4-cilinder is beter dan 6-cilinder

Ik ben hartstikke nieuw op het forum, maar kijk stiekem al een hele tijd mee. Naar aanleiding van een topic gisteren, 4 of 6 cil MF, wil ik een stelling poneren. Met de huidige techniek voegt een 6-cilinder niets meer toe. 4-cilinder is wendbaarder, lichter, en dus zuiniger. Graag. Zou ik steekhoudende argumenten voor of tegen willen en geen geneuzel achter de komma. Ik zal proberen, afhankelijk van de reacties, af en toe wat nieuwe argumenten toe te voegen.

Deel dit topic

Reacties

ArnoFendt
Oei oei, zal wel weer een flinke discussie over opgang komen.
johndeerefiat
Best wel leuk als er iemand af en toe nieuwe argumenten neer zet op Tractorfan!
JD 6430 The Best
Ze kunnen alle2 vast 😄
Wiebe
Eigenlijk kan je er geen nuttige opmerking over maken, want het hangt er helemaal vanaf wat voor werk je er mee wil gaan doen enz.
chiel-fendt 936
Leuke discussie lijkt mij
JD 6430 The Best
4 cilinder is veeeeeellll wendbaarder!
wvdh
@ArnoFendt zal mij weinig boeie wat die zegt, geef mij maar een 6 cilinder
weurding
4 cilinder is ook goedkoper in de revisie 😉
JD 6430 The Best
6 cilinder draait mooier!
selten
6 cilinder weegt meer, minder frontgewicht nodig, 6 cilinder is stabieler op de weg. uhm 4 cilinder is wendbaarder, lichter. Beetje het standaard gezeur 😃
NHSanderJD
Telt het geluid ook nog mee?
JD 6430 The Best
@NHSanderJD geluid van de nieuwste 6 cil is ook niet alles meer 😉
weurding
@NHSanderJD dan gaan we door voor de V8
wvdh
@selten kijk maar bij mij die 1246 is toch veel sterker als de 844s:D
deutz-valtra-fan
6 cilinder houd minder snel op bij bijv. Cultiveren,ploegen enz 😃
Joop3
Quote @ArnoFendt:
Oei oei, zal wel weer een flinke discussie over opgang komen.

Een goede discussie, met gefundeerde argumenten, is helemaal niet verkeerd.
En bovendien is deze discussie, met de huidige brandstofprijzen, en omschakeling naar blanke diesel, heel actueel. Fabrikanten springen er ook op in, kijk maar naar John Deere, die levert ook 4-cilinder trekkers met de wielbasis van een 6-cilinder.
Overigens blijf ik er bij, dat voor bepaalde toepassingen een 6-cilinder geschikter is.
Bij hakselen en bij zwaar trekwerk als ploegen heb je net dat beetje meer doorzettingsvermogen.
De gemiddelde boer/loonwerker heeft het toch niet begrepen, en sowieso teveel vermogen voor het werktuig staan.
Vroeger, tot half jaren '90 stond er maximaal 120pk (allemaaal 6 potters) voor de silagewagen, die ook toen al 18 ton laadvermogen had. Tegenwoordig schijnt het minimaal 250 te moeten zijn. Dat snap ik dan weer niet.
ArnoFendt
@wvdh

Onze drie cilinder met een molentje doet het ook zeer goed.
stannetje96
Voorlader werk en harken ofzo of voerwagen is 4 cilinder prachtig.
Zwaar werk en transport is 6 cilinder prachtig
wvdh
@weurding loopt zo mooi rouw een v8
selten
@wvdh
Turbo geen turbo, 2 cilinders meer, en een beetje grotere pomp 😃?
Loeideutz
@JD 6430 The Best Mooi betaalt de hypotheek niet.
ArnoFendt
@Joop3

Was ook niet negatief bedoeld.
Boemrang
En het diesel verbruik zul je zelf in de hand hebben, uh ik bedoel het voetje maat 45.... 😃
wvdh
@selten o echt, dat wis ik helemaal niet 😃
selten
@wvdh
Maareh, opzich maakt het niet zoveel uit 😃
kees 956
@JD 6430 The Best ik kan met onze 956 op een 1 baans landweggetje met aan beide kanten een sloot en met aan ik kant bomen zonder te steken draaien, dus dat valt ook nog wel mee
dalton
Kunt hier een eindeloze discussie over hebben. Alle 2 hebben voor en nadelen. Ligt eraan waar je de tractor voor nodig hebt. Als je een koeienboer bent met een tractor voor het hand en spant werk op de boerderij zou ik een 4 cilinder pakken. Als ik een loonwerker was die veel grondbewerkingen doet en veel op de weg zit zou ik een 6 cilinder pakken.
stannetje96
@JD 6430 The Best veel wendbaarder ook weer niet. Onze nh 6 cilinder draait krapper dan onze Valmet 3 cilinder
Loeideutz
@NHSanderJD Geluid zetten we op een cassettebandje en draaien we in de geluidsarme cabine.
wvdh
@selten scheeld maar een paar pks
chiel-fendt 936
Ik vind 6 cil ook wel wat lekkerder op de weg rijden stuitert minder. 4 cil is ook wel fijn op een krap erf.
en natuurlijk het geluid van een 6 cil is mooier 😃
NHSanderJD
@Loeideutz Dat bestaal al wel, vandeweek kwam ik het tegen in een film. Zag er wel grappig uut.
selten
@wvdh
ja maar een stuk of 20 toch 😃?
B - W
Quote @weurding:
@NHSanderJD dan gaan we door voor de V8
dan ga ik voor de rolls royce griffon V12 haha,

thejudge.nl/content/judge-emmeloord-2012/

wie sponsort?
wvdh
@selten je ben een 0 vergeten 😃 😃 😃 😃
jmos
Trouwens dat verhaaal dat een 4-cil wendbaarder is klopt wel maar je hebt er weinig aan vaak. Met onze 6-cil kan ik al niet maximaal sturen o
dat anders de dissel tegen de band komt of de aftakas gaat klapleren.
selten
@wvdh SSHHHT. Ik dacht dat de 8 maar 100PK had geen 150 :lol:. Eerder 200PK verschil met het 5ie 😃
Loeideutz
@Joop3 Waarom heeft een 6 meer doorzettingsvermogen als een 4 bij dezelfde pk's, dat wil ik horen. Loonwerkers moeten in steeds kortere tijd, grilliger weer, veeleisende klanten, hetzelfde of meer werk doen. 50 pk meer betekent dat niet de tractor opgeeft maar de grond laat het niet meer toe.
valmet6400power
6 cilinder. Rijdt inderdaad veel rustiger, trekt langer door, en als die meer gebruikt is dat toch logisch? 2 cilinders meer!

Oja, een Sisu 4 cilinder turbo is een uitzondering 😃
Hurli356
Quote @deutz-valtra-fan:
6 cilinder houd minder snel op bij bijv. Cultiveren,ploegen enz

Oneens, ken het met een valmet 8000, een 6 cilinder, en een valmet/valtra 6400, een 4 cilinder. Hierbij trekt de 6400 veel langer door, de 8000 valt veel eerder stil. Enige voordeel van de 8000 is het grotere hefvermogen i.v.m. meer gewicht voorin, vooral bij een zware zaaicombinatie.
jmos
@Loeideutz
andere koppelcurve.
Loeideutz
@chiel-fendt 936 Als de trekker minder moet stuiteren zetten we bij de 4-cilinder de vooras verder naar voren, om krapper te kunnen sturen zetten we bij de 6-cilinder de vooas naar achteren.
jmos
@Hurli356
zelfde werktuig? Zelfde urenstand? Zelfde bouwjaar? Evenveel pk? Op zelfe manier gebruikt? (Dat de 8400 bijv lui is? )
SJB533
Quote @Joop3:
Tegenwoordig schijnt het minimaal 250 te moeten zijn. Dat snap ik dan weer niet.

Dat heb ik ook wel eens.

Even een indicatie geven: Sisu heeft een 4TI blok van 4,9L. Daar pompen ze in de Valtra N163 ff 171 pk uit (incl boost!) Ik denk, dat daar momenteel het maximum ligt. Je kunt natuurlijk te ver gaan. Zijn degelijke motoren, maar ook zij hebben een maximum. Overigens kunnen landbouwviercilinders nog groter: Fortschritt had in de ZT 300-series een blok van 120*145. Was een ongeblazen viercilinder, waar ze slechts 90 (later 100) pk uit haalden. Wat voor vermogen zou je daar uit kunnen halen, met de huidige emissieeisen en motortechniek? Plant zo'n ding eens in een lang frame, zoals Deere doet, of Valmet in t verleden...
Loeideutz
Gewicht is geen argument, beton kost maar een paar cent, officiële gewichten zijn ook niet duur en kun je meer mee variëren .
jmos
@Loeideutz
komt trouwens ook doordat een 6-cil meer arbeidslagen heeft. reken maar uit bij 2000 rpm heeft een 6-cil 6000 werkslagen. en een 4-cil heeft er dan maar 4000. Dus daar zit hem verschil in. zijn misschien even sterk en gebruiken net zo veel maar een 6-cil verdeelt de kracht die vrijkomt bij het ontbranden beter.
Turbo broekie
Ee dagje harken en de tank is leeg van de 6465 dus 6 Potter zuip wel meer, maar verder rijd een 6 Pitter wel lekker , maar een 4 Pitter heb je ook zomaar niet stil hoor 😉
deutz-valtra-fan
@Hurli356 ja ben ook wel eens bij een boer hier helpen die hebben een vier en 6 cilinder maar die 4 cilinder trekt wel door! 😃
Joop3
@Loeideutz Dat een 6-cilinder meer doorzettingsvermogen heeft, ligt aan het principe. Ook de rustigere loop hangt daaraan vast. Bij een 6-cilinder volgen de arbeidsslagen korter op elkaar per omwenteling, en het geheel loopt dus soepeler. Vaak heeft een 6 bij hetzelfde vermogen meer motorinhoud, en ook dat speelt voor een groot deel mee. De vergelijking waar jij op doelt, is bij hetzelfde vermogen, en daar ga je een 4-met-turbo vergelijken met een 6-natuurlijke-aanzuiging-met-iets-meer-inhoud.
Dat bepaalt voor een groot deel het doorzettingsvermogen.

Meer vermogen is niet het sleutelwoord tot meer prestaties. In een normaal jaar rijdt je met 120pk je 18-tonner echt wel van het land af, en als het nat is rijdt je je met 250 pk ook wel vast. Meer pk's zorgen in de maisoogst alleen maar voor meer gang, waardoor je minder gauw vastrijdt. Is de modderbak maar lang genoeg, dan is de gang er vanzelf wel een keer uit, en sta je alsnog, hooguit 3 meter verder.
In de mais zegt de chauffeur meer als de pk's. Verschijdene loonwerkers hebben het hier al geprobeerd, met een 4-cilinder voor de silagewagen, en zijn 's avonds geschrokken over wat de 6 pitter onder zelfde omstandigheden meer verbruikt, terwijl ze hetzelfde werk doen.
Loeideutz
@jmos Bij 2000 toren in de minuut kan ik het niet bij houden met tellen of kijken, maakt dat werkelijk zoveel uit.
IH1055XL
Je moet alles een beetje in zijn context zien denk ik. De motoren van 10 jaar geleden zijn de motoren niet van nu. Dat een 6-pitter niks meer te vertellen heeft de dag van vandaag vind ik lulkoek
Joop3
@SJB533 Maar met het door jou bedoelde blok, en 90 pk slepen ze wel 2 HW-80's over het land!
Overigens denk ik niet, dat die krengen veel zuiniger zijn als een 6-cilinder met dezelfde inhoud...
jmos
@Loeideutz
of je het kunt tellen maakt niet uit. het is gewokn zo en dat maakt wel uit. 😄
Loeideutz
In de vrachtwagenwereld had men 30 jaar geleden maar 300 pk. Ook toen was het treingewicht 50 ton. Tegenwoordig zitten we al op 700 of zoiets. Niet om veel sneller te kunnen optrekken maar om altijd in het juiste toerengebied te kunnen rijden, en dus zuiniger te zijn. [Joop3]
SJB533
@Joop3
Jij kent de plaatjes ook dus 😄

Dat weet ik niet. Ik denk wel, dat ze door hun slaglengte, aardig mans zijn, vergeleken met de huidige zescilinders van circa 6,5 liter
case ih maxxum
6 cilinder is mooier want: hij loopt mooier en hij licht beter op de weg!
IH1055XL
Ik denk dat een volgende topic eens moet gaan over het verschil tussen vermogen en het koppel van een motor. Heb zo het gevoel dat sommige het noorden wat kwijt zijn.
selten
Ik denk dat je het beste gewoon naar @Joop3 kunt luisteren. Uiteindelijk komt het niet op de motor aan maar op de centen.
ErDee
Quote @Joop3:
De gemiddelde boer/loonwerker heeft het toch niet begrepen, en sowieso teveel vermogen voor het werktuig staan.
Vroeger, tot half jaren '90 stond er maximaal 120pk (allemaaal 6 potters) voor de silagewagen, die ook toen al 18 ton laadvermogen had. Tegenwoordig schijnt het minimaal 250 te moeten zijn. Dat snap ik dan weer niet.

Daar moet ik je groot gelijk in geven, ik stoor me hier al altijd aan. Waarom nu opeens 2x zoveel pk`s voor een wagen. Kost ook nog een hoop geld, in aanschaf, onderhoud, brandstof.
Valtrapowerr
4 cilinder, wegligging is met huidige trekkers ook wel beter, door geveerde voorassen en anders een frontgewichie erin. 4 cilinder is wendbaarder en kost in meeste gevallen midner brandstof.
mdoornekamp
Het oog wil ook wat. As ik als loonwerker de kuil bult niet op kom met een jd 6430 vraagt die boer of ik geen dikkere trekker heb. Sta ik daar met een 6520 te slippen en te brullen zegt die boer; de bult zal wel te hoog zijn
Joop3
@Loeideutz Zijn die zoveel zuiniger geworden dan? Dit is dan ook niet geheel op de motor af te geven, de 16 versnelling automaat is ook even heel wat anders dan de ongesynchroniseerde 5 + overdrive....
Ook daar heeft het vermogen te maken met het optrekken, en wel tegen de berg op trekken. Daar zijn ze het vermogen nodig, maar gaat elke seconde sneller dat je boven bent ten koste van je gemiddelde verbruikscijfer.
SJB533
Quote @case ih maxxum:
6 cilinder is mooier want: hij loopt mooier en hij licht beter op de weg!

Wat loopt mooier?
Betere wegligging is natuurlijk onzin. Ik denk dat jij eens kennis moet maken met een Valmet 6000-serie en John Deere 6534 of bepaalde types 6M/R
ErDee
@IH1055XL Ik weet niet eens wat vermogen en koppel is, voor mij heeft een trekker bijvoorbeeld 60 pk(delen door 1,36 is het aantal kW) en meer weet ik er niet van..
jmos
@Selten]
Maar een 6-cil heeft bij lagere toeren meer koppel dan een 4-cil dus kun je ook op spaaraftakas gaan rijden. 😄
Loeideutz
@Joop3 Chauffeur en banden maken veel uit. Een goede chauffeur doet meer met 100 pk dan een slechte met 150. Van de herfst hoorde ik van mij thuis uit dat ze op een perceel aan het hakselen waren. Ik dacht even gaan kijken hoe het in de natte hoek gaat. Ze waren net bezig in de natte hoek toen een van de chauffeurs zei: eigenlijk moet daar die andere wagen rijden , die heeft rondere banden, deze snijden teveel.
Joop3
Quote @SJB533:
Betere wegligging is natuurlijk onzin. Ik denk dat jij eens kennis moet maken met een Valmet 6000-serie en John Deere 6534 of bepaalde types 6M/R

Vergeet de hele range van Mercedes niet! 😃
case ih maxxum
@SJB533 tja.. dat is mijn mening!
zetordrivertimo
Ik vind dat de 6 cilinders wat makkelijker op gang komt met een volle kipper(12ton). wij hebben 2 trekker van 120 pk, een 4cilinder turbo en een 6 cilinder. als de 4 cilinder een keer op gang is geen probleem. maar ik vind een 6 clinder toch fijner.
selten
@jmos
Nouja, ook niet meer. Met elektrische brandstofpomp, en TI moteren is praktisch alles gelijk....
Boemrang
Of het nou een 4 cilinder of een 6 cilinder is, je kunt met beiden tractoren kun je zondags naar de kerk... 😃
wvdh
@SJB533 een langere trekker rijd lekkerder een 6cil is langer en rijd dus lekkerder
Loeideutz
@Joop3 Jaren geleden toen ze naar de 500 pk gingen was verbruik een van de redenen, vooral bij die wagens die nooit in de bergen kwamen
case ih maxxum
@wvdh ja dat bedoelde ik!
jmos
@selten
dat verschil is niet goed te maken. alleen door meer diesel in te spuiten. dus bij lagere rpm is 6-cil zuiniger.
ErDee
@wvdh een 6534 is een 6 cillinder chassis met een 4 cillinder motor (voorin, dus met ruimte tussen de koppeling en bak) geplaatst
Joop3
@mdoornekamp Ha, dat is dan het probleem van de boer. Als jij standaard met 2 6430's komt, en vervolgens vertelt dat, als hij het extra brandstofverbruik er bij betaalt je dan met 2 6520's komt, dan zegt hij ook dat de 4 cilinders wel mogen blijven.
In de praktijk zou het hooguit 2 vrachten uitmaken, en dan hang je er toch een touwtje tussen, of drukt de mais omhoog.
selten
@jmos
Ik weet niet, bij 1400 toeren zit ik op me maximum koppel. Denk dat een 6 cilinder niet veel lager heeft 😃
wvdh
@case ih maxxum is met auto ook zo, hoe langert de wiel basis hoe rustiger die en lekkerder die rijd
Joop3
@Loeideutz Heeft het dan zoveel invloed gehad op het verbruik? Ik denk dat de sportievere rijstijl veel teniet doet.
wvdh
@ErDee 6534?? wel merk??
SJB533
@Joop3
Had ik wel verwacht 😃

Quote @wvdh:
@SJB533 een langere trekker rijd lekkerder een 6cil is langer en rijd dus lekkerder

En dat is nu onzin! De genoemde trekkers hebben een zescilinderframe, met helemaal voorin een grove viercilinder! Dus wat jij zegt gaat al niet meer op!
IH1055XL
@ErDee Dan is het misschien wel eens interesant om hierover een topic te starten. Die 60 pk waar jij over spreekt is het vermogen. Koppel is de kracht die vanuit de krukas vertrekt naar uw transmissie en wordt uitgedrukt in Nm (newtonmeter). Zowel bij vermogen als bij het koppel moet er een motortoerental vermeldt worden. Het maximumvermogen van een motor ligt meestal rond de 1900 motortoeren. Het maximumkoppel van een motor ligt meestal rond de 1600 toeren.
ErDee
@wvdh John Deere, de nieuwe 4 cillinder in 6 cillinder chassis John Deere`s zijn de 6130M en 6140M
jmos
@IH1055XL
een topic zou wel handig zijn ja. ik weet wel ongeveer wat koppel inhoudt maar kan het niet uitleggen.
Loeideutz
Goed, dus een 6-cilinder is beter. Dan moet iemand mij het volgende uitleggen. Waarom zijn er geen 3-liter 6-cilinders van 70 of 80 pk. In de autowereld heeft men ook 2-liter 6-cilinders. En als meer cilinders dan beter is waarom maken de fabrikanten dan boven de 200 pk geen gebruik van 8- of 10-cilinders. Daar heeft men er geen moeite mee om de cilinderinhoud naar meer als 1,5 liter per stuk te laten stijgen.
wvdh
@ErDee o kan ben daar niet in thuis, maar maak niet uit als ik zal moete kiezen tussen 4 en 6cil motoren en vergelijkbaar type zal ik altijd de 6cil kiezen
valmet 605
@Loeideutz harde klappen zijn sterk, veel klapjes gaan hard. Anders uitgedrukt een lanz trekt heel hard, een oude farmall 430 rijd vlot trekt sneller op.
Zelf heb ik een Same mercury (4cil 4.2l geen turbo)gehad hout slepen goed op de weg met lading hout speelde die ermee. Mijn huidige valmet 605 (3cil 3.3 turbo) doet in het bos niet onder voor de Same maar op de weg mist die die laatste cilinder toch wel.
voor mij missen veel kleine 6 pitters de kracht (bij minder als 1 liter per cil)

@sjb533 die fortschritt molentje erop en dan tot 250 pk geloof ik... klein probleem je zal wel ringen in moeten vrezen en bidden dat alles in elkaar blijft hij blaast dan zn eigen koppakking ertussenuit.
wvdh
@Loeideutz ik heb hier thuis een 4cil 2liter turbo trekker staan van newholland, het is best een sterke trekker
mdoornekamp
@Loeideutz Een 6 cil blok is wel wat duurderdan een 4 cil. Wordt zo'n 70 pktje te duur. 6 cil loopt mooier dan 8 cil v en zo'n lijn blik is stijver dan een v
IH1055XL
@jmos Als jij een bout probeert los de draaien moet jij duwen of trekken aan uw sleutel. De kracht die jij hiervoor nodig hebt kan je vergelijken met het begrip "koppel". Hoe harder jij moet trekken of duwen aan je sleutel, hoe meer koppel er ontwikkeld wordt. Een motor moet kracht ontwikkelen om de transmissie en uiteindelijk uw wielen te laten draaien. Hoe harder hij moet duwen of trekken om alles in beweging te brengen hoe meer koppel er ontwikkeld wordt. Het koppel dat een motor ontwikkeld is afhankelijk van de Compressiedruk,het aantal cilinders,... .
jmos
@Loeideutz
onze 80pk oude deutz is een 6-cil. 😛
maar 8 en 10 cilinders komt te veel op de krukas aan. En om er v-motoren in te leggen is ook niet handig.
jmos
@IH1055XL
dat kan ik ook wel zeggen. maar wat is dan het verschil tussen koppel en vermogen?
IH1055XL
@Loeideutz Je kan een trekkermotor of een automotor niet vergelijken met elkaar. Het toerenbereik van een automotor ligt veel groter en de transmissie die er achter komt is ook een heel ander verhaal,...
SJB533
@valmet 605
Dat geloof ik graag. De techniek was toen ook nog niet zo doorontwikkeld als nu. Ik denk, dat wanneer je als basis de 4 VD14,5/12 SRW zou gebruiken, en met beleid sleutelt, je een krachtige motor ontstaat. 250 is wellicht overdreven, houd m eerst maar bij 200 (met TI)
selten
@jmos
Koppel is een momentkracht 😃
valmet6400power
@SJB533

Wat is iedereen positief over Valmet 6400 ineens 😃
Loeideutz
@wvdh Ik heb 2 trekkers staan, 65 en 90 pk, vindt ze allebei best wel sterk, maar een 12 Tons kieper ga ik er niet achter hangen. Dan komt ook de grote vermogen tekort om lekker te kunnen rijden.
jmos
@IH1055XL
trouwens dat voorbeeld van met een bout weet ik wel want moest toen de bouten in de hakselkooi aandraaien op 275nm. 😃

@Loeideutz
Trekkermotoren kun je niet vergelijken met automotors. een automotor kan met een inhoud van een paar liter 180pk hebben maar dan hebben ze weinig koppel.
Joop3
@Loeideutz Meer cilinders is niet beter. Een 6-cilinder is mooier in balans als een 8-cilinder heeft een leraar die voorheen op de motorenontwikkeling van Porsche werkte me eens verteld. Je hebt statische en dynamische onbalans, een 6-cilinder heeft van beide geen last, en zal ook geen snufjes als balansassen nodig hebben.
Een veelvoud van 6-cilinders is natuurlijk nog beter! Echter onpraktisch toe te passen in een trekker, en prijstechnisch niet meer interessant.
Ik heb ook nergens gezegd dat een 6 cilinder beter is, alleen dat deze bij bepaalde omstandigheden voordelen heeft. Ik zou als hoofdtrekker op ons bedrijf nooit een 6 cilinder willen hebben, omdat een 4 cilinder gewoon beter geschikt is, en door de bank genomen zuiniger.
De vraag zou bij ons ook nooit komen, omdat wij qua vermogensbehoefte altijd net een trap onder het omslagpunt 4/6 cilinder liggen.
jmos
@jammermaarhelaas
haha. voor het geluid van een 6-cil heb ik eens een filmpje gezien hadden ze twee 3-cil de uitlaten aan mekaar gekoppeld. 😃
IH1055XL
@jmos Vermogen wordt uitgedrukt in Pk of kW. Vermogen zal stijgen naarmate de motor meer toeren maakt. Het is als het ware de snelheid waarmee hij het koppel overbrengt op de aandrijving. Hoe sneller jij die bout losdraait hoe meer vermogen jij ontwikkeld maar hoe minder kracht het vraagt om rond te draaien. Het koppel is dus laag maar het vermogen is heel hoog. Koppel wordt niet uitgedrukt in kW of Pk maar in Nm (Newtonmeter)
SJB533
@valmet6400power
Ik ben wel gecharmeerd van die Finnen ja 😄
Loeideutz
@jmos Juist 30 jaar geleden hadden meerdere merken bij 80/90 pk al een 6-cilinder. Deutz 8006, Fendt 600, John Deere 3030/40/50 en er zullen d'r wel meer zijn. Maar tegenwoordig kom je geen zessen meer tegen onder de100 pk. Waarom niet.
valmet 605
@valmet6400power men is positief over sterke 4 pitters met umpf en dan is de 6400 het schoolvoorbeeld.

@sjb533bij trekkertrek halen ze zonder de trekker aan te passen bij een valmet 605 al 120 pk uit de 3 cil. bij de Forstschritt zit er een grotere licenciebouw pomp op (uit de vrachtwagens van MAN) vandaar de mogelijke pk's.
jmos
@IH1055XL
dat is een mooie uitleg. bedankt.
valmet6400power
@Loeideutz

Als onze 12 ton kieper vol ligt met tarwe 'loopt' onze Case (72 pk, 3.9 liter, 4 cilinder turbo) ermee weg.. Scheelt dat het hydrashift is, zelfs viaduct op trekt ie gewoon door. Hij gaat wel 25 km/u maar is óók al bijna 30 jaar oud!
valmet6400power
@valmet 605

Umpf is wat precies? 😮
jmos
@Loeideutz
prijs......
dan wordt de verhouding prijs per pk te duur en wordt hij niet verkocht.
RobDeutz104
Motoren worden te duur he!
Joop3
Quote @Loeideutz:
maar een 12 Tons kieper ga ik er niet achter hangen. Dan komt ook de grote vermogen tekort om lekker te kunnen rijden.

Ha! Dat is jouw probleem. Hier rijden we met bijna 20 ton rond achter 85 pk, en incidenteel met rond de 15 achter 45....
SJB533
Quote @valmet6400power:
dynashift

Hydrashift heet dat systeem van DB. Dynashift is MF
jmos
@Joop3
wij hadden ook land op afstand en dan met balen ophalen hadden we wel eens 15 ton achter een 4000 (origineel 51pk) met een versleten motor en ongeremde wagens. het kan wel maar er moet geen gewoonte van gemaakt worden.
IH1055XL
@jmos Graag gedaan. Vele reacties gaan over het geluid enzovoort. Vind ik een beetje lullig bij de keuze voor een trekker. Alles hangt er van af wat je wil doen met de trekker of waarvoor je hem wil gebruiken. Als mijn bank zegt dat ik slechts een 4-pitter kan betalen, dan maakt het mij niet uit welk geluid hij maakt. Het kleur (merk) is weer aan ander verhaal, daar heb ik uiteraard ook mijn voorkeur.
Joop3
@jmos Een verschil: Met zulke combinaties gaan we niet ongeremd de weg op....
Dat is wat veel mensen op TF nog moeten leren. 15 jaar geleden kon er nog het een en ander, maar het overige verkeer is in de laatste jaren ook veel te ongeduldig geworden.
valmet6400power
@SJB533

Sorry! Weet niet waar ik zat met me hoofd 😃
selten
@Joop3
15 ton ongeremd achter tractor van 5 ton kan niet?
valmet 605
@valmet6400power doorzettingsvermogen
laat het gas eens los bij een standaart fiat 70-90 en geef weer gas. Dan heb je verloren. Doe ditzelfde bij een MF 690 en er komt ergens ver weg weer leven. Of doe ditzelfde bij een volvo T650 dan gaat die weer verder.
gevoel en karakter!
Ik waardeer alle 3 genoemde merken trouwens.
Loeideutz
@Joop3 Succes maar dan wil ik geen noodstop meer maken. Ook daarvoor moet je pk's hebben.
jmos
@IH1055XL
Het geluid maakt mij ook weinig uit. geluidsniveau vind ik daarentegen wel weer belangrijk.
Joop3
@Loeideutz Ja, pk's voor een noodstop. Waarom maak ik me eigenlijk nog druk voor deze discussie? Succes verder.
jmos
@Joop3
Maar we gaan er geen 30 mee rijden. hooguit 20. Harder echt niet. en ook ruim van te voren afremmen voor een bocht. ik zou het ook niet doen maar soms moet je. als het gaat regenen kom je soms het land niet meer op.
valmet6400power
@valmet 605

Oja! Ja daar heb je helemaal gelijk in! 😃
Joop3
Quote @selten:
15 ton ongeremd achter tractor van 5 ton kan niet?

Neen! Ik heb wel eens lege wagens van de weg zien schuiven. Het is echt gevaarlijker dan je denkt.
Met fatsoenlijk oplegdruk ligt de situatie iets anders, maar nog moet de wagen fatsoenlijk kunnen remmen.
Detail: Wist je dat bij een auto het maximale vermogen dat de remmen op kunnen nemen ongeveer 10 keer zo veel is als het vermogen dat de motor afgeeft?
valmet6400power
@Joop3

Ze gaan er weer vanuit dat jij rijdt als een loonwerker onder maistijd met zon zware vracht 😞 een beetje jammer!
ambtenarenhater
Een 4 cilinder is geen partij voor een 6 cilinder als er op aan komt.
Joop3
@valmet6400power De reminstallaties die onder onze wagens zitten zijn allemaal zelf gebouwd, of aangepast. Reken er maar goed op dat deze combinatie bij een noodstop eerder stil staat als een loonwerker in de maistijd!
selten
@Joop3
Ik snap het heel goed, het is en blijft een levensgevaarlijke combi. Alsnog mocht ik geen nieuwe remslang op de kipper laten zetten 😉. Oplegdruk was genoeg 😃
selten
valmet 605
@valmet6400power kwam de uitleg met de trekkers ernaast goed over? Die fiat kan trouwens ook heel anders uit de hoek komen maar daar worden ze heeeeel dorstig van.
Joop3
@selten Ja, als jij 12 ton laadt in een 6 tons kippertje, dan maakt het remmen toch al niets meer uit. Jij komt er wel....
IH1055XL
Het koppel van een 6- pitter is sowieso hoger bij lage toeren, zelfs al heeft hij evenveel vermogen als een 4-pitter. Dus vertrekken lukt beter en als hij het moeilijk krijgt bij zwaar trekwerk zal hij doorgaans langer volhouden. Door een turbo te gebruiken en meer (beter) brandstof in te spuiten probeerd men tegenwoordig een 4-pitter een hoger koppel te geven om dit op te vangen. Moest men dezelfde technieken toepassen bij een 6-pitter, dan zal de 4-pitter het onderspit delven. We houden hier nu wel geen rekening met het verbruik, dat is een ander verhaal
frank_mf
@Joop3 Een beetje geremde aanhanger met lading remt de trekker, is mijn ervaring! 😄
selten
@Joop3
Ik weet het, niet slim. Maarja, ik kreeg te horen, had het maar geen kipper moeten worden.... Piepen en kraken.... Is 1 keer geweest, de rest rond de 7 ton 😉
IH1055XL
@frank_mf Logisch toch? Moest de trekker harder remmen dan je wagen dan kan je het hopelijk nog navertellen. Je wagen duwt je dan gewoon de sloot in als je geluk hebt. Elk jaar zijn er talloze ongevallen van trekkers die over de kop gaan omdat de wagen te weinig of niet remde.
frank_mf
@IH1055XL Onze giertank is ongeremd, ik vind het maar link.. Bemester voldoet binnenkort toch niet meer en missen volume dus alle reden voor een ander...
selten
@frank_mf
Hoeveel kuubs tank?
frank_mf
@selten 5 hele kuubs. Een keer flink in de remmen gemoeten en je schrikt hoe lang het duurt voor je stilstaat dus zou het boven de 3500 kg niet onderschatten!
frank_mf
selten
@frank_mf
Frank, ik ken het. Lees voorgaande, ik heb wel eens met de Profi met 8 kuubs tank rondgereden, dat ons pap de remmen was vergeten. Maar ik sta dan toch vlug stil. Profi remt (gelukkig) heel goed. En met kipper ook. Veel oplegdruk dus staat best vlot stil. Maar liever met remmen natuurlijk 😉. 760 met 4 wielige wagen vond ik enger 😉
valmet6400power
@frank_mf

Dat is ook zo met onze Case en 12 ton tarwe, de trekker heeft geen remventiel dus je rijdt automatisch al minder gehaast en remmen alleen wanneer de combinatie rechtdoor rijdt!
selten
@valmet6400power
Dan moet je wel eerst op snelheid komen :lol:
deutz7006
Dat een 6 pitter altijd meer verbruikt is flouwe kul onze deutz 10006 daar moete goed voor doorrijden voor zijn dieseltank op 1 dag leeg te rijden maar van onze new holland tl90a 4 pitter is hij s'avonds altijd leeg zonder goed door te rijden en het verschil is dat er in de new holland 160l in gaat en in de deutz maar een 100l dus dat scheelt toch een pakje
jammermaarhelaas
@Joop3

Quote:
Detail: Wist je dat bij een auto het maximale vermogen dat de remmen op kunnen nemen ongeveer 10 keer zo veel is als het vermogen dat de motor afgeeft?

Parels voor de zwijnen als ik de reacties zo lees... jammer maar waar.

Ik heb soms de indruk dat je ze makkelijker een leugen als dat de zon om de aarde zou draaien en de aarde plat zou zijn wijs kunt maken...
valmet6400power
@valmet 605

Ja hartstikke goed! Nu ben ik nog meer blij dat we een 6400 hebben haha. En over die Fiat weet ik alles van, 45-66 met 80pk en een 100-90 met 150 pk.. En ja, dan krijgt ie ook meer dorst!
selten
@deutz7006
Je vergelijkt een oude met een nieuwere tractor.....
deutz7006
@selten dus nrm moete ze bij een nieuwere tractor met het verbruik omlaag maar dat is toch zeker niet het geval
valmet6400power
@selten

Dat is ie, met hydrashift kun je poot op het gas houden haha
selten
@deutz7006
Goh dacht je dat echt? Vroeger wat het allemaal zuiniger....
selten
@valmet6400power
te vlug dus 😃. Turbo deraf halen, dan kun je niet zo vlug optrekken 😃
deutz7006
@selten haha dat denk ik niet echt vroeger was de diesel 4x goedkoper als nu dus toen stak het niet op een liter he 😄
selten
@deutz7006
Tractors van vroeger zijn zuiniger als die van nu. Dat weet ik redelijk zeker. (uitzondering de Ford TW ofzo :D)
Loeideutz
@valmet6400power Tot je een keer moet sturen om een voetganger te vermijden en moet remmen om niet in de sloot te komen, of bovenop een tegenligger.
valmet6400power
@selten

Neeeeeeh 8O
selten
@valmet6400power
zitten er remmen op die kipper?
valmet6400power
@Loeideutz

Daarom hebben we de remleiding in een hydrauliekventiel zitten zodat bij geval van nood je tanden in het dashboard zitten!
deutz7006
@selten haha ja bij die tw's kun je er bijna met een gieter naast gaan staan
valmet6400power
@selten

Kijk naar onze kiepers en lees bovenstaande 😄
selten
@deutz7006
Gewoon de pomp derachteraan 😃
Sanderzz
@valmet6400power

ben je niet goed ofzo? remleiding op een hydroventiel!! gek
selten
@valmet6400power
Ja dat ken ik 😃. Gewoon gebruiken dus 😉
deutz7006
@selten haha dat kan ook 😛
selten
@deutz7006
Maar iig gaat zat diesel door 😃
Loeideutz
@valmet6400power Ooit van de schrikseconde gehoord? Als je ogen een situatie registeren duurt het ongeveer een seconde voordat je hersens je handen of voeten aangestuurd hebben om te gaan handelen. Op het moment dat het haast doet moet jij en sturen en remmen en dan ook nog blind de juiste hydrauliekhendel vinden. Succes!
deutz7006
@selten haha ja bij die tw's denk je dat er een gat in de dieseldak staat die kijke nie naar een litertje meer of minder
selten
@deutz7006
Nee dat klopt 😃. Maarja ik heb der geen maakt me ook niks uit 😃
sebas deutz150
Quote @deutz7006:
dat een 6 pitter altijd meer verbruikt is flouwe kul onze deutz 10006 daar moete goed voor doorrijden voor zijn dieseltank op 1 dag leeg te rijden maar van onze new holland tl90a 4 pitter is hij s'avonds altijd leeg zonder goed door te rijden en het verschil is dat er in de new holland 160l in gaat en in de deutz maar een 100l dus dat scheelt toch een pakje

als deutzfan wil ik dat graag geloven, maar om eerlijk te vergelijken moet je er wel zeker van zijn dat ze evenveel vermogen hebben en precies het zelfde werken moeten doen.
selten
@Sanderzz & @Loeideutz
Ik vind het geen stom idee, als je geen remventiel hebt om dan toch een noodoplossing te hebben. Als je dan enigzins kans hebt, dan kun je nog iets! Ja het is niet perfect, maar sowieso beter als niks!
Loeideutz
Ontopic, de reacties drogen een beetje op. Conclusie , als het niet anders kan een 4- of zelfs een 3-cilinder, en anders een 6-cilinder. Net een beetje sterker.
deutz7006
@sebas deutz150 dat is met hetzelfde werk getest bij ons en we stonden zelf verstelt dat onze new holland zoveel meer verbruikte dan de deutz
Sanderzz
@selten

euhm ja en wat doe je als je een keer echt een noodstop moet maken..... dan moet je in een milliseconde beslissen. dan trap je vol op je rem en staat de trekker er geschaard voor op zn kop. nog voor jij er aan gedacht hebt om aan je hydroliek te denken hoor
Loeideutz
@selten Iets is beter dan niets, maar in nood kom je tijd tekort.
selten
@Sanderzz & @Loeideutz
Ik weet het. Jullie hebbe gelijk. Ik weet dat ons pap vroeger ook zo rond reed. En zolang je een beetje beheerst rijdt kan het wel (in dat geval liep die tractor 'maar' 20 vanwege de 10 tons kipper vol met piepers erachter).
Sanderzz
@Loeideutz

wij hebben op t werk nu een fendt 210 das een 3 cilinder en ik sta bar te kijken van t ding. loeisterk, taai en zuinig. dus t kan wel met een kleinere motor
wiltie63
Valtra heeft een 4 cilinder van 170 pk, dat kan niet lang mee gaan denk ik. Bij pk's boven de 120/130 zou ik een 6 cilinder beter vinden
jordi 1455
Tegenwoordig zeggen ze dat nieuwe motoren zuiniger zijn dan hun voorgangers maar dat betwijfel ik.
nieuwe motoren zijn niet zuiniger verhoudingsgewijs gezien.
als ik de turbo en intercooler er af halen zou een 120 pk 4cil TI motor nog een magere 70 pk leveren en met ti zat het verbruik op het gemiddelde. dus reken maar uit het verbruik per kw zou hoger worden.
jmos
@jordi 1455
ze gaan effiecenter met de brandstof om maar gebruiken meer om de uitstootregels te halen. ook zo met de l60g. die heeft een roetverbrander erop zitten. dan gebruikt hij tussen de 10 en 11 liter per uur en dan doet ie niks. Als hij aan het werk is zonder dat ding aan is dat iets meer als 11. Zoveel als die verbrander aan diesel gebruikt.
SJB533
Quote @wiltie63:
dat kan niet lang mee gaan denk ik.

4,9 liter! Kijk eens naar een zescilinder TI met dezelfde verhouding. (T213: 7,4 Liter! ;)) En dat is nog steeds niet t maximum! Het is heel gebruikelijk voor een 7,4 liter om nog meer vermogen (zeg 250 pk nominaal) te leveren. Die houden dat ook vol. Helft meer cilinders, meer dan de helft aan vermogen.
IH1055XL
@Sanderzz Hebben wij ook nog gedaan bij een 1055 IH met 15 ton erachteraan. Niet gezond voor je tanden en je trekhaak maar in geval van nood wel efficiënt. Je moet er wel verstandig mee omspringen want anders kan het wel eens raar uitpakken.
Sanderzz
@IH1055XL

effies een paar euries ertegenaan en gewoon remventieltje erop bouwen. komt altijd van pas. heb t zelf ook op mn 856 gemaakt en op mn 1056 zat t al.
jordi 1455
@jmos
dan moeten in Brussel nog hun huiswerk maken.
al die brandstof hier krijgen zorgt ook voor veel uitstoot.

mij is dit prioriteitenlijstje geleerd bij het autorijden.

1. veiligheid
2. doorstroming (efficiëntie)
3. milieu

in Brussel staat er dit.

1. milieu
2. veiligheid
3. doorstroming (efficiëntie) (ook economisch)
selten
@SJB533
Beetje 6 cilinder is toch wel 10 liter 😃?
SJB533
@jordi 1455
Het gaat om stikstofoxiden!
SJB533
@selten
Dat zijn eencilinders! 😃
selten
@SJB533 Dit motortje in de 760 Super legge 😃
werktuigen.nl/productinformatie/models/…
chiel-fendt 936
@Sanderzz raad ik ook veel mensen aan die nog geen remventiel hebben en met wagens rijden. kost niet heel veel en kan jou of van iemand anders het leven besparen
SJB533
@selten
t blijft een Steyr achterbrug he... Zou t daarom nog niet eens bedenken..
jmos
@jordi 1455
brussel moeten ze geen huiswerk maken. dat is al veel te veel theorie daar. ze moeten in de praktijk kijken hoe het moet. ook met dat injecteren. dat moet nu opeens ook op veen omdat de ammoniak uitstoot te hoog is. maar naar het bodemleven kijken ze niet. ze doen meer kwaad dan goed daar in brussel.
Loeideutz
@jmos Plus dat de huidige trekkers ( en ook auto's ) allerlei toeters en bellen erop hebben zitten die ook mee zuipen , zoals een airco.
selten
@SJB533
Ik zou het ook niet doen. Maar ik zou graag zn 10 liter blokje thuis hebbe 😃
jordi 1455
@SJB533
wat komt er wel niet uit die schoorstenen in Rotterdam en die grote olietankers, daar kun je wel heel veel trekkers voor rijden.
SJB533
@jordi 1455
Ga eerst maar eens kijken wat er vrijkomt in kachels...
Fendt926Driver
Als ik alles zo lees moet ik zeker 5 trekkers hebben. een heel zuinige 1 cylinder voor draadtrekken een iets minder zuinige 2 cyl voor harken een nog minder zuinige 3 cyl?????

waar gaat dit over elke week kijken welk werk heb ik en welke zuinigste trekker koop ik daarvoor?????

bel liever de loonwerker die kan komen voor zijn uur tarief en maakt niet uit hoeveel diessel hij verbruikt.
ben je ook van die zorgen af. de ideale trekker (3 4 5 of 6 cyl) die goed je zwaarste machine de baas kan en al het kleinere kan hij er wel bij doen
Loeideutz
@Fendt926Driver De huidige moderne elektronisch geregelde motor verbruikt ook minder als hij maar half belast wordt. Maar jouw systeem van trekkers aanschaffen kan ook goed werken.
KHD Deutz-Fahr
Quote @Joop3:
Vroeger, tot half jaren '90 stond er maximaal 120pk (allemaaal 6 potters) voor de silagewagen, die ook toen al 18 ton laadvermogen had. Tegenwoordig schijnt het minimaal 250 te moeten zijn. Dat snap ik dan weer niet.

Vroeger maakten ze een kuiltje van twee meter hoog, tegenwoordig lijkt hoe hoger hoe beter het tover woord, gaan ze hier in de buurt tot vijf meter, dan zul je toch echt met een zwaardere trekker aan moeten komen. Daarnaast is het goed verdelen en vast drukken van het gras een hot item, hoe zwaarder de trekker op de bult, hoe beter het voer.
Dr Fendt
@KHD Deutz-Fahr

begrijp ik nou goed dat jij zegt dat een trekker van 120 pk lichter (Gewicht) is dat een 250 pk trekker?

ik zou zeggen... zet bijv. een fendt 600-serie op de bult, dan heb je een trekker met leeggewicht 6.6ton...

een 820 vario weegt daarin tegen 6.8 ton.....

waarom zou je een trekker van 210 pk (max) op de bult zetten als een trekker van 120 pk het ook kan doen?
KHD Deutz-Fahr
Quote @Loeideutz:
Mooi betaalt de hypotheek niet.

In theorie natuurlijk niet, dan is het presentatie plaatje als loonwerker natuurlijk onzin. Hier op tractorfan kennen we alleen de theorie. Maar als je in de praktijk gaat kijken, dan zie je dat de trekker fabrikanten die een mooiere trekker konden neer zetten, uiteindelijk een beter leven hebben gehad of hebben (sommige zijn ook ondanks status en succes ten onder gegaan, dus ik zeg niet dat het alles is) zoals International in het verleden, en Fendt in het heden. Je hoeft maar 14 tegen een jochie te zeggen, en hij maakt er 1455 van.

Hoe zou jij reageren als de loonwerker op eens met een Landini of Zetor aan kwam zetten, ze zullen vast het werk doen, maar of de loonwerker er een goede naam aan over houdt. We hebben dan wel de naam nuchtere Hollanders te zijn...
KHD Deutz-Fahr
Quote @Dr Fendt:
begrijp ik nou goed dat jij zegt dat een trekker van 120 pk lichter (Gewicht) is dat een 250 pk trekker?

ik zou zeggen... zet bijv. een fendt 600-serie op de bult, dan heb je een trekker met leeggewicht 6.6ton...

een 820 vario weegt daarin tegen 6.8 ton.....

waarom zou je een trekker van 210 pk (max) op de bult zetten als een trekker van 120 pk het ook kan doen?

Dan klopt mijn theorie, toch, jij zegt dat een 120 pk trekker van vroeger nu even veel weegt als een 210 pk van nu, dan zal je nu wel een trekker met meer vermogen moeten gebruiken, om het zelfde aandruk gewicht te krijgen als vroeger. Als veehouder zou ik zeggen, zet er een trekker van 400 pk op met een blok beton van een paar ton in de hef, hoe meer gewicht hoe beter het voer.
Dr Fendt
Ik begrijp jou niet @KHD Deutz-Fahr,

als ik nou 10 kilo kleine appels heb of 10 kilo grote appels, beide keren heb ik 10 kilo.... dus beide keren heb ik hetzelfde gewicht

heb ik nou een oude trekker van 6.6 ton of een nieuwe trekker van 6.6 ton beide keren drukken ze even hard aan

tuurlijk, je hebt meer vermogen per kilo maar daar heb je toch niks aan op de bult?
KHD Deutz-Fahr
Quote @Dr Fendt:
ik begrijp jou niet

Nee jij begrijpt mij niet, heel simpel:

Hoe meer gewicht, des te vaster de kuil, des te beter de conservering, des te beter voer ik heb voor de koeien, dus ik heb het liefst een trekker van 20 ton op de bult, als te al bestaat 😉. Jij zegt dat een "oude" trekker van 120 pk 6 ton weegt en een moderne van 210 pk ook 6 ton weegt, nou dan wil ik liever een moderne 210 pk op de bult dan een 120 pk moderne, want die weegt tegenwoordig vast minder dan vroeger.
kees 956
@Loeideutz zo als al aangekondigd werd: dit levert een mooie discussie op.....
Snaky Bill
Je ken beter een lekker lopende 6 pitten hebben dan een gillend 4 pitter
Snaky Bill
Zijn er dan nog loonwerkers over een paar jaar , er zin er al niet veel meer overwat betreft loonwerkers, boeren gaan het steets meer zelf doen met een 6 cylinder wat ook goodkoper is
loon werk wordt in de toekomst onbetaalbaar met een 6 cylinder die gaan ook als ze der nog zijn een 4 cylinder gebruiken om de kosten te drukken
gebruiken
walker1
Natuurlijk blijven er loonwerkers.
mdoornekamp
@Snaky Bill Jij denkt dus dat een loonwerker duurder is dan dat je alles zelf doet. Heb je wel eens een kostprijs berekening gezien van een 140 pk trekker die bij jou maar 400 uur per jaar draait? Zit je zo op 50 euro per uur excl chauffeur en machine. Kun je beter een loonwerker bellen
SJB533
@mdoornekamp @walker
Hij woont ergens in Saskatchewan, Ca, heeft geen idee van wat hier speelt en mag graag een losse flodder op laten. Voegt in principe geen flikker toe aan tf...
mdoornekamp
@SJB533 ik dacht al, wat een domme praat voor iemand van 40+
SJB533
@mdoornekamp
43 staat er? Automatische leeftijd. Vul je niks in, ben je 43 😄
deeremeneer
@SJB533 @mdoornekamp Die @Snaky Bill komt volgens mij gewoon hier uit Nederland hoor. Das gewoon een menneke van een jaar of 15 die net doet of hij Canadees is. Pas kreeg hij hier een veeg uit de pan van een echte Canadees die hem wel kent.
mdoornekamp
@deeremeneer hij krijgt nu ook al geen positieve reacties 😄
JD3010
@deeremeneer Hij was toen toch door @Ford5000 omgedoopt tot Faky Bill of zoiets?
Loeideutz
@kees 956 Discussie is nooit verkeerd zolang het maar met argumenten gebeurt en niet met de onderbuik.
Loeideutz
@KHD Deutz-Fahr Landini is geen verkeerd merk, hoewel het in Nederland vaak is ondergewaardeerd. Bij een Zetor zou ik eens heel bleu vragen of dat het nu goedkoper wordt. Uurprijzen van een loonwerker worden meer bepaalt door energie en loon als door aanschafprijs van een trekker.
Loeideutz
@KHD Deutz-Fahr @Dr Fendt Meer gewicht is niet noodzakelijk beter. Vroeger, in de jaren 70, hebben mijn vader en mijn oom jarenlang ingekuild met een Deutz 4006 en 3006. Met chauffeur, riek en dubbelucht minder als 2500 kg. En het gras was droger als nu. Ik heb ooit eens ergens gelezen dat de aanrijtrekker of shovel de helft moet wegen van de hoeveelheid aangevoerd product per uur. Met de huidige hakselaars ligt daar het grote probleem. In het voorbeeld van de Fendts is de 820 vario gemakkelijker te verzwaren en heeft nog steeds genoeg pk's om ook tegen hogere kuilen op te komen. Hij is sneller , staat minder gauw te slippen, maar kan het uiteindelijk ook niet bijhouden.
ford5000
@deeremeneer Ik dacht ook altijd dat het een jochie uit Nederland was met te veel vrije tijd. Had eerst altijd het idee dat het die Strieto de Jonge was, maar die is het dus niet.
Hij blijkt echter wel in Saskatchewan te zitten. Schijnt in het echte leven gewoon een omhooggevallen blaaskaakje te zijn die graag wat op internet zit te trollen.
atlaspower
Dit is echt weer appels met peren verglijken, de 1 praat over een nieuw type motor, de ander over een oude, er zit giga veel verschil tussen een mwm sisu perkens etc etc qwa kracht en vasthouden in lage toeren,tel daarbij ook nog eens 1000 verschillende versnellings bakken bij op, wat ook giga veel uitmaakt qwa trekken, het is maar net wat je gewendt bent en waar je smaak op valt, wat een boer niet kan vreet ie niet.
Valtrapowerr
Quote @KHD Deutz-Fahr:
hoe zwaarder de trekker op de bult, hoe beter het voer.

nou moet jij eens in het profiel van @arjank110 kijken, die rijden met een 80/90 pk trekker op de bult, maar als ik zo eens kijk ziet dat gras er bij uitkuilen erg goed uit.
en als je kuil niet broeit is het goed toch? enigste voordeel van nog vaster is nog minder Kans op broei en meer gras in de bult. shovels op de bult hoeft van mij ook niet, dat ze dat nou in engeland doen...daar moet je ook niet bij het uitkuilen gaan kijken.. 😉
jordi 1455
@SJB533
kachels vallen nog wel mee.
kijk maar naar bruin en steenkool gestookte centrales daar komt een hoop emissie bij vrij.
SJB533
@jordi 1455
Alsof daar geen eisen voor zijn :?
Valtra-Fordpower
@Valtrapowerr Komt ie maar bij ons kijken, de kuilen zijn bunker hard, en de aanrijdtrekker weegt totaal niet meer dan 5,5ton.
1046
@Valtra-Fordpower je kan aanrijden of je kan et niet , dat is et hele eiere ete
Valtra-Fordpower
@1046 Dat bedoel ik.
Valtrapowerr
@Valtra-Fordpower precies, als je maar de tijd neemt en goed aanrijd, niet zomaar over die kuil heen zeilen 😃 dat zie je in engeland op die filmpjes wel, kachelen ze zo een dot gras er tegen, is nog amper verdeel of hij douwt er weer een vracht bovenop 😛
SJB533
@Valtra-Fordpower
Dat is niet alleen bij jullie zo 😄
1046
@Valtra-Fordpower ik reed ook maar met 7,5 ton op de kuil, maar heb de boeren nooit horen klagen, hahahaha wel 1 x gehad dat er 1 zei , dat ie te vast zat , hihi
Valtra-Fordpower
Rapide 100 met 20messen, banden van 90cm aandrukken, 2WD.... Als de kuilbaas maar de baas is! Het komt wel eens voor dat ik de wagen wachten laat...
TLA-TSA
Meer gewicht op de kuil is niet altijd beter. Heb wel eens met voorladertrekker met pelikaanbak ervoor aangereden op 420 voorbandjes, gegarandeerd dat je kuil uitbuikt. Met TLA+verdeler=5/6 ton krijg ik de kuil mooier vast, als je er maar genoeg tijd aan besteed, heb het idee dat 2 keer met een 6 ton trekker over de kuil rijden meer nut heeft als 1 keer met een 12 tons, dit kan ik alleen niet onderbouwen. Als ik met et 6 tons trekkertje tegen een hakselploeg aan wil rijden maak ik natuurlijk niks.
Even on-topic: Liever een goede 4-cil als een matige 6, hoor hier vaak een 6-cil is taaier, maar als ik de 120 pk 6-cilinder 6030 voor de cultivator heb staan, of 100 pk 4-cilinder TSA, neem ik de TSA. Als een 6 cilinder aftoert komt ie niet terug, een 4 cilinder wel is mijn ervaring.
Hardstikke vast:
samie
6 cil is veel taaier vind ik
walker1
Oud brood is ook taai.
jehan
4 cilinder gaat het worden voor veel werkzaam heden ..fabrikanten gaan steeds meer lichte trekkers bouwen met veel pks ..tvoordeelvan lichte trekkers is je kunt ze makkelijk zwaarder maken dmv front gewichten bv .heb je ze niet nodig haal je ze eraf ..een zwaardere 6 cilinder kun je niet lichter maken .waarom dan altijd mee gewicht versjouwen dan nodig is ..kilos verplaatsen kost nou eenmaal energie
JD3010
Quote @jehan:
fabrikanten gaan steeds meer lichte trekkers bouwen met veel pks
Lichter worden ze niet, ze douwen er alleen maar meer vermogen in.
walker1
De verhouding pk-gewicht wordt steeds meer vermogen per kilo
walker1
Voor het echt zware werk blijven de 6 cilinders zeker bestaan. zeker bij de loonwerkers en akkerbouwers. maar op een gemiddeld melkveebedrijf heb je aan 4 cilinders voldoende.
SJB533
Quote @walker1:
maar op een gemiddeld melkveebedrijf heb je aan 4 cilinders voldoende.

Binnen 5 jaar komen er ook wel driepitters over de 120 pk, schat ik. Voor veel melkveehouders is dat voldoende 😉
Gerrit GBo
@walker1 In de auto-industrie zie je een duidelijke trend in het downsizen van motoren, meer vermogen uit minder motorinhoud en cilinders, dat gaat ook gewoon doorzetten in de landbouw naar mijn mening. Vlak hybride ook niet uit, de eerste voorbeelden zijn er al, zelfs hybride bulldozers zijn inmiddels al gewoon in gebruik. Cat heeft deze inmiddels gewoon in het programma zitten, niet het minste merk
JD3010
@Gerrit GBo Dat doen ze alleen om aan de emissie te voldoen, de levensduur van de motor wordt echter ook korter. De 3 cilinder diesels van VW zijn geen de beste.
Gerrit GBo
@JD3010 Tractoren moeten toch ook aan emmissienormen voldoen?? Die worden ook steeds strenger. Kwestie van tijd dat de motoren ook kwalitatief op een hoger niveau komen naar mijn mening.
1046
Dit is een discussie die kan je over een eeuw nog voeren, wat voor de een goed is kan voor een ander slecht zijn, smaken en meningen verschillen nou eenmaal, is een zelfde soort discussie als : wat is de beste trekker
JD3010
@Gerrit GBo Dat klopt ook wel, maar de motoren moeten het ook vol kunnen houden. Om aan de eisen te moeten blijven voldoen, zal er enorm veel geld en kennis voor nodig zijn.
jmos
@Gerrit GBo
ik denk dat het wat gaat worden zoals ze in treinen ook gebruiken. elektrische aandrijving. gewoon een 6-cil derin en die constant op 1300rpm laten draaien ofzo aan een dynamo en dan wielmotoren.
JD3010
Quote @1046:
wat is de beste trekker
Dat is geen Inter. 😃 Geintje hoor. !!
1046
@JD3010 voor mij wel , voor jou niet
Gerrit GBo
@jmos Daar heb je zeer waarschijnlijk geen 6cil voor nodig. Maar zoiets zal het denk ik ook worden.
jmos
@1046
het antwoord op wat de beste trekker is is simpel. 😄 de trekker die de beste dealer bij jou in de buurt verkoopt. 😄 waar je de beste ervaringen mee hebt. 😄
1046
@jmos precies , en dat is per persoon verschillend
JD3010
@1046 Het maakt mij niet uit, als je er maar tevreden mee bent. Je hebt volkomen gelijk dat dit een zinloze discussie is.
jmos
@Gerrit GBo
ik denk dat het een kleine 6-cil word hoor. 😄 die kun je lekker rustig op laag rpm laten draaien. 4-cil enzo die moeten het van wat hogere rpm‘s hebben.
SJB533
@JD3010@1046@jmos
De beste trekker is...


in ontwikkeling 😉
jmos
@1046
inderdaad. hier lopen in de buurt binnen een paar km ong. 20 renault trekkers. 😃
1046
@SJB533 doe jij die ontwikkelen?????
JD3010
@jmos Dat is dus complete onzin.
jmos
@SJB533
een samenvoeging van verschillende onderdelen van verschillende merken zodat je je eigen ideale trekker kunt samenstellen zou ook mooi zijn. 😄
walker1
@SJB533 de 3 pitters over 120 pk duurt niet lang meer. Fendt 211 is al 110 pk 3 pitter.
jmos
@JD3010
Wat is onzin?
jmos
@walker1
mf heeft met de 5600 ook drie-Pitters maar hoe sterk die zijn weet ik niet.
JD3010
Quote @jmos:
ik denk dat het een kleine 6-cil word hoor. die kun je lekker rustig op laag rpm laten draaien. 4-cil enzo die moeten het van wat hogere rpm%u2018s hebben
Dit is onzin van je. Ik vind dit zelf een onzinnige discussie en doe er daarom ook niet aan mee.
SJB533
@walker1 @jmos
Nominaal 100 😉 Ik vermoed, dat de Valmet 3,3 liter wel aan het einde is...
jmos
@JD3010
oke. dan vind je het maar onzin. ik weet wat ik zou doen en dat is genoeg. 😄

@sjb533
In het vermogensegment van 80 tot 110 pk. 😄
SJB533
@jmos
80/90/100 nominaal, 10 pk er bij als maximaal 😄
Renze
Er is geen algemene stelregel te geven, men vergelijkt appels met peren doorgaans, sommige zespitters doen onder voor sommige vierpitters van een ander merk.

Gewoon kijken welke goeie dealers er in de buurt zijn en vragen wat die je bieden kunnen: Dan een bepaald model kiezen op eigenschappen, niet "een viercilinder" of "een zescilinder" kiezen.

Een opgefokte viercilinder met variabele turbo, of zelfs twee turbos, is vaak even duur als een zescilinder met waste gate turbo. Qua levensduur is de 150pk zespitter in het voordeel ten opzichte van een 150pk vierpitter, maar omdat de meeste veehouders toch 50pk te veel hebben voor 90% van hun werkzaamheden, gaat de vierpitter even lang mee.

Bij halve belasting, helemaal bij motoren met roetfilter, is een viercilinder in het voordeel omdat de uitlaatgastemperatuur hoger is waardoor het roetfilter schoner blijft: Daardoor hoeft er minder extra brandstof in het roetfilter gespoten te worden om het roet te verbranden als de uitlaatgastemperatuur bij licht werk te laag is.

De gemiddelde veehouder die veel op halve of 3/4 belasting werkt, spaart dus brandstof met een vierpitter terwijl de levensduur van de opgefokte vierpitter bij deze inzet niets onder doet voor een zespitter. Ik neem aan dat we over viercilinders van rond de 140pk praten ?
JD3010
@jmos Wat is het uitgangspunt in deze discussie? Is dat 80, 10, 120, 140 pk of nog hoger? Over cilinderinhoud wordt niet gepraat, terwijl hierin wel verschil zit tussen de fabrikanten. En zo zijn er nog meer faktoren die bepalend zijn voor een juiste keus. Ik ben zelf van een 4-cilinder naar een 6-cilinder trekker gegaan en nu sinds 3 jaar weer terug naar een 4 cilinder.
jmos
@JD3010
Daar heb je ook weer gelijk aan ja. voor een 150pk wel een 6-cil. maar bij 100 hoef ik geen 6-pitter.
JD3010
Quote @jmos:
voor een 150pk wel een 6-cil. maar bij 100 hoef ik geen 6-pitter.
En daar ben ik het nu wel volledig met je eens. 😉
1046
Quote @jmos:
maar bij 100 hoef ik geen 6-pitter

ik wel , maar hangt ook van de werkzaamheden af
jmos
@JD3010 en @1046
Haha. jullie reageren op dezelfde zin en van mij en jullie reactie is precies tegenovergesteld aan mekaar. 😃

maar bij 100pk hoef ik geen 6-cil. het mag natuurlijk wel. 😄
1046
@jmos heb met 4 en 6cil 100pk gewerkt,maar zat et liefst op de 6 cil, had veel meer pluspunten in mijn ogen
JD3010
@jmos Zo zie je maar weer, zoveel mensen zoveel meningen.
jmos
@1046
twee dezelfde types met zelfde uitrusting?
1046
@jmos fendt 510 en 311, zat 5 pk verschil in(op papier)
jmos
@1046
maar een 500 er is ook een grotere en die zijn vaak ook beter. eigenlijk om het verschil te kunnen waarnemen zou je eigenlijk op een mf 6470 en 6465 moeten stappen. zelfde trekkers behalve dat de een twee cilinders meer heeft.
SJB533
Wij deden in t verleden alles met een driecilinder, waar later een driecilinderturbo als hoofdtrekker bij kwam. Ging heel best. De 3t is na 6 jaar opgeruimd. Daar is een atmosferische viercilinder voor weergekomen. Hadden we 8 jaar terug de stap gezet naar uitbreiding, had de 745 wellicht een trap gekregen. 72Pk is immers te weinig voor een gemiddeld tot bovengemiddeld melkveebedrijf. Wat er weergekomen was? Ik denk toch aan een grote viercilinder... Al waren er toen niet veel tweedehands.
1046
@jmos die 510 en 311 reden op et bedrijf waar ik werkte, vandaar die vergelijking
jmos
@1046
ja. ik zou dan denk ik ook liever op de 510 rijden denk ik. 😄
jmos
@1046
weet ik. 😃 zeg ik toch ook niet. 😃
KHD Deutz-Fahr
Quote @Loeideutz:
Landini is geen verkeerd merk,

Dat zeg ik ook helemaal niet, het is ook geen verkeerd merk, maar je krijgt er de handen echt niet mee op mekaar. Het heeft natuurlijk de status van drie keer prut 😉.
1046
@jmos baktechnisch was de 510 goed, alleen was een stuk lichter , korter, en kon minder heffen, vandaar mijn voorkeur voor de 6 cilinder
SJB533
@KHD Deutz-Fahr
Dan beveel ik jou aan, om t Oldambt eens in te gaan 😉 Rijden nogal wat Landini's 😄
radium45
KHD Deutz-Fahr
Quote @Loeideutz:
Meer gewicht is niet noodzakelijk beter. Vroeger, in de jaren 70, hebben mijn vader en mijn oom jarenlang ingekuild met een Deutz 4006 en 3006. Met chauffeur, riek en dubbelucht minder als 2500 kg. En het gras was droger als nu. Ik heb ooit eens ergens gelezen dat de aanrijtrekker of shovel de helft moet wegen van de hoeveelheid aangevoerd product per uur. Met de huidige hakselaars ligt daar het grote probleem. In het voorbeeld van de Fendts is de 820 vario gemakkelijker te verzwaren en heeft nog steeds genoeg pk's om ook tegen hogere kuilen op te komen. Hij is sneller , staat minder gauw te slippen, maar kan het uiteindelijk ook niet bijhouden.

Wij hebben ook nog gekuild met een D 4507 op de kuil, was ook niet zo'n succes. En ja vroeger was de kuil een stuk droger, dus dan pakt het nog minder samen, en de kuil werd slecht aan gedrukt, dus meer lucht tussen het gras, en een veel grotere kans op broei. Je kan me niet vertellen dat het vroeger allemaal zo goed was, want dan heb je vroeger niet goed opgelet, en niks van de fouten uit het verleden geleerd. Want vroeger wilde die kuilen echt wel broeien.
selten
Maak een proefrit en ga kijken wat je fijner/beter is! 4 cilinder of 6 cilinder. Wat maakt het uit? Je moet gewoon een tractor kopen die bij jou past. 4 cilinder van 140PK lijkt me een beetje opgeblazen. Maar het kan denk ik goed. Er rijden ook zat 6 cilinders met voldoende vermogen per liter. (wat @SJB533 al zei). Alsnog moet je gaan kijken wat je nodig hebt. Soms kan gewicht heel handig zijn, en voor de ander die heeft liever een lichte tractor. Je moet gewoon kiezen. En niet gaan kijken van, ja maar 6 cilinder zoveel PK 4 cilinder zoveel. Je kan het niet vergelijken.
SJB533
@radium45
Past niet in de CVX denk ik 😃 Trouwens: wat moet jij nu met sterretjes?
jmos
@1046
Wacht even.....
wat was nou de 6 en welke had er nou 4??????? 😛
SJB533
@KHD Deutz-Fahr
Als een door jou vastgereden kuil broeit, doe jij het fout 😉
SJB533
@jmos 311 is atmosferische 6, 510 geblazen 4 😉
KHD Deutz-Fahr
Quote @Valtrapowerr:
nou moet jij eens in het profiel van @arjank110 kijken, die rijden met een 80/90 pk trekker op de bult, maar als ik zo eens kijk ziet dat gras er bij uitkuilen erg goed uit.
en als je kuil niet broeit is het goed toch? enigste voordeel van nog vaster is nog minder Kans op broei en meer gras in de bult. shovels op de bult hoeft van mij ook niet, dat ze dat nou in engeland doen...daar moet je ook niet bij het uitkuilen gaan kijken..

Nee als het gras niet broeit dan heb je geluk gehad, het wil nog niet zeggen dat je kuil goed gelukt is. Als je je kuil laat monsteren kun je pas bepalen of je goed in gekuild hebt of niet, op het oog, daar koop je echt niks voor. In Engeland hebben het dus wel begrepen en zetten ze een dikke shovel er op, vast stampen, hoe vaster hoe beter! Hoezo wil ik niet gaan kijken bij het uitkuilen? Die shovel staat er meestal toch al 😉.
jmos
@SJB533
dan liever de 311 denk ik dan?
KHD Deutz-Fahr
Quote @SJB533:
Als een door jou vastgereden kuil broeit, doe jij het fout

Als het gras net hooi is, gort en gort droog is, dan kun je blijven rijden tot je een ons weegt, dan is je kuil 4 meter breder, ligt die tegen de schuur aan, zo ver uit gereden, maar dan zit het nog niet vast. En dan gaat die als nog broeien 😉.
SJB533
@jmos
Dan mis je PS 😃
jmos
@SJB533
powershift????? Powershuttle? Waar staat ps voor?
1046
@jmos pferdestarke
SJB533
Quote @KHD Deutz-Fahr:
Als het gras net hooi is, gort en gort droog is
... zit er een foutje in je management 😃

@1046@jmos
Powershift 😉
1046
Quote @SJB533:
Powershift

da meen je niet???????
Valtrapowerr
@KHD Deutz-Fahr voederwaarde hangt meer af van het maaitijdstip, niet van hoe zwaar de trekker op de kuil is.
nou omdat dat vaak een bende is, in engeland worden ze juist vaak slecht aangereden omdat er te weinig tijd aan word besteed. ene vracht legt er nog amper op of de volgende er al over heen, kun je met de zwaarste shovel aankomen, echt mooi vast kun je em volgens mij nooit krijgen 😉
hoorde van mensen die in engeland zijn wezen kijken dat die kuilen vaak broeien en schimmel aan zit.
Loeideutz
@KHD Deutz-Fahr Vroeger werd er 25 centimeter zand op de kuil gegooid. DAT maakt veel goed.
KHD Deutz-Fahr
Quote @Valtrapowerr:
voederwaarde hangt meer af van het maaitijdstip, niet van hoe zwaar de trekker op de kuil is.

Voederwaarde hangt van veel meer factoren dan maai tijdstip af. Graskeuze, land onderhoud, onkruid verdeling, bemesting, natuurlijk maaitijdstip, vooral in de middag gaan maaien dan zit er meer suiker in. Maar voederwaarde heeft ook te maken, met een goede conservering, en daarbij kan de trekker op de bult niet zwaar genoeg zijn 😉!
KHD Deutz-Fahr
Quote @Loeideutz:
Vroeger werd er 25 centimeter zand op de kuil gegooid. DAT maakt veel goed.

Wij gooien over de hele kuil auto banden, strak tegen mekaar, die regenen, weer vol, nou dat weegt ook wel wat. Zijn bij ons in de buurt best nog wat boeren die er zand over gooien, of anders grote balen op zetten.
jehan
@JD3010 tgewicht per pk wordt steed lager bedoel ik eigenlijk te zeggen
JD3010
@jehan Dat begreep ik ook, maar dat gebeurd dus alleen met meer vermogen. Mijn 6600 was ongeveer net zo zwaar als mijn huidige 6420. Beide 110 pk alleen een 6 cilinder tov. een 4 cilinder.
Dr Fendt
Quote @jmos:
@Gerrit GBo
ik denk dat het wat gaat worden zoals ze in treinen ook gebruiken. elektrische aandrijving. gewoon een 6-cil derin en die constant op 1300rpm laten draaien ofzo aan een dynamo en dan wielmotoren.

ik denk dat dit niet gebeuren gaat... als je elektrische energie omzetten wil in mechanisch vermogen heb je spoelen(onderdeel van een dynamo/generator) nodig -> koper.. hoe meer vermogen je wilt, hoe groter de spoelen moeten zijn, hoe meer koper. heb je de oudijzer prijzen van koper op dit moment wel eens opgezocht? 't is 'goud waard' waarom denk je dat je zoveel op het nieuws hoort over koperdieven hier in NL. als je een trekker met motor wil maken, die door middel van een dynamo energie opwekt.. en dat dan weer omzet naar mechanisch vermogen... ben je omslachtig bezig..

ook word een trekker er ongelovelijk duur van (niet dat ze dat nu al zijn) en denk eens na over de energie die gebruikt word bij het maken van die dynamo's! hoe maak je van een blok koper een koperdraad?

ik denk dat een trekker ooit wel elektrisch zal worden. maar toch denk ik dat het nog heeeeeeel lang duurt voordat we zover zijn.

EDIT:
(even voor de leuk nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_behoud_van_energie/)
Snaky Bill
IK denk dat@ dr.Fendt helemaal gelijk hebt je ziet al op de cat (claas) combine al electro motoren voor de aandrijving van de elevators voor het graan, de grote mijn trucks van Cat en Komatsuzijn al uit gerust met electriese eind aandrijvingen, grote diesel motor met generatordie de stroom voorziening verzorgt. Omgerekend brandstof /pk/ ton verplaatsing van het produkt is goodkoper dan al die hydrolische constructies tot nu toe, het rendament van de heden hydroliek qua aandrijving is maar 60% van de pk die je der in stopten en dan is electrische aandrijving schoner dan een hydrolische,maar een electrische tractor is nog wel ver van je bed.
IH1055XL
Waarom zou een elektrische trekker ver van uw bed zijn?? Er zijn al elektrische auto's die vrij goed werken en de hele techniek die achter de hybride-auto's zit werkt ook vrij behoorlijk. Een trekker is geen auto dat weet ik ook wel. Hitachi heeft al mijntrucks die gedeeltelijk op elektriciteit werken. Dus waarom zou het niet mogelijk zijn??
deeremeneer
Quote @ford5000:
Hij blijkt echter wel in Saskatchewan te zitten

Oh hij reageert anders ook op Nederlandse foto's die bij hem in de buurt zouden zijn.
deeremeneer
Quote @Snaky Bill:
maar een electrische tractor is nog wel ver van je bed.

Die reden 20 jaar geleden al op de praktijkscholen.
deeremeneer
Quote @JD3010:
Hij was toen toch door @Ford5000 omgedoopt tot Faky Bill of zoiets?

Klopt dat was zo.
Loeideutz
@KHD Deutz-Fahr Autobanden wegen niks, liggen alleen maar met de wang op de plastic en dat beetje regen dat er in valt is de moeite niet. Bij mij ligt er ook nog steeds zand op de kuil, maar hooguit "10 centimeter. Er zijn ook boeren die de kuil dicht maken met spanbanden. Vroeger werd de fout van niet genoeg aanrijden goed gemaakt met zand, dat doen we tegenwoordig niet meer. Dus goed aanrijden is nodig. Maar dat heeft meer te maken met aanvoersnelheid van het product aan de kuil dan met het absolute gewicht van de trekker. Als dat niet in balans is gaat het fout In een eerdere reactie zei ik al het gewicht van de aanrijtrekker of shovel moet de helft zijn van de hoeveelheid product die er per uur aan komt. Is dit niet dan wordt de kuil niet goed aangereden of de wagens moeten telkens wachten.
ford5000
@deeremeneer

TF lid @RobertvdH kan je alles over hem vertellen.
deeremeneer
@ford5000 Dat is de farmer waarvan @Snaky Bill net doet of het van hem is of niet?
ford5000
@deeremeneer Dat deed hij bij een foto van een JD combine van Robert ja.
Het schijnt dat de heren elkaar wel kennen.
Ik ken alleen Robert, en dat is een beste vent in ieder geval. 😃
deeremeneer
@ford5000 Toch ook wel weer grappig hoe sommige zichzelf zo belachelijk maken.
ford5000
@deeremeneer Het zal hem weinig boeien denk ik.
Hij zit immers meer als 8000 KM hier vandaan.
Hij zal het afgeven op anderen wel zien als een oppepper voor zijn eigenwaarde die van nature vrij laag zal zijn.
deeremeneer
@ford5000 Ik kom ook nog wel eens in Canada!
Valtrapowerr
Quote @KHD Deutz-Fahr:
Maar voederwaarde heeft ook te maken, met een goede conservering

als de conservering niet voldoende is gaat de kuil vaak broeien, en dan loopt de voederwaarde en opname wel terug ja. deze zomer een baal gelijk opgevoerd de volgende dag maar dat ging best hoor, lijkt me sterk dat daar minder voederwaarde in zit als de baal die paar maanden staat 😉
JD3010
Quote @deeremeneer:
Dat is de farmer waarvan @Snaky Bill net doet of het van hem is of niet?
Pronke met spul van een ander, hoe sneu kun je zijn hé?
deeremeneer
@JD3010 Behoorlijk.
KHD Deutz-Fahr
Quote @Valtrapowerr:
lijkt me sterk dat daar minder voederwaarde in zit als de baal die paar maanden staat

Dat zeg ik helemaal niet, je verdraait mijn woorden 😉.
Valtrapowerr
@KHD Deutz-Fahr nou het kwam op mij over dat als het niet of nauwelijks geconserveerd is dat er dan minder voederwaarde in zit, maar dat heb ik misschien verkeerd gelezen.
KHD Deutz-Fahr
Quote @Loeideutz:
Autobanden wegen niks, liggen alleen maar met de wang op de plastic en dat beetje regen dat er in valt is de moeite niet.

Auto banden wegen genoeg als het maar lang genoeg geregend heeft, neem dat maar van mij aan 😉. Tegenwoordig ligt er bijna nergens zand meer omdat niemand zin heeft om die troep, die vaak ook nog eens bevroren is in de winter, er af te spitten. Ik heb er ervaring mee. Spanbanden die houden ook alleen maar het plastic een beetje strak. Ik ben het volledig met je eens, dat de aanvoer van gras niet te snel moet zijn, een trekker moet de tijd krijgen de kuil goed aan te drukken.
KHD Deutz-Fahr
Quote @Valtrapowerr:
nou het kwam op mij over dat als het niet of nauwelijks geconserveerd is dat er dan minder voederwaarde in zit, maar dat heb ik misschien verkeerd gelezen.

Zo heb ik het niet bedoelt sorry 😄.
ferguson-6475
Zit toch wel redelek wat leerzame stof in dit topic, voor mij dan 😄
Valtrapowerr
@KHD Deutz-Fahr oke 😉 ik ga nu ffe niet aangereden kuil voeren 😉 baaltje ervoor draaien :lol:
Valtrapowerr
@ferguson-6475 PIPO :lol:
Valtrapowerr
@ferguson-6475 jij ben toch Rene B? 😛
ferguson-6475
ferguson-6475
@Valtrapowerr Hoeso dan? 😛
KHD Deutz-Fahr
@Loeideutz

Zet er eens een paar foto's op van je Deutzen, AUB, ik ben zeer benieuwd 😄!
jmos
@Dr Fendt
dan zijn ze dus bij energiecentrales ook verkeerd bezig he. 😄 gas verbranden en omzetten.in bewegingsenergie. weer omzetten in elektrische energie wat naar stopcontacten gaat
Dr Fendt
Een gas centrale is efficiënter dat een verbrandingsmotor... 😉
Valtrapowerr
@ferguson-6475 gewoon, zomaar 😃
ferguson-6475
@Valtrapowerr Vaag 😃 😃 jij was ook alweer? 😛
Valtrapowerr
@ferguson-6475 ontzettend :lol:

tja, week ook nie...
ferguson-6475
@Valtrapowerr hahaha 😛 ik ook echt nie (meer?)
😉 😞
Valtrapowerr
@ferguson-6475 typ maar in wat je word als je staatsloterij wint of veel geld verdient..
ferguson-6475
Hurli356
@jmos Denk dat de 6400 wat nieuwer is, 8000 is veel sterker qua pk's. Zelfde werk, cultiveren met 3 meterse vastetand. Dus zegt niet altijd alles dat de één een 6 cilinder is en de ander een 4.
jammermaarhelaas
@jmos @Dr Fendt

Ookal is een gascentrale (ik neem aan gasturbine ?) efficienter dan een verbrandingsmotor, het verlies aan transport (de bekabeling tussen centrale en eindverbruiker) maken dat er iets van 40% overblijft van de energie die er in gestopt is.

Maar aangezien dit de topicvraag niet was, zal ik het hier bij laten.
Dr Fendt
@jammermaarhelaas

toch kan ik de verleiding niet weerstaan om er een tegenargument voor te geven... (sorry..) maar wat denk je wat het kost om de (bijvoorbeeld) diesel bij jou thuis te krijgen 😉? -transport van de diesel, het maken van de vrachtwagen enz...

maar ik zal d'r nu ook over ophouden. ik snap de reacties wel 😛

PS:
Quote:
'gasturbine'
't is een stoomturbine 😉
jmos
@Dr Fendt
het beste zou dus zijn thuis een aansluiting op gas en dan thuis trekkers voltanken met gas en ze dan op gas te laten lopen?
Dr Fendt
@jmos

dat denk ik niet.. ik denk dat je het beste een trekker kan hebben die op zonne energie rijdt...
jmos
@Dr Fendt
dat dus weer niet. kun je maar een paar dagen per jaar rijden hier in nl
Dr Fendt
@jmos
de zon heeft meer energie dan men eigenlijk doorheeft..
Quote:
kun je maar een paar dagen per jaar rijden hier in nl

ik denk dat dat heel erg mee gaat vallen in de toekomst.. maarja. ik ben niet helderziend, ik weet niet wat de trekker fabrikanten in hun hoofd hebben. maar ik denk wel dat het in een toekomst wel technisch haalbaar is..

ach, het blijft gissen.
Loeideutz
@Dr Fendt @jmos Op de Marketing hebben ze dat al geprobeerd , een trekker laten rijden op gas. Maar dan gas uit een eigen biogasinstallatie. Ik geloof dat het grootste probleem was dat de motor nog een stukje heter werd. En natuurlijk de tanks die je ergens kwijt op een trekker. Je moet nogal wat meer opslagcapaciteit hebben als voor diesel.
jmos
@Loeideutz
oke. miss gaat het hem ooit nog worden. 😛
Valtrapowerr

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
344
DEELNEMERS
56
WEERGAVES
72