Foto van een Fendt 412. Maar is wat voer klaarmaken.. Foto is geplaatst door J asper op 15-07-2023 om 11:09:16, met 127 reacties.

Fendt 412

+1
J asper
Foto van een Fendt 412. Maar is wat voer klaarmaken.

Reacties

Marcsteffens6265
Andere voermengwaggel?
J asper
@Marcsteffens6265 Maar eens 20 jaar nieuwer idd, dus als het mee zit kan ik weer 20 jaar.
Marcsteffens6265
@J asper en mooier mengen denk ik? De oude had je altijd goed vol toch ofniet?
+1
J asper
@Marcsteffens6265 Oude mengde ook best, nee voerde 2 vrachten dat paste nooit in een keer.
Marcsteffens6265
@J asper en met deze wel in een keer?
J asper
@Marcsteffens6265 Dat moet wel
passen idd.
+1
T60401
@J asper netjes zo te zien is bij jullie de melkprijs hoger dan hier. 😉 Maar je gaat mij toch niet vertellen dat je nu iedere dag de opraapwagen af moet pikken en dan de mengwagen er weer aan.
J asper
@T60401
Quote:
Maar je gaat mij toch niet vertellen dat je nu iedere dag de opraapwagen af moet pikken en dan de mengwagen er weer aan.
Reageer @T60401

Wij hebben ook last van dat eerste van je reactie 🤣 dus ja dat moet wel haha. Maar staat amper gras dus moest al 2 wagens mengen, omkoppelen is minder werk dan 2 wagens mengen. En ik hoop dat straks als er weer volop gras staat dat 305 er dan voor kan haha.
+3
cb6520
@J asper tractors-and-machinery.nl/item/726434/…

305 een trap geven en dan hoef je ook niet om te koppelen😉
+1
mdoornekamp
@cb6520 een 4 cil trekker met 10.000 uur voor meer dan een halve ton🤔🤔
cb6520
@mdoornekamp beetje knappe 30 serie jd is niet heel veel goedkoper
+1
mdoornekamp
@cb6520
Quote:
30 serie

Ja klopt. Maar die vind ik ook wel aardig aan de prijs dan. Met die uren krijg je toch onderhoud
+2
J asper
@mdoornekamp Onze koste het zelfde 7 jaar terug met 5000 uur🙈
+1
MaartenMandemaker
@J asper Inflatie he 🤣
+1
casejxu
@MaartenMandemaker goed te merken met alles.... nieuwe kuilhapper was 30% duurder als 2 jaar geleden....
+1
MaartenMandemaker
@casejxu Bar en boos
casejxu
@MaartenMandemaker daarin tegen verkocht ik de oude voor 30% meer als waar die 4 jaar terug voor kwam.
+1
zettelmeyer
@casejxu oud ijzer is wel duurder geworden ja, nieuw in verhouding minder heb ik het idee
+1
bikkertie
@zettelmeyer als nieuw niet op te brengen is dan stijgt gebruikt best hard. Vind vooral trekkers enzo met veel ervaring duur geworden
J asper
@bikkertie tractors-and-machinery.nl/item/724988/… 70 k toe 😜🤣 valt mij nog mee dan idd. Maar als ik hem in ruil schiet ik er niks mee op heb ik er alsnog maar een dus red me zo nog wel👌👍🏻
newholland6640
@zettelmeyer

Dat is helemaal waar. Daarom vorig jaar ook nieuwe trekkers gekocht ipv tweedehands
zettelmeyer
@newholland6640 snap ik goed, hier daarom ook de keus gemaakt om voor nieuw te gaan en wat ik zocht (longboom) zijn er haast niet 2de hands te vinden of je betaald de hoofdprijs
T60401
Quote Reactie van @zettelmeyer:
zocht (longboom)

🤔 dan denk ik dat naast de koelkast grijp. Volvo gebruikt die naam.
+1
casejxu
Quote Reactie van @T60401:
dan denk ik dat naast de koelkast grijp

Blijven oefenen👌
+2
zettelmeyer
@T60401 volgens @rommert14 zijn er maar 2 shovels een nieuwe of gebruikte volvo.... dus wie weet word wel wat anders zoals trekker met voorlader🤪
+3
T60401
@zettelmeyer We wachten af maar ik blijf hierbij.

(klik om te vergroten)

+1
zettelmeyer
@T60401 de tijd zal het leren.
mdoornekamp
@zettelmeyer
Quote:
volvo

Wel dure hobby
+1
zettelmeyer
@mdoornekamp zat verassend weinig prijs verschil tussen de offerters. Maar volvo net als jd of mercedes kaal goedkoop ga je ze aankleden word het wel duur
+2
J asper
@zettelmeyer Of een wals?
rommert14
@zettelmeyer precies
J asper
@T60401 Fendt heeft toch ook alleen maar “vario” toch heet het bij alle andere merken oom vario😜🤣
rommert14
@J asper meesten merken hebben toch wel hun eigen naam daarvoor, meeste mensen noemen het gewoon vario.
johndeere6230
@T60401

Case/ nh ook. Alle merken wel volgens mij
+2
J asper
@MaartenMandemaker Klopt, maar kan er nog steeds slecht aan wennen😜😂🙈🙈
+1
MaartenMandemaker
@J asper Je bent niet de enige!
deJong
@mdoornekamp

Zoiets voor erbij is nog wel wat. tractors-and-machinery.com/item/726369/…

Blijft er ook geld over om te sleutelen.
rommert14
@deJong Zoiets is alleen mooi als mengtrekker, oid
+1
deJong
@rommert14 hij kan bij mij nog een lang leven hebben voor bv stalvoeren/schudden/harken of de mengwagen enz🤷‍♂️
+1
rommert14
@deJong kun je beter wat nieuwers kopen denk ik, een jongere mf kost ook niet gek veel meer. Maar ik denk dat je in die prijsklasse aan het sleutelen blijft.
+1
deJong
@deJong als hij kapot zou gaan. Rol ik wel gewoon de volgende achter uit de schuur😅
+1
rommert14
@deJong het is maar net hoe je wil werken, ik zou me kapot ergeren
+3
MaartenMandemaker
@rommert14 die jd van jullie heeft het dubbele gedraaid toch. Zo'n 6190 heeft een goede basis. En deze heeft een mechanische omkeer, dat is weer een puntje van gevoeligheid minder.
rommert14
@MaartenMandemaker ja maar die is maar voerslaaf, niks te zware mengwagen. Die is al zover heen dat ie niet meer van het erf af kan of voor een andere machine 😅
deJong
@rommert14 zo vaak gaan ze nou ook weer niet kaduk. Leen trekker over is wel lekker. Heb je niet veel omkoppelen😅
+1
rommert14
@deJong nee dat is waar maar je hebt al zoveel trekkers waar je mee kunt mengen en schudden 😜 nooit eens behoefte aan wat nieuwers?
deJong
@rommert14 ik wil best een nette vario. Maar ik ben bang dat mijn schoonvader zich er niet helemaal mee red😅 houd t maar simpel.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @deJong:
Maar ik ben bang dat mijn schoonvader zich er niet helemaal mee red houd t maar simpel.

Mijn oud medewerker van 72 is toen ook nog aan een vario begonnen.
En tot 78 plezierig mee gewerkt.
Dus het kan gewoon.
Hij wou zijn oude vertrouwde 610ls eigenlijk niet kwijt.
Maar zei hem als het echt niet wil koop ik wel een 610ls voor je terug
rubencasecs
@deJong vario werkt alleen maar makkelijker toch,pedaal induwen en hij gaat
deJong
@rubencasecs dan moet je wel weten hoe de knopjes werken😅

Hij is nu eenmaal niet zon knopjesman. Dan kan ik wel een complete handleiding in de trekker plakken met fotos waar de knopjes voor zijn...
rommert14
@deJong nou dan gebruik jij toch alleen die trekker? 😜
Fendt926Driver
Quote Reactie van @deJong:
dan moet je wel weten hoe de knopjes werken

Moet er wel bijzetten dat de eerste serie 900 die ik heb minimaal aan knopjes en berldschermen hebben.
En de eerste 300 en 400 hebben ook nog mechanies bediende hydrauliek ventielen
rommert14
@Fendt926Driver Ja de ouderen zijn nog heel simpel, bij de 700 serie begin ik al te duizelen van al die knopjes en dat scherm 😅
deJong
@rommert14 ik vindt die nieuwe one bediening ook helemaal niet mooi eerlijk gezegd.
arjanvw
@deJong toch valt het mee. We hebben dan de bediening van S4 maar als je alles zelf even instelt gaat het toch vrij makkelijk.
+1
deJong
@arjanvw ik heb al jaren niet meer een fendt vario gereden😅 ik zou geen idee meer hebben.
rommert14
@deJong Ja snap ik, pa heeft hier hetzelfde, moet ook niks van die nieuwe met vario hebben.
Valtra man
@rommert14 bizar, moet aan de bediening dan toch liggen? Hier net omgekeerd senior is 76, kroop vorig jaar voor het eerst op de direct, zette hem in vooruit en weg was ie met de voetpedaal. De hendel vindt ie te ingewikkeld.
+1
rommert14
Quote Reactie van @Valtra man:
bizar

Mijn vader is totaal geen trekkerman, en doet het dus veels te weinig. Hij nijgt altijd terug naar 'zijn' simpele 5445.
+1
Valtra man
@rommert14 de linkervoet werkloos kan bij hen niet 🤣
Valtrapowerr
@Valtra man Valtra direct is ook extreem simpel mee weg te rijden 👌🏻
+1
CaseCS130
@Valtrapowerr moet je bij valtra altijd met de hand door de 4 groepen schakelen?
Valtra man
@CaseCS130 dat kan inderdaad manueel (C en D kan je wel automatisch laten schakelen) maar de 4 groepen volgen mekaar niet op zoals op een powershift trekker. Maw ze gaan elk van 0 tot hun max snelheid. Eigenlijk vergelijkbaar zoals bij Fendt, maar dan 4 ipv 2 groepen.
Valtrapowerr
@CaseCS130 C en D kunnen automatisch maar in principe kies je eerst de groep voor wat je gaat doen en dan ben je gewoon traploos in dat bereik. (A is kruip B veld C veld/erf en D transport) Van C naar D is wel mooier om weg te komen dan gelijk in D.

Voordeel is ook dat je ze gewoon mag schakelen tijdens het rijden.
CaseCS130
@Valtrapowerr dank voor de uitleg. Is het ook slecht voor de bak om in een fout gekozen bereik te rijden? Of heb je dan alleen wat minder efficiëntie en is de bak wel goed beveiligd.
Valtrapowerr
@CaseCS130 Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen maar ik denk dat het niet bevordelijk is.
Het rijd ook niet fijn, net als je de trekker in een te hoge versnelling hebt en dan maar weinig gas geeft of half op de koppeling rijd om de snelheid te beperken. Daarom schakelt die bij ons C en D altijd automatisch. C kun je praktisch alles in doen (0-25kmh). Heb je meer trekkracht nodig en minder snelheid kun je naar B (0-15kmh) A gebruiken wij nooit.
DriveJohnDeere
@CaseCS130 bij een fendt sloop je de bak ermee.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @DriveJohnDeere:
bij een fendt sloop je de bak ermee.

Waar haal je die wijsheid vandaan??
+2
DriveJohnDeere
@Fendt926Driver

Quote:
Waar haal je die wijsheid vandaan??

van de fendt dealer hier om de hoek.

van een loonbedrijf die groepen schakelen onzin vond. (spoiler trekkers hadden na 6000 uur allemaal een nieuwe bak nodig)

van een boer hier om de hoek die alles in zn hoogste groep deed. (bak begaf het ook binnen 7000 uur)

en van een zelfstandige fendt monteur die een loonbedrijf heeft, die rijdt al 17000 uur met zn eerste bak.

nog meer voorbeelden nodig?

t blijft een klote systeem dat je stil moet staan om van groep te wisselen.
bart99
@DriveJohnDeere Lijkt me toch sterk dat je als loonwerker nooit groepen wisselt als de rekeningen op je eigen mat belanden
DriveJohnDeere
@bart99
daarna hebben ze het ook snel afgeleerd 🙈
+2
B - W
@DriveJohnDeere
Quote:
t blijft een klote systeem dat je stil moet staan om van groep te wisselen.

T blijft ook klote als je stil wilt staan, je bij JD je poot op de rem moet houden, ik krijg al kramp als ik er aan denk.

En kom nou niet met de kut smoes dat het bij de nieuwe niet meer hoeft, want bij de nieuwe fendts hoef je ook niet meer te schakelen
+1
Valtra man
@B - W @DriveJohnDeere tis maar wat we onszelf wijsmaken wat ‘klote’ is. Alle minpunten van eerder vernoemde merken hun bediening ten spijte blijft ‘op een knopje duwen’ of ‘voetje op de rem’ gewoon enorme luxe als dat het enige is 🙂
+3
rommert14
+1
B - W
@Valtra man
Quote:
@B - W @DriveJohnDeere tis maar wat we onszelf wijsmaken wat ‘klote’ is. Alle minpunten van eerder vernoemde merken hun bediening ten spijte blijft ‘op een knopje duwen’ of ‘voetje op de rem’ gewoon enorme luxe als dat het enige is 🙂

Dat is dus precies het gevoel wat ik ook had toen ik zijn reactie las over het stilstaan met schakelen, als dat je enige minpunt is wat je bedenken kan 😂 overigens hoef je alleen met de eerste generatie vario’s stil te staan, het kon al heel snel rijdend.

Beide merken zijn gewoon topmerken, ze rijden er niet voor niks van allebei heel veel van rond, ik kon het gewoon niet laten om effe flauw terug te doen.
PieterA
@Valtra man Ligt er aan wat de gevolgen zijn. Ik reed een kuubkist dubbel tegen de achterwand van de schuur bij de buurman toen ik zijn John-Deere AP terugbracht na gebruik.
+3
Valtra man
@PieterA dat ligt gewoon aan de chauffeur he 🙂 🙂 vloeken op de machine doen we allemaal na we iets voor hebben gehad, maar in ons achterhoofd weten we we dat het eigenlijk onze eigen schuld was.
+1
PieterA
@Valtra man Dat klopt, maar ik ben toch gewend om op allerlei trekkers te rijden. Hier schrok ik wel van.
+1
J asper
@PieterA Mooie goedkope les ja? Kom stuk minder 😅
PieterA
@J asper Ja, het was al een oude kist. Door de muur naar buiten rijden was niet goedkoper geweest. De buurman die zelf altijd met die AP's rijdt stopte niet precies op tijd toen ik met de verreiker langs kwam. Dat was geen goedkoop lesje; maar dat lag denk ik niet aan het niet stoppen bij gas los laten.
+1
DriveJohnDeere
@B - W
k zeg ook niet dat dat een topsysteem is. ben allang blij dat dat bij de nieuwere gefixt is. zelfde met een extra b stijl in de cabine. wat meer hefkracht zou ook soms welkom zijn.

maar bij een stoplicht of als ik lang moet wachten voor een rotonde zet ik gewoon de vooruit achteruithendel in zn neutraal. dan blijft ie ook wel op zn plek staan.

anders ff met je voet op de rem staan. is ook geen ramp omdat het rempendaal bij jd maar een paar cm in gedrukt moet worden. en op die positie hoef je eigenlijk geen kracht te zetten om het pendaal ingedrukt te houden.

sterker nog met sloten laat ik hem gewoon rollen en gebruik ik het rempendaal als voetsteun en dan sta ik soms ineens stil 🙈

Quote:
ik krijg al kramp als ik er aan denk.

dan moet je er niet aan denken, of ff de fysio opzoeken 😜
mdoornekamp
@CaseCS130 @Valtra man

Maar je onderbreekt de aandrijf lijn wel even tijdens de groepen wissel. Dus kan niet onder belasting
Valtrapowerr
@mdoornekamp volgens de dealer mag en kan dat wel
mdoornekamp
@Valtrapowerr
Quote:
volgens de dealer kan dat wel

Met trekwerk valt ie dan wel stil denk ik🤔
+1
Valtrapowerr
@mdoornekamp Ja dat zou kunnen al werkt het wel als een ‘powershift’ groep dus dat hoeft niet, net wat je aan het doen bent
mdoornekamp
@Valtrapowerr
Quote:
powrshift groep

Ok. Ik heb alleen ervaring met een 4 x 5 bak in een T 174. Maar die groepen schakelen wel wat traag
+1
Valtra man
@mdoornekamp ja klopt als je dat tijdens ploegen doet val je stil 🙂 maar daar is eigenlijk nooit nood aan, want je kan in de B groep van 0 tot 17km/h. Of in A groep van 0 tot 9 km/h. Het wenselijke gebruik in het veld is om op voorhand in te schatten wat de rijsnelheid min of meer zal zijn. En dan de groep te kiezen A of B waarin je het dichtst bij zijn 100% mechanische overbrenging zal rijden. Die liggen op 30% en 80% van elk rijbereik.
Ik ploeg aan 7km/h dat is ongeveer op 77% van de A groep of op 41% van de B groep. Dus de overbrenging is efficiënter in de A groep aan die snelheid.
deutz dx 470
@Valtra man
Quote:
30% en 80

Dat wist ik niet, ik ploeg altijd in B groep, maar het zou dus eigelijk beter zijn in C groep (8kmh)?
Valtra man
@deutz dx 470 bij 8 km/h draait je hydro motor in de B groep bijna op maximaal toerental. Je voelt hem rond die snelheid ook wisselen van planetair 1 naar planetair 2 is mijn ervaring. Ik vind het persoonlijk rustiger rijden in de A groep.
In de C groep kan je ook mechanisch rijden rond die snelheid, maar dan ga je eerst het motortoerental dusdanig vertragen met planetair 1 om hem daarna te versnellen met groep C. Dus veel mechanische verliezen. Als het dan wat zwaarder wordt en vertraagt moet de hydromotor aan de bak en is je totaal rendement vd aandrijflijn pas echt om zeep.
Samengevat, ik zou in jou geval eerder A kiezen dan C
mdoornekamp
@Valtra man
Quote:
groep A of groep B

Collega zei dat je ook wel voelt als de trekker het zwaar heeft in een te hoge groep. Normaal bemesten in C. Op zwaar veenland dan toch terug naar B.
Valtra man
@mdoornekamp ik ken de snelheid niet van bemesten, en of het met schijfjes achteraan is of met een cultivator achter. Maar in zware omstandigheden zou ik ook voor de B groep gaan. Dan kan je alsnog 17km/h rijden.
mdoornekamp
@Valtra man
Quote:
B groep

Lijkt mij ook beter met bemesten. Omdat je dan idd toch de 17 wel kan halen. Ploegen in C lijkt mij ook niet goed.

Met achteruit de gras kuil oprijden altijd in A
DriveJohnDeere
@mdoornekamp

Hoe zit dat met een autopower eigenlijk?

Ik voel hem bij de 5, 18, 33 en 49km schakelen. Alle snelheden ertussen compenseert de hydropomp?

Met trekkertrek wel op 5km gereden. Omdat hij net ervoor schakelt. De gedachte was dan dat ie op z'n sterkst is?

Zie je wel het dieselgebruik oplopen maar de snelheid loopt niet terug. Ook niet bij de 45 liter per uur.

Dus was is wel benieuwd wanneer die schakelt.
Valtra man
@DriveJohnDeere een autopower heeft 4 planetairen en is dus op zijn sterkst middenin het ‘bereik’ van elke planetair. Op 2.5, 9, 16.5 en 25km/h als ik me baseer op jouw schakelmomenten
mdoornekamp
@Valtra man
Quote:
john deere

Ik heb weinig ervaring met autopowrr. Maar met zwaar trekken (ploegen) bij 5 à 6 km zit ik dan ongunstig volgens jouw beredenering
Valtra man
@mdoornekamp ah… elke cvt of vario heeft op een bepaald moment een ongunstige overbrenging. Maar dat heeft een powershift die door de motortoerental curve gaat ook.

De enige vervelende moment zijn die waarbij de bak tussen 2 planetairen schakelt. Als je net dié snelheid wil rijden kan dat wat vervelend aanvoelen.
DriveJohnDeere
@Valtra man
ik had ooit ergens gehoord van een jd monteur dat een ap sowiso op 5 en op 49 kmph volledig mechanisch rijdt. andere 2 snelheden weet ik zo niet uit mn hoofd. dacht wel dat die ertussen lagen.

ik zit nu te denken zou de hydropomp ook andersom kunnen draaien?
dus dat hij bij de 5kmph volledig mechanisch is, maar dat de groep van 3 tot 7 kmph loopt?
Valtra man
@DriveJohnDeere ja natuurlijk draait die in 2 richtingen, anders kan je niet van planetair 1 naar 2. Algemeen gesteld: Bij 0km/h draait de hyropomp exact hetzelfde toerental maar omgekeerd in zin aan de motor toeren. De resultante is dan 0km/h.
De hydropomp vertraagd dan en daardoor versnelt de tractor. Na zijn nulpunt gaat de hydropomp versnellen maar dan in de andere richting. Hij draait nu in dezelfde richting van de motor en de resultante is motortoeren + hydropomp toeren. De volgende planetair heeft een hogere overbrenging overbrenging, die neemt de aandrijving over en dan begint het spel met de hydromotor weer opnieuw maar in de tegenovergestelde richting.
DriveJohnDeere
@Valtra man
hmm dat kan.

alleen dan zijn de schokjes die ik voel dus het stoppen van de hydromotor ipv het schakelen van de planitairen.

lijkt mij wel dat ze daar vanuit jd rekening mee gehouden hebben waar de trekker het gunstigste trekt.
+1
Valtra man
@DriveJohnDeere ja sowieso mikken de constructeurs om de sweetspots in courante werkbereiken te laten vallen. Maar het schokken zal toch wel de planetair zijn denk ik. Het 0 momentje van de hydro heb ik nog nooit echt gevoeld, wel het schakelen vd planetair.
+1
DriveJohnDeere
@Valtra man
hmm vreemd.

zal eens aan de monteur vragen waar die schakelmomenten precies liggen.

in iedergeval merk je bij 5 kmph een schokje.

alleen rijdt de trekker dan volledig mechanisch.

het is ook niet dat 1 6210r dit doet. ze doen het beide en de 170r die we hiervoor hadden deed het ook.

ik laat het nog ff weten 👍
+1
Valtra man
@DriveJohnDeere ik heb even gegoogeld, de mechanische sweetspots van de 6r serie liggen op 3.5, 11, 22.5 en 47kph.
DriveJohnDeere
@Valtra man
Hmm dan is 5 kmph en de 47 wel een schakelmoment dus.

22.5 en 37 merken we alleen met optrekken.

Maar 3.5 is dus een sweet spot. Dan kan ik ervan uitgaan dat bij 5kmph de hydropomp aardig wat toeren maakt.

In ieder geval is dat niet verkeerd voor trekkertrek. Kun je met 5kmph starten en dan hydraulisch terugregelen (doet ie automatisch) tot 3 kmph en dan moet ie op z'n sterkst zijn.

Weet je de sweet spots in z'n achteruit ook?
Valtra man
@DriveJohnDeere dat zou bij cvt’s gewoon gelijk moeten zijn. Ik zie geen reden waarom die anders liggen.
Valtra man
@DriveJohnDeere hoe bedien je zo’n autopower eigenlijk? Ik heb in mijn hele leven nog nooit op een john deere gereden. Het is 1 van de weinige merken waar ik absoluut geen ervaring mee heb. Ik zie op de meest courante afbeeldingen een stick let een draaiwieltje en 2 bereiken voor de stick.
+1
DriveJohnDeere
@Valtra man
Die stick zit in een gleufje. En met het verplaatsen van die stick kun je de snelheid grofweg veranderen. Dus van 0 tot 20 met 5 kmph en van 20 tot 50, 10 kmph.

Met het draaiwieltje kun je dan de snelheid tot 0.1 kmph precies regelen

In de praktijk werkt het zo dat je de stick in groep 1 gebruikt voor veldwerk en in groep 2 voor wegtransport.

Dat de oranje stick bepaald grofweg de snelheid en met het wieltje kun je dat verfijnen.
Valtra man
@DriveJohnDeere en rij je door die stick in zijn 1 bvb maximaal te zetten ook meteen 20kph? Of heb je dan enkel het rijbereik bepaald en doseer je de snelheid met de voet?
+1
DriveJohnDeere
@Valtra man
Afhankelijk van je instellingen.

Wij hebben hem altijd staan dat je max snelheid instelt en dan met je voet de snelheid regelt. (Vol auto met rijpendaal)

Je kan hem ook ki spec zetten. Dat is in feite ook vol auto alleen jij kan de instellingen zelf aanpassen. Hierdoor kan je met weinig toeten toch redelijk snel rijden. ( gebruiken we nooit)

En handmatig met rijpendaal uit is dat je met het pookje de max snelheid regelt. En dan met voet of handgas meer toeren dus ook meer snelheid maakt.

Over het algemeen gebruiken wij alleen full auto.
+1
Valtra man
@Valtrapowerr extreem simpel in veel dingen mijns inziens, zelfs die smartouch is reuze eenvoudig opgebouwd.
+2
mdoornekamp
@deJong
Quote:
geld over om te sleutelen

Dat is ook wel nodig bij dit type. Beter een 6170 nemen. Beetje minder pk's. Stond laatst ook nog een 3125 voor 15 K met weinig uren. Die had maar 6500 uur
MaartenMandemaker
@mdoornekamp 6180 heeft een zwaardere achteras
mdoornekamp
@MaartenMandemaker @rommert14 ik hoorde wel eens dat die 6190 te sterk waren voor de achterbrug
MaartenMandemaker
@mdoornekamp Oke, volgens mij is een 6190 nog een slag groter qua bouw. 6280 en 6290 heeft dezelfde achterbrug
+1
rommert14
@mdoornekamp hadden wij toen bij onze ook, nieuwe remmen en er jankte iets in de achterbrug, maar gauw ingeruild toen
mf 6150
@mdoornekamp
Is een 6190, die zijn wel goed op de electrische kinderziektes na. 6180 zelfde verhaal. Als ze de modificaties hebben gehad is er niks aan de hand
+1
rommert14
@mf 6150 onze 6180 had een zwaar leven gehad denk ik
+1
mf 6150
@rommert14
Of slecht onderhouden
Fast Eddy
@mdoornekamp

Waar stond die 3125 te koop?
+1
mdoornekamp
@Fast Eddy marktplaats
+2
arjanvw
@mdoornekamp denk dat die 6190 nog niet zo'n rare trekker is, anders was hij wek eerder ingeruild. Nette vorige eigenaar gehad en veen zwaar leven achter de rug. En als het een probleem geval was, hadden ze eerst de letters wel van de motorkap gehaald. De Case trekkers op dat bedrijf worden na een jaar of 3 alweer geruild
deJong
@mdoornekamp uiteindelijk is die trekker alwel sinds gister weer verkocht. 😅🤷‍♂️ ik dacht nog ff nieuwschierig kijken.
+2
J asper
@cb6520 Net wat😎 Maar hoef nu ook niet om te koppelen, 412 staat voor de Siloking en 305 voor de oude.

(klik om te vergroten)

En sinds gisteren ook een cijfer meer op de klok.
bluepower12
@cb6520 mag je flink scheef rekenen wil je dat bedrijfseconomisch recht rekenen 😅 wat een geld voor een oudere trekker
+1
J asper
@bluepower12 Ding is net goed los met die uren😜😎
bluepower12
@J asper ja, maar met een beetje pech heb je ook nog een boel kosten
+1
J asper
@bluepower12 Pech kun je met alle trekkers hebben. Maar over het algemeen zijn dit geen verkeerde trekkers. En qua rijden en comfort komen ze nog met een nieuwe mee.
+2
bluepower12
@J asper klopt zijn goede trekkers maar richting de 10.000 uur kun je toch wel onderhoud verwachten. Hoeft niet maar de kans is groter
+2
J asper
@bluepower12 Klopt, en had ook liever trekker die je zelf naar de 10000 uur hebt geholpen, dan er met zoveel uur nog een kopen🙈
J asper
Ding is al weg😅👍
PieterA
@Valtrapowerr In 13 jaar 7.000 uur maken en dan 40.000 afschrijven (van 108.000 naar 58.000) Dat is 3.000 euro per jaar of 6 euro per draaiuur. Wil je er nog 13 jaar en 7.000 draaiuur mee dan dan schrijf je denk ik weer 6 euro per draaiuur af (trekker heeft dan in 2036 14.000 uur gelopen) Kan dus begrijpen dat mensen nieuw gaan rijden.
Valtrapowerr
@PieterA Ja ca 80/90 bijleggen voor nieuwe, dit jaar ook de crisis afschrijving eroverheen dan doe je het niet verkeerd denk ik.
J asper
@PieterA Denk niet eens dat die 108 gekost heeft toendertijd, en die 58 is ook vraag prijs beetje af voor de handel nog. Maar dan zit je nog op 50, en ze gaan er gewoon voor weg dus dan zijn ze het ook waard. Inflatie he🙈🤑 Maar nog 13 jaar en 7000 uur is die tegen die tijd alsnog 50 waard als de inflatie zo door gaat😅🤑
T60401
@J asper In dalen staat er nog 1 is nogal een beetje goedloper ook
J asper
@T60401 Com2 en com3 zit altijd 10k verschil in.
T60401
@J asper is van 2006 zal wel 2 zijn dan. maar ben je met 2 zoveel slechter af dan 3?
J asper
@T60401 Niet perce slechter, maar is gewoon heel andere trekker. En als je hem later weer inruilt zit die 10 k verschil er nog steeds bij.
+1
T60401
@J asper breng je die 10 naar terug naar de bank. mag de trekker bij verkoop al 15 minder opbrengen. omdat je 5000 minder rente hebt betaald.
J asper
@T60401 Of koppel gewoon paar keer om 😜👍🏻
+2
Ruben-Wind
@T60401 in een ander topic hier lees ik niet de beste verhalen over die verkoper, ook een beetje mee uitkijken dus.

Ik vind die trouwens nog wel aan de dure kant ook.
T60401
@Ruben-Wind o is die van de kieper de zelfde. Heb het meest ook niet op handelaren. Stond een keer ergens een mooi setje maaiers. wilde ze gaan bekijken. vroeg of ik ze draaiend kon zien. Heel verhaal dat hij geen trekker had met front aftakas. Even gegoogeld. Bleek dat hij op het erf van een loonwerker zat. Lijkt mij sterk dat daar geen trekker met frontaftakas is.
cb6520
@Ruben-Wind ik heb daar afgelopen jaar een hark gekocht. Zou er zo weer wat kopen
Henk-MF
@T60401 Die geeft geen garantie, dus dan kan het wat goedkoper. 😄
+1
RaHeados
@J asper ben benieuwd welke gek onze 415 gekocht had met 9800 uur, vroegen ze toen 63k voor dacht ik 🙈.
+3
zettelmeyer
Arme 305 straks....
+1
mf 6150
@zettelmeyer
Kan makkelijk 🤪
+1
arjanvw
Veel succes met je nieuwe mengwagen! Heeft deze ook draadloze kast voor de weeginrichting ? Is dit een 20m3 wagen?
J asper
@arjanvw 22 kuub, nee geen draadloze weeginrichting.
arjanvw
@J asper daar moet je blij mee zijn!
J asper
@arjanvw Wat dan?

Zo bedienings kast wou ik zowizo niet, dat is niet nodig zit niks op. En maakt het alleen maar weer ingewikkelder. Net zoals rantsoen in de weegklok, heeft ook geen nut, voer altijd zelf en weet rantsoen wel uit mijn hoofd. En helemaal icm vers gras verandert die soms elke dag. Dus gewoon optellen werkt prima voor mij, op 0 zetten hoeft ook niet. Enige wat mij wel makkelijk leek was zo draadloze klok in shovel, de kast op de wagen draadloos zie ik het nut ook niet van in. Alleen maar meer kans op storingen en die hoeft er toch nooit af.
arjanvw
@J asper mn ex buurman had een siloking met draadloze weeginrichting. Leek eerst fantastisch om het display in de trekker te hebben, maar het was een drama. 9 van de 10 keer deed die het niet.
+1
rommert14
@arjanvw slechte kwaliteit dan, hier op beide wagens profeed+ draadloos van kongskilde en nog nooit storing mee gehad
+3
J asper
@rommert14 Mooi dat die het wel goed deed daar, jammer dat die niet wil mengen en alles voor in gaat zitten 😂

Ik heb hem voor het voeren en het goed mengen, niet voor allerlei andere onzin 😅
+2
rommert14
@J asper achja, ik koop niet een ander zn (wegens succes) ingeruilde mengwagen en er nog 20 mee hopen te mengen 😂
+3
zettelmeyer
Quote Reactie van @rommert14:
achja, ik koop niet een ander zn (wegens succes) ingeruilde mengwagen

Je vader beslist toch?
rommert14
@zettelmeyer met zn allen
+1
J asper
@rommert14
Quote:
achja, ik koop niet een ander zn (wegens succes) ingeruilde mengwagen

Wat moet die beste man er dan anders mee doen dan verkopen als de koeien weg zijn en die al 1,5 jaar stof en roest staat te vangen in de hoek van de schuur?
+1
rommert14
@J asper Poeh had ik niet gedacht, een serieuze opmerking.
J asper
@arjanvw Maar die op de wagen was ook draadloos? Of die wel gewoon met kabel en dat die het nog wel deed?
+1
arjanvw
@J asper idd draadloos, hij had toen niks bij de mengwagen. Wagen is na een jaar weer weg gegaan. Mengen deed die wel prima.
deJong
@J asper maar verder weer vele jaren mengplezier gewenst met die wagen🤙
deJong
@arjanvw heb die draadloze kast van siloking ook gehad op de demowagen Vond het maar een k.u.t. ding. Daar werden de kleppen ook op bediend en je had voor laden en lossen ook weer een ander functie. De versnellings kast werkte er ook niet naar behoren op.

En met het scherm in de voorlader trekker was de bedrading te kort om hem op het voorraam te zetten.dus moest ik met laden steeds een naar rechts kijken en dan zie je niet wat je doet🫣

Zo nu en dan verloor hij dan ook contact met de mengwagen dan moest je hem weer opnieuw laten verbinden enz...
+1
Fast Eddy
@deJong

Die wagen heeft Jasper waarschijnlijk nu gekocht. 🤣😂
+1
arjanvw
@deJong oh, dan hebben ze dat nog steeds niet voor elkaar. Dat van mn buurman is al wel weer een jaar of 7 geleden. Zelf hou ik het dan liever wat simpeler, gewoon een kast aan de mengwagen met duidelijke cijfers en gewoon met een draad!
deJong
@arjanvw daarom is onze wagen ook gewoon met 4 hydr slangen en een draaibare display gekomen😅
arjanvw
@deJong precies! Onze mengwagen net zo!
+1
rommert14
@deJong nou ik vind het toch makkelijk dat ik hem in de shovel heb dat display, zie door de ramen meestal geen donder zo ver weg 😅
+8
arjanvw
@rommert14 als je zo weinig ziet door de ramen, gok je dan ook bij welke kuil je gaat laden?
rommert14
@arjanvw hoe bedoel je?
+2
J asper
@rommert14 Dat als je de weegklok niet meer kan lezen je ramen moet lappen of een bril moet kopen.
rommert14
@J asper met regen en harde wind zijn de ramen zo weer smerig want wij besparen niet op voer.
+4
oanejorrit12
@rommert14 Maar jullie besparen op machines? Hier zit overal een ruitewisser op dus die even aan en je ziet weer wat
rommert14
@oanejorrit12 die zit er hier ook op maar een 3 vijzel is iets langer dus moet je meer opzij kijken, en daar zit geen ruitenwisser
J asper
@rommert14 Heeft die ouwe Volvo gewoon de ruitenwisser te klein dus🤣
+1
rommert14
@J asper jawel maar dit is veel mooier, het display in de cabine, goed mengen en goedkoop gekocht, nieuw 😎
arjanvw
@rommert14 heb je achterop geen 2e display?
+1
rommert14
@arjanvw ik heb helemaal geen display op de wagen. Bij het ventielblok zit een kast die stuur een signaal naar de display in de shovel en in de trekker.
+2
zettelmeyer
Quote Reactie van @rommert14:
want wij besparen niet op voer

Kilootje meer of minder maakt toch niet uit ja je pa hebt toch genoeg koeien rond lope
rommert14
@zettelmeyer mijn pa?
+2
J asper
@zettelmeyer Voer kost ja toch niks, donder er maar zo bespaarden moet je niet op voer. Snap niet dat die überhaupt nog weegt🤣
rommert14
@J asper 😂😂😂 ik ga stuk
+1
zettelmeyer
@J asper ach moet wat lijken he als je groot bent. Kun je nog meer naast je schoenen lope
+5
rommert14
@zettelmeyer goh wat hebben jullie elkaar hier op dit forum nodig zeg om een ander belachelijk te maken
+2
zettelmeyer
@rommert14 ja zeker, dit noeme wij humor.
+7
rommert14
@zettelmeyer Ja daar je verschuil je je elke keer achter, er zit elke keer pure afgunst in je posts tegen mij. Ik ben hier niet om op te scheppen over ons bedrijf maar als men iets vraagt geef ik antwoord that's it. Ik zal hier vanaf nu niets meer posten over onze situatie, foto's komen er ook niet meer. Fijne dag verder.
+9
casejxu
Quote Reactie van @rommert14:
Ik zal hier vanaf nu niets meer posten over onze situatie, foto's komen er ook niet meer

En dat zou dus eeuwig zonde zijn! Snap je keuze behoorlijk maar t ergste is dat er maar 2 zijn die je precies daar hebben waar ze je willen.....
+1
rommert14
@casejxu ach, laatst ook al eens een opmerking van een tf'er dat ik hier wat minder moest jammeren, dan doen we dat maar 🤷‍♂️
+2
casejxu
@rommert14 anders Maar footos via snap. Heb wel meervan hier. Is best leuk
+7
Ruben-Wind
@rommert14 zelf had je het toch ook druk met dat ik wel op vakantie kon? Als je zelf wilt uitdelen moet je ook kunnen incasseren...

Was trouwens niet eens serieus bedoelt, jammer dat je het zo op vat.
rommert14
@Ruben-Wind zei alleen dat ik het luxe vond volgensmij, meer niet.
+1
newholland6640
@Ruben-Wind

Niks mooier dan ff er tussenuit, ga je daarna het werk weer waarderen 😉
+3
Ruben-Wind
@newholland6640 als je thuis bent blijf je toch altijd bezig. Moet ook gewoon kunnen als je anders 24 uur daags klaar staat. Is schijnbaar bij hun niet normaal en dat is prima.
+1
rommert14
@Ruben-Wind mijn ouders gaan wel regelmatig even weg maar je doet mij er geen plezier mee.
+3
Ruben-Wind
@rommert14 nee maar mij wel.

Nog maar 9 keer melken en dan alweer een weekend lang lekker pilzen 😜🍺🍺
+1
Fendt612e
@Ruben-Wind bier wegwerken op de zwarte cross👌
+1
J asper
@rommert14 Lees eerst je eigen reacties hier is even na😂 Wil je zeggen dat die geen gelijk heeft?🤣😅
+3
rommert14
@J asper gaat mij er niet om wie er wel of niet gelijk heeft, maar dat een van jullie twee met een steek onder water komt. Maar je mag het niet terug doen want dan komen jullie elkaar 'helpen' en is het ineens humor.
J asper
@rommert14
Quote:
Al die kongskildes hebben hetzelfde probleem, alles naar de voorste vijzel
Reageer @rommert14

Ben ik wel benieuwd wat er “te erg” aan mijn reactie’s zijn😂
+4
rommert14
@J asper die vraag over die siloking was niet eens aan jou gesteld, toch moet je er op zo'n domme manier op reageren, om maar wat uit te lokken net zoals je bij je vaste rijtje leden doet. Daarna had ik het over de draadloze wegerij (ook niet tegen jou) en kom je weer met zo'n sneue reactie. Je hebt het erover dat ik mijn reacties terug moet lezen maar lees ze eerst zelf maar eens terug in plaats van de mijne uit te pluizen.
+1
rommert14
@rommert14 en oja:😂😂😂
J asper
@rommert14 Ik ben gelukkig nog niet erg vergeetachtig dus hoef niks na te pluizen😂 En als je het niet aan staat, dat ik reageer op een vraag aan een ander onder mijn foto dan moet je maar niet reageren.
rommert14
+4
Fendt612e
@rommert14 vind de discussies sowieso vrij kansloos hier de laatste tijd
In het echt reageren de meeste anders
+3
rommert14
@Fendt612e als hij op een gegeven moment begint over jou vader dit en jou vader dat ja dan ben ik er wel klaar mee.
+1
NH-Ford
@rommert14 snap je keuze... was indertijd ook mijn reden om (bijna) niets meer te posten
deJong
@rommert14 mijn schoonvader moet ook kunnen voeren. En hij zat steeds om te knoeien met die displays😆 dat duurde 2 dagen toen was hij ze helemaal zat.. en ik de telefoontjes van hem🤭
+1
rommert14
@deJong tja oudere generatie 😂
rubencasecs
@rommert14 kon het hier altijd bar slecht zien met de zon erop
rommert14
@rubencasecs met een kast op de mengwagen bedoel je?
+1
rubencasecs
@rommert14 ja, verder was de Siloking wel een 👍🏻wagen
+1
casejxu
Keurig! Veel mengpleziee gewenst! Lang op moeten wachten? Broertje heeft ook een siloking besteld
+1
J asper
@casejxu
Quote:
Lang op moeten wachten?

Nee, maar hij heeft ook al 3 jaar ervaring 😅
casejxu
@J asper dat scheelt een mooie kop in de aanschaf!
+2
rommert14
@casejxu staan niet bekend als de beste mengers toch?
+5
J asper
@rommert14 Ik las op tf van een of andere Deen dat je ineidergeval geen kongskilde moest hebben 😅🤣
+2
rommert14
@J asper 😂😂😂 jouw manier van reageren is echt erg bij tijden
casejxu
@rommert14 ervaringen in de buurt zijn goed. Wilde eigenlijk trioliet maar was nogal prijs verschil😅
+1
J asper
@casejxu Gister wagen van 300 kg gemengd, dat ging echt mooi viel mij mee dat dat wou. Normaal voer ik ook nooit zulke kleine vrachten.
+1
rommert14
@casejxu Ja trioliet is inderdaad een duur merk. Heeft er ook mee te maken wat je mengt enmengvolgorde.
+10
Framos
@rommert14 maar jouw papa heeft de beste voerwagen...lekker puh 😂 zo komt het soms wat over...
+3
zettelmeyer
@Framos 🤣🤣🤣🤣
rommert14
@Framos 🤨
CaseCS130
Keurig ding zo, mooi schoon ook!
+4
zettelmeyer
@CaseCS130 volgens mij heeft die daar de nodige uurtjes in gestoken. Toen die langs kwam was die mooi zwart
+1
MaartenMandemaker
Ah daar is de Siloking off the road 👌
De 305 een slagje bijgeven? 😂
+2
Fast Eddy
@Jelle Boerkamp6110

Dan wordt het vast een knallend einde.
+3
zettelmeyer
@Fast Eddy knoopt jasper wel weer met pakjes touw aan elkaar
Fast Eddy
@zettelmeyer

Of met ductape.
+1
Terwisscha
@zettelmeyer versnellingspook zit al vast met n touwtje toch? Anders springt die uit de versnelling🤣🤣
+1
claasfendt
@Terwisscha dat is toch aardig normaal bij fendt ? 🤪
+1
Terwisscha
@claasfendt 😅😅 . Ach, als je een slag te grote mengwagen koopt, heeft die jongen straks weer een goede reden om een andere trekker te kopen.
J asper
@Terwisscha Tegroot?
Terwisscha
@J asper niet zo zeer om de inhoud, maar qua vermogens behoefte. Denk dat die 305 hier een behoorlijke kluif aan heeft.
+1
J asper
@Terwisscha Daarom mag 412 er ook voor als die vol moet😅🙈 Straks als ik weer volle bak kan gras voeren moet 305 er eingenlijk voor, zit wel vertragings kast op dus kan hem nog langzamer laten draaien dat scheeld.
+1
deJong
@Terwisscha ik heb een elastiek mee om hem in de 1000 te houden😅
J asper
@Terwisscha Wij hebben hem ook niet voor de sier lopen he 😅 36 jaar elke dag voeren, en sinds de laatste 10 jaar zelfs elke dag voor de mengwagen beulen en swinters zelfs 3 vrachten daags😅 Zolang het maar niet onder 0 komt 🤣
rommert14
@J asper doet die goed
mf 6150
@J asper
Onder nul start ie niet? Moet je 'm niet eens wat nakijken dan?
J asper
@mf 6150 Paar graad onder 0 wel, maar als het echt goed vriest hoef je hem niet te starten Idd ook niet met gloeien.

Waarom? Dan kan 412 er toch gewoon voor, en nu moet die er zowizo voor vant winter dus 305 krijgt nu winterslaap vant winter.
+1
mf 6150
@J asper
Aha.
Nou waarom? Persoonlijk vind ik t altijd wel lekker als het een soortvan goed werkt zodat je niet voor verrassingen komt te staan
casejxu
@mf 6150 onze ahlmann moest van 0 graad en lager ook bij de kachel. Als je t weet is t te doen maar blij dat alles nu altijd gewoon start😅
claasfendt
Mooie wagen 1 vracht daags de koeien voeren ?
J asper
@claasfendt Klopt, nu kan ik het in een keer houden.
+4
Framos
Mooie en goede wagen. Heb mijn siloking nu 10 jaar. Mengt goed en nog niks kapot gegaan. Wordt wel vaak gesmeerd en 1x per jaar vervang ik de olie. Zelfs met de draadloze bediening nooit problemen. Maar ik heb dan ook geen ongekeurde LED lampen en draadloze camera's van de ali expres aan de trekker hangen 😉
J asper
@Framos Bedankt, ik hoop dat die het hier net zo goed gaat doen👍🏻👍🏻
NH-Ford
@rommert14 snap je keuze... was indertijd ook mijn reden om (bijna) niets meer te posten

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 412 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!