Foto van een Fordson Major. Geplaatst door Albert Peters op 07-11-2019 om 16:00:19, met 52 reacties.

Fordson Major

Foto van een Fordson Major

Reacties

+2
Albert Peters
Foto van internet Major met Wehrhanopbouwkraan en op de dieplader een Poclain TC45 rups
Heel lang geleden ben begin 60?
+1
a3vandiejen
@Albert Peters Zit deze kraan op het dak van de Cabine Albert?
+2
Albert Peters
@a3vandiejen de kraan staat met 2 poten op de achteras en 2 zitten naast het koppelingshuis geschroefd de stoel zier onder
+6
stijn-de-bock
Ongelooflijk mooi,hadden ze toen maar moderne fototoestellen.
+4
a3vandiejen
@stijn-de-bock Ja schitterend, inderdaad Stijn, wij hebben bijna geen foto,s van het loonbedrijf thuis.
+2
wim-same
@a3vandiejen Zelfs wij hebben nog maar weinig foto's Adrie. en dat was nog niet eens zo heel lang geleden. 2007 gestopt met het boeren loonwerk. Omdat ik nog een oude telefoon heb, die geen foto's kan maken, maar ook nooit kapot gaat, heb ik nog steeds niet veel foto's van mijn kraan.
a3vandiejen
@wim-same Achter af wel eens jammer.
+9
olro 61
@stijn-de-bock De weinige foto's van toen, zijn dan ook waardevol, gezien de positieve reacties op TF. Altijd mooi die oude foto's.
+2
florisrobben
Prachtig maar wat zou de remweg zijn
+4
a3vandiejen
@florisrobben Zo ging dat toen, mijn vader kwam met de Guldner [45pk]over de brug bij Dordrecht met twee aanhangers met bieten uit de biesbos.
+2
florisrobben
@a3vandiejen en hij stond in Zaandam stil 😉
+1
a3vandiejen
@florisrobben hahaha, ja ik snap je...was ook niet altijd verantwoord, maar toen wist men niet beter.
+1
florisrobben
@a3vandiejen nee dat is waar je werkt met hetgene wat je voor handen hebt
+1
olro 61
@a3vandiejen Hij reed toen ook wel vast niet harder als 16 km...
a3vandiejen
@olro 61 Precies, het ging niet zo hard als nu.
+2
Piet1960
@a3vandiejen Deed mijn vader ook, bietenblad halen met de D40, meststrooier voor de oplegdruk achter de trekker, daarachter een grote BANO bandenwagen. Had je nog wat te zeggen met remmen, maar 't was levensgevaarlijk. De Gorkumse brug over. Moest terug naar de hoge 1 anders kwam je niet boven.
a3vandiejen
@Piet1960 Ja ik hoor die verhalen nog wel eens dat boeren zelf een vrachtje gingen halen.
+1
Piet1960
@a3vandiejen Ja klopt, jaren gedaan toendertijd, koste weinig, toen zat er nog een behoorlijk stuk bietenkop op het blad. Nu koppen die rooiers veel korter. En alles met de hand laden en lossen.
+2
Albert Peters
@florisrobben een Major heeft trommelremmen en een beetje open dus altijd nat en vuil dus slecht remmen En dan optrekken met de versnellingen van de Fordson .Schakelen ging redelijk behalve van 5 naar 6 zit een grote stap met 45 pk en zo een vracht met slechte remmen Je kan je dat nu niet voorztellen
+3
RPCounty
@Albert Peters maar deze trekkers waren toen wel de werkpaarden die de klus klaarden simpelweg omdat ze het aan konden. Waar veel andere merken een kort leven was beschoren lopen deze Majors nu nog steeds gewoon rond......
+1
SJB533
@RPCounty
Vorige week nog een E1A op de kar gezien. Nieuwe eigenaar maar even naar Willemsoord doorverwezen, uiteraard 😉
+1
RPCounty
@SJB533 haha dank je😎👍
ronald73
@Albert Peters Als je Major gebruikte voor wegtransport kon je beter een Major met handrem hebben. M'n vader trok vaker aan de handrem dat dat hij de voetrem gebruikte. Dat remde veel soepeler ipv de trommelremmen die vaker blokkeerden als afremden. En op de eerste plaats natuurlijk niet te wild rijden.
noordhof
@florisrobben ze reden ook geen 50 gelijk nu 😅,maar dat stond er al ! Mooie foto .
+6
wim-same
@Albert Peters Prachtige foto. uit de oude doos.

(klik om te vergroten)

Dieplader transport van onze Atlas AB 1702 LC met de SAME Drago.
florisrobben
@wim-same machtig mooi
+1
Mdbm
@wim-same 👍👌 Prachtig! Je zit wel ver boven de 4m hoogte denk ik.

@a3vandiejen Deze foto wil ik van jou ook wel eens zien. 😉
wim-same
@Mdbm Volgen mij was ik zo 4 meter. Ik moest onder een viaduct door dus kan me niet herinneren dat ik vast gezeten heb. ha ha
+1
Albert Peters
@wim-same deze foto moet je misschien hier plaatsen?
langeslagdiesel
@wim-same JA!! Zo heb je toch 7 A 28 ton achter je kont hangen met een twee wiel aangedreven trekker. Nou scheelde het dat je met een lage Kuip dieplader makkelijker aan de grond remt dan een semi. Als je licht de berm pakt sta je stil ook. Zelf heb ik met een zelfde soort combi gereden. Same laser 110 / 15 ton’s nooteboom kuiplader met schommel Assen achter in plaats van wegdraai Assen ( dubbele deur principe) en ook een atlas 1702 Dlc. Die stond met hart ketting op buitenkant balk. Dus de rupsplaten staken flink uit. Je lepelsteel met bak kon ik ook nergens kwijt dus die hing boven het Wielstel achter. Onze giek stond helemaal uit gepend. Wij reden ook zonder geremde wagen maar die laser ving hem wel. Dat is met deze drago wel ff anders. Maar dit soort transport was toen wel spannend vond ik. Die 1702 atje kranen waren trouwens ook lompsterk maar zo traag als dikke stront in de winter. Nu zie je ze eigenlijk nooit meer.
+1
wim-same
@langeslagdiesel Ja er is gelukkig veel ten goede veranderd. Er zijn vroeger ook veel ongelukken gebeurd. Ik heb met deze dieplader en kraan ook nog wel eens een Same Leone DT er voor gehad. Toen ik tegen het spoor op moest stond de trekker met 4 wielen te slippen. Een boer die vlak bij woonde zag het en heeft mij met een Renault 96 met frontgewichten over het spoor heen geduwd. Toen ik boven was reed hij mij voorbij om mij eventueel weer op te vangen met remmen. Dat bleek gelukkig niet nodig. Naderhand heb ik deze kraan niet veel zelf meer vervoerd. Ik huurde wel een vrachtwagen met dieplader. Pas later toen we een trekker hadden met oliedruk remmen, en er een wagenrem ventiel opgebouwd was ging ik weer met dit soort spul rijden.
Gavrie Willemsen
Dit is een machtige foto.......
Gavrie Willemsen
Zullen toch wel iets van luchtremmen of zoiets opgezeten hebben veronderstel ik? Al is het 1 as hydraulisch geremd of zo gewoon met een enkelwerkend olieventiel?
+1
Albert Peters
@Gavrie Willemsen ik weet het niet maar ik vermoed van niet mischien iets van een oplooprem Ik heb zelf ook zo bezig geweest.
En bij een Major met de pot ingeschakeld zin om de hydro.pomp te laten werken en de weet niet als de koppeling is in getrapt Er ware ook vel fordson zonder het en dus ook zonder pomp Vooral waar een kraan opstaat
wim-same
@Gavrie Willemsen meestal hadden ze toen geen, of hele slechte oploop remmen. Hydraulische remmen begon je pas te krijgen toen trekkers ook met remvloeistof gingen werken.
+1
sassinga
@wim-same Hydraulische wagen rem kon je in 1965 al op de ford 1000 serie krijgen.
wim-same
@sassinga Hoe werd die bediend dan. Er waren er toen ook wel die een hydraulische rem maakten op de hydrauliek, Je kon alleen niet goed doseren.
+1
Albert Peters
@wim-same dat kan wel .Ik had eenhydr rem gemaakt op mijn diepladertje.eenrem vul op de as gemaakt en drukregelaar er tussen en net zolang terug draaien tot het net genoeg druk overhoud om goed te remmen Bij remmen aan de hendel trekken dat is alles Een compleet rem set was niet meer leverbaar bij John Deere Heb ik de laatste jaren zo mee gereden
Albert Peters
@wim-same moet rem cilinder staan
+1
sassinga
@wim-same Het hydraulische rem ventiel zat onder een eventueel ventiel voor externe hydrauliek. De handel om het ventiel te bedienen zat naast je rechter been. Hoe verder je de handel bediende hoe hoger de remdruk. Bij loslaten handel was de druk gelijk weer weg.
wim-same
@sassinga Lucht remmen waren volgens mij ook al eerder op te bouwen. Maar viel de dosering met mechanische trekker remmen ook nog tegen.
sassinga
@wim-same Ja lucht remmen waren bij Ford ook leverbaar vanaf 1965
+3
wim-same
@sassinga Maar ja, waren toen andere tijden dan nu. Dit waren voor toen barre investeringen, nu zou je hier vast niet meer mee de weg op gaan. Zelfs verlichting achter op wagens was vaak nog te duur. Met één lichtbalk, die je over kon hangen aan andere wagens kon het ook. En soms werd er wel eens stro gehaald dat er een auto achter moes rijden voor de achterlichten en richting aanwijzers.
+2
Albert Peters
Mijn eerste baas reed met links achter met een rood petrolemlampje en verder niks op de wagens
+2
stijn-de-bock
@Albert Peters zoiets.

(klik om te vergroten)

wim-same
@stijn-de-bock @Albert Peters Zoiets ja. Dat was toch afkomstig uit het paarden tijdperk. Die hadden ook geen licht, en het paard moest remmen. Een kaarslampje was de oplossing. en remmen. een hand bediende rem hooguit.
stijn-de-bock
@wim-same klopt,op de foto is een paardekar,heb het ook allemaal van horen zeggen want ik ben te jong om het meegemaakt te hebben
+1
wim-same
@stijn-de-bock Ik heb dat in mijn kinder jaren nog wel mee gemaakt. maar ook dat er veel ongelukken gebeurden met ongeremde en slecht verlichte wagens.
theovl
Wat een prachtige foto. Echt mooi.
+2
Albert Peters
@theovl die van jou mogen erook wezen hoor
Ik zat vanmorgen in de door mij geplaatste foto s te kijk en zag dat ik nog 3 jaar geleden een foto van jouw county geplaatst gemaakt in de loods van Loon op zand waar ik toen een paar dagen voor werkte
+1
theovl
@Albert Peters jaa mijne staat daar tussen

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Major ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!