Wat te doen met afschaffen rode diesel? Mengwagens eruit, minder landbewerking?
Zullen er veel boeren de overstap maken naar een voerbak of een doseerwagen. Zal er veel aangepast worden? Wat is jullie mening en hoe willen jullie het zelf aanpakken?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
was niet om de diesel maar gewoon dat het makkelijker is. eens in de drie dagen voer ervoor leggen en dan twee dagen niks doen, laatste dag aanschuiven en dan hebben ze het op. niks geen voermengwagens of voerbakken enzo. krachtvoer krijgen ze in de melkstal en mais krijgen ze niet. doen het zo ook goed. wij hebben dus wel wat minder melk maar ook veel minder werk.
Misschien wel beter voor t dier
ik heb geen verstand van dieren, haal alleen hun voer op, en breng het voor ze bij de kuil... haha
Heb t door...
@deeremeneer
Dan ben je niet de enige.
Verder is een voermengwagen wel duurder in brandstof, maar de kosten stijgen voor beide systemen....
klopt, daarintegen vond ik dit een heel goed onderwerp dat helaas door bepaalde personages (...) van tafel proberen te vegen...
#p3803620
weet het niet precies. we zitten op 7000liter per ha en hoeveel dat per koe is????? dacht ong. 6500 liter en dat is dus echt weinig ja. maar ik weet het echt niet zeker.
Laat je A.U.B. niet van de wijs afbrengen door denigrerende opmerkingen zoals ''zal wel niks te veel wezen'' (B en W)!
Bij dergelijke bedrijfsvoeringen wordt de meeste inkomstenbelasting betaald..........., en daar gaat het om (!)
P.S.: Ik heb hetzelfde produktieniveau.
Dat is inderdaad weinig. Zeker ook geen standaard bedrijf met van die Amerikaanse ondingen?
Ik werk met aankoopkoeien. ( en heb de slechtste veestapel van hééél Nederland ).
Oja, dat spul, wat een fatsoenlijke ( :D) boer richting Rusland stuurt zeker? Vee aankopen is geen ramp. Is vee(l) goedkoper dan zelf opfokken. Al is dat weer mooier...
Nee, uit het marksegment onder "exportkwaliteit".
Van 'een bult papier' (melkcontrole- en afstammingslijsten) kan ik niet melken, laat staan dat ik daar dus veel geld voor wil neertellen.
ik hoef jouw naam helemaal niet te vermelden, er zijn meerdere mensen die er op reageren,
ik heb ergens anders wel eens de stelling gelezen,
Deze site is net een lopend buffet, wat je lekker vindt, eet je op, en wat je niet lust, laat je liggen.
Dat zou een goede stelling zijn om hier op de homepage te zetten.
Ik ga helemaal niemand persoonlijk aanvallen hier op deze site, dan zou ik mijn ontslag aan moeten vragen, en 20 uur per dag erachter moeten zitten om dat bij te houden, maar laat het nu het geval zijn dat ik liever andere dingen doe..
Nogmaals, ik val niemand persoonlijk aan, zeg iets in het algemeen,
Ik hoop dat men het begrijpt...
@Wimsumar
had het al gezegt, heb er niets te veel verstand van, maakte er een grapje over.. breng alleen het voer maar aande kuil verder niets...
meef pk, minder diesel
ik ga niet ons hele bedrijf precies beschrijven hier maar ik zeg je dat het ondergemiddeld is. en wou je jongvee ook meerekenen?
Maaikneuzen of maaien en schudden?
Hakseltrein of snijwagen?
Shovel of trekker op de bult?
Uitkuilen met frees of snijder of kuilhapper?
Mengen of door elkaar doseren?
Oordeel zelf maar wat het zuinigste is.
Las net een stuk over oneerlijke concurrentie van loonwerkers langs de belgische grens, gaat 40 tot 45 cent schelen per liter.... De normale accijnsverhoging al meegerekend.
Het enige wat gaat gebeuren is dat iedere boer een diesel auto koopt. En thuis zal gaan tanken. Die diesel kan die immers van de belasting aftrekken, en zal zo niet veel geld meer kwijt zijn dan nu het geval is.
Misschien zal deze regeling zo wel in zijn voordeel gaan werken, en zal deze zo nog goedkoper uit zijn dan dat nu het geval is.
Maaikneuzen of maaien en schudden?
Hakseltrein of snijwagen?
Shovel of trekker op de bult?
Uitkuilen met frees of snijder of kuilhapper?
Mengen of door elkaar doseren?
Spitten en zaaien zal wel t voordeligst zijn. Al zal dat voor mais weer lastiger zijn ivm de beperkte breedte.
Maaien met kneuzer en breedspreiding is doorgaans efficienter. Schudder hebben wij sinds 2002 voor inkuilen niet meer gebruikt, juist door door de breedspreidkneuzer.
Snijwagen is net zo snel als een hakselaar en snijdt goed genoeg. Is echter al veel goedkoper. Helaas gaat dat voor de mais niet op. Vastrijden kan met de trekker ook net zo goed.
Uitkuilen met snijder of happer, verwerking hangt van meer af...
Kneuzen vervang het schudden volgens jou?
Bron?
Volgens mij mag dat gewoon, Is allemaal europese unie !
Die diesel kan die immers van de belasting aftrekken,
Deels waar. Hangt er vanaf of je in de landbouwregeling of btw-regeling zit
@newholland6640
Slaat idd nergens op. Leuk he, 1 Europa.
En ja: met een goede kneuzer hoef je niet te schudden! Die (let op, moelijk woord) ervaring hebben wij hier!
Tja, zoals je weet twijfel ik er aan. Volgens mij is het enige voordeel dat de kneuzer het goed verspreid. Volgens mij is dat het effect van sneller drogen waar heel veel het erover hebben.
Wij merken niks van de kneuzer. Maar dat zou ook kunnen komen door de snelheid waarmee wij maaien.
Boeren in de buurt maaien ook wel met kneuzer.(met voor jullie normale snelheden) Maar die schudden ook nog gewoon.
De kneuzer is voor een jaar of 18 (?) geleden geintroduceerd. Toen mocht er nog veel meer stikstof bemest worden. En zoals jij denk ik wel weet droogt het gras van stikstof gewoon kloten ! Nu mag er weer minder bemest worden. En is het voordeel van kneuzen dus ook weg.
Mijn vraag is nou, hoe extensief zijn jullie? Wordt de mestruimte helemaal benut? Of is er nog ruimte om er meer op te doen? Wij hebben weleens wat land gemaaid waar alleen maar vaste mest op komt. Spul hoef je nietees te laten drogen. Zit gelijk al meer dan 40 procent DS in als je het onder droge omstandigheden. Maait.
Wanneer de (kracht)voer prijzen dalen en de dieselprijzen hoog blijven zal het optimum ergens anders komen te liggen. Is het minder snel interessant om gemengd te voeren. Alleen zie dat nog niet zo snel gebeuren.
Blijven hier gewoon mengen, zolang je door het mengen lagere voerkosten kunt realiseren kan het nog wel even uit. Als je alleen gras met mais mixt kun je morgen beter stoppen.
En de rest, GJ, en de rest. Denk dat 30 jaar al dichter in de buurt zit.
Toen wij de Vicon kochten, benutten we alle mestruimte. En met de huidige (nog) 250-norm is er wel degelijk effect in een fatsoenlijk gewas. Moet je t principe van de kneuzer voor kennen. Zelfde als de rijsnelheid. 20 is gewoonweg veel te hard. 12 is snel genoeg. Met schudden haal je trouwens alleen maar meer AS binnen.
Dan staat het vraagteken er niet voor niks
Ik ken het principe van de kneuzer ook, het maakt een beschadiging in de bladlaag zodat het gras niet alleen vanuit de uiteinde droogt !
Wat bedoel je met AS ?
Dan heb je de schudder te laag
Wij maaien gewoon op de ouderwetse manier 2 pz's 30ha, en dan met 8-elements schudder 2x hooguit 3x. 1e snee RA 84, 2e snee 85, 3e snee 89..
Nederlands gemiddelde (Blgg) 99-108
En wat doet een MoCo zonder schudden dan?
Geen idee, in de schuur staan?
AS waardes...
Met goed weer schudden wij meestal maar 1 keer, soms 2. En werkt het weer niet mee 3 keer.
AS bedoel je ruw as? Gewoon rommel dus?
Anorganische Stof...
As van de paasbulte
aha, of je hebt te kort gemaaid, dan licht het gras ook veelste laag !
Denk dat vrijwel de meesten kort maaien, inclusief loonwerkers, ik zet 'm gewoon wat hoger, heeft meerdere voordelen Alleen de 5e snee wat korter, anders vreten de ganzen het op. Alleen nu groeit het volgens mij nog..
Die diesel kan die immers van de belasting aftrekken,
Deels waar. Hangt er vanaf of je in de landbouwregeling of btw-regeling zit
Nee, alle kosten (brandstof, verzekering, onderhoud) voor de auto mogen als bedrijfskosten worden berekend in de boekhouding. Heeft niks te maken met Landbouw- of B.T.W.-regeling.
Daar staat tegenover dat er een belastbare bijtelling is (gebaseerd op de nieuw-/cataloguswaarde) voor het privégebruik van de auto.
Men heeft mij dingen geprobeerd bij te brengen, over belastingrecht. Iets wat is blijven hangen is de mogelijkheid tot btw aftrek. Dit is voor zover ik weet enkel mogelijk in de BTW-regeling. Nu heb ik een geheugen als zo'n ding met gaatjes, dus kan ik t ook wel verkeerd hebben onthouden
In de Landbouwregeling mag je ontvangen B.T.W. ( over verkochte melk, vee, akkerbouwprodukten) houden en maken zo deel uit van de winst. Betaalde B.T.W. ( over bijvoorbeeld aangekochte diesel) zijn 'gewoon' bedrijfskosten.
In de B.T.W.-regeling moet in een aparte boekhouding bijgehouden worden hoeveel B.T.W. ontvangen wordt en hoeveel B.T.W betaald wordt.
Als meer B.T.W. betaald wordt dan ontvangen (zoals bij typische " investeerders" het geval is) krijgt men het verschil terug.
"Landbouwregelaars" ontvangen doorgaans meer B.T.W. dan ze betalen maar hoeven dit verschil niet met de Belastingdienst af te rekenen.