In 1998 ben ik 10 dagen op vakantie geweest naar mijn vriend Alisher en zijn gezin, welke destijds de 'regelneef' was voor Cebeco en AEC in Oezbekistan. Ik had 3 reden voor die reis: 1) Ik wilde alsno

Same Laser 150

+16
WaterDeutzer
In 1998 ben ik 10 dagen op vakantie geweest naar mijn vriend Alisher en zijn gezin, welke destijds de 'regelneef' was voor Cebeco en AEC in Oezbekistan. Ik had 3 reden voor die reis: 1) Ik wilde alsnog persoonlijk afscheid nemen van al mijn vrienden in dat land na mijn plotselinge vertrek. 2) Ik was nieuwsgierig hoe, vooral de trekkers, er op dat moment bij stonden. 3) Ik zag business voor mijn bedrijfje Nicotech om een technisch center op te zetten met mobile werkplaatsen.

Op de foto zie je de 2 boezemvrienden uit Samarkand. De rechtse is de Antares chauffeur van die generatiefoto op de veranda, de andere de Laser chauffeur. De een een beetje grijzer, maar beide met de zelfde lach. Ik had mij voorgenomen om iedereen die nog zuinig was op z'n Same een Nicotech pet te geven en een Nicotech sticker op de motorkap. Beide trekkers zagen er nog keurig uit met rond de 12.000uur op de teller.

Reacties

+11
WaterDeutzer
Dit was een tweede project in de Samarkand regio met alles in perfecte staat van onderhoud, met ongeveer dezelfde uren op de klokken. Je kunt zien dat de trekkers goed gepoetst zijn maar ook de machines staan er nog netjes bij zoals de Struik rijenfrees rechts. Leuk detail is de custommade zijruit in de Laser 150. Als het glas stuk is en je hebt er geen maak je gewoon een raamlijst waar een voorraad glas in past.👍🏻

(klik om te vergroten)

Poseren in Samarkand regio voor een Antares 100 met chauffeurs en de directeur. Ik had een voormalige tolk voor 10 dagen met mij mee die inmiddels zijn eigen Lada 1200 had (links op foto).
Deze plaats was zeker petjes en stickers waardig!
+9
WaterDeutzer
Hier ben ik in Andizan regio Oezbekistan bij wederom een Sovchoz waar Cebeco had gewerkt waar het nog steeds dik in orde was. Niet verwonderlijk want deze plaats en de vorige in Samarkand hadden destijds al vanaf de eerste dag een goede indruk. Het magazijn was nog net zo netjes als 4 jaar daarvoor.

(klik om te vergroten)

Same Explorer 90 chauffeur die ook verantwoordelijk was voor het magazijn. En dus alleen de sleutel had! Op veel plaatsen ging dat fout door elkaar de schuld toeschuiven als er weer eens wat weg was.
+7
WaterDeutzer
Maar helaas het merendeel van de projectplaatsen was een oorlogsgebied geworden. Niet verwonderlijk met wat ik op die plaatsen het 1e jaar al had meegemaakt.
Dit is een voormalig project in Tashkent regio

(klik om te vergroten)

Same Antares 100 nog rijdend

(klik om te vergroten)

Met verschillende voorwielen, lekker voor het differentieel!
+8
WaterDeutzer
Onderweg in Tashkent kan het op een drukke kruising zomaar voorkomen dat je voor het stoplicht moet wachten voor oversteken van een groot vliegtuig. Voor de lokale bewoners heel normaal, wij staan dan steeds gek te kijken.

De onderhoudswerkplaatsen van de vliegtuigen was net even aan de andere kant van een drukke doorgaande weg gelegen dan de luchthaven. Zo'n oversteek duurde wel even, waarmee lokalen het rode licht negeerden en nog net voor de sleeptrekker langs reden of al onder de staart door aan de achterkant.

(klik om te vergroten)

Vliegtuig kruising in Tashkent

(klik om te vergroten)

Niet bij rood wachten, maar al onder de staart doorrijden
+9
WaterDeutzer
Helaas was dit het beeld op het merendeel van de voormalige projecten. Cebeco had zich in '95 al teruggetrokken en lokaal was er geen geld en vooral mogelijkheid om aan westerse onderdelen te geraken. Maar nog meer reden was de terugval in Sovjet methoden waarin het woord preventief onderhoud niet voorkomt. Droevig om te aanschouwen.

(klik om te vergroten)

Same laser 150 in stukken

(klik om te vergroten)

Waar ze precies naar zochten weet ik niet

(klik om te vergroten)

Of dit ooit nog een trekker is geworden, weet ik ook niet.

(klik om te vergroten)

Begin er maar aan?
+5
joop-same
@WaterDeutzer Hier zou je toch als techneut de tranen van in de ogen krijgen, niet alleen als Same liefhebber.
Ik keek hier niet van op deze verhalen daar had ik van de eerdere projecten alles van gehoord en gezien,nietemin een prachtig verhaal van jou Nico.
Maar wat doe je tegenwoordig dan voor werk ?? Service werk voor wie??
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @joop-same:
Maar wat doe je tegenwoordig dan voor werk

Sinds 1974 m'n eigen bedrijfje: Nicotech en later ook Beltruck.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
Sinds 1974

Herstel: '1994'😅
+9
WaterDeutzer
Een Laser in Andizan regio die er al een tijdje stond. De motor was elders, maar ook hier zou de onderdelen toelevering het probleem zijn. Ik ben bang dat er vandaag al een boom door de cabine heen is gegroeid. Uiteraard waren al deze projecten niet Nicotech-pet-sticker-waardig.😅

(klik om te vergroten)

Als je de droefheid vergeet, is het best wel een mooi plaatje zo!

(klik om te vergroten)

Arme Same
+7
WaterDeutzer
En alweer een geëxplodeerde Same, nu in regio Namangan. Dikke lagen stof op de trekker en onderdelen toonde aan dat hij er al langer dan een jaar stond in deze pose. Ook hier was het gebrek aan verkrijgen onderdelen naar zeggen de reden. Nu hebben de Sovchozen en Kolchozen zelf destijds geen cent moeten betalen voor de projecten die vanuit de centrale overheid gefinancierd werden. Dus hebben ze er eigenlijk geen pijn van.

(klik om te vergroten)

Same Laser op eindstation

(klik om te vergroten)

6 cilinder blok op een zacht bed
+9
WaterDeutzer
Ter afsluiting van de Cebeco reportage nog een paar foto's van een corporate brochure die CIP (Cebeco) in '93 had laten maken. Daarvoor zijn Lieuwe Wieringa, een kantoormedewerker en mijzelf een hele dag opgeroepen in Nederland om bij een Same dealer een fotoreportage te maken.

Geheel in Sovjet stijl, met de kantoormedewerker als aanwijzende directeur naar Lieuwe als hoofd technische dienst die op zijn beurt dan weer mij aanwijzingen gaf onder de trekker.😊

Heb gemerkt dat het jullie smaakte, dan sluit ik hiermee af voor de input.👍🏻

(klik om te vergroten)

Cebeco Russische brochure CIP

(klik om te vergroten)

Pagina met 1 foto van ons 3. Was 1 dag werk, maar alles betaald!

(klik om te vergroten)

De vestigingen van Cebeco destijds waarvan ik steeds vertrok naar de projecten
+8
MF 2725
Mooie afsluiting van het Cebeco avontuur, Nico.
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @MF 2725:
Mooie afsluiting

Dankjewel, Dirk👍🏻
+13
Massey 2705
Bedankt voor het delen van deze intresante documentaire. En toch jammer hoe jij aan de kant gezet bent door Cebeco management. Het was denk ik toch fijn om in je vakantie te zien dat er goede vriendschappen waren onstaan in die paar jaar dat je daar geweest bent. Dat maakt weer veel goed....!
+9
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Massey 2705:
goede vriendschappen waren onstaan

En vandaag nog steeds, Jaco.
+9
a3vandiejen
Was weer Genieten de afgelopen week, maar nogmaals wat een avonturen.
De Laser 150 vind ik een prachtige Same, mocht ik ooit de lotto winnen!!.
Bedankt Nico.👌👌
+9
WaterDeutzer
Quote Reactie van @a3vandiejen:
mocht ik ooit de lotto winnen

Zoek een lege 40Ft container in Tashkent en ga een maandje sprokkelen. Voor wat liters wodka heb je er 3 in stukken verzameld. Zet er een Rus met z'n Kamaz voor richting Nederland en je kunt beginnen met je 'droom'.😍
+6
a3vandiejen
@WaterDeutzer 😂😂, Dat zou nog een optie zijn...maar ga liever niet die kanten van Rusland op.
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @a3vandiejen:
maar ga liever niet die kanten van Rusland op

Die Rus (Truckchauffeurs in die landen, maar ook techniekers waren meestal Russen) uit Oezbekistan zal graag de Zijderoute nemen over Turkije. Ver weg van Rusland.
+5
a3vandiejen
@WaterDeutzer Ja precies.
+5
mklok
@WaterDeutzer voor de nostalgie zou er eigenlijk zo'n laser in delen ( of een hele ) hier naar toe moeten komen. Moet zeggen dat ik nu ook niet zit te springen om daarheen te gaan in deze tijd.
+4
cyrus-van-gelder
@a3vandiejen Dat zie ik momenteel ook niet echt zitten Adrie. Zien ze ons straks nog aan voor spionnen ofzo.
  • 🥴🥴🥴🥴🥴🥴🥴🥴🥴
+9
hoest
@WaterDeutzer tjezus jij hebt wel genoeg beleeft zeg😅 mooie verhalen om te lezen 👍
+7
WaterDeutzer
Quote Reactie van @hoest:
tjezus jij hebt wel genoeg beleeft zeg

Tot de tijd dat dementie gaat intreden kan ik er nog van nagenieten.😊
+5
hoest
@WaterDeutzer dan hoop ik voor je dat je niet al te veel aan dat zelf gestookte spul uit die contreien hebt gezeten. Want dan kan dat wel eens eerder komen dan je lief is
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @hoest:
niet al te veel aan dat zelf gestookte spul

Nee hoor! Ik kan heel goed van de alcohol afblijven.😉
+3
cyrus-van-gelder
@WaterDeutzer wees dan maar blij. In Australia heb je ook wel van die illegale stokers . De drank die ze maken is soms akelige rotzooi. !!!! Veroorzaakt echt wel blindheid/ hersenschade enzo.
Het is echt niet zo dat ze in het oostblok/ Rusland patent hebben op zulke troep.
  • 🥴🥴🥴🥴🥴🥴🥴🥴
.
+3
MF 2725
@a3vandiejen Dan zou ik voor de Galaxy 170 gaan. 🤔 😀
+2
a3vandiejen
@MF 2725 Ja ook schitterend...lijkt op elkaar...
+9
2850Johndeere6R
Zou Nico zijn eigen tv programma hiermee niet kunnen krijgen?🤔 Vind dit soort reizen en verhalen mooier als die van Tom Waes.

Het zal het mooie belevenis zijn geweest en helemaal voor toender tijd aangezien bepaalde dingen toen nog anders waren. Maar bovenal weer genoten van dit prachtige verhaal 👌 bedankt weer voor het delen van dit prachtige verhaal Nico!
+6
WaterDeutzer
Quote Reactie van @2850Johndeere6R:
mooier als die van Tom Waes.

Ik kan de programma's van Tom Waes ook goed waarderen hoor Koen! Vroeger al in Vlaanderen en later ook vanaf toen die op NL televisie kwam.
+2
Jannes7000
@WaterDeutzer ja vind ik ook water. Wij mogen altijd graag naar reizen was kijken. Maar jouw verhalen zij ook prachtig. 👍
+6
mklok
@WaterDeutzer Eeuwig zonde dat merendeel er zo bij stond. Bij een paar uitzonderingen na . De mensen zijn daar natuurlijk heel anders ingesteld als wij , minder betrokken misschien. Nico bedankt voor de mooie verhalen , zou weleens een keer langs willen komen met een bakkie koffie erbij. We wachten weer met smart naar wat je hierna gaat vertellen. Hoop dat de verhalen nog niet op zijn.
+11
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mklok:
Hoop dat de verhalen nog niet op zijn.

Going to the West in '87......🤠 Binnenkort in dit theater.😉

(klik om te vergroten)

Een maandje aan de andere kant vd plas

(klik om te vergroten)

Preview
+5
mklok
@WaterDeutzer Dit was dan voordat je naar Cebeco ging? Hoe ben je daar eigenlijk gekomen , of heb ik daar wat van gemist 🙈
+7
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mklok:
Hoe ben je daar eigenlijk gekomen

Dat was nog vóór Cebeco, vóór 't loonbedrijf en nog vrijgezel. Al ruim 10 jaar als servicemonteur bij Beerepoot ieder jaar m'n vakantiedagen uitbetaald gekregen. Het moest er een keer van komen! Op een zaterdagavond in ons stamcafe, De Oude Herberg in de Rijp, het plan gesmeed met vrienden om een andere vriend die stage liep in USA op te zoeken. Een paar weken later landen we in New-York. De rest is voor later....😋
+5
mklok
@WaterDeutzer Ben je misschien ook nog in Africa geweest , hoop het wel , maar je heb wel de wereld gezien.
+7
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mklok:
Ben je misschien ook nog in Africa geweest

Ja, inderdaad!🙈 Ik ontwikkel en bouw container sideloader systemen met m'n bedrijfje Beltruck met de merknaam: Niconlift. Meerdere machines geleverd in Afrikaanse landen als Kameroen, DRC Congo, Ivoorkust. Met steeds een persoonlijke training voor operators en techneuten ter plaatse.

(klik om te vergroten)

Niconlift Training bij aflevering Lubumbashi, Congo 2014
+4
mklok
@WaterDeutzer 🤣🤣. Kom ze weleens tegen als ik ook op de weg ben. JGT heeft er een paar , wel leuk . Weet dan de geschiedenis ervan .
+7
siem
Heb het ook helemaal gevolgd, interressant!
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @siem:
interressant!

Leuk te horen Simon!
+7
Rondeutz06
Prachtig om de dag weer mee te beginnen. Toch mooi om te zien dat er ook nog lachende mensen met een mooi petje waren.
En gebrek aan onderdelen??? Er lag genoeg om van 3 trekkers 1 te maken of ging steeds hetzelfde kapot?
Nico bedankt voor dit mooie inkijkje.
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Rondeutz06:
Nico bedankt voor dit mooie inkijkje.

Tot je dienst! De Sovchozen en Kolchozen hadden onderling geen enkel contact. Tot '91 waren ze rechtstreeks vanuit het Kremlin aangestuurd. Dus weten ze niets van elkaar, ook niet de mogelijkheid om parts uit te wisselen.
+7
Wimariete
Prachtige verhalen weer Nico. Ik heb er van genoten. Gelukkig zijn daar ook mensen die een Same kunnen waarderen. Deze mensen moeten de gexplodeerde same,s maar ophalen voor onderdelen, tenminsteste als daar nog iets bruikbaars aan zit. Adrie!!! Neem maar een europese laser 150. Lijkt mij het beste.
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Wimariete:
Neem maar een europese laser 150. Lijkt mij

Denk 't ook.
+2
a3vandiejen
@Wimariete Ja lijkt me verstandig Wim.😅
+6
GerbertXL
Het was zeer mooi 👍
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @GerbertXL:
Het was zeer mooi

Met genoegen, Gerben!
+7
DEUTZ1972
Heel interessant , deze reportages. Ik heb daar destijds wel wat over gehoord maar nooit geweten waar die projecten precies toe dienden en goed om te lezen hoe het werkelijk ging en prachtige verhalen over de belevenissen met de mensen daar met hun eigen werkwijze en cultuur.
Bedankt Nico 👍👍
+7
WaterDeutzer
Quote Reactie van @DEUTZ1972:
Heel interessant , deze reportages.

En velen met jou. Op de topic van @Grasbaal zie ik dat de lezers al over de 1000 gaan.
+7
Towaberg
Nicotech, klinkt goed 👍 mooie verhalen en mooie foto’s!
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Towaberg:
Nicotech, klinkt goed

Ja, 't moet goed bekken. En de website .be vastgelegd, m'n zwager in 1995 al een website voor gemaakt!
+9
jehan
Eerst de krant gelezen en dan de verhalen van nico lezen ..was weer leuk om te lezen . zal joop van de ende is bellen of hij er geen film van wil maken .
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @jehan:
zal joop van de ende is bellen of hij er geen film van wil maken .

Dan rij ik wel mee met Johan Derksen, die rijd toch bijna langs als hij naar 't Mediapark moet.🤣
+3
Jotke
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
Dan rij ik wel mee met Johan Derksen, die rijd toch bijna langs als hij naar 't Mediapark moet.🤣

Volgens mij heeft die het daar inmiddels wel bekeken.🙊

Is het slachtoffer geworden van het kleine groepje azijnz****nd Nederland die op iedere slak een paar ton zout leggen.
+3
jehan
@WaterDeutzer hahah ja hij zal binnenkort er wel weer heen tuffen heb ik zon vermoeden
+4
Rondeutz06
@jehan effe een zak geld halen
+6
gaituuth
Mooie verhalen Nico. Ik heb er van genoten. Ben benieuwd naar de volgende.
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @gaituuth:
Ik heb er van genoten

Dat maakt me blij!
+7
Fendt280S
Wederom bedankt!
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Fendt280S:
Wederom bedankt!

@your service, zou Pim zeggen.
+4
rubencasecs
Werd Cebeco dan ingehuurd door de russische staat? Wel apart dan dat ze allemaal westers materiaal bestelden, trekkers hebben ze daar ook genoeg toch?
Ken wel iemand die daar aardappelbewaarloodsen moest bouwen in die tijd
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @rubencasecs:
Werd Cebeco dan ingehuurd door de russische staat?

Nee, CIP (Cebeco) verkocht complete poot-, plant,- en zaaiprojecten aan den landen. Dat bestond uit poot,- plant,- en zaaigoed, bestrijdingsmiddelen, werktuigen, trekkers, bewaarplaatsen, teeltbegeleiding, technische begeleiding voor een vooraf te betalen bedrag. En daar was echt overal over nagedacht: van mediacal kits tot toiletpapier.
+4
rubencasecs
@WaterDeutzer oke, bedankt, mooie verhalen iig!
+4
Jannes7000
@WaterDeutzer ja vind ik ook water. Wij mogen altijd graag naar reizen waes kijken. Maar jouw verhalen zij ook prachtig. 👍
+4
JD3010
@Jannes7000 Tot afgelopen week heb ik altijd gedacht dat er Walter stond. 😆
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @JD3010:
gedacht dat er Walter stond

Is een woordspeling op mijn 82 jaar oude watergekoelde Deutz trekker.😉
+5
JD3010
@WaterDeutzer Ja, dat is me maandag verteld. Toen werd me pas duidelijk wat er echt stond.
+11
langeslagdiesel
Prachtig om te lezen en zeer indrukwekkend om je eigen er mee in te leven zoals ik. Ik zelf heb ook wat buitenland ervaring, maar ik kan er niet mee in de schaduw staan van wat jij daar heb beleeft. Ik vind het ook erg knap van je hoe je, je woorden in je tekst selecteer zonder mensen te beschadigen. Het verhaal heeft meer dan een gezonde spanning. 12000 uur is netjes maar niet bijzonder voor warme uren en goed onderhoud. Toch heb ik er respect voor als je de omstandigheden bekijkt. Bedankt voor het delen Nico. Eerlijk gezegd, het smaakt naar meer.
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @langeslagdiesel:
Bedankt voor het delen Nico

Dank voor je complimenten, Johan!
+3
Jotke
Mooie reportage!
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Jotke:
Mooie reportage!

Dankjewel!
+4
Sojaboontje
Super dat je dit met ons wou delen👍. Je kunt zien dat je er veel tijd ingestoken hebt. Bedankt Nico!
+6
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Sojaboontje:
Super dat je dit met ons wou delen

Mijn dank naar IJsselmuiden! Het is gelukt door steeds om 4.00u te beginnen. 1 week is te doen. Duurt weer even tot de volgende. Nadeel van een perfectionist te zijn.😅
+3
mklok
@WaterDeutzer je heb wel wat aan de dag.
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mklok:
je heb wel wat aan de dag.

Kan 't ook niet helpen dat ik klaar ben met slapen na 4-5uurtjes. Geen wekker nodig.
+3
a3vandiejen
@WaterDeutzer Zelfs een week verslag van de de toertocht polsbroek weet jij nog prachtig te brengen Nico..😁👌
+2
Rondeutz06
@a3vandiejen daar hebben we jou en Piet voor Adrie, was ook niets mis mee
+2
a3vandiejen
@Rondeutz06 Haha, bedankt, maar je moet het wel over kunnen brengen op papier, dat doet Nico super...
+2
Rondeutz06
@a3vandiejen daar bestaat geen twijfel over, het is net een spannend boek. Als de wekker gaat dan denk je al wat hij nu weer geschreven heeft
+2
a3vandiejen
@Rondeutz06 Klopt...
+5
deufi
Prachtig die verhalen met foto's. Ik ga er iedere keer even speciaal voor zitten.
+6
WaterDeutzer
Quote Reactie van @deufi:
Ik ga er iedere keer even speciaal voor zitten.

Fijn te horen zoveel mensen te hebben pleziert.👍🏻
+4
JD3010
@WaterDeutzer Zeker Walter. 😂😂
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @JD3010:
Zeker Walter

Hoezo? Volgens A3 ben jij Bennie toch, Bob?
+4
bob de bouwer
@WaterDeutzer Ja, dat klopt
+5
bob de bouwer
Bedankt Nico voor het delen van de verhalen van de afgelopen week we zien uit naar je volgend verhaal zoals je hebt geschreven
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @bob de bouwer:
we zien uit naar je volgend verhaal

Dank je Bennie, wel nog ff geduld voor de volgende.😊
+3
caseboy
Ik heb net als menig ander tf'er zeer genoten van de verhalen van je avonturen in het oosten en kijk dan ook al uit naar het volgende avontuur wat je gaat delen. Ik kan me voorstellen dat het een enorm toffe ervaring is geweest. Wel jammer de manier waarop het heeft moeten eindigen.
weet je of die boerderijen waar je geweest bent nog bestaan of hoe het daarmee is afgelopen?
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @caseboy:
weet je of die boerderijen waar je geweest bent nog bestaan

Dankjewel. Het waren staatsboerderijen die in de tijd van USSR rechtstreeks vanuit Moskou werden aangestuurd en vanaf '91 in mijn tijd vanuit de landelijke overheden. Maar het bleef staats. Wel lokaal bestuurd door de burgemeester. Dat is nu nog zo. Maar wel met veel meer privé bedrijven omdat pas vanaf '91 ook het recht is ontstaan op privé bezit van (landbouw-)gronden.
+2
jesperb
Bedankt voor de zeer interessante verhalen!! Heerlijk!!
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @jesperb:
Bedankt voor de zeer interessante verhalen!

Mooi om te horen!
+4
Hannesman
Machtig mooi om mee te lezen. Bedankt voor het delen 👌. Wat een avontuur 💪
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Hannesman:
Bedankt voor het delen

Fijn dat 't heeft gesmaakt!
+4
Loekje
Ik ben niet zo actief op dit forum, maar voor deze mooie verhalen kom ik weer graag terug om ze te lezen!
+3
roscho
Dank voor je verhalen, Nico. Ik heb het met belangstelling gelezen!
Als je dat zo ziet, wat leven wij hier dan toch in een ontwikkeld land, maar de bevolking daar lijkt me niet minder gelukkig dan hier.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Laser 150 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!