International 733 - Waarom maakt hydrauliekpomp/leidingen lawaai?
Iemand een idee waarom hydrauliekpomp/leidingen lawaai maakt? Wanneer ik de hef in een andere stand zet kan het lawaai soms ophouden. Alle reacties zijn Welkom!
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de International 733 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Dat is kenmerkend voor (te) koude, dikke olie in het hydraulisch systeem. Niet iets om zorgen over te maken.
Kun je er geen filmpje van maken?
Mijn vermoeden is dat dus inderdaad je hefcilinder/hefblok ergens inwendig lek is. Hierdoor wordt de stuurschuif heel licht bekrachtigd en gaat je systeem langzaam op druk staan. Hierdoor gaat je systeem door de overdruk en dus zingen.
Als je een drukmeter plaatst en mijn theorie klopt, dan zal ie op het moment dat ie begint te zingen een aardig hoge druk aangeven. Weet niet waarop de overdruk staat bij deze dingen.
p.s het zingende geluid gaat alleen weg bij bedienen van de hef? Of ook bij bedienen van een ventiel?
Nee, ik (we ? ) begrijp(en) er nog steeds niets van.
Treedt het geluid/geen geluid op met een machine/werktuig (gewicht) in de hefinrichting, of ook zonder?
Enig advies om het probleem te verhelpen ?
Nieuwe hydrauliekpomp ? Maar als de hydrauliekpomp niet defect is, is ze natuurlijk niet( defect. De hydrauliekpomp werkt overigens nog ! Kan een dergelijke pomp ook zuiver worden gemaakt ? Of zijn het gewoon de filters dewelke bij het verversen van de olie vervangen/zuivergemaakt dienen te worden. Voor zover ik weet zitten er drie filter op deze trekker, te weten: 1 rechts voor de cabine, 1 achteraan in het midden in een potje en 1 achteraan in midden achter en schroef dewelke uitgedraaid dient te worden. Klopt dit een beetje ? De ontluchting verloopt wellicht automatisch via de potje achteraan in het midden van de trekker ?
Als ik me niet vergis is deze International, na(ast) alle David-Browns, je eerste International en tevens je eerste trekker met uitwendige oliepomp. Laat nu net Internationals als deze het eigenlijk kenmerkende tandwielpompgeluid geven.
Dan vergis je je. Was al op de D-series aanwezig
Inderdaad. Schrijffoutje hersteld.
Helaas is dat vanachter toetsenbord/beeldscherm niet waar te nemen (aan mijn kant van de internetkoperdraad natuurlijk).
Wat ik me nog wel afvraag is of je het aanzuigfilter inmiddels al een keer gevonden hebt en schoongemaakt.
Wederom, als ik me niet vergis is het hefblok van een I.H.-633 gelijk aan die van de 733.
In onderstaande link het onderdelenboek van de I.H.-633. Zoek de afbeelding van het hefinrichtingsblok ( "Lift housing" op pdf blz nr 156 of tekening 138/10 2B1)
Onderdeel nr 48 is het aanzuigfilter. Om het aanzuigfilter los/uit te nemen moet je de aanzuigleiding (pompvoedingsleiding) losdraaien. Met de "zeskant" die daarbij tegen het oliereservoir (hefblok) blijft zitten draai je het aanzuigfilter los en kun je het uittrekken.
Op pdf blz nr 170 zie je de schematische weergave van het hydraulisch systeem waar ook prachtig is te zien dat de aanzuigleiding (nr 29) losgenomen wordt van het aanzuigfilter (nr 30).
N.B.: Wel eerst de olie aftappen A.U.B..
drive.google.com/file/d/…
P.S.: Ik zou me kunnen voorstellen dat er ooit een grotere oliepomp op deze trekker is gezet omdat de "originele" wellicht te klein is bevonden om besturing, voorlader en/of hefinrichting tegelijk te bedienen. Het zal voor zich spreken dat een groter olievolumestroom door aanzuig- en persleiding ander ( lees: harder) geluid met zich mee brengt.
P.S.: Trekker beschikt nog steeds over originele hydrauliekpomp !
Rechts naast de topstang("derde punt")bevestiging zit de originele aftapplug.
(In plaats van deze plug wordt er ook wel eens een hydrauliek-snelkoppeling ingedaan die dienst kan doen als drukloze retouraansluiting).
Ik ben niet eerder tevreden dan dat het probleem opgelost is. Zo bedacht ik vannacht nog dat misschien het (distributie)tandwiel welke voor de pompaandrijving zorgt ook rumoeriger kan zijn dan normaal en afhankelijk van aangrijpingspunt op de asspeling en tandslijtage wisselend resoneert.
Dat mijn probleem iets te maken heeft met de hydrauliek, heb ik opgemaakt uit het feit dat wanneer ik de hef op en neer laat op sommige niveaus plots geen geluid merkbaar is.