Hey iedereen,
blij dat ik dit forum gevonden heb, want ik zit met een probleempje.
Sinds kort een huis gekocht, inclusief tractor. Een D-439 uit 1962.
Hier en daar een klein lekje (hydrauliek vooral), maar dat ik niet mijn grootste probleem.
Hij loopt namelijk maar op drie cilinders...
Het lijkt alsof er uit de brandstofpomp naar de tweede cilinder te weinig druk wordt opgebouwd om diesel door de leiding naar de verstuiver te krijgen.
Als ik de leidingen van de andere drie cilinders los draai als de motor draait, spuit de diesel er uit en gaat hij onregelmatig lopen.
Maar bij de tweede cilinder dus gebeurt er niets. Bovenaan aan de verstuiver komt er niets uit en hij blijft onveranderd verder lopen. (Duidelijk ook geen verbranding in deze cilinder - uitlaat daar blijft koud)
De leiding (metalen buisje dus) zelf is niet verstopt, en als ik die ter hoogte van de pomp zelf los maak, loopt de diesel er nochtans wel uit, maar volgens mij aan te lage druk.
Is de pomp naar de vaantjes of is de druk per cilinder apart te regelen?
Let wel, ik heb slechts een vrij beperkte kennis
Maar wie o wie kan me raad geven...
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 439 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Zo ja dan zou ik de verstuivers maar eens laten testen. Zo nee dan moet je het toch bij de pomp zoeken
De man had dus al gezegd dat er uit de 2de cil geen brandstof genoeg kwam.
Het kan dus zijn dat er iets met de pomp loos is. Vraagje is dit een "roterende" pomp ( dat kun je zien de pomp heeft een bijna ronde vorm waar de verstuiverleidingen zitten) of heeft de tractor een lijnpomp (Dat kun je zien als er 4 verstuiverleidingen achter elkaar op de bovenkant staan.
Van een roterend pomp weet ikzelf niet zoveel, bij een lijnpomp zou het kunnen zijn dat een zgn "plunjerveer" is gebroken.Dit is vrij makkelijk te repareren als je het aandurft.
Ik zal even een foto van een lijnpomp bijvoegen.
Hier zie je een lijnpomp:
het is het niet gespoten aluminium onderdeel.
tractorfan.nl/picture/491344/
tractorfan.nl/picture/491342/…
en dit zijn de bewuste veren:
tractorfan.nl/picture/503858/
suc6
nb: Bij verdere vragen kun je altijd een PB sturen misschien kan ik je helpen.
Als Tierlemont niet zo ver weg was kwam ik je ter plekke helpen.
Plunjeveer gebroken? Dat wil dus zeggen dat de plunjer een niet volledige slag maakt doordat hij niet voldoende terug komt?
Het kan ook nog zo maar zijn dat de terugslagklep stuk of weg is, ik weet het niet hoor??
Of een gebroken plunjerveer misschien???
Jij ziet het ook anders dan vele hier.
+++++
Ik heb daarnet nog even enkele leidingen los gedraaid, en om even te schetsen:
De motor staat af, en als ik de leiding naar de eerste verstuiver ter hoogte van de pomp los draai, zie ik wel diesel zitten in het gaatje van de leiding, maar loopt er niets uit. Normaal dus, want de pomp draait niet en alles zou moeten afgesloten zijn.
Als ik echter hetzelfde doe bij de leiding naar de tweede, problematische, cilinder, lijkt het alsof mijn brandstoftank gewoon langs daar begint leeg te lopen. De diesel begint er gewoon uit te lopen.
Het is dus alsof er binnenin toch ergens iets niet afsluit of correct werkt. (Inderdaad misschien die veer die niet werkt en dus ook niet sluit?)
Stel dat het die veer is, kan ik daar makkelijk aan langs de zijkant of moet ik heel de pomp weghalen en uit elkaar halen?
En waar zijn zo'n individuele stukken te vinden voor zo'n pomp, zoals een plunjerveer of terugslagklep?
Als het een veer is moet de hele pomp uiteen, daar is expertise voor nodig.
Als je niet veel gesleuteld hebt zou ik toch een technieker contacteren, zeker voor het onzekere nemen.
suc6.
Nu ja, zoveel valt daar nu ook weer niet te zien, vond ik zo ????
Ja en nee.
"Ja", omdat er door iets inwendig lekkage diesel in het huis van de brandstofpomp verzameld.
"Nee", omdat het regelmatig afgetapt en ververst moet worden.
Zie pdfblz 7, hoofdstukje "Einspritzpumpe und regler'' voor het brandstofpomponderhoud:
drive.google.com/file/d/…
Ik heb net de olie vervangen in de pomp. Maar toen ik de olie er af liet, bleek de pomp gewoon helemaal vol te zitten met diesel.
Soit, dit vervangen door olie te vullen tot de voorziene hoeveelheid, maar dit heeft het probleem natuurlijk niet opgelost.
Ik vrees dat een volledige revisie van de pomp zich opdringt...
Kent iemand in België toevallig een bedrijf dat zoiets op zich neemt?
En dan is het nog een kwestie van de timing van de pomp goed weten te stellen, maar daarvoor val ik jullie wel eens lastig in een ander topic
Bedankt voor jullie hulp alvast.
En moesten jullie nog andere ideeën hebben, schiet maar!
Kanttekening hierbij dat deze diesel vermengd is met de olie die ooit in de brandstofpomp is gedaan.
Wat de storing betreft deel ik de suggestie van Corne S, dat het persklepje boven het niet/slecht functionerende pompelement open blijft staan.
In onderstaande 'hoofdpijntopic' staat overigens nog een (specialisten)suggestie :
(Helaas heeft de vraagsteller de topic niet afgesloten met een antwoord).
tractorfan.nl/topic/62502/
Het probleem waarom de pomp voor de tweede cilinder niet genoeg druk maakt, blijft dus een groot vraagteken... ????
ik had gemaild naar een bedrijf hier in Sint-Truiden (België) en zij vroegen inderdaad voor een revisie 650€ (!!!).
Ikke dus eerst alles losgemaakt wat los kon gemaakt worden, zonder evenwel de injectiepomp zelf van de motor te halen (kwestie van nog niet te gaan klungelen met de timing enzo.).
Alles uitgekuist, geïnspecteerd en terug in elkaar gestoken.
En als bij wonder draait hij nu wel op de 4 cilinders. Waarschijnlijk hield wat vuil de juiste werking van de plunjers tegen.
Probleem opgelost! (voorlopig toch)
Moraal van het verhaal: alvorens massa's geld uit te geven, zorg ervoor dat alles proper is