Foto van een Fendt 728 demo trekker.Even rondje mee gereden wat een comfoort zeg.... Foto is geplaatst door 105ls78 op 22-09-2023 om 19:17:43, met 127 reacties.

Fendt 728

+3
105ls78
Foto van een Fendt 728 demo trekker.
Even rondje mee gereden wat een comfoort zeg...

Reacties

+9
Fendt926Driver
Mooie genetatie 7..
Dan weet je ook wat de concurentie over 5 jaar kan aanbieden aan opties
+1
joozt
+10
rommert14
@Fendt926Driver Voor de helft van de prijs? 🤪
+6
DriveJohnDeere
@rommert14 en zonder gratis motor en variowissel 🙈🙈
+1
Fendttrisixfan
@DriveJohnDeere vario's zijn laatste 10 jaar heel wat verbeterd en deze hebben de compleet nieuwe transmissie zoals in de 1000 serie, en met de motor zijn ze er nu ook wel enkele stappen op vooruit gegaan
+2
Valtra man
@Fendttrisixfan motor is een sisu dus dat zit alvast goed 😂..
Maar vraagje over die nieuwe vario, in de vorige modellen werd er geroepen: rij niet in groep 2 voor zwaar trekwerk want dan mol je de hydrogroep. Nu is er enkel nog groep 2 overgebleven, hoe zit dat nu dan? Is die hydrostaat gegroeid?
+2
Mauritsdb
@Valtra man het lage bereik is nu dat de helft van de olie naar de voorwielen gaat waardoor je het hydraulisch vermogen bijna verdubbeld. Soort lely hydro uit 1980 maar dan in een nieuw jasje.
Valtra man
@Mauritsdb goeie redenering! Dus dan wel dubbel hydropomp maar zelfde size hydromotor? Ik hoop van insiders bij Fendt toch te vernemen hoe dit exact zit, want als bovenstaande klopt dan draait de hydromotor van de achteras op volle snelheid straks dubbel zo snel. De meeste CVT’s hebben 3, 4 of zelfs meer schakelende groepen. Fendt heeft altijd een apart ontwerp gehad en kon door die constructie nooit naadloos schakelen. (Who cares overigens..) Hoe deze nieuwe CVT zich verhoud in efficientie tov de klassieke rest, ben ik toch benieuwd naar.
+1
J asper
@Fendt926Driver 5 jaar? En de rest, jd komt net aan zetten met de multifunctionele rij hendel die Fendt al meer dan 20 jaar heeft😂
Fast Eddy
@J asper

Bij Fendt zijn de simpele dingen nog optie. Net een Volkswagen.
+1
J asper
@Fast Eddy
Quote:
Net een Volkswagen.

Oeps

(klik om te vergroten)

+1
Fast Eddy
+1
fan van trekkers
@J asper had case cvx dit niet al 25 jaar?
+2
rubenv
@fan van trekkers die waren in 99 de tijd zeer ver vooruit als je het mij vraagt
+1
fan van trekkers
@rubenv zeker, onafhankelijke voorasveering, vario met 4 groepen. Alleen nog geen isobus. Dat kwam pas sinds de pumas gelanceerd waren in 2008
+1
Valtra man
@fan van trekkers 3 groepen 🤓 4 pas sinds de puma. Maar ze konden an sich weinig vermogen aan, en dat heeft heel lang geduurd eer ze dat opgelost hebbben.
fan van trekkers
@Valtra man dat wist ik niet🙈. Concept is verkocht aan zf toch? Ik las net dat die case cvx ook al max koppel bij 1400 rpm geeft en dat er al wel externe schermen waren. Alleen bij de latere generaties
Valtra man
@fan van trekkers ik herinner me dat Steyr hun CVT samen met ZF heeft ontwikkeld.. schermen zijn er in de pre-puma cvx series nooit geweest. Het rechter a display was waar je het me moest doen, maar werkte prima.
+2
casejxu
Quote Reactie van @Valtra man:
Steyr hun CVT samen met ZF heeft ontwikkeld

Nee. 2 ontwikkelaars kregen ruzie over de koppelingen in de bak. 1 bleef bij zf en ontwikkelde de zf eccom met platenkoppeling en 1 ging bij steyer en ontwikkelde de Smatic met klauwkoppelingen maar wel beide met zelfde (grote lijnen dan) principe.
Valtra man
@casejxu ohja inderdaad die klauwenkoppeling was wel een puntje, klopt. Later verlengd wegens succes 😁
ZF had zijn arbeidsovereenkomsten dan niet goed voor mekaar als ontwikkelaars zomaar intellectuele eigendom konden meenemen..
+1
casejxu
@Valtra man tot 190pk prima bakjes 👌👌 en eventueel makkelijk te fixen want je haal ze der makkelijker uit als bij de fendt vario!
+1
casejxu
@Deutz 8006spezial der komt hier geen vario🤪
+2
dx11
Quote Reactie van @casejxu:
want je haal ze der makkelijker uit als bij de fendt vario!

Zin om hier een dagje te zzpen? Ik heb een mooi sleutelklusje voor je
casejxu
@dx11 dat geld niet voor de eccom😅 dacht eigenlijk dat je doelde op n dag maishakselen ofzo 🤣
PieterA
@dx11 De transmissie uit de 1145?
casejxu
dx11
@PieterA ja, die heeft wat moeilijkheden. Dealer heeft medegedeeld dat ik een afscheid als serieuze optie moet overwegen
PieterA
@dx11 afscheid van de transmissie of van de hele trekker?
+1
dx11
@PieterA zei spreken over de gehele trekker
Valtra man
@dx11 hoezo afscheid dan? Ga je hem laten schredden? Ik bedoel, een defecte trekker is toch niks waard, laat je hem altijd toch beter repareren en daarna inruilen neen?
dx11
@Valtra man kan hem altijd aan een sloper verkopen. Knappe wielen, fronthef pto, cabine, goede motor zijn altijd geld waard. Ik weet nog niet wat ik ga doen. Elke optie is mij te kostbaar
Valtra man
@dx11 tja dat begrijp ik… Rijker ga je er zeker niet op worden. Bijzonder jammer voor je man!
casejxu
Quote Reactie van @Valtra man:
repareren en daarna inruilen

Vaak zit er dan weer zo veel geld in dat je er weer mee door ga
+1
rommert14
@casejxu onder het motto van een kapotte machine is niks waard repareren wij ook veel, zo hebben we nu een 16 jaar oude weidemann met een nieuwe motor 🤑 en ja dan rij je inderdaad weer door.
casejxu
@rommert14 morgen ook even een update halen voor de shovel😎
Baltus_steyr
@casejxu ook een nieuwe motor? 😂
+1
casejxu
@Baltus_steyr houd snapchat maar in de gaten👌 heb weer wat bedacht..
+1
zettelmeyer
Quote Reactie van @casejxu:
houd snapchat

Hmm nu word ik benieuwd
+1
casejxu
@zettelmeyer dat word zoeken op snapchat🤪
+2
zettelmeyer
@casejxu haha denk het ook. Speld in een hooiberg
+1
J asper
@casejxu Cabine😂🤣
casejxu
@J asper ik wou dat ze ooit met geleverd waren. Ben nog bezig geweest met giant cabine maar dat werd me nog een dure hobby uiteindelijk
J asper
@dx11 Kan er geen andere bak in?
+2
dx11
@J asper jawel. Als je maar betaald. Alles is altijd te repareren of te vervangen natuurlijk
J asper
@dx11 Is die trekker voor de rest zo slecht dat die geen andere vario waard is? Is of Deutz zijn vario zo duur?
+1
dx11
@J asper t is niet de hydromotor van de Vario die stuk is, maar het powershiftpakket. Supper leuk zon traploze, maar misschien kun je beter een Fendt Vario hebben, blijf je nog aan het schakelen maar goed
casejxu
Quote Reactie van @dx11:
powershiftpakket

Met tijd ruimte en beetje durven prima zelf uit elkaar te halen. Tenminste voor me eige zou ik dat wel aandurven
fan van trekkers
@dx11 dat schijnt dus ook bij de nieuwere cvxen een voordeel te zijn. Veel goedkopere onderdelen en simpelere techniek
casejxu
@fan van trekkers de oudere zijn ook al veel makkelijker te repareren als dit type ttv. Het cvt gedeelte iig
J asper
@dx11 Ze doen niet aan ruilen bij die varios? En de nieuwe Deutz varios zijn nog steeds gelijk? Hoeveel trappen zitten er in dan in totaal, want als je deze trap klaar maakt is de rest nog steeds net zo oud?
+1
casejxu
Quote Reactie van @J asper:
trappen

4
J asper
@casejxu Maar als je er dus een reviseren kan een jaar later een andere kapot lopen?
+1
casejxu
@J asper ja maar ga de laptop wel weer opstarten voor een mooi plaatje 👍
+2
casejxu
@J asper nou komt ie dan

(klik om te vergroten)

Overzicht van de versnellingsbak. Links hoort de motor. Cvt gedeelte loopt van groene tandwiel tot paarse plaat bij me vinger. Hydraulisch gedeelte is zwart gekleurd en zit achter me vinger.

(klik om te vergroten)

Dit is cvt gedeelte. Zover ik weet niks geheim aan want volgens mij is alles via Google te vinden. 3 lammelenpakketen en heleboel grote en kleine tandwielen. Heb er zelf geen ervaring mee maar zou t wel durven te reviseren maar de keer dat ik complete transmissie open heb gehad(voor overbrenging achteruit rijde) weet ik wel dat er een berg uren in gaan zitten. En dat moet je de trekker wel waard zijn
J asper
@casejxu Waar zit die overbrenging van achter uitrijden? Toen heb je alleen die gereviseerd of alle pakketten ?
casejxu
@J asper gele tandwielen dus heb het cvt gedeelte alleen in me handen gehad en niet open gemaakt/gerepareerd. Maar is naar mijn idee wel te doen??
dx11
Quote Reactie van @J asper:
Maar als je er dus een reviseren kan een jaar later een andere kapot lopen?

Daar maken ze mij wel bang mee. Plus dat het kan zijn dat de voering van het lammellenpakket door de olie van de Vario heen zit
J asper
@dx11 Kun je niet de hele vario+ de powershift trappen zeg maar het hele pakket omruilen voor een gereviseerd?
dx11
Quote Reactie van @J asper:
Ze doen niet aan ruilen bij die varios

Het is niet de Vario. Het is de powershiftbak
CaseCS130
@dx11 Wie is je dealer ook al weer? Mijn buurman had de bak stuk van een K120. Heeft hem wel weer laten repareren maar het eerste cijfer van de rekening was een 2. Veel geld voor een trekker met al 9000 uur.
dx11
@CaseCS130 kuperus
+1
CaseCS130
@dx11 O ja, kon er even niet opkomen. Nou succes met de keuze, zijn moeilijke dingen. Ergste is als er na een hele dure reparatie al snel weer een dure is omdat er toch meer schade is ontstaan.
+1
casejxu
Quote Reactie van @CaseCS130:
K120

Ja daar kan je je geld ook goed in kwijt ja.... die 7100 bakkies hebben wel.vaker facturen met 5 cijfers 🤫🤫
J asper
@CaseCS130 2000 valt toch nog wel mee😜 Maar Idd met een 0 er achter valt het niet erg mee….

Complete gereviseerd Fendt vario zat altijd op 12000 ofzo inclusief arbeid. Is dat nog niet zo gek🙈 Maar denk eerlijk gezegd dat dat zoals alles anno 2023 ook wel duurder is🙈
CaseCS130
@J asper Ja dat laatste vooral, meeste kun je zo 30 procent bij optellen en dan kom je ook al aardig richting de 20k. Wel rigoreus aangepakt idd, alles wat ze tegenkwamen is aangepakt.
+1
J asper
@CaseCS130 Nog wel heel stuk er onder met 30 procent erbij, maar is nog een boel geld 🙈 Voordeel is wel dat alles gereviseerd is. Er zijn er ook wel bedrijven die ze repareren. Heel stuk goedkoper maar volgensmij alleen verstandig als je hem toch wilt inruilen, want nog weinig echte succes verhalen van gehoord🙈
rommert14
@dx11 je had toch alleen een vario of inmiddels ook 1 met powershift?
+1
dx11
@rommert14 nu staat er een powershift. Maar die stuk is dat is de ttv
rommert14
@dx11 Dat is behoorlijk kloten, versnellingsbakken repareren is inderdaad niet het meest goedkope aan een trekker.
Fast Eddy
@dx11

Zelf repareren geen optie? Jij en je broer draaien de handen niet gauw om voor een technische uitdaging.
casejxu
Quote Reactie van @dx11:
powershiftbak

Het deel van de 2e foto is dat
Fast Eddy
@Valtra man

Fendt had hun Vario iets eerder klaar dan de S matic van Steyr. En de Fendt had meer vermogen. Dat is de doodsteek geweest voor Steyr. Getuige de vele Fendt Vario`s Gen 1 in de Steyr kleuren.
+1
Valtra man
@Fast Eddy ja, ik vermoed dat Fendt van groot vermogen naar klein heeft gewerkt omdat hun systeem vermogen vreet op lage snelheid. Maar inderdaad grond- en mesttransport bedrijven in onze regio vielen bij bosjes voor de vario transmissie. Vaak ten koste van hun vaste trekkermerk.
+2
fan van trekkers
@Valtra man ik heb de folder even bekeken, hierin is wel een extern scherm leverbaar. Ook al omkeerinrichting vanaf fabriek in die tijd. De zwaarste in deze serie had ook al richting de 220 pk met een boosy

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Valtra man
@fan van trekkers een scherm voor isobus werktuigen ja, maar niet voor trekkerinstellingen ofzo.
+2
casejxu
Quote Reactie van @Valtra man:
3 groepen

Smatic in de CVX had zeker wel 4 groepen
Valtra man
@casejxu oh? Bij de launch van de puma hoorde ik als argument van de marketing man bij CNH dat er voortaan 4 mechanische bereiken waren ipv 3. Maar als hij het mis had, heb ik het nu ook mis natuurlijk ☺️
+2
casejxu
@Valtra man cvx1195 reed met de smatic dus 4 groepen. 0 tot 5, 5 tot 10, 10 tot 20 en 20 tot 50
+1
Valtra man
@casejxu ok, eerste keer dat ik iemand de groepen weet te benoemen zelfs. Case/Steyr was zeer zuinig lijkt me met die info. In het midden van elke groep heb je de mechanische sweet spot, kan je die vinden/ transmissieoverbrenging bevriezen?
+2
casejxu
@Valtra man heb nog wel wat cursus materiaal op n stickie staan😝😝 geen idee waar alleen🤣
CaseCS130
@Valtra man Ja @casejxu heeft het bij het rechte eind. Snelheden kloppen ook, je voelt hem daar wel schakelen. Bevriezen kan dacht ik niet, zou tenminste niet weten hoe dat moet maar zoveel ervaring heb ik er niet mee. Misschien dat @Baltus_steyr dat weet.
casejxu
@CaseCS130 dan zou je gewoon een bepaalde snelheid moeten rijde. Dacht dat hij rond de koppelingwissel volledig mechanisch en dus max efficiënt is
Valtra man
@casejxu euhm neen, dat moet in 1 van de uiterste standen van de hydrostaat zijn. -17 of + 17 graden. Volledig mechanisch is precies middenin een bereik. Bij Fendt is dat op het einde van het bereik maar die setup is compleet anders.
+2
casejxu
@Valtra man klopt. Rode pijl is volledig mechanisch

(klik om te vergroten)

Wat wil je nog meer voor details hebben?
+1
Valtra man
@casejxu wist niet dat Deutz de S-matic nog heeft gehad? Interessante weetjes dit, bedankt
casejxu
@Valtra man ttv630 en 7 serie reed(/rijd) er mee
oanejorrit12
@casejxu 63 schakeld bij 7.? Kmh ook een keer over, vooral bij kou voel je die wel of bij een niet gecalibreerde, dan geeft ie er storing bij
casejxu
@oanejorrit12 inpricnipe niet. Maar jij rijd met 42 inch toch?
oanejorrit12
@casejxu Klopt, 900/50/42
casejxu
@oanejorrit12 weet niet of dat nog verschil zal maken
oanejorrit12
@casejxu geen idee, vaak als het kouder is dat je t voelt
casejxu
@oanejorrit12 ken t. 5120ttv heeft t ook maar geeft er geen storing op. Wel naar geluid/gevoel geeft t😅
+1
casejxu
@oanejorrit12 ken t. 5120ttv heeft t ook maar geeft er geen storing op. Wel naar geluid/gevoel geeft t😅
hobbyboer
Quote Reactie van @casejxu:
weet niet of dat nog verschil zal maken

Zonder enige kennis van die trekker durf ik wel te beweren dat de bandenmaat zeker verschil maakt.
casejxu
@hobbyboer t is de trap bij 5 km. En hij zegt bij 7km. Dat is 40%verschil ij snelheid. Dan heb je wel heel veel.vershil in banden maat. Verschil in afrolomtrek tussen de 900/45r42 en 600/65r38 is ong 15 %...
oanejorrit12
@casejxu zit standaard 650/65/42 onder 😉
casejxu
@oanejorrit12 ken je nagaan🤔
+1
casejxu

(klik om te vergroten)

En hier de info vam de eccom😝
+1
CaseCS130
@casejxu Ja zo heb ik het ook altijd begrepen.
+1
casejxu
@CaseCS130 zie hier boven
fan van trekkers
@casejxu deutz heeft altijd al de bakken van steyr? Hebben zij in het verleden nooit zelf iets ontwikkeld? Ik zag wel dat ze voor de 8 serie een eigen ttv hebben en nu inmiddels ook voor de 7 serie
casejxu
@fan van trekkers ttv reed altijd met zf bak idd nu komt daar langzaam aan verandering in. 5 serie(nu kleine 6) gebruikt al wel een Italiaans bakje
+1
fan van trekkers
@casejxu dat klopt inderdaad, daar heb ik ook nog mee gewerkt. Het enige wat goed is aan de 5 serie🙈
casejxu
@fan van trekkers hahaha t is spuittrekker bij de bollenboer. Ik vindt t wel fijn ding alleen heb geen ballen vind ik🤣
Baltus_steyr
@CaseCS130 op mijn case cvx zitten 3 groepen.
groep 1 : 0 tot 15 km/h ( ik meende tot 15 km/h maar nu begin ik een beetje te twijfelen of het tot 10 of zelfs 5 km/h is.. 😅 )
groep 2 : 0 tot 25 km/h
groep 3 : 0 tot 43 km/h.
Met maaien staat die in groep 2. Met zwaar werk of waar je rustig moet rijden groep 1. Bemesten ook meestal in groep 2 . Wel wil het nog wel vaak gebeuren dat ik de weg op rijdt dat ik hem nog in groep 2 heb. Dan is het rijdend in groepen schakelen, even gas los en dan zit die op groep 3.
casejxu
@Baltus_steyr wat gebeurt er als je ga mest rijden in groep 3?
+1
Baltus_steyr
@casejxu in feite kan die hem doortrekken tot 43 km/h . maar harder als 20 of 22 heb ik nog niet gedaan of geprobeerd 😁
+1
casejxu
@Baltus_steyr ah zo. Staat wel los van de groepen in de transmissie
+2
CaseCS130
@casejxu Ja dat zijn volgens mij meer cruise snelheden dan dat het met de werking van de bak te maken heeft.
+1
Baltus_steyr
@CaseCS130 Ik kan niet echt merken dat die als ware op schakelt.... Maargoed ik heb er ook niet zo heel veeel verstand van. Ik heb hem om er goed mee te kunnen werken en dat lukt 😃
+1
casejxu
@CaseCS130 latere maxxum cvx had dat ook. 3 bereiken die je dan naar eigen wens een max snelheid kan geven
+1
bartjuh
@Baltus_steyr dat zijn rijbereiken. Geen groepen. Dus 0-15 onder je pedaal is beter te doseren als 0-50 onder je pedaal
Baltus_steyr
@bartjuh klopt
+3
rubenv
@Valtra man cvx kan gewoon uit met trekwerk 😄
Fast Eddy
@casejxu

En onderlast schakelbaar. Vandaar de klauwkoppelingen. Dit ging volgens mij allemaal automatisch.
+2
casejxu
@Fast Eddy ja je kan bij smatic en eccom niets zelf schakelen. Alleen voor en achteruit
+2
fan van trekkers
@Valtra man bij de puma worden de koppelingen anders geschakeld dan de oude cvxen. Ze werken met een dsg principe wat zuiniger is in de brandstof en goedkoper in onderhoud. Maar nog is er niet zomaar wat mee met die bak, ik hoorde bij een loonwerker in de buurt dat hij met 12000 uur een bak versleten had, dit was zijn eerste, ze zijn allemaal gemiddeld rond de 10000 uur.
+2
Valtra man
@fan van trekkers logisch, doordat de bak 4 (zo blijkt zonet 🙂) bereiken heeft is de kracht die van de hydromotor gevraagd wordt, vele malen kleiner. En je kan met de eerste cvx’en ook moeilijk op de bak afremmen doordat je niet terug kan trekken met de hendel, hetgeen menig Fendt een versnelde vario wissel heeft opgeleverd.
fan van trekkers
@Valtra man klopt dat heeft heel veel fendten de vario gekost. Afremmen kan bij new holland wel op de joystick, hij zal alleen nooit harder terug regelen dan dat jij je gaspedaal loslaat
+1
stannetje96
@J asper die hendel van jd kan je wel een stuk meer functies op toewijzen dan die van fendt
+2
Fast Eddy
@J asper

Case CS had al een multihandel als versnellingspook.
Valtra man
@Fast Eddy en Same met de Rubin vond hem uit!
+1
casejxu
Quote Reactie van @Valtra man:
Same met de Rubin vond hem uit!

Denk dat de agrostar 6.81 nog eerder was
Fast Eddy
@Valtra man

Steyr had het ook al voordat het werd overgenomen door Case IH.
+1
Valtra man
@Fendt926Driver straffe uitspraak 😊ik ben benieuwd welke opties dit dan zijn? Zo erg vernieuwend is deze nieuwe toch ook niet?
+1
Fendt612e
@Fendt926Driver hebben ze inmiddels al dat groepwisselen veranderd en het stil moeten staan met regenereren?
+1
Fast Eddy
@Fendt926Driver

Quote:
Dan weet je ook wat de concurentie over 5 jaar kan aanbieden aan opties

En wat jij over 15 of 20 jaar pas koopt.
+3
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Fast Eddy:
En wat jij over 15 of 20 jaar pas koopt.

Klopt.
Mijn 23 jaar oude fendt is zo wat john deere nu ook net kan aanbieden
fan van trekkers
@Fendt926Driver wat voor opties heeft deze wat een ander niet heeft dan?
Fendt926Driver
Quote Reactie van @fan van trekkers:
wat voor opties heeft deze wat een ander niet heeft dan?

Automatische 4wd tot 20kmh
Draaicirkel binnen de 10m
Max 1700 toeren op de motor
540 al bij 1400 toeren
Natuurlijk fendt one bediening
rommert14
@Fendt926Driver automatisch 4wd hebben onze mf's uit 2015 ook al, gebruik het nooit.
+1
fan van trekkers
@rommert14 dat had een 6010 delta zelfs al🤭
+3
Fast Eddy
@fan van trekkers

Same Antares had al automatische in en uitschakeling van de 4wd.
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @rommert14:
automatisch 4wd hebben onze mf's uit 2015 ook al, gebruik het nooit.

Dat heeft mf dus niet want bij fendt kun je het tot 20kmh niet uitzetten. Dus gebruik je het altijd.
Bij mijn 926 kan ik het ook in en uitschakelen.
fan van trekkers
@Fendt926Driver is het niet zo dat er een apparte vario is die de vooras aandrijft? Dit had de 1050 ook al. Ik ben benieuwd hoe dit met het achteruit rijden van volle vrachten de bult op gaat. Sommige merken slaat nu de 4wd al uit als het er op aan komt
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @fan van trekkers:
is het niet zo dat er een apparte vario is die de vooras aandrijft

Ja klopt.
Maar het klopt ook dat die tot 20kmh altijd mee helpt aandrijven.
+1
mdoornekamp
@fan van trekkers
Quote:
achteruit de bult op

Bij lichte belasting is de voorwiel aandrijving hydraulisch. Net als vroeger bij een jd 4240. Bij zware belasting wordt de vooras gekoppeld aan de achteras en is het een mechanische verbinding. Dus dan drukt de vooras wel door.
Fast Eddy
@Fendt926Driver

Knap dat jouw trekker al Fendt One bediening heeft terwijl dat nog maar 4 jaar gebruikt wordt.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Fast Eddy:
Knap dat jouw trekker al Fendt One bediening heeft

Ik zei dat mijn fendt van 23 jaar oud bijna net zo luxe is als john deere van nu is.
En een jd heet ook geen fendt one bediening
+1
fan van trekkers
@Fendt926Driver johndeere heeft command pro, dat heeft fendt niet. New holland heeft. Sidewinder ultra, dat heeft fendt niet en john deere ook niet. Wat maakt die bediening van fendt zoveel anders dan john deere. John deere was 10 jaar geleden met hun armleuning ook al ver vooruit
rommert14
Quote Reactie van @fan van trekkers:
Wat maakt die bediening van fendt zoveel

Ik denk meer het veelvoud aan instellingen, ik vind het al bizar wat je in de scr serie kunt instellen en hoe uitgebreid de isobus is, ik denk dat die bijna nog meer kan als onze nieuwe mf8730 of je het allemaal nodig hebt is punt twee natuurlijk.
fan van trekkers
@rommert14 ja je bedoeld meer programmering en toewijzen van knoppen, taken aanmaken en rijmodi selecteren. Andere kunnen dat ook maar niet zo veel en gemakkelijk. Ik denk dat je john deere ook niet moet onderschatten qua mogelijkheden.
DriveJohnDeere
@fan van trekkers t blijven toch wel john deere en fendt als premium merken 🙈. Naar mijn mening zit de rest er qua instelbare mogelijkheden, rijcomfort en aanschafprijs er een stukje onder. Of je dat ook nodig hebt is een 2e. Hier voor de mengwagen een oude afgeragde new holland tm. Maar om lange dagen te maken heb ik toch liever iets luxers 😊
rommert14
@DriveJohnDeere zegt de John deere boer 🤣🤪
+2
Fast Eddy
@DriveJohnDeere

Case en New Holland hebben bepaalde dingen beter voor elkaar dan John Deere of Fendt. En vlak Claas niet uit, die zijn met een inhaalslag bezig.
+1
newholland6640
@DriveJohnDeere

Haha wel leuk dat je gebruikskenmerken in hetzelfde rijtje noemt als aanschafprijs
rommert14
@fan van trekkers inderdaad, dat bedoel ik.
+1
fan van trekkers
@Fendt926Driver dat hadden andere merken ook al, en dan noem je het de ecoaftakas. 1000 toeren bij 1500 motortoeren
Fendt926Driver
Quote Reactie van @fan van trekkers:
en dan noem je het de ecoaftakas. 1000 toeren bij 1500 motortoeren

Bij fendt mag je het volle vermogen pakken bij 1400 motor toeren
fan van trekkers
@Fendt926Driver maximum koppel bij 1300 motortoeren, daar kwam fendt met 5 jaar mee?😜

(klik om te vergroten)

+1
frank_mf
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Draaicirkel binnen de 10m

Binnenste draaicirkel zeker? Alleen Kubota en Lindner halen dat met de buitenste draaicirkel.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @frank_mf:
Binnenste draaicirkel zeker

Mijn buurman zei het gisteren.
Die heeft er 1 gekocht.
Denk dat de vario van de voorwielen die als 4wd werkt hem door de bocht trekt.
Net als een soort bi speed van kubota
+2
Valtra man
@Fendt926Driver je vergeet de handrem die je nóg steeds manueel moet afzetten. Héél 2023 dat… 😁
fan van trekkers
@Valtra man wel 1 op luchtdruk. Bij nh werkt dit nog met platen en die ram je er zo uit als je er niet om denkt
+3
Valtra man
@fan van trekkers bij m’n Valtra zet ik hem in zijn vooruit en hop, de rem gaat eraf. Simpel, dummy proof. Ik schrok dat de Fendt 722 waar ik deze zomer mee reed zelfs probeerde te vertrekken met de handrem op. Dat zou je toch elektronisch kunnen verhinderen gewoon. En dan die rijmodussen die je niet door mekaar kan gebruiken, was nog zoiets dat bij Valtra gewoon kan, maar bij hen moet je eerst op het knopje drukken voor je van foot- naar pedal mode kan.
fan van trekkers
@Valtra man dat is bij new holland optie, elektrische handrem. Ik vond dat bij de mf ook waardeloos dat wisselen van rijmodus. Alles stilzetten, mag niks geen gas hebben en dan kan je een andere modus kiezen.
Fast Eddy
DriveJohnDeere
@Fendt926Driver discutabel. Heeft jouw fendt een multifunctionele rijhendel?
Fendt926Driver
Quote Reactie van @DriveJohnDeere:
discutabel. Heeft jouw fendt een multifunctionele rijhendel?

Hoeft mijn trekker niet te hebben.
Die is van bouwjaar 2000 toen had jd nog maar 40kmh en powershift in de aanbieding
+2
2850Johndeere6R
Jaja €328000 is een boel centjes 😅 maar volgens een hoop mensen die er mee hebben gereden dubbel en dwars waard.
rommert14
@2850Johndeere6R duizelingwekkende bedragen, scheelt dat een tweedehandse fendt ook prima rijdt.
+2
2850Johndeere6R
@rommert14 precies ja ik kan het evengoed voorlopig even niet betalen hoor😅😬
+1
Fast Eddy
@2850Johndeere6R

Dat zeggen mensen ook die in een Mercedes rijden.
2850Johndeere6R
@Fast Eddy Klopt ja. Ik ben ook benieuwd of deze trekkers in dezelfde tijd worden terug verdiend als de vorige generaties
+1
Fast Eddy
@2850Johndeere6R

Met die dure nieuwe trekkers heb je een paar opties of verdienmodellen: lease / economisch afschrijven, jong inruilen, er 15.000 uur op zetten of tot het einde op rijden.
2850Johndeere6R
@Fast Eddy Maar dat maakt het totaalbedrag niet minder toch? 😉 buiten dat heb ik er ook geen behoefte aan😁
+2
deJong
@Fast Eddy zon trekker moet voor dat bedrag ook zonder veel gedoe 15000 uur halen🫣
+1
rommert14
@deJong moet ook wel kunnen, een ander merk haalt dat ook wel
Fast Eddy
@deJong

Ik denk dat 20.000 uur aantrekkelijker is. Het maar net de vraag hoe lang de elektronische componenten heel en betrouwbaar blijven.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Fast Eddy:
Het maar net de vraag hoe lang de elektronische componenten heel en betrouwbaar blijven.

Jij als mb trac liefhebber moet toch weten dat in een mb trac de hella schakelaars een ander nummer hebben.
In claas hakselaars ook.
Misschien toch iets andere kwaliteit
Fast Eddy
@Fendt926Driver

Dat weet ik niet.
Ik bedoel de elektrische componenten in het algemeen. Sensors en beeldschermen hebben niet het eeuwige leven.
+2
case 745 xl
@deJong dat is al 22 euro per uur alleen aan trekker kosten moet er niks kapot gaan in die 15000 uur. Plus dan het reguliere onderhoud nog.
+1
Deutz-Fahr-Rijder
@case 745 xl filtersetje iedere 1000 uur is ook ruim 1000 euro verwacht ik zo. Dan verwaarlozen we het motoroliefiltertje bij de 500 nog maar. En dan nog voor een 10k aan banden na 8.000 uur... mwoahh knap uurtarief aan vaste kosten.
+5
bikkertie
@Deutz-Fahr-Rijder reken maar dat een grote beurt zo 5k kost
Deutz-Fahr-Rijder
@bikkertie ja olie is ook niet meer voor niks natuurlijk
J asper
@bikkertie 5k?😅 Gaat wel een vracht olie in natuurlijk maar zal het zo gek gaan?
rommert14
@J asper lijkt mij wel heel hoog, olie kost hier zo'n 3,5 en 4 euro de liter, uurloon is wel hoog natuurlijk
J asper
@rommert14 Nog wel een vracht filters enzo natuurlijk. Maar alsnog 5000 lijkt mij wel heel idioot veel, maar ik heb gellukig niet zo trekker in onderhoud dus als het klopt of niet weet ik niet.
+2
bikkertie
@J asper zo dacht ik ook haha, maar allemaal mooie gescheiden hydraulische componenten met een vracht filters en wat uren.

Zal mij verbazen als het veel lager zou zijn
Fast Eddy
@bikkertie

Bij een grote hoeveelheid olie wordt er vaak een monster uitgetrokken om te kijken wat de kwaliteit is. Zo’n olie onderzoek is veel goedkoper dan 100 liter olie.
J asper
@bikkertie Misschien heb je wel gelijk hoor, ik heb geen flauw idee. Alleen mij valt het niet mee😅
rommert14
@J asper onze nieuwe heeft over 100 uur onderhoud nodig dan weten we het weer, bij de anderen doen we alles zelf
+1
zettelmeyer
@J asper ja jij doet natuurlijk nooit geen omderhoud maar denk dat wel aardig klopt. Trekkers vol emissie gedoe volgebouwd kost bijvoorbeeld veel tijd om kleppen te stellen etc.
J asper
@zettelmeyer Met twee maandjes 10000 uur en lopen als de brandweer nog zal dat wel mee vallen.

Maar klopt, wij nog weinig emissie gedoe en denk een 3e van de olie. Maar dan vindt in 5000 alsnog ubsurt veel. Ik zeg ook niet dat het niet klopt hoor hem geen flauw idee, ik heb er niet zo een in onderhoud(gellukig)

Maar als het echt 5000 is voor een grote beurt heb ik medelijden die dat weer moet verdienen samen met de afschrijving. Dan moet je ook heel wat werk verzetten met die trekker in een uur.
Fast Eddy
@J asper

2 of 3 chauffeurs op de trekker. Kan je 24 uur per dag door doen.
+1
@case 745 xl die 728 heeft ook nog wel een restwaarde na 15000 uur gok ik.
catfan55
@2850Johndeere6R dat valt me nog mee. De dat is omgerekend 470.000cad. De dealer hier vertelde me dat de 2024 prijs, voor een 728 met voorlader 675.000cad is. Dat is omgerekend 470.000€
rommert14
@catfan55 waar gaat dat nog over?
+2
catfan55
@rommert14 dat vond ik ook. 2024 900 gen 7 begint by 700k, een 942 profi plus was 950.000$ 🙃
2850Johndeere6R
@catfan55 Een powerplus uitvoering? Het bedrag wat ik noemde is een powerplus zonder GPS erop
+1
catfan55
@2850Johndeere6R geen idee. Dat was een “full options” 728 met voorlader voor die prijs
2850Johndeere6R
@catfan55 dan is die wel 2 versies luxer uitgevoerd.
T.Tanis
Schitterende trekker 😀. Hoe hard loopt hij nu standaard?
+1
Fendttrisixfan
@T.Tanis kunnen optioneel max 65km/u
fan van trekkers
Mooi span zo. Wat verbruik jij met laden op vol vermogen?
Fast Eddy
@Fendt926Driver

Quote Reactie van @fan van trekkers:
@Fendt926Driver wat voor opties heeft deze wat een ander niet heeft dan?

Deze reactie van @fan van trekkers is een vraag op jouw reactie over wat jouw Fendt 23 jaar geleden al had.
Daar doelde ik op. Jij noemt vervolgens alle dingen die op de nieuwe Fendt zitten.
2850Johndeere6R
Weet iemand of Fendt ook al aanpassingen gedaan heeft aan het roetfilter systeem en AdBlue technologie? Die was bij de S4 ook niet denderend hoor ik wel.
+1
Fast Eddy
@2850Johndeere6R

Bovenstaande Fendt heeft een Sisu/ Agco motor. Dus de problemen die jij noemt zal deze motor denk ik niet hebben.
Ruben-Wind
Mooie trekker, mocht hier ook wel staan!!
verwijderd
Fast Eddy
@rommert14

Waar baseer jij die kennis op? Als dat zo is kunnen Caterpillar en Claas jou beter in dienst nemen.
verwijderd
+1
Fast Eddy
@rommert14

Naaimachine olie voelt ook vettig aan, zal ik dat de volgende keer maar gebruiken.
De olie testen ze op viscositeit, smeerend vermogen en vuildeeltjes.
verwijderd
Fast Eddy
@rommert14

Gelukkig heb je meer verstand van koeien.
verwijderd
+2
Fast Eddy
@rommert14

Ik praat niet als een kip zonder kop en praat mijn vader niet na.
+2
CaseCS130
@rommert14 Nou toen ik dat las krabde ik me ook wel even achter de oren. Dat is wel een hele eenvoudige manier van olie beoordelen wat je als feitelijk benoemd. Met oude eenvoudige trekkers die versnellingbak en hydro olie gescheiden hebben kom je daar misschien lang mee weg, maar het is geen best advies voor moderne trekkers die vaak versnellinbak en hydro ook nog bij elkaar hebben zitten.
+1
rommert14
@CaseCS130 dat bedoelde ik ook helemaal niet, maar ik heb er weinig zin aan om het hier nog uit te gaan leggen.
verwijderd
Fast Eddy
@rommert14

Een domme opmerking beantwoord ik ook met een domme opmerking.
+1
J asper
Dacht dat Terwischa van het reacties verwijderen was. Maar @rommert14 dus ook al. Zou wel een Fries iets zijn.
rommert14
@J asper opmerkingen van een ander verdraaien zodat het lijkt alsof die degene onzin uitkraamt lijkt wel iets Nederlands te zijn.
+2
zettelmeyer
@rommert14 wat is er mis om bij mij koffie te drinken?
+3
casejxu
@zettelmeyer krijg je koek bij de koffie? Dan mankeert er niks aan volgens mij🤪
zettelmeyer
@casejxu als ik zelf nie alles heb opgegeten wel.🙈
+2
casejxu
@zettelmeyer dan weet ik dat tzt alvast. Lijkt me interessant eens een koppie te doen
+1
Terwisscha
@zettelmeyer niks mis mee. Volgende keer als ik in de buurt ben steek ik aan.
zettelmeyer
@Terwisscha had pa je geen koffie aan geboden?
+1
Terwisscha
@zettelmeyer Nee. Maar daar geeft ook niet hoor. Ik liep nogal achter op schema. En doe het mij dan eerlijk gezegd niet aan tijd om ff een bakkie te doen.
Terwisscha
@zettelmeyer Nee. Maar daar geeft ook niet hoor. Ik liep nogal achter op schema. En doe het mij dan eerlijk gezegd niet aan tijd om ff een bakkie te doen.
+1
rommert14
@zettelmeyer ik heb geen idee, waarschijnlijk niets.
zettelmeyer
@rommert14 ooh zo iets las ik wat verwijderd was vandaar me vraag
rommert14
@zettelmeyer mooi man, maar mij niet gezien maar dat je ook al wel door denk ik.
+1
zettelmeyer
@rommert14 ach voor iedereen staat de koffie klaar, zelfs voor jou!😉
+2
Fast Eddy
@rommert14

Bedoel je mij daarmee?
Jij geeft tenminste wel antwoord dat siert je. Anderen houden hun mond als de vraag op de man afgaat.
+5
rommert14
@Fast Eddy Ja, ik was misschien ook niet helemaal duidelijk, ik bedoelde niet helemaal nooit meer olie verversen maar ik vind de 1500 uur die ze voorschrijven niet heilig omdat er wel eens wat bijgevuld wordt. En zolang de olie nog niet als water aanvoelt heeft het zijn smerende werking nog niet verloren is mij vertelt. En ja ik kwam misschien een beetje over alsof ik de wijsheid in pacht heb en dat was niet de bedoeling.
+1
Fast Eddy
@rommert14

Duidelijke uitleg.
Wat tegenwoordig ook steeds meer in de landbouw gebruikt wordt zijn dus de olie monsters. Het gaat soms om honderden liters olie die ververst moeten worden per machine. Sommige synthetische oliën zijn zo duur dat even testen of de olie daadwerkelijk aan vervanging toe is wel uit kan.
Olie blijft altijd vettig daarom is het olie. Wel verliest het door het gebruik en warmte ontwikkeling zijn smerende werking maar blijft vettig.
+1
rommert14
@Fast Eddy Aha, dat wist ik niet.
Fast Eddy
@rommert14

Zand erover?
+1
rommert14
@Fast Eddy helemaal prima, zand erover 🤝
+4
Terwisscha
@J asper zou je mij er a.u.b. buiten willen laten Japser?
Ten tweede is het Terwisscha en ten derde heb jij altijd je zegje klaar over alles en iedereen. Is dat dan typisch Drents?
J asper
@Terwisscha Is toch zo dat jij normaal van het verwijderen bent? Wat is daar nu weer mis mee lieg er geen woord mee.
+2
Terwisscha
@J asper en dan moet je mij betrekken in deze discussie? Laat een ieder lekker in z’n waarde.
+1
fan van trekkers
@Terwisscha ik schijn ook reacties te verwijderen want ik woon ook ik friesland
+1
zettelmeyer
@fan van trekkers jij bent toch een nep fries in stellingwerf?
fan van trekkers
@zettelmeyer grensgevalletje😜
zettelmeyer
@fan van trekkers ooh haha een echte stellingwerver wil zich ook geen fries late noeme.....
Fast Eddy
@fan van trekkers

Surrogaat Drenten noemen wij dat. 😉
+2
fan van trekkers
@Fast Eddy ik wil helemaal niet als drent genoemd worden😜
Fast Eddy
@fan van trekkers

Dan heb je pech. Zo worden de Stellingwervers wel genoemd bij ons.
+3
Terwisscha
@fan van trekkers Het is onderhand wel duidelijk dat er vandaag een paar mede- TF'ers met het verkeerde been uit bed zijn gestapt. Helaas heeft iedereen dat, alleen het is erg teleurstellend dat het op deze manier kenbaar wordt gemaakt. Dit is weer zo'n discussie waarvan nog net niet op elkaar gescholden wordt (gelukkig maar). Om deze discussie maar snel te stoppen worden er dan reacties verwijderd. Ook ik heb dit in het verleden gedaan zoals @J asper benoemde. Erg jammer dat er voortdurend weer naar het verleden gegrepen wordt. En begrijp dan ook nog steeds niet waarom ik zo nodig in deze discussie benoemd moest worden. De opmerking van Jasper over Friezen vindt ik dan ook erg ongepast, maar zal het beschouwen als jaloezie. Niet iedereen kan natuurlijk in onze prachtige provincie wonen, hoe graag ze het ook zouden willen @fan van trekkers😉😉

Iedereen maakt wel eens een misstap en leert daarvan, misschien niet een leuke manier, maar ik heb in die tijden enorm veel geleerd. Blijf maar gesloten en vertel ze niet te veel want dan hebben ze ook minder om kritiek op te leveren.

Ook ik heb wel eens het gevoel dat er personen, waaronder ik zelf, niet gewaardeerd worden en het zal mij dan ook niet verbazen dat er nog meer mensen dit forum zullen verlaten. Jammer dat de resterende leden die overblijven weinig bijdragen aan deze website of de kennis die ze in huis hebben niet kunnen overdragen.
+1
J asper
@Terwisscha Keal😂 Neem je altijd alles zo serieus meteen? Zal medelijden krijgen dan.
Terwisscha
@J asper zeg toch dat ik die opmerking van jou beschouw als jaloezie? En ik zeg waar het op staat. Als dat medelijden is in jou optiek, prima.
+1
fan van trekkers
@Terwisscha Dat is zeker jammer. Ik merk dat er leden stoppen met plaatsen. Ik mag zelf ook wel eens de boel opstoken maar leden uitsluiten en intimideren vind ik ook niet kunnen.
+4
Fast Eddy
@Terwisscha

Zo erg is het ook weer niet. Het is maar net hoe je het opvat. Als iemand mij domme antwoorden geeft geef ik ook domme antwoorden terug. Verder probeer ik altijd zo respectvol mogelijk te antwoorden. En als ik antwoord terug krijg ga ik daar ook respectvol mee om. Ik denk dat de meeste leden er zo over denken.
+1
Terwisscha
Quote Reactie van @Fast Eddy:
Verder probeer ik altijd zo respectvol mogelijk te antwoorden. En als ik antwoord terug krijg ga ik daar ook respectvol mee om. Ik denk dat de meeste leden er zo over denken.

Helemaal mee eens! en zo erg is het niet, er zijn wel pittigere discussies geweest.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 728 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!