Altijd belangrijk vaak vergeten.
De oogst staat voor de deur of loopt al, de tijd om veel te werken door te gaan en soms even iets doen wat niet hoort.
De bekende aftakasafscherming, oude lekkende slangen, dingen laten slingeren, set banden in de hoek zonder touw, en zo voort.
Brand los en denk mee. We kunnen zoveel van en met elkaar leren.
Ik wil niet met mn vingertje omhoog staan.... Ik doe ook genoeg wat niet mag en hoort, maar soms moet je er even op gewezen worden.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
En zeker niet onbelangrijk is, zet de radio wat zachter zodat je de machine kunt horen....
Oudere trekkers hadden een klein nadeel je hoort alles behalve de radio, geen vermogen over en je moest alles aanvoelen.
Ook zeker belangrijk!
Zo zie je maar weer.....
Zelfs ik kan serieus over komen ook al snappen sommige dit niet altijd.....
Er zijn al best veel kinderen onder banden terecht gekomen en zwaar gewond geraakt.
dus als je ze neer zet tegen een muur, spanband of touw om een spant en om de banden kunnen ze niet wegrollen of vallen.
En bij vollopende machines. Niet met steekijzers/ handen/ voeten op draaiend materiaal gaan 'spelen'.
ook oom agent kijkt weer mee tijdens de oogst
De overheid is de aanleiding maar de boer vliegt door.
Ouderwetse kieper achter een nieuwe trekker, 40 km index banden en 60 rijden overbeladen enz enz.
Gebruik je verstand met werken en kijk goed uit je doppen.....
Wees niet overhaast, neem iets meer geduld....
als savonds een keer een kar extra rijdt die al die kopjes mee neemt heb je het de hele dag netjes.
daarbij ik wil de mais in de kuil en niet op het land of langs destraat
Maar meestal staan de banden wel onder een stelling tegen elkaar aan leunend.
Vind het bandenwisselen met de hand dan nog gevaarlijker
Deze kieper neemt 30 ton mee. Als je de drukwissel vergeet en op slappe banden naar huis probeert te rijden.......
Veiligheid is allemaal voor elkaar mooie combi enz enz. In potentie ook levensgevaarlijk op lage druk is de combi geneigd je naast de weg te leggen.
En dit (in hoeverre dat echt is):
wie betaald bepaalt en bij ons ben ik dat.
Maar laat je kaas niet van het brood eten! Pak je ruimte en laat je zeker niet imponeren door een bestuurder die je dood wenst omdat jij weer in zo'n langzame trekker rijd!
Beknellingen ledematen enz enz.
Verstoppertje in de voermengwagen tikkertje om de kuilhapper aan de doppen draaien van de spuit en dan eten gaan.
In de buurt hier is een loonwerker die groenten voert met z'n drieasser optrekhaak en containers . Die dingen zijn zijn altijd met een bult overbeladen, zo erg zelfs dat ze overal moeten uitkijken om onder de electriciteitsdraden te kunnnen.
Zelf zegt hij dat met normale ladingen geen cent te verdienen is , dan heb je toch zoiets van tja .. misschien beter gewoon stoppen dan ?
Verzekering kan zich trouwens terugtrekken als bij een dodelijk ongeval het parket vaststelt dat vuile ramen of spiegels aan de oorzaak van het ongeval kunnen liggen.
Pas maar op, na vele uren hoor je misschien wel minder! (of zelfs te weinig) Even het raam open (of op een kier) bij bv achteruit rijden als er mensen in de buurt lopen is wel verstandig.
Verrassing ik doe oordoppen in!
Maar altijd zorgen dat ramen, spiegels en verlichting schoon zijn en werken.
Dat magtie mooi lekker zelf weten om met zo'n hooggeladen opraapwagen op het land achter de stal te rijden. ( Lees de reactie onder de foto).
thanks. het is wel behoorlijk wat werk om het fatsoenlijk te doen, maar het resultaat is ernaar.
Dat heb je zelf in de hand. Ik nog makkelijker dan een ander.
Gehoorbescherming en oog bescherming blijven nog te vaak achterwege.
Zelf ben ik vorige maand overgegaan op plexiglas vizier bij het bosmaaien.
Scheelt heel wat ellende in je ogen ten opzichte van een gaasscherm.
Wij waaren een maand of twee geleden aan het gieren. En ik zij tegen mn vader dat ik een 'rare tik' in de achterbrug hoorde. Mn pa geloofde het niet dus zijn we weer veder gegaan. Totdat we thuis even gingen kijken. We hadden nog drie slagen anders waren onze wielmoeren van onze achterbanden los gekomen.
2 week geleden bij een akkerbouwer moeten rijden. Steeksleutel 30 en groter lag in de cabine, bako tang, spanbanden en een grote hamer.
Afgelopen week bij een andere akkerbouwer alles netjes in een grote kist rechts naast de cabine en een paar kleine dingetjes zoals stanleymesje en rolmaat in een bakje rechts naast de stoel.
Bij de eerstgenoemde eerst alle zooi er uit gehaald voor dat ik ook maar een meter had gereden.
Geloof mij heel wat van deze cabines zijn echt niet meer geluidswerend als in de richtlijnen.
Wel duidelijk dat in Duitsland de regels die daar gelden worden nageleefd, iets wat we in NL vaak laten door de overdaad aan regels.
Tja, regels zijn er niet voor niets
Eigenlijk had er vandaag 1 persoon fulltime bezig geweest met borden in en uit draaien!
Dat is tenminste de wens van de weginspecteur..
zeker de laatste der 6 cilinders, brrrrrrrrrrrrrr wat lekkerrrrrrrrrrrr
In Nederland niet algemeen bekend, is een gevorderde vel techniek.
Klopt, ik maak ook wel eens gebruik van die techniek. voordeel is dat je meer zelf bepaald wanneer de boom valt.