Door het slechtere weer hebben we weer wat kunnen sleutelen vandaag. We hebben geheel de versnellingsbak vrij gemaakt. Hij springt uit zijn achteruit dus gaan we die openhalen voor de syncro’s na te

Schlüter Super 1500TVL

+10
Gavrie Willemsen
Door het slechtere weer hebben we weer wat kunnen sleutelen vandaag. We hebben geheel de versnellingsbak vrij gemaakt. Hij springt uit zijn achteruit dus gaan we die openhalen voor de syncro’s na te kijken en eventueel te vervangen. Veel verder zal en kan hij niet meer gedemonteerd worden vrezen we. Het totale project ligt nu in 1000 stukjes uiteen. We houden er goede moed op…..
+1
roscho
Quote Reactie van @Gavrie Willemsen:
Hij springt uit zijn achteruit

Dat gebeurt vaak doordat de slag van de versnellingspoken niet correct is ingesteld en de tandwielen niet volledig pakken. Daardoor slijten ze scheef en springt de trekker uit de versnelling.
Kijk ook naar de rubbers onderaan de versnellingspoken. Zijn die stuk, dan rolt het zand zomaar de tunnel naar de bak in. Dat kost je lagers in de bak en een nieuwe hydroliekpomp. 't Is dus van het grootste belang dat die rubbers heel zijn. Dit zou dus ook nog de oorzaak kunnen zijn van het uit de versnelling springen.

Reacties

+4
Massey 2705
Knap hoor ! Waar haal je de tijd vandaan om dit allemaal te doen ?
+5
Gavrie Willemsen
@Massey 2705 ik heb een aantal jongens die er met hart en ziel aan meewerken. Alleen zou ik het nooit voor elkaar krijgen.
+1
Corne S
Is het een zf-bak?
+2
Gavrie Willemsen
@Corne S ja gelukkig wel, daar zijn nog vrij makkelijk onderdelen van te verkrijgen. Is exact dezelfde bak als een Fendt 614
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Gavrie Willemsen:
Is exact dezelfde bak als een Fendt 614

Dat is die zf hd bak uit de 614 en 615 waar de achteruit naar voren schakeld.
De niet hd bak in de 611 en 612 heeft de achteruit naar achteren schakelend.
Daar hadden we het laatst nog over toen ik bij jou was
Corne S
@Fendt926Driver

Dus dezelfde bak als de Inter 46 serie?
Fendt926Driver
@Corne S daar zit ik niet echt in. Bij een zijschakeling klopt die bewering om de achteruit te schakelen naar voren dat je een hd bak hebt.
Corne S
@Fendt926Driver

Is een 12 + 5 bak. 6 versnellingen en 2 groepen vooruit. Al zijn die 2 groepen met zijschakeling lastig uit elkaar te houden. Handrem en voetrem hebben aparte schoenen, maar wel dezelfde remtrommel.
+2
roscho
Quote Reactie van @Corne S:
12 + 5

Eigenlijk 12+6, maar de 6e is achteruit geblokkeerd. We hebben vroeger een Schlüter gehad waar die blokkering afgehaald was, dan ging je achteruit dik 25 km/h. Dan moest je niks geks met je stuur uithalen...🤔
Gavrie Willemsen
@Fendt926Driver inderdaad, achteruit schakelen is de pook naar voren duwen bij de Schlüter alsook bij mijn 1455.
Fendttrisixfan
Welke type van bak? Zoek namelijk nog onderdelen voor een zf t3550
+1
a3vandiejen
Knap allemaal.
+1
Koiter
Controleer ook de arretering blokjes op de tandwielen, het zit hem niet altijd in de synchro's als hij eruit springt namelijk
Kramer U800
Zo'n jonge tractor en nog steeds trommelremmen als voetrem? Of zijn die remschoenen die ik zie voor de handrem?
+1
Koiter
@Kramer U800 dat zijn de handremschoenen van ZF, ik denk haast dat deze ook trommel voetremmen heeft gezien fendt en case dat ook hebben met dit kaliber bak
+2
Fendttrisixfan
@Kramer U800 Ja, inderdaad trommelrem, is wel een groot minpunt aan deze bakken
roscho
@Fendttrisixfan Ik heb altijd gedacht dat de 1500 een natte schijfrem had die verstopt zit in de trompet. @Gavrie Willemsen Kun jij hier uitsluitsel over geven?
+1
Gavrie Willemsen
@roscho hier zie je een foto van de remschoenen in de eindaandrijving

(klik om te vergroten)

Kramer U800
@Fendttrisixfan Ja dat geloof ik!
Gavrie Willemsen
@Kramer U800 die je ziet zitten zijn voor de handrem maar de voetrem is ook een trommelrem alleen zijn de schoenen dan 3 keer breder
Kramer U800
@Gavrie Willemsen Oké dat scheelt al. Maar als nog komt het niet in de buurt van een (natte) schijfremmen. Scheelt dat je aanhangwagens luchtgeremd zijn.

Bedankt voor de verduidelijking
+1
Gavrie Willemsen
@Kramer U800 maar al bij al Dirk, trommelremmen in een trekker stellen niks voor…ook bij Fendt niet…ik vind het echt dikke rommel
+1
Fendttrisixfan
@Gavrie Willemsen is inderdaad niet het beste idee geweest
+1
Kramer U800
@Gavrie Willemsen Mee eens.

Zetor had wel al heel vroeg droge schijfremmen maar dat was dan ook weer niet alles omdat je gauw scheef trok met remmen.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super 1500TVL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!