Wat begon bij 3 afgebroken bouten van het uitlaat-spruitstuk is toch aan het escaleren tot een redelijke operatie. Momenteel zitten er overal nieuwe bouten in en is op aanraden van een mede tractorfan

Fendt 818

+8
Gavrie Willemsen
Wat begon bij 3 afgebroken bouten van het uitlaat-spruitstuk is toch aan het escaleren tot een redelijke operatie. Momenteel zitten er overal nieuwe bouten in en is op aanraden van een mede tractorfanner het spruitstuk ook gevlakt. Nieuwe dichtingen zitten er ook overal tussen. Preventief heb ik de turbo bij Turbo’s Hoet binnengebracht voor andere lagers en dichtingen in te laten steken. Nu komen we er bij uit dat er een kleine lekkage in de intercooler zit omdat er olie aan hangt. Deze middag alles gedemonteerd zodat hij maandag kan hersteld worden in een gespecialiseerd bedrijf die hem ook ineens kunnen afdrukken. Zoals jullie zien is het wiel en het spatbord gedemonteerd, puur alleen om makkelijk te kunnen werken.

Reacties

+6
casejxu
Keurig! Grondig aangepakt!
+9
toonvanbergen
Gekozen voor degelijke aanpak, dat de intercooler binnen gaat voor herstelling en ook grondige reiniging is zeer belangrijk! Turbo laten herstellen ( renoveren) zonder grondige inspectie intercooler is vaak oorzaak van turboschade!
+4
Gavrie Willemsen
@toonvanbergen beste, u lijkt mij een enorm wijs man. 😜
+4
toonvanbergen
@Gavrie Willemsen ik heb ooit het geluk gehad om een nascholing over turbo's en al wat daar rondhangt te kunnen volgen, deze werd gegeven door iemand van Turbo's Hoet, en de lesgever kon hier bij heel veel refereren naar dingen die ze in de praktijk allemaal tegen kwamen!
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @toonvanbergen:
door iemand van Turbo's Hoet

Niemand op de hele wereld die meer weet van Turbo's dan de familie Hoet! Ik kwam er ook vanaf jaren '90.
+3
Gavrie Willemsen
@toonvanbergen ik heb er ooit op het school een spreekbeurt over gedaan maar dat was in de tijd dat verstelbare Turbo’s en biturbo’s nog niet bestonden 😅
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Gavrie Willemsen:
verstelbare Turbo’s en biturbo’s nog niet bestonden

De vtg (variabele turbo geometrie) turbo kwam net op toen ik mij intresserde voor techniek.
Prachtig uitgedacht maar geen lange levensduur.
Het idee was dat de schoepen zich verstelden om ook bij lage toeren voldoende lucht te hebben.
De G lader van volkswagen vond ik prachtig.
Een mechanisch via de distributie aangedreven extra lucht gever.
Turbo kon je het niet noemen omdat hij niet uitlaatgas aangedreven was.
Maar die beleving was heel anders.
Een turbo merk je gewoon dat die er bij een 2000 toeren (auto) bijin komt
+2
Valtra man
@Fendt926Driver als ik me niet vergis gebruikt Volvo in zijn isave modellen tegenwoordig het omgekeerde hiervan: de turbo versnelt niet alleen inlaatlucht, maar drijft via een vloeistofkoppeling nu ook het vliegwiel aan. Tijdens het verkoopspraatje vorig jaar werd hier 300Nm extra koppel geclaimd.. wat een lachsalvo opleverde aan de andere kant van de tafel natuurlijk.
caseboy
@Valtra man Klopt dit is de Turbo Compound techniek. Is al een oudere techniek die afstamt van vliegtuigmotoren in de oorlog heb ik wel eens begrepen.
Volvo heeft deze techniek in het verleden ook al eerder toegepast op de D12D motoren maar dat was toen niet betrouwbaar genoeg gebleken en ze zijn er toen ook mee gestopt. Volvo was eigenlijk van plan om de turbo compound op de 13 liters opnieuw te introduceren in 2013 met de introductie van de euro 6 motoren onder de naam I-Torque, het was de bedoeling dat dit een motor was met commonrail en turbocompound gekoppeld aan een dual clutch versnellingsbak maar die opstelling bleek niet betrouwbaar genoeg toen. De dual clutch is later in 2015 alsnog op de markt gekomen als een optie en de commonrail trechniek is Volvo in 2016 pas gaan toepassen op de D13K motor.
Die extra koppel die het oplevert is ander koppel dan wat je van een grotere motor krijgt en voor dat extra koppel moet je de I-save ook niet aanschaffen want dan kom je bedrogen uit het is vooral het brandstofverbruik waar je het profeit uit haalt.
Valtra man
@caseboy ik heb me voorlopig nog niet laten verleiden tot zo’n isave. Het verkoopspraatje is altijd heel glad maar de offerte vrij ruw 😂 we hebben alle merken behalve DAF rijden, dus kopen om de beurt eens iets anders. Zo blijft iedereen scherp
BuvaM
@Fendt926Driver Is dat niet regelmatig toegepast? Ik meen dat de 1.9 Alfa diesel ook zoiets heeft. Een soepele sterke motor vooral ook in lage toerenbereik.
Fendt926Driver
@BuvaM de g lader wordt zeer zeker toegepast.
Maar je hebt dan wel een sterkere motor.
Maar je merkt niet dat die zijn werk doet.
Een turbo merk je als die er bijin komt
BuvaM
@Fendt926Driver Ik meen dat bijvoorbeeld die Alfa een verstelbare turbo heeft; probleem dat die vanuit lage toeren en vol accelereren inhield bleek uiteindelijk de turbo die men eveneens uiteindelijk vernieuwde. Dat dure grapje leverde daarna wel een motor met geweldig koppel bij lage toeren. En de Opels met dezelfde motor kregen vaak problemen met de 6e versnelling; toen 130 nog de max was pakte die dat bij 90 goed op, koppel op de bak was minder.
Zulke motoren is historie.
Towaberg
@Gavrie Willemsen dat zit in de familie 🙈🙈🙈
+2
Valtra man
@toonvanbergen uit interesse en onwetendheid, maar waarom speelt de intercooler zo’n grote rol en hoe kan die verstopt raken? Is toch ‘maar’ lucht die wordt nagekoeld?
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Valtra man:
Is toch ‘maar’ lucht die wordt nagekoeld

Bij een defecte turbo kan er smeerolie meegeblazen worden en raken de koelkanalen van de intercooler verstopt. De Turbo werkt op overdrukbasis. Met deze verstopping zal de turbodruk kunnen oplopen hoger dan gewenst wat de turbo dan weer op nieuwe schade kan berokkenen.
+2
Fendt926Driver
@Valtra man en als er redelijk wat olie in de intercooler komt in combinatie met een versleten turbo kan de motor op hol slaan door op die olie en de olie uit het carter te gaan lopen.
Met alle gevolgen van dien.
De motor kan danwel tot 4000 toeren maken.
Rookt enorm wit en later zwart.
Is niet meer uit te zetten met de hand.
En stopt doordat alle olie op is en er een vastloper ontstaat.
+2
Valtra man
@Fendt926Driver @WaterDeutzer thx, is het dan verstandig de intercooler na x aantal uren te laten reinigen?
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Valtra man:
na x aantal uren te laten reinigen?

Even de slang tussen intercooler en inlaatspruitstuk losmaken en op vettigheid controleren.
Moet je wel weten dat indien (veel)olie de turbo wel de oorzaak is en alleen reinigen intercooler alleen voor tijdelijk is.
+2
toonvanbergen
@Valtra man Bij turbo’s Hoet raden ze ook sterk aan om na een turboschade, de oliekoeler en de leidingen ervan goed door te spoelen of zelfs te vervangen om dat daar eventueel stukjes metaal kunnen in terecht gekomen zijn , die dan op hun beurt de nieuwe turbo zouden kunnen beschadigen!
+2
2850Johndeere6R
@Fendt926Driver de inlaat dicht proppen help dan ook niet meer?
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
kan de motor op hol slaan

Absoluut! Er kwam vroeger eens een klant aan hollen die onderweg vlak bij mij was gestrand met z'n JCB graaflader waarvan de motor via turbosmering op hol was geslagen. Snel er naar toe want alleen te stoppen door inlaat dicht te knijpen. Was al te laat: carter was leeg. Wonderwel de Perkins had het overleefd. Met nieuwe turbo weer ok.
+2
T60401
Dat gespecialiseerd bedrijf is dat toevallig in holland. 😉
+1
Gavrie Willemsen
@T60401 nee Peeters -Vantongel in Deurne
+1
WaterDeutzer
Lukt dat allemaal met Hemelvaart, brugdag en weekend met openingsuren leveranciers?
+2
Gavrie Willemsen
@WaterDeutzer De Intercooler zal ik pas maandag kunnen wegbrengen. Ik verwacht pas over 2 weken terug te kunnen rijden. Nu staat de 1455 voor de dieplader zolang de 818 onder het mes ligt.
+2
2850Johndeere6R
@Gavrie Willemsen ook geen straf toch om met de 1455 voor de dieplader te rijden?
+2
Valtra man
Van de eerste keer grondig duurt het langst, en je bent achteraf ook geruster 👍
+5
Gavrie Willemsen
@Valtra man het steekt niet op een week. Ik wil gewoon dat alles terug 100 % in orde is. Er staan 19400 uren op, hij mag gerust even uitblazen.
+3
2850Johndeere6R
Goed dat je dit even deelt kunnen de "jonkies" wat leren over turbo's en intercoolers, bedankt😁

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 818 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!