kate in Nieuwleusen met 4 bakken er bij
Valtra-Fordpower
@KHD Deutz-Fahr De D25 stond er voor te springen, maar de 5610 hield hem wel tam, dus door een iets grotere trekker ervoor scheelt ook een hoop.

Dat achter elke getrokken kraan een klein trekkertje past is niet waar, de onze weegt ruim 5ton en de Ford heeft er in de winter aan vast gestaan, smoorde helemaal af.
newholland6640
En misschien een ideetje om de steunpoten apart bedienbaar te maken.
SJB533
Quote @Valtra-Fordpower:
Dat achter elke getrokken kraan een klein trekkertje past is niet waar, de onze weegt ruim 5ton en de Ford heeft er in de winter aan vast gestaan, smoorde helemaal af.

Weet niet hoor, maar hier in Drenthe zetten we de trekker doorgaans voor de kraan... 😃

@ford5000
Wellink? Bedoel je niet Caesar?
Valtra-Fordpower
@newholland6640 Zou niet weten waarom...
newholland6640
@Valtra-Fordpower

Je zet de kraan komt vaak schuin te staan tussen de kuilen. Door de steunpoten wordt dat verergerd. En als je ze apart bedienbaar maakt, kun je alleen de poot aan de 'lage'kan naar beneden doen, en staat hij vaak mooier recht.
fendt 936 vario
Je kan ook 2 steunpoten bij bouwen dat je er 4 hebt, maar dan moet je ze wel per 2 bedienen.
want bij mijn baas hebben we voor zon zware gele kraan een deutz D 4005 gehad en die kon dat toen makkelijk doen die kraan kun je vergelijken met een atlas 1202 zo sterk is die.

maar als ik jou was zou ik gewoon een atlas kopen ofzo hebben wij ook gedaan en dat werkt wel veel mooier.
Valtra-Fordpower
Kwestie van dat land vlakken en klaar. Apart bedienbaar maken is erg kostbaar, de draai pot heeft doorgaans geen doorvoeren over..
Trekkerman Tom
@dennis fordson Wat nou, wil je je eigen kwijt? 😃
ford5000
@Valtra-Fordpower Met draaipot bedoel jij denk ik de centrale doorvoer?
Valtra-Fordpower
@ford5000 Ja, die ja 😃
ford5000
@SJB533 Wellink is tegenwoordig Caesar Sjoerd.

wellink.org/index.php/producten/…
ford5000
@Valtra-Fordpower Kon haast niet missen. 😃
Valtra-Fordpower
Precies! :mrgreen:
SJB533
@ford5000
Is sinds een paar jaar Hencon, ja. Maar Wellink (-Caesar Timber Technologies) doet in bosbouw, Caesar is van de kranen 😉 Dus zul je voor grondverzet Caesar moeten hebben.

Nu zullen ze bij Wellink niet moeilijk doen, is 1 kantoor 😃
ford5000
@SJB533 Daarom juist.
newholland6640
Onze kraan lekt as n gek 😛
Corne S
@FIAT 1000 DT

Kun je een link geven van die kraan bij Eg ten Kate?
JDeerefan
@EJBFarming een o&k maar bij een vriend van me is een loonwerker met trekker mestkar en daarachter kraan in een klein straatje gevlogen tege 40 km/h gevolg hun afsluiting naar de zak
mikejd
Net wat @Valtra-Fordpower zegt de kraan vraagt opzich niet veel vermogen maar omdat een 4000 een vrij lichte trekker is zou het niet fijn rijden op de weg omdat hij zo licht in de kop wordt hadden wij ook met onze 4000 met zon kraantje het rijd van geen meter op de weg kwa vermogen kan die het zat
JD6930
Quote @newholland6640:
een ideetje om de steunpoten apart bedienbaar te maken.

En als je er nou eentje hebt zonder steunpoten?

Je hebt die steunpoten volgensmij niet zo heel hard nodig. Hier wordt het al 10 tot 20 jaar of langer zonder gedaan en hij is nog nooit om gegaan.
JD6930
Quote @KHD Deutz-Fahr:
Ik raad een getrokken kraan af, de meeste getrokken kranen, gaan aan de wandel met de trekker.

Ons pa is er anders toch nog steeds tevreden over volgensmij, over de onze. En we hebben hem al erg lang. Bijna nooit iets aan kapot.

@EJBFarming

Onze buurman handelt in die kraantjes. Krijgen allemaal een nieuw laklaagje(let op; dit betekent niet dat overal de roest weg is) en de meeste worden volgensmij van top tot teen na gekeken bij mechanisatiebedrijven. Staan op marktplaats.
SJB533
@JD6930
Maar met massieve steunpunten (poten of blad) werkt veel prettiger, dan enkel banden 😉
selten
Mag ik vragen waarvoor zon kraan nodig is?
Wat moet je ermee doen?
JD6930
Quote @SJB533:
@JD6930
Maar met massieve steunpunten (poten of blad) werkt veel prettiger, dan enkel banden

Ja dat geloof ik goed! 😉
EJBFarming
Wil de kraan gebruiken om de baggerdepots glad te trekken en om meet te sloten.

Ook wil ik er voor me hobbie mee hijsen. (bootjes)
En jha ben opgegroeid met een Argenterio kraan.
Dus wil er graag zelf 1 hebben.

Ik zoek een technisch goede kraan.
Die een lak laagje kan gebruiken.
Roest en doorgerotte gaten geen probleem.
selten
@EJBFarming
Geen probleem met doorgerotte gaten 😮?
EJBFarming
Nouw als het maar niet te groot word.

Niet dat het frame dwars doorgerot is.
Valtra-Fordpower
selten
@Valtra-Fordpower
Daar zitten toch niet zoveel plekken op?
Valtra-Fordpower
@selten Jij vraagt wat je er mee doen kan... 😉
EJBFarming
Jha das nouw een mooie kraan.
Valtra-Fordpower
Ja, is ie zekers. 😛 Alleen daar zal de 4000 een hele sleur an hebben... 😛
selten
@Valtra-Fordpower
Ik vraag me af wat je ermee moet doen 😛
deutznoud
@selten kranen 😉
selten
@deutznoud
Voor de meeste dingen die boeren doen is volgens mij een shovel handiger...
deutznoud
@selten shovel kun je de kuil neit mee afdekken 😉 en kuil niet mee stoppen, maar met sholvel heb je wel lepels en een grotere bak :? ik zou voor de kraan gaan, en een trekker met voorlader 😃
selten
@deutznoud
Kuil niet onderstoppen met een shovel. Gaat vrij aardig 😃. Afdekken kun je met een kraan.
deutznoud
@selten komt neit hoog zat 😉 en wij doen soms met de frontlader ook ffkes nog wat op de zijkanten, maar das nog nie bovenop 😉
selten
@deutznoud
Onze sleufsilos wel 😉
deutznoud
@selten jaja 😛 onze kuilen zijn 3.50 meter hoog 😉
Valtra-Fordpower
@selten Praat niet als een old wijf! Je kan toch niet zijn wat andere mensen er mee doen, of nog sterker iets anders aansmeren! Dat bepaalt die boer zelf wel.....
selten
@Valtra-Fordpower
Ik zeg toch niet dat hij dat moet doen. Maar ik vraag me af of het wel zo fijn en handig werkt.
Valtra-Fordpower
Voor jouw een vraag, voor diegene die hem koop een weet...

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
56
DEELNEMERS
21
WEERGAVES
109