16 januari 2017 Foto van een Fiat 850. De laatste foto die ik er van heb als hij in ons bezit is. Mijn schoonvader wisselde altijd  og de Accu voordat een trekker wegging. Je kunt beter een slechte ac

Fiat 850

PieterA
16 januari 2017 Foto van een Fiat 850. De laatste foto die ik er van heb als hij in ons bezit is.

Mijn schoonvader wisselde altijd og de Accu voordat een trekker wegging. Je kunt beter een slechte accu wegdoen en de goede houden was de gedachte.

De 850 heeft op ons bedrijf vanalles meegemaakt. Voor de rotoreg of een kar. De laatste 5 jaar altijd op smalle wielen voor verzorgingswerkzaamheden. Hij deed dit werk aanvankelijk samen met de Mf 155. Op het laatst met de Deutz-Fahr Agrotron 85. De 85 was misschien wel 25 jaar nieuwer en daardoor gebruiksvriendelijker. Vooral het werken met oorkleppen en de schokkerige bediening van de hef zorgden er voor dat we de 850 niet vaak meer gebruikten. Ik denk het laatste jaar nog 12 uur of zo.

Hij is via het mechanisatiebedrijf verkocht aan een liefhebber in Friesland, die hem opgeknapt heeft.

Reacties

+3
bouwe
Allereerst wat een prachtige trekker met weer een mooi verhaal dr bij. Leuk om te lezen! Ik weet misschien wel wie hem nu heeft, in de buurt is er iemand die een 850 3 jaar geleden van een zeeuwse akkerbouwer had gekocht. Misschien kan ik een foto maken als ik hem tegen kom.
+2
PieterA
@bouwe Dat zou leuk zijn! Het is een gepensioneerde loonwerker/loonspuiter in het akkerbouwgebied tegen de Waddenzee. Hij heeft er volgens mij een 3-schaar ploeg bij gekocht.
+1
bouwe
@PieterA haha dan is het inderdaad dezelfde persoon als waar ik aan dacht! Ja klopt die ploeg heeft die vorig jaar gekocht uit zijn eigen omgeving vandaan. Een oudere rumpstad drie schaar ploeg met een smalle voor.
+1
draaipiet
Mooi verhaal / trekker. Afscheid voelt altijd een beetje dubbel
+1
a3vandiejen
Mooi hoor.
+5
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @PieterA:
Je kunt beter een slechte accu wegdoen en de goede houden was de gedachte.

Als je de trekker aan een handelaar verkoopt zou ik er ook niet zoveel moeite mee hebben maar particulier vind ik dat toch iets anders.
Mijn 1300 kon ook gelijk eennieuwe accu in, ik had gelukkig een ruime marge bedongen voor de kosten die ik moest maken en wist dat het een oude accu was.
Ik had ook de bijna nieuwe uit mijn 88-94 kunnen halen en die met slechte accu kunnen verkopen maar ik vind dat niet netjes dus niet gedaan.
+3
PieterA
@DANOONTJE POWERR Ik deel die mening.

Nu was het in dit geval zo dat de accu die met de Fiat weg is gegaan beter was dan de accu die bij ons gebleven is. De Accu die nu in de 850 zit doet het nog steeds goed en de andere Accu heeft de winter niet overleefd. Dus zo komt boontje toch om z'n loontje.
+1
DANOONTJE POWERR
+3
Sojaboontje
@DANOONTJE POWERR Had ook eens trekker van een handelaar gekocht. Hadden ze voor aflevering de tank leeggezogen ofzo, met het af laden al lucht in de leidingen 🤦‍♂️. Dan ben je echt een kansloze droeftoeter.
dave 7810
@Sojaboontje Wij een keer een trekker ingeruild, tank zat nog helemaal vol, dat vonden we toch wat teveel van het goede omdat je nooit een trekker weer terug krijgt met een volle tank. Alleen iets teveel er uit gehaald, bij de dealer neer gezet en die belde later op dat ze hem niet weer gestart krijgen! haha toen maar even wat diesel heen gebracht!
+2
Sojaboontje
@dave 7810 Ja ik snap het ook wel ergens, maar laat er dan een liter of 10 inzitten. Hij zuigt ook alle meuk van de bodem mee als hij zo leeg is. Wel netjes opgelost jullie👍
+4
DANOONTJE POWERR
@Sojaboontje @dave 7810
Ik kreeg dan wel weer een volle tank diesel bij de 1300 haha.
Dat is tegenwoordig duurder dan een nieuwe accu. 🙈
+3
kerstrunner
Onze loonwerker had vroeger ook 2 850's, wel met Bril cabine en 4x4, beesten waren dat als ik de verhalen daar over hoor, en met een machtig geluid. Maar ik denk dat vrijwel alle Fiat's uit die tijd een heel taaie motor hadden
+1
PieterA
@kerstrunner Voor die tijd waren ze wel taai, maar de hedendaagse trekkers presteren volgens mij toch meer.

Hier hadden we ook een 850 met een andere cabine en 4x4. Die had geen massaslot. Hij startte uit zichzelf en heeft de hele schuur met alle machines die er in stonden in lichterlaaie gezet.
+2
kerstrunner
@PieterA Ik denk dat er veel moderne tractors niet het taaie karakter uit hun motor halen zoals die Fiats (en vele andere merken) van vroeger, dat hoor ik toch van meerdere chauffeurs, oorzaak zijn de milieu eisen. Mijn eigen NH T5050 bvb, is lang niet zo een vasthouder als de Fiat 600 en Fiat 65-88 die we daarvoor hadden
DANOONTJE POWERR
@kerstrunner iemand in onze Fiat app groep had zn 850 kapot en nu moest er een New Holland TD5.85 voor de mengwagen.
Dat viel m zwaar tegen haha.
+1
PieterA
@DANOONTJE POWERR Een 850 had 85 Din-pk, Een 5.85 86 Iso-pk. Daar zit 10 pk tussen! Voor 10 din paarden heb je 11 iso-paarden nodig.
+2
noordhof
@PieterA ik heb ook ooit een verhaal gehoord van een schoolvriend , zij hadden een oude Fiat trekker en die vatte ook vuur uit zichzelf , hij stond blijkbaar in versnelling en ze zagen hem plots rijden door de weiden ! Je komt het maar tegen 😅. Ze hebben hem toen maar verkocht .
+2
PieterA
@noordhof Die bij ons stond ook in de versnelling en ging ook rijden. Dat was in 1995 of 1996. De schuur brandde af (50×20m) een John-Deere 1120? Een Fiat 980, Een Fiat 780? Een Amac ZM2, een Mullié 10 tonner, 2 Heywang mestverspreiders, een pikwagen, handgereedschap, een kunstmeststrooier en nog wel meer wat me nu even niet te binnen schiet.
DANOONTJE POWERR
@PieterA dat gebeurde vroeger wel vaker ja, hier bij de buren met een MF.
Ik heb ook eerst maar een massaslot op de 1300 gemaakt.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fiat 850 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!