Illustratie van:

International 733 - Waarom maakt hydrauliekpomp/leidingen lawaai?

Iemand een idee waarom hydrauliekpomp/leidingen lawaai maakt? Wanneer ik de hef in een andere stand zet kan het lawaai soms ophouden. Alle reacties zijn Welkom!

Deel dit topic

Reacties

Loeideutz
Is de hef de hele tijd bezig met het corrigeren? Dan lekt de hefcilinder waarschijnlijk. Door het iets verzetten van de hersendelen wil dat wel eens eventjes ophouden.
DBRaymond
Of dat echt corrigeren is, weet ik niet zo goed! We zien geen lek. Hydrauliek maakt vooral vervelend lawaai/geruis!
Loeideutz
Een lek is er dan ook niet te zien. De cilinder lekt dan inwendig , waardoor de olie langzaam naar de andere kant "sijpelt".
cyclonedriver
Bekijk eerst het niveau eens. Misschien is er gewoon te weinig olie in.
Wimsumar
Beste DBRaymond:
Quote @DBRaymond:
geruis

Dat is kenmerkend voor (te) koude, dikke olie in het hydraulisch systeem. Niet iets om zorgen over te maken.
Jasper83
Deed die van mij ook, bleek een keerring vd hefarm lek.
DBRaymond
Goedemorgen, olie niveau is in orde maar desondanks is er dus toch nog dat vervelend geluid waar we maar niet vanaf geraken...
Corne S
@DBRaymond

Kun je er geen filmpje van maken?
DBRaymond
@Corne S Dat zou eventueel mogelijk zijn doch niet meteen. We horen gewoon een geluid en wanneer we de hef op en af doen zijn er bepaalde standen waarin we dat geluid niet horen maar het duurt niet lang of dat geluid komt in die stand ook terug. Dat geluid is er ook wanneer trekker bijvoorbeeld 4 of 8 uur heeft gewerkt en de olie behoorlijk is opgewarmd.
wezel844-s
Dan is je olie pomp waarschijnlijk versleten. Hierdoor krijg je namelijk een zoemend zingend geluid in de pers leiding. Ook kan het zijn dat het pers filter zeer vervuild is of dat je olie pomp lucht aan zuigt dat zorgt voor cavitatie in de pomp.
Fordje4600
@DBRaymond wij hebben het zelfde probleem gehad met een new holland tm 165 we hebben een extra hydrauliekfilter ertussen gedaan en een nieuwe terugslagklep en de leidingen en pomp schoon gemaakt en nieuwe olie en het was opgelost maar weet niet of het ook bij jou trekker zo is
@DBRaymond probeer eens een drukmeter in de persleiding vanaf de pomp te plaatsen. Meten is nog altijd weten.

Mijn vermoeden is dat dus inderdaad je hefcilinder/hefblok ergens inwendig lek is. Hierdoor wordt de stuurschuif heel licht bekrachtigd en gaat je systeem langzaam op druk staan. Hierdoor gaat je systeem door de overdruk en dus zingen.

Als je een drukmeter plaatst en mijn theorie klopt, dan zal ie op het moment dat ie begint te zingen een aardig hoge druk aangeven. Weet niet waarop de overdruk staat bij deze dingen.

p.s het zingende geluid gaat alleen weg bij bedienen van de hef? Of ook bij bedienen van een ventiel?
DBRaymond
@Fendt-Farmer-Vario Het geluid gaat weg bij het bedienen van de hef, het is te zeggen op bepaalde standen van de hef stopt het geluid om op andere standen terug aanwezig te zijn. Begrijpt u wat ik bedoel ?
@DBRaymond snap wat je bedoeld. Zou toch eens proberen om ergens een manometer in de persleiding te plaatsten en te kijken of er een verband is tussen geluid en druk. Meten is nog altijd weten. Vermoed dan toch echt dat er ergens iets niet lekker zit in het hefblok.
Wimsumar
Beste DBRaymond:
Quote @DBRaymond:
Begrijpt u wat ik bedoel ?

Nee, ik (we ? ) begrijp(en) er nog steeds niets van. 😉

Treedt het geluid/geen geluid op met een machine/werktuig (gewicht) in de hefinrichting, of ook zonder?
DBRaymond
@Wimsumar Het geluid is er steeds met of zonder gewicht in de hefinrichting...

Enig advies om het probleem te verhelpen ?

Nieuwe hydrauliekpomp ? Maar als de hydrauliekpomp niet defect is, is ze natuurlijk niet( defect. De hydrauliekpomp werkt overigens nog ! Kan een dergelijke pomp ook zuiver worden gemaakt ? Of zijn het gewoon de filters dewelke bij het verversen van de olie vervangen/zuivergemaakt dienen te worden. Voor zover ik weet zitten er drie filter op deze trekker, te weten: 1 rechts voor de cabine, 1 achteraan in het midden in een potje en 1 achteraan in midden achter en schroef dewelke uitgedraaid dient te worden. Klopt dit een beetje ? De ontluchting verloopt wellicht automatisch via de potje achteraan in het midden van de trekker ?
Wimsumar
Beste DBRaymond:
Quote @DBRaymond:
Het geluid is er steeds met of zonder gewicht

Als ik me niet vergis is deze International, na(ast) alle David-Browns, je eerste International en tevens je eerste trekker met uitwendige oliepomp. Laat nu net Internationals als deze het eigenlijk kenmerkende tandwielpompgeluid geven.
SJB533
@Wimsumar
Dan vergis je je. Was al op de D-series aanwezig
Wimsumar
Beste SJB533:
Quote @SJB533:
Dan vergis je je

Inderdaad. Schrijffoutje hersteld.
DBRaymond
@Wimsumar Ondertussen is er ook al een 633... Maar het kan toch niet waar zijn dat de pomp zoveel lawaai maakt? Volgens ons moet er iets anders aan de hand zijn, natuurlijk is de vraag wat ?
Wimsumar
Beste DBRaymond:
Quote @DBRaymond:
zoveel lawaai

Helaas is dat vanachter toetsenbord/beeldscherm niet waar te nemen (aan mijn kant van de internetkoperdraad natuurlijk).
Wat ik me nog wel afvraag is of je het aanzuigfilter inmiddels al een keer gevonden hebt en schoongemaakt.
DBRaymond
@Wimsumar Vooreerst nogmaals dank om met ons mee te denken! Het! aanzuigfilter is toch de schroef onder de hoogteregeling ?
Wimsumar
Beste DBRaymond:
Quote @DBRaymond:
aanzuigfilter

Wederom, als ik me niet vergis is het hefblok van een I.H.-633 gelijk aan die van de 733.
In onderstaande link het onderdelenboek van de I.H.-633. Zoek de afbeelding van het hefinrichtingsblok ( "Lift housing" op pdf blz nr 156 of tekening 138/10 2B1)

Onderdeel nr 48 is het aanzuigfilter. Om het aanzuigfilter los/uit te nemen moet je de aanzuigleiding (pompvoedingsleiding) losdraaien. Met de "zeskant" die daarbij tegen het oliereservoir (hefblok) blijft zitten draai je het aanzuigfilter los en kun je het uittrekken.

Op pdf blz nr 170 zie je de schematische weergave van het hydraulisch systeem waar ook prachtig is te zien dat de aanzuigleiding (nr 29) losgenomen wordt van het aanzuigfilter (nr 30).

N.B.: Wel eerst de olie aftappen A.U.B..

drive.google.com/file/d/…


P.S.: Ik zou me kunnen voorstellen dat er ooit een grotere oliepomp op deze trekker is gezet omdat de "originele" wellicht te klein is bevonden om besturing, voorlader en/of hefinrichting tegelijk te bedienen. Het zal voor zich spreken dat een groter olievolumestroom door aanzuig- en persleiding ander ( lees: harder) geluid met zich mee brengt.
DBRaymond
@Wimsumar Bedankt voor de meegedeelde informatie. Filters worden schoongemaakt en waar nodig vervangen. We hebben nog niet kunnen achterhalen waar we de hydrauliekolie aftappen. Enig idee, waarvoor dank ?

P.S.: Trekker beschikt nog steeds over originele hydrauliekpomp !
Wimsumar
Beste DBRaymond:
Quote @DBRaymond:
We hebben nog niet kunnen achterhalen waar we de hydrauliekolie aftappen.

Rechts naast de topstang("derde punt")bevestiging zit de originele aftapplug.

(In plaats van deze plug wordt er ook wel eens een hydrauliek-snelkoppeling ingedaan die dienst kan doen als drukloze retouraansluiting).
SJB533
Quote @Wimsumar:
Ik zou me kunnen voorstellen dat er ooit een grotere oliepomp op deze trekker is gezet omdat de "originele" wellicht te klein is bevonden om besturing, voorlader en/of hefinrichting tegelijk te bedienen.
Stuurinrichting staat los van de hydraulische ventielen en hefinrichting.
DBRaymond
@Wimsumar Nogmaals bedankt voor de zeer nuttige informatie, telkens opnieuw... U betekend hier werkelijk een zeer grote 'meerwaarde'. Wat zou dit forum zonder u... Bedankt !!
Wimsumar
Beste DBRaymond:
Quote @DBRaymond:
'meerwaarde'

Ik ben niet eerder tevreden dan dat het probleem opgelost is. Zo bedacht ik vannacht nog dat misschien het (distributie)tandwiel welke voor de pompaandrijving zorgt ook rumoeriger kan zijn dan normaal en afhankelijk van aangrijpingspunt op de asspeling en tandslijtage wisselend resoneert.
DBRaymond
@Wimsumar Dit is ook te zien aan je tussenkomsten, dikwijls gewoon 'nagel op de kop'. Je bent in deze werkelijk 'expert' !

Dat mijn probleem iets te maken heeft met de hydrauliek, heb ik opgemaakt uit het feit dat wanneer ik de hef op en neer laat op sommige niveaus plots geen geluid merkbaar is.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 733 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
29
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
34