Illustratie van:

Mc-Cormick D 439 - op drie benen

Hey iedereen,
blij dat ik dit forum gevonden heb, want ik zit met een probleempje.
Sinds kort een huis gekocht, inclusief tractor. Een D-439 uit 1962.
Hier en daar een klein lekje (hydrauliek vooral), maar dat ik niet mijn grootste probleem.
Hij loopt namelijk maar op drie cilinders...

Het lijkt alsof er uit de brandstofpomp naar de tweede cilinder te weinig druk wordt opgebouwd om diesel door de leiding naar de verstuiver te krijgen.
Als ik de leidingen van de andere drie cilinders los draai als de motor draait, spuit de diesel er uit en gaat hij onregelmatig lopen.
Maar bij de tweede cilinder dus gebeurt er niets. Bovenaan aan de verstuiver komt er niets uit en hij blijft onveranderd verder lopen. (Duidelijk ook geen verbranding in deze cilinder - uitlaat daar blijft koud)
De leiding (metalen buisje dus) zelf is niet verstopt, en als ik die ter hoogte van de pomp zelf los maak, loopt de diesel er nochtans wel uit, maar volgens mij aan te lage druk.

Is de pomp naar de vaantjes of is de druk per cilinder apart te regelen?

Let wel, ik heb slechts een vrij beperkte kennis 😄

Maar wie o wie kan me raad geven...

Deel dit topic

Reacties

mestyle
Als je de leidingen bij de pomp eraf hebt. Komt er dan met ronddraaien overal even veel brandstof uit ? En zelfde druk?
Zo ja dan zou ik de verstuivers maar eens laten testen. Zo nee dan moet je het toch bij de pomp zoeken
old man jose
@mestyle
De man had dus al gezegd dat er uit de 2de cil geen brandstof genoeg kwam.
old man jose
@Deppe
Het kan dus zijn dat er iets met de pomp loos is. Vraagje is dit een "roterende" pomp ( dat kun je zien de pomp heeft een bijna ronde vorm waar de verstuiverleidingen zitten) of heeft de tractor een lijnpomp (Dat kun je zien als er 4 verstuiverleidingen achter elkaar op de bovenkant staan.
Van een roterend pomp weet ikzelf niet zoveel, bij een lijnpomp zou het kunnen zijn dat een zgn "plunjerveer" is gebroken.Dit is vrij makkelijk te repareren als je het aandurft.
Ik zal even een foto van een lijnpomp bijvoegen.

Hier zie je een lijnpomp:
het is het niet gespoten aluminium onderdeel.

tractorfan.nl/picture/491344/
tractorfan.nl/picture/491342/…
en dit zijn de bewuste veren:
tractorfan.nl/picture/503858/

suc6

nb: Bij verdere vragen kun je altijd een PB sturen misschien kan ik je helpen.

Als Tierlemont niet zo ver weg was kwam ik je ter plekke helpen.
mestyle
Is een lijnpomp
Corne S
Inderdaad. Roterende pomp is pas bij de cm-serie gekomen. D-serie had ze nog niet. Uitzondering in de cm-serie is de 323 met een indirect ingespoten motor en lijnpomp.

Plunjeveer gebroken? Dat wil dus zeggen dat de plunjer een niet volledige slag maakt doordat hij niet voldoende terug komt?
IHC-power
Ik zou eerst de verstuivers eens (laten) nakijken. Pas als die mooi op druk staan en de trekker doet het nog altijd, zou ik met de pomp verdergaan.
old man jose
@IHC-power Er staat toch duidelijk dat op een plunjer de druk uitblijft wat heeft het dan voor zin om met de verstuivers te beginnen misschien snap ik het niet helemaal maar dat staat er toch echt.
Het kan ook nog zo maar zijn dat de terugslagklep stuk of weg is, ik weet het niet hoor??
Of een gebroken plunjerveer misschien???
old man jose
@Corne S

Jij ziet het ook anders dan vele hier.

+++++
mestyle
Plunjer kam ook enigszins vastzitten/ licht geblokkeerd Door vervuiling. Brandstofpomp reinigen kan ook optie zijn. Je zelf bij een 3 cillinder pomp een vast zittend gehad.
Deppe
Heel erg bedankt voor jullie snelle reacties alvast. Blij dat ik kan terugvallen op jullie expertise!

Ik heb daarnet nog even enkele leidingen los gedraaid, en om even te schetsen:
De motor staat af, en als ik de leiding naar de eerste verstuiver ter hoogte van de pomp los draai, zie ik wel diesel zitten in het gaatje van de leiding, maar loopt er niets uit. Normaal dus, want de pomp draait niet en alles zou moeten afgesloten zijn.
Als ik echter hetzelfde doe bij de leiding naar de tweede, problematische, cilinder, lijkt het alsof mijn brandstoftank gewoon langs daar begint leeg te lopen. De diesel begint er gewoon uit te lopen.
Het is dus alsof er binnenin toch ergens iets niet afsluit of correct werkt. (Inderdaad misschien die veer die niet werkt en dus ook niet sluit?)

Stel dat het die veer is, kan ik daar makkelijk aan langs de zijkant of moet ik heel de pomp weghalen en uit elkaar halen?
En waar zijn zo'n individuele stukken te vinden voor zo'n pomp, zoals een plunjerveer of terugslagklep?
Corne S
Je hebt PB.
old man jose
@Deppe
Als het een veer is moet de hele pomp uiteen, daar is expertise voor nodig.
Als je niet veel gesleuteld hebt zou ik toch een technieker contacteren, zeker voor het onzekere nemen.
suc6.
IHC-power
@old man jose er stond "een volgens mij te lage druk", er stond niet zoals jij aanneemt dat de druk wegblijft. Als hij het niet vergeleken heeft met de andere 3 plunjers en de druk op die ene plunjer toch normaal is, kan het zomaar aan die ene verstuiver liggen! 😉 😉 Maar in zijn tweede reactie heeft hij wel al vergeleken met de andere plunjers. En het lijkt nu inderdaad aan die plunjer te liggen, plunjerveer ofzo. Daarvoor kan hij best het zijdekseltje van de pomp even losmaken. Maar ik zal het verder aan jouw expertise overlaten! 😉
Deppe
Ik heb het deksel op de zijkant even verwijderd (zat vol met diesel, is hopelijk normaal?), maar daar zie ik dus niets abnormaals... Grrr!
Nu ja, zoveel valt daar nu ook weer niet te zien, vond ik zo ????
Wimsumar
Beste Deppe:
Quote @Deppe:
is hopelijk normaal?

Ja en nee.
"Ja", omdat er door iets inwendig lekkage diesel in het huis van de brandstofpomp verzameld.
"Nee", omdat het regelmatig afgetapt en ververst moet worden.

Zie pdfblz 7, hoofdstukje "Einspritzpumpe und regler'' voor het brandstofpomponderhoud:

drive.google.com/file/d/…
Deppe
Bedankt voor de link.
Ik heb net de olie vervangen in de pomp. Maar toen ik de olie er af liet, bleek de pomp gewoon helemaal vol te zitten met diesel.
Soit, dit vervangen door olie te vullen tot de voorziene hoeveelheid, maar dit heeft het probleem natuurlijk niet opgelost.
Ik vrees dat een volledige revisie van de pomp zich opdringt...
Kent iemand in België toevallig een bedrijf dat zoiets op zich neemt?
En dan is het nog een kwestie van de timing van de pomp goed weten te stellen, maar daarvoor val ik jullie wel eens lastig in een ander topic 😉
Bedankt voor jullie hulp alvast.
En moesten jullie nog andere ideeën hebben, schiet maar!
Wimsumar
Beste Deppe:
Quote @Deppe:
bleek de pomp gewoon helemaal vol te zitten met diesel.

Kanttekening hierbij dat deze diesel vermengd is met de olie die ooit in de brandstofpomp is gedaan.

Wat de storing betreft deel ik de suggestie van Corne S, dat het persklepje boven het niet/slecht functionerende pompelement open blijft staan.

In onderstaande 'hoofdpijntopic' staat overigens nog een (specialisten)suggestie :
(Helaas heeft de vraagsteller de topic niet afgesloten met een antwoord).
tractorfan.nl/topic/62502/
Deppe
Daarstraks nog eens het inspectieluikje open gemaakt en op het eerste gezicht lijkt alles wel goed te lopen. De veren lijken alleszins in orde en van overdreven lekken kan ik niet spreken.
Het probleem waarom de pomp voor de tweede cilinder niet genoeg druk maakt, blijft dus een groot vraagteken... ????
fendtje 106
Ken een gepensioneerde man die deze revieseert voo r weinig geld en belgie want bedrijven van tegenwoordig gaan voor de 700euro
Deppe
Hey gasten,

ik had gemaild naar een bedrijf hier in Sint-Truiden (België) en zij vroegen inderdaad voor een revisie 650€ (!!!).
Ikke dus eerst alles losgemaakt wat los kon gemaakt worden, zonder evenwel de injectiepomp zelf van de motor te halen (kwestie van nog niet te gaan klungelen met de timing enzo.).
Alles uitgekuist, geïnspecteerd en terug in elkaar gestoken.
En als bij wonder draait hij nu wel op de 4 cilinders. Waarschijnlijk hield wat vuil de juiste werking van de plunjers tegen.
Probleem opgelost! (voorlopig toch) 😄

Moraal van het verhaal: alvorens massa's geld uit te geven, zorg ervoor dat alles proper is 😄

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 439 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
5