Fordson Major - werking hydrauliek ventiel

Als ik het enkel werkend ventiel wil gebruiken gaat of de hef omhoog of ventiel krijgt olie is maar net wat de meeste weerstand geeft mijn vraag is of dit ook gescheiden bedient kan worden zitten verder geen knoppen of hendels aan ventiel blok en is er ook een mogelijkheid om aftak as doordraaiend te maken
majorprutser

Reacties

old man jose
Zo een zelfde ventiel erbij prutsen, dan doe je je naam nog eens eer aan.
majorprutser
Is dat makkelijk te doen en wat zou dat mogen kosten zo n ventielenblokje
old man jose
@majorprutser Even contacten met @RPCounty die heeft misschien nog wel iets voor je.
ronald73
@majorprutser

Heb je geen doordraaiende aftakas en je wilt je een doordraaiende, dan moet je er een vernellingsbak in te zetten die dat wel heeft.
jammermaarhelaas
Bij mijn weten noemen ze dat de "Live PTO", hier ook bekend als doordraaiende aftakas, en die was leverbaar op de PowerMajor en SuperMajor, en misschien ook al wel op de New Major of Major Diesel. Ook hiervoor kan

@RPCounty je raad geven.

Is het trouwens zo dat een PowerMajor of SuperMajor al een oliepomp had die draaide zonder dat de aftakas aanstond, zoals bij de Dexta?
jmos
Quote @jammermaarhelaas:
SuperMajor al een oliepomp had die draaide zonder dat de aftakas aanstond

supermajor moet aftakas aan om pomp te laten draaien.
SJB533
@jammermaarhelaas
=Live Hydraulics? Was schijnbaar wel leverbaar op de PM 😉 Tenminste: vorige week stond dat wel op de opengewerkte op de beurs.
jammermaarhelaas
@SJB533

Zover ik nu zie moest de aftakas altijd wel draaien bij gebruik van hef en externe hydrauliek.

In de USA had Ford al geheel onafhankelijke hydrauliek (rechtsreeks op de motor), terwijl de engelsen (EnFo) dit niet hadden.
jammermaarhelaas
@jmos

Oke.
Corne S
Waren de Duitsers toch handiger met cormick / international. Heeft volgens mij altijd op de motor gezeten.
jammermaarhelaas
@Corne S

Ford leverde wereldwijd vanaf 1964 geheel onafhankelijke hydrauliek en aftakas (met hydrostatische koppeling) vanaf 60pk.

De 2 kleinste uit de serie hadden ook een geheel onafhankelijke hydrauliek, maar een doordraaiende aftakas.
De 3 kleinsten konden in de beginperiode ook nog zonder doordraaiende aftakas geleverd worden.
jmos
@jammermaarhelaas
kleine toevoeging:
Ford 4000 is ook met onafhankelijke hydrauliek en aftakas en 51PK.
jammermaarhelaas
@jmos

Klopt, maar ik noemde even ongeveer een mooi rond aantal pk's, anders wordt het voor mensen die onbekend zijn met Ford wat moeilijker. Maar het type 4000 had inderdaad aanvankelijk wat minder pk's en is zowel met als zonder geheel onafhankelijk pto gemaakt, die zonder doordraaiende pto had een oliepomp op de motor, zoals de 2000 en 3000 dat hadden.
Er zit dan bij jullie 4000 waarschijnlijk een afdekplaatje op het huis van de motor, tussen koppelingspedaal en tank. Hier kan anders de oliepomp op.
Bij bv. de 10serie had je op die plek bij de 4 cilinders de extra oliepomp zitten en kwam je aan 69 liter olie per minuut.
jmos
@jammermaarhelaas
klopt ja. Maar je voorbeeld van de 10 serie met vier cilinders. Dat klopt ook ja. maar een 4000 heeft een drie cilinder. even voor de duidelijkheid. maar je hebt verder gelijk. 😄
jammermaarhelaas
@jmos

Ik las laatst dat de 4000 pas later in de ontwikkeling van de 1000 serie is ingevoegd. Gelukkig maar, want het is later een zeer gewilde tractor gebleken met zijn taaie motor en onafhankelijk aftakas.
jmos
@jammermaarhelaas
Dat weet ik niet. kan goed kloppen. maar de onafhankelijke aftakas werkt erg fijn. motor is ook lekker taai ja. Niet zo‘n beste starter maar toch. 😄 maar de aftakasinschakeling loopt wel wat anders als bij een 5000 weet ik. hoe het precies ook alweer zat weet ik niet meer maar @ford5000 weet dit wel.
jammermaarhelaas
@jmos

Naar verluid is dat moeilijke aanslaan later verbeterd (wanneer weet ik niet, kan goed dat dat samen met de aanpassingen zoals de andere koppakking en oliefilter gedaan is).
De laatste SuperMajors sloegen in winterse omstandigheden beter aan dan hun opvolgers, de eerste serie 5000, las ik ooit eens in een verslag van een oud monteur.
jmos
@jammermaarhelaas
kan goed zijn. moeilijk aanslaan is kan ook door slijtage komen. heeft ook iets carterdruk. maar na gloeien in de winter start hij altijd wel. duurt even maar hij komt wel.
RPCounty
Om onafhankelijke hydrauliek te kunnen krijgen moet je een origineel enkelwerkend ventiel hebben wat voor het hefventiel komt. Je krijgt dus een extra hendel die er net zo uit ziet als je hefhendel. Om je trekker doordraaiend te maken moet je de bak en de drukgroep en vliegwiel hebben van een doordraaier (tweetrapskoppeling). Daar kan ik je wel aan helpen want ik ben op het moment een Super Major Roadless 6cyl 4wd aan het slopen en dat gaat allemaal op de plank.
jmos
Quote @RPCounty:
Super Major Roadless 6cyl 4wd aan het slopen

waarom? is toch redelijk zeldzaam of heb ik dat verkeerd?
RPCounty
@jmos iemand zal het toch moeten doen. laat ik dat dan maar wezen. als er geen kopers voor zijn of ze willen te weinig geven maak ik ze zo kleiner hahaha
jmos
@RPCounty
jammer, niks aan te doen dan........
stannetje96
@RPCounty zonde dan! vond het een machtig mooi ding
RPCounty
@stannetje96 het is NIET de roadless die ik laatst had. Dit exemplaar was in te slechte staat en was gewoon niet economisch om hem weer op te bouwen. Het oorspronkelijke plan was om de 6 cyl Dorset 380 eruit te halen en er een gewone 4 cylinder van te maken.Maar na even een simpel rekensommetje kwam ik tot de conclusie dat ik hem beter kon slopen. Niks zonde aan.
stannetje96
@RPCounty oh ik dacht die met kruipbak enzo! gelukkig! 😄
hoeveel pk is die dorset 380?
RPCounty
@stannetje96 denk ongeveer 114 pk. Het is een 2715.
stannetje96
@RPCounty deftig ding dan nog. succes met slopen dan
Albert Peters
Bij een major power of super zit de hydropomp in de achterbrug direct op de aftakas dus zonder draaiende aftakas geen werkende pomp. Voor is een knop die uitgetrokken word is die ingedrukt werkt de hef
Albert Peters
Sorry woord vergeten er had moeten staan voor uitwendig gebruik van hydroliek moet die schuifknop uit getrokken zijn
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Major ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!