34

Is dit zever of de realiteit ?

Beste tractorfan leden,
zit met een vraag.
ik heb me laten vertellen dat een open uitlaat op een tractor voor meer verbuikt zorgt, is dit nu waar of is dat gewoon onzin ?
alvast bedankt 😉

Deel dit topic

Reacties

Er kan meer rook door en voor rook is diesel nodig, dus de tractor wordt er onzuiniger van!
Onzin...
@ErDee Ja maar als die rook niet geproduceerd wordt is dat dikke onzin
Zolang jij hem verder hetzelfde (orgineel) laat, zal ie alleen meer geluid maken. Door de uitlaat gaat hij niet ineens meer verbruiken. Pas wel op bij modernere tractors ivm druk en Adblue
@jan-reitsma zit wel een turbo op de trekker maar dit heeft geen belang denk ik zelf
Waar maak je jezelf druk om? Als je geld hebt voor rariteiten, dan zal je ook wel geld hebben voor een onzuinige motor. Maar waar denk je zelf aan? Dat er nu een draaikolk in je tank ontstaat of dat je de brandstofmeter ziet zakken? nee toh, al zou hij meer gaan gebruiken, dan heb je er wel lol aan.

Ik plaag maar; gewoon doen en je niet druk maken om een paar druppels brandstof
Maar als de rook er makkelijker uit kan, kan de lucht er weer makkelijker en als de lucht er makkelijker in kan, kan er ook meer lucht in wat weer meer zuurstof in de motor brengt waardoor de diesel beter verbrandt en de betere verbranding maakt de motor weer zuiniger, volgens mij zever dus.
Quote @JD3010:
betere verbranding maakt de motor weer zuiniger.

Het lijkt mij dat meer zuurstof de trekker sterker maakt, omdat er dan een hoger rendement ontstaat van de brandstof. En dus niet zuiniger. Zuiniger heeft met de brandstofhoeveelheid te maken, waar de luchttoevoer dus niks mee te maken heeft

@Luca8210 Er wordt vaak gezegd dat er een hoger verbruik ontstaat omdat mensen met een open pijp op de trekker vaker het gas loslaten en weer intrappen om het geluid te horen, dit gebruik van het gaspedaal maakt dat de trekker meer verbruikt. Maar dat ligt dus weer helemaal aan jouw eigen rechtervoet.
Buiten het feit van geluid demping heeft een uitlaad meer functies.
zeker een motor met turbo en evnt interkoeling
en dan laten we het maar niet hebben over add bleu en andere nieuwerwetse dingen.

de fabrikant had der wel een stuk water leiding pijp aan gemaakt als dat beter werkte.
Die ingenieurs van de ontwikkel afdeling met miljoenen in de knip zijn ook niet gek.
@kleineW Een hoger rendement van de diesel, maakt de motor zuiniger óf sterker. Een dieselmotor heeft een regulateur. Als de motor niet het gewenste toerental kan halen, gaat die meer brandstof inspuiten om wel op het gewenste toerental te komen. Dat gebeurt dus ook bij zuurstof tekort.
@BigBendeutz Terwijl, als je alle race auto's ziet Of dragracing dan hebben ze allemaal open pijp.. Hoe sneller de uitlaatgassen weg gaan hoe beter.
+1
Quote @BigBendeutz:
de fabrikant had der wel een stuk water leiding pijp aan gemaakt als dat beter werkte.
Die ingenieurs van de ontwikkel afdeling met miljoenen in de knip zijn ook niet gek.

Diezelfde ingenieurs ontwikkelen ook steeds betere cabines, waarin je al jaren geen oorbescherming meer hoeft te dragen, maar blijkbaar is het bij sommige toch nodig om zoveel mogelijk lawaai aan de kop te hebben.
Is gewoon een 6cilinder motor van een ford van 87 met turbo zonder intercooler wel turbo nu hebben ze me gezegd da er dan meer tegendruk is waardoor er in de inlaat een betere flow onstaat
Je kan toch ook de radio heel hard zetten als je graag doof wilt worden?
@boegie goedemorgen
@Luca8210

Tegendruk is allemaal niet van toepassing bij een 4-takt motor. Eigenlijk is een open pijp beter dan een demper, de uitlaatgassen kunnen sneller weg uit de motor. Ik geloof zelfs dat je meer vermogen krijgt ipv minder, al houdt dat met 1 pk misschien wel op. Bij dezelfde werkzaamheden niet meer diesel verbruik!
@walker1 heb de trekker zo gekocht 😉
@ErDee aah goedemorgen 😛
@ErDee Ja maar voor meer rook zul je toch eerst de pomp meer cc's laten inspuiten.. 😃 met open pijp kost het hem minder moeite om de uitlaatgassen weg te blazen, dus scheelt ook nog met zuipen 😛
Mf leverde de 595 turbo met holle pijp omdat de turbo al genoeg dempdte dus geen probleem hooguit voor je oren
@DennisWeerd

Toch rookt onze 6400 met demper minder dan met open pijp erop 😃
Beste JD3010:
Quote @JD3010:
als de rook er makkelijker uit kan, kan de lucht er weer makkelijker in

Heb jij 2-takt-motoren in je trekkers? 😄
@Wimsumar De meeste zijn al 4-takt. ????
Beste JD3010:
Quote @JD3010:
4-takt

Zou een open pijp nog invloed op de doorstroming hebben?

@Wimsumar Ik kan me nog wel herinneren hoe een 4-takt motor werkt, dat heb ik ooit een keer op school geleerd. Als de motor veel tegendruk heeft, blijft er meer verbrander lucht achter in de cilinder, waardoor er met aanzuigen minder verse lucht naar binnen kan met minder zuurstof erin.
Beste JD30210:
Quote @JD3010:
waardoor er met aanzuigen minder verse lucht naar binnen kan met minder zuurstof erin.

Dat zou een pleidooi kunnen zijn uitsluitend turbomotoren te willen.
@valmet6400power dan hej de demper al wel pittig vol met roet ofnie? 😛 ma met open piepe kan de rook wel makkelijker weg dus kan kloppen haha
Onzin
@DennisWeerd

Haha neehoor die is goed schoon gefakkeld, maar misschien toont het gewoon meer met open puppa!
Quote @valmet6400power:
Haha neehoor die is goed schoon gefakkeld, maar misschien toont het gewoon meer met open puppa!
Hoezo? Demper zit onder de kap 😃
@SJB533

Ja die is evengoed schoon gebrand hoor! Direct achter de turbo he
Onzin met open pijp zal die misschien zelfs iets zuiniger zijn zoiezo niet onzuiniger.
Owkee dan zal het niet realistisch zijn wat ze mij hebben verteld
iedereen bedankt voor de reacties 😄

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
34
DEELNEMERS
19
WEERGAVES
29