Fordson Dexta - Wil niet starten... wat is het probleem

Hallo Allemaal,

Sinds gister wil mijn dexta niet meer start, hij geeft bij het bedienen van de starthendel een snel hard tikkend geluid uit de relais volgens mij. accu geeft 11.9 volt aan... dus dan zou de startmotor toch wel moeten draaien... als ik die 2 dunne draad doorverbind waar de starthendel naartoe leid zeg maar dan begint te startmotor wel te zoemen (draaien?)... weet iemand wat dit misschien zou kunnen zijn of wat ik nog kan proberen?
sander-de-jong

Reacties

old man jose
Je starmotor proberen en meteen accu spanning meten, moet min 9.5V overblijven.
De bekabeling bevestigingen schoon en blank maken.
sander-de-jong
Als ik de starthendel indruk en het tikken hoor en dan op de polen meet van de accu slaat hij terug van 11.9V naar 4.2V... Ik dacht dat dat normaal was... 11.9 volt is toch genoeg als het een 12 volt accu is? of misschien begrijp ik het niet helemaal... 😉 het is trouwen een 60ah accu.
old man jose
Batterij stuk denk ik, als je een batterij plaatst dan een met een zo hoog mogelijk amperage.
ruinerdexta
Probeer eerst eens overstapten met een auto en startkabels
Hanjelle
Klinkt als defecte accu inderdaad, als mijn accu leeg is doet mijn dexta hetzelfde. Wellicht ovrbodig te zeggen maar kijk bij overstarten met auto uit mbt de polen... die zitten namelijk net andersom bij een dexta. Het chassis is de +.
old man jose
@Hanjelle
Dat maakt niet uit gewoon + op + , en - op - doen.
Hanjelle
Mbt je vraag over de spanning van de accu; dit zegt niet alles. Het gaat er om dat hij voldoende A kan leveren en dat de spanning niet al te snel teugvalt. Als hij bij starten vrijwel meteen naar 5V terugvalt is de accu vrijwel zeker stuk.
jammermaarhelaas
Doen zoals @old man jose zegt, verder heb ik hier nog een paar kanttekeningen.

Het tikkende geluid is een teken dat je accu vermogen tekort komt om te starten, en het zoemen van de startmotor is inderdaad het draaien ervan zonder dat zijn tandwiel op de starterkrans zit.
Bij een Dexta moet je het tandwiel immers handmatig met de starthendel op de starterkrans drukken.

Zo te horen is dus je accu slecht, misschien opladen met een acculader?
Wanneer je meteen even de v-snaar spanning controleert weet je of de dynamo goed wordt aangedreven. Wanneer je de tractor aan het lopen hebt, kun je de laadspanning ook even controleren (weet niet precies wat het moet zijn, maar zeker 13 Volt, beter is 14 Volt).

Is het bijladen goed, en je accu steeds weer te zwak, dan zal deze kapot zijn, en raad ik je aan een accu te monteren die groter is dan deze die er nu op staat. Misschien ergens in de buurt van de 100Ah.

Belangrijk punt van aandacht is de aarding. Bij een Dexta zie je vaak de + pool op aarde (het frame van de tractor) en de - pool naar de startmotor.
Let hier ook goed op als je een hulpaccu gebruikt om het te starten, kijk naar wat er bij de polen op de accu staat! Ga er niet zondermeer van uit dat de - pool aan het frame zit!
Hanjelle
@old man jose je hebt helemaal gelijk, maar hij zou niet de eerste zijn die denkt dat de min de pool is die aan het chassis zit... ik spreek uit ervaring...
sander-de-jong
Bedankt voor alle reacties !

Ik ga morgen eerst de accu opladen en dan opnieuw proberen te starten, mocht het probleem zich voor blijven doen dan nieuwe accu en met deze proberen te starten.

Kan elke 12V accu ongeacht hoeveel ah in een dexta dus b.v. een 180ah 12 volt? of kan het ah ook te hoog zijn dat hij niet goed laadt of teveel spanning geeft?

Als ik dit heb geprobeerd laat ik weten wat het probleem was.
old man jose
@sander-de-jong Je meet even de plaat waar de accu op komt dus B x L en neem een accu van 120 amp als je handelaar die heeft, de hoogte komt dan meestal van zelf wel uit de bus.
jammermaarhelaas
@sander-de-jong

Een 12V accu geeft 12V. Het aantal Ah heeft hier geen invloed op, dus je hoeft je geen zorgen te maken over het opblazen van een of ander. Eenvoudig gezegd geeft het aantal Ah de voorraad stroom aan, dus hoe lang je er zonder bijladen mee vooruit kunt als ie vooraf vol is.
JD3010
@jammermaarhelaas Klopt, alleen zegt dat niet zoveel bij startaccu's. Daar is A veel belangrijker.
jammermaarhelaas
@JD3010

Bij een accu met 12V en 100Ah zal het dan toch al snel over 700 a 800 A startstoom gaan.
Wimsumar
Beste Sander-de-Jong:

Quote Reactie van @sander-de-jong:
in een dexta dus b.v. een 180ah

Een 180 Ah-accu is kwa formaat veel te groot.

Advies:

accudienst.nl/accu/traktor-accu/…

P.S.: Naast dat de accu al zwak blijkt te zijn, zijn de klachten (tikken) een typisch verschijnsel van accupoolklemmen die slecht contact maken met de accupool. Schuur accupool en klem schoon op wederzijdse contactvlakken.
old man jose
@Wimsumar
In een dexta waren origineel 2 6V batterijen geplaatst weet zo uit mijn hoofd de maten niet.
Er zijn van hetzelfde formaat ook 12 V batterijen verkrijgbaar, ik heb het amp probleem zo opgelost.
Dus gewoon 2 12 V naast elkaar in de accubak. Uiteraard geschakeld zodat het 12 v blijft maar met een hoog amp.

kijk maar:
tractorfan.nl/picture/500049/…
Wimsumar
Beste Old man Jose:

Quote Reactie van @old man jose:
In een dexta ............................kijk maar:

Ja, leuk. Dat is een :

Foto van een Fordson Super Major. 2x 12 volt gemonteerd samen 145 Amp. 😄

On topic:
Het heeft geen zin om 'kunststukjes' uit te halen met 2 X 6, of 2 X 12 Volts accu's. Wordt veel te kostbaar ( en t.z.t. storingsgevoeliger).
old man jose
@Wimsumar Wat zou dan meer als één accu gaan storen Wim?
Kan je daar voorbeelden van tonen
erik9831
@old man jose storingsgevoeliger op zich niet echt ... Alleen kan je wel het probleem hebben, dat wanneer 1 batterij stuk gaat de andere ook leeg getrokken kan worden. Op deze manier is eigenlijk de stroom verdeeld zoals met een waterbak. Loopt de ene leeg, compenseert de andere voor die dat leeg stroomt. Dat is wat ik zo meteen kan zien als storing met 2 batterijen ...
old man jose
@erik9831
Daarvoor doe je de controles en wissel de batterijen van plaats, valt onder regulier onderhoud.
Wimsumar
Beste Old man Jose:

Quote Reactie van @old man jose:
voorbeelden

Storingen door de extra kabels/klemmen om de beide accu's met elkaar te verbinden.
(Niet zelden hebben we startprobleemtopics waar de accubekabeling de oorzaak blijkt te zijn).
old man jose
@Wimsumar
Zoals gezegd:
Daarvoor doe je de controles en wissel de batterijen van plaats, valt onder regulier onderhoud.
Wimsumar
Beste Old man Jose:

Quote Reactie van @old man jose:
regulier onderhoud.

Ja, jij (en ik) weet/weten wel beter. Het (accu-onderhoud) zal ongetwijfeld in de Dexta-gebruikershandleiding omschreven staan. Toch zullen velen wegens gebrek (aan regulier onderhoud) richting Tata Steel Hoogovens zijn gegaan omdat een jonge generatie (jij (en ik ) ook ooit eens) graag afgaat op adviezen van een verkoper dat vernieuwe (of het nu gaat om een accu, of om een hele trekker) het beste is. 😉
+1
jammermaarhelaas
Natuurlijk is een tweede accu een mogelijkheid om de capaciteit uit te breiden, maar voor een Dexta zijn er sinds tientallen jaren accu's te koop die het in hun eentje prima af kunnen.
Had zelf tot voor 21 jaar terug een SuperDexta met 1 accu, nooit stroom tekort gehad, ook niet in de strengste winter.

Daarintegen worden tegenwoordig nieuwe tractoren verkocht met 1 zielig kleine accu waardoor de tractor in de winter domweg te weinig stroom heeft.
Een tweede accu bijplaatsen is dan een prima oplossing.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta en hebben de trefwoorden accu , startmotor , probleem , geluid , starten , fordson , dexta en startprobleem geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!