Fordson Major - werking hydrauliek ventiel
Als ik het enkel werkend ventiel wil gebruiken gaat of de hef omhoog of ventiel krijgt olie is maar net wat de meeste weerstand geeft mijn vraag is of dit ook gescheiden bedient kan worden zitten verder geen knoppen of hendels aan ventiel blok en is er ook een mogelijkheid om aftak as doordraaiend te maken
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fordson Major ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Heb je geen doordraaiende aftakas en je wilt je een doordraaiende, dan moet je er een vernellingsbak in te zetten die dat wel heeft.
@RPCounty je raad geven.
Is het trouwens zo dat een PowerMajor of SuperMajor al een oliepomp had die draaide zonder dat de aftakas aanstond, zoals bij de Dexta?
supermajor moet aftakas aan om pomp te laten draaien.
=Live Hydraulics? Was schijnbaar wel leverbaar op de PM Tenminste: vorige week stond dat wel op de opengewerkte op de beurs.
Zover ik nu zie moest de aftakas altijd wel draaien bij gebruik van hef en externe hydrauliek.
In de USA had Ford al geheel onafhankelijke hydrauliek (rechtsreeks op de motor), terwijl de engelsen (EnFo) dit niet hadden.
Oke.
Ford leverde wereldwijd vanaf 1964 geheel onafhankelijke hydrauliek en aftakas (met hydrostatische koppeling) vanaf 60pk.
De 2 kleinste uit de serie hadden ook een geheel onafhankelijke hydrauliek, maar een doordraaiende aftakas.
De 3 kleinsten konden in de beginperiode ook nog zonder doordraaiende aftakas geleverd worden.
kleine toevoeging:
Ford 4000 is ook met onafhankelijke hydrauliek en aftakas en 51PK.
Klopt, maar ik noemde even ongeveer een mooi rond aantal pk's, anders wordt het voor mensen die onbekend zijn met Ford wat moeilijker. Maar het type 4000 had inderdaad aanvankelijk wat minder pk's en is zowel met als zonder geheel onafhankelijk pto gemaakt, die zonder doordraaiende pto had een oliepomp op de motor, zoals de 2000 en 3000 dat hadden.
Er zit dan bij jullie 4000 waarschijnlijk een afdekplaatje op het huis van de motor, tussen koppelingspedaal en tank. Hier kan anders de oliepomp op.
Bij bv. de 10serie had je op die plek bij de 4 cilinders de extra oliepomp zitten en kwam je aan 69 liter olie per minuut.
klopt ja. Maar je voorbeeld van de 10 serie met vier cilinders. Dat klopt ook ja. maar een 4000 heeft een drie cilinder. even voor de duidelijkheid. maar je hebt verder gelijk.
Ik las laatst dat de 4000 pas later in de ontwikkeling van de 1000 serie is ingevoegd. Gelukkig maar, want het is later een zeer gewilde tractor gebleken met zijn taaie motor en onafhankelijk aftakas.
Dat weet ik niet. kan goed kloppen. maar de onafhankelijke aftakas werkt erg fijn. motor is ook lekker taai ja. Niet zo‘n beste starter maar toch. maar de aftakasinschakeling loopt wel wat anders als bij een 5000 weet ik. hoe het precies ook alweer zat weet ik niet meer maar @ford5000 weet dit wel.
Naar verluid is dat moeilijke aanslaan later verbeterd (wanneer weet ik niet, kan goed dat dat samen met de aanpassingen zoals de andere koppakking en oliefilter gedaan is).
De laatste SuperMajors sloegen in winterse omstandigheden beter aan dan hun opvolgers, de eerste serie 5000, las ik ooit eens in een verslag van een oud monteur.
kan goed zijn. moeilijk aanslaan is kan ook door slijtage komen. heeft ook iets carterdruk. maar na gloeien in de winter start hij altijd wel. duurt even maar hij komt wel.
waarom? is toch redelijk zeldzaam of heb ik dat verkeerd?
jammer, niks aan te doen dan........
hoeveel pk is die dorset 380?