Foto van een Case Meerdere.Beide maxxums doen dit jaar het aardappel transport nu de CVX voor de rooier staat. Samen rond de 25000 uur op de klok maar nog steeds aardig betrouwbaar en je kunt er ieder

De 5150 en 5120 samen in het transport

+2
MaxxuM4ever
Foto van een Case Meerdere.
Beide maxxums doen dit jaar het aardappel transport nu de CVX voor de rooier staat. Samen rond de 25000 uur op de klok maar nog steeds aardig betrouwbaar en je kunt er iedereen op weg sturen. De 5120 staat voor de 18 tons joskin en kan hem verrassend goed hebben met 400kg front gewicht. Scheelt ook dat de kipper banden nu een stuk harder opgepompt kunnen omdat de kipper alleen op de kopakker komt.

Reacties

zettelmeyer
Mooi plaatje! Hoe loopt het rooien?
Valtra man
Oud, maar goud die maxxums. Ondenkbaar hier om 80pk(?) voor een 18 ton kipper te hangen 🫣Komen jullie in Nederland weg met die 18 ton op 2 assen? Ik heb bij de aanschaf van de kipper deze zomer hier uitvoerig met de dealer over gesproken (ging toen over een bak van 6,5m of 6m) en in België wordt er toch echt rekening gehouden tegenwoordig met de wettelijke maximale aslasten.
SJB533
@Valtra man
90 pk, op papier. 18 ton op 3 assen: een deel van het tonnage gaat op de trekhaak 😉
Valtra man
@SJB533 ja, maar daar hebben wij maximaal 2 ton oplegdruk als de assen op maximum gewicht zitten. Elke as 10 ton.
Dus 22 ton voor een tandem as hier.
+1
MaxxuM4ever
@Valtra man je hebt van VGM de LK22. Dat is een 22 tons tandem Asser. Een veel verkochte kipper in Nederland. Nooit gehoord dat iemand hem af moest koppelen onderweg omdat het niet aan de regels hier voldeed.
Valtra man
@MaxxuM4ever als daar 22 ton opgaat en nog eens 7 ton(?) eigengewicht, kan je toch nooit wettelijk binnen de norm zitten? Wij zijn lang ongemoeid gebleven maar sinds 2 tal jaar worden zelfs wagens met balen hooi door de douane aan een weging onderworpen. En dat heeft in de verkoop wel een effect volgens de dealer.
+1
valmet6400power
@Valtra man
Met aardappels kom je daar lang niet aan met 750 kg/kuub. Tarwe met een hoog hectoliter gewicht zou dan wel kunnen..
Valtra man
@valmet6400power ik zie het dan ook altijd door mijn graan- en maisbril 😊 maar er is inderdaad plaats in de markt voor grotere tandems die bieten of aardappels doen.
MaxxuM4ever
@Valtra man nee, het zal wel een grijs gebied zijn.
SJB533
Ik stel voor deze foto te verplaatsen van Case Meerdere naar Case International Meerdere
Fast Eddy
Ik stel net als @SJB533 voor deze foto te verplaatsen naar Case International Meerdere
CoenNijenhuis
@Fast Eddy en @SJB533, hij is verplaatst!
valmet6400power
Over de weg reden ze geen 40 of zag ik dat verkeerd vanaf de akker? 😃
Geeft veel rust he, zo'n bunkerrooier 😄
jannes-nieuwhof
@valmet6400power zijn de wagens nog groot genoeg?
valmet6400power
@jannes-nieuwhof
Ligt eraan hoe vaak je erin wil lossen hè 😃
MaxxuM4ever
@valmet6400power in het land een stuk rustiger en geen naastrijder meer nodig, maar je doet niet zomaar meer per dag met een bunker rooier. Die krakei was toch een best efficiënte machine.
Grote kippers geeft meer rust. In de schuur is het ff volgas lossen en dan weer een heel tijdje niets.
Pieter Buren
@MaxxuM4ever
Quote:
en dan weer een heel tijdje niets.

Dan kun je ook wel sneller rooien😉
MaxxuM4ever
@Pieter Buren we hebben al 7 km/u gehaald, maar we rooien maar met 2 kippers dus de tijd dat de wagen omgewisseld wordt is het even rustig op het erf. De oude krakei is nog niet weg dus we zouden nog met 2 rooiers kunnen gaan rijden als er genoeg personeel is.
Pieter Buren
@MaxxuM4ever Waar ik wel eens help hebben we 2 kippers voor land rondom huis en de doorsteekkieper staat dan standby na het doorsteken. Op afstand rijden we met alle 3 kippers, maar er is niet veel meer op afstand na de ruilverkaveling. Bij de inschuurlijn staat minimaal 1 persoon bij de band om de (grofste) kluiten eruit te gooien. Die bepaalt ook de lossnelheid. Rondom huis kunnen we precies zien wanneer de kipper leeg is, en vaak gaat de trekker met rooier dan spontaan een versnelling sneller rijden.😁
+1
MaxxuM4ever
@Pieter Buren ik los nu zo snel dat ik het ongeveer kan bijhouden met kistenvullen en met de stortbak zoveel mogelijk rommel eruit zeef, dan is de kipper zo snel mogelijk weer gereed om naar het land te gaan. Mijn streven is om de rooier niet stil te laten staan. Alleen als er nog veel moeder knollen in zitten lossen we wel eens rustiger om er zoveel mogelijk uit te rapen maar die mensen zijn meestal lastig te vinden.
Pieter Buren
@MaxxuM4ever met moederknollen rooien wij niet. Dan maar wachten. Bij de band staat meestal de oudere generatie. Maar voor personeel bij de band heb je tegenwoordig ook overal van die boten met asielzoekers en oekraïners liggen😉.
valmet6400power
@MaxxuM4ever
Maar dat is ook niet helemaal eerlijk, tenminste, het principe van een bunkerrooier is dat je geen kiepwagen op het land nodig hebt. Maar met lossen rij je niet dus daar is de “winst” weg.. Als je meer capaciteit had gewild dan had je een AVR Lynx oid moeten kopen maar dan blijf je met kiepwagens naast rijden..
+4
PieterA
@valmet6400power Wij gebruiken de bunker van rooimachines juist om de capaciteit te verhogen. Afgelopen jaar konden we niet overal met een volle kieper rijden. Dan lieten we de zelfrijdende bunkerrooier een stukje alleen rijden. Ook bij het opzetten en doorsteken heb je gemak van een bunker. En je bent gauwer gedraaid als je niet op de kieper hoeft te wachten. En als de kar iets te laat is kun je toch doorrooien. Kiepers zijn dan korter op het veld.

De beste methode om je land te sparen is: zorgen dat je weg bent voordat het te nat word en je in gaat sporen. Zorg voor goede drainage en gekilverd land. Kiem late aardappelen voor en zet ze vroeg in de grond. Investeer in een mat met grove steek op de rooier, zorg voor linecontrol en automatische snelheidsregeling in je loslijn. Maak lange dagen als het droog is. Zorg voor voldoende kiepers die groot genoeg zijn om de boel niet op te houden bij de stortbak. Als het droog is draagt de grond beter.
+1
valmet6400power
@PieterA
Een collega van ons heeft 800 meter percelen die doet dan rijdend lossen en gebruikt de bunker zodat hij zelf kan keren en dat de kiepwagen dan later weer ernaast kan rijden. Dat is ook erg efficiënt wat betreft de oogst capaciteit. Die kan geen gang houden in de bunker dus die “moet” wel.

Je laatste verhaal sluit ik me volledig bij aan, als het mooi gaat moet je uren maken. En dan heb je het nog niet altijd in de hand want hoe goed je rooimachine is, als het te nat is dan is het te nat. Maar een perceel wat gekilverd is en de drainage op orde dan heb je in ieder geval je best gedaan en dan is de rest overmacht.
MaxxuM4ever
@valmet6400power nee de winst zou je kunnen zoeken in het feit dat er nu maar 1 iemand de hele dag door kan rijden in de pauzes zodat je toch weer aardig rooi tijd haalt op een dag. Maar momenteel is het nog zoeken naar een mooi perceel. Nog wat moeder knollen en waterschade wat
Vertraagd. Nu op een perceel met stenen bezig dus de axiaal uit maar dan is het weer ouderwets kermis met inschuren.
Hoe doet de 2060 het?
+2
valmet6400power
@MaxxuM4ever
Wij hebben er zo nu en dan ook nog wel een moederknol in zitten maar dat maakt voor onze consumptie minder uit dan bij jullie pootgoed.
2060 doet het ontzettend goed, ik rij 3.5-4 km/u en de N142 is er nog gelukkig mee ook. Loof raak je ook mooi kwijt dat is ook mooi. Aangezien wij op de vorige rooier geen egelband(en) hadden. Maar die verzet heel wat werk. Hebben 80 mm axiaal erin maar dat zie je niet aan de band zeg maar.

Nog 0.5 ha achter het erf en dan beginnen met het grote perceel 😄
+5
zettelmeyer
@valmet6400power tijd voor fotos dus
+3
valmet6400power

(klik om te vergroten)

😂😂
PieterA
@valmet6400power Mooie machine! Ideaal met Valtra. Als je de stoel een kwart slag naar rechts draait hoeft je nek weer een kwartslag minder re draaien.
valmet6400power
@PieterA
Dat scheelt inderdaad een een stuk, en alleen tijdens het (stilstaand) lossen moet je naar het puntje van je bunker kijken. Voor de rest is het kijken naar de camera’s en naar de graafmat 😄
MaxxuM4ever
@valmet6400power zag ik nou gister een blauwe valtra 40 serie voor de kipper?
valmet6400power
@MaxxuM4ever
Klopt, de Case heeft de grond dumper klus gekregen. Dan hoeft die op z’n 13.6 banden het land niet in, met een kiepwagen in de zwaailat 😄
remco rooks
Mooi werk zo voor de Maxxum's 💪🏼

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Case International ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!