Mechanisch aangedreven assen, drukwissel met eigen compressor en een afdeksysteem.Vergeten of er ook een schuifas onder zat. Poe hé.(Type is een gok)

Kaweco radium 50

+4
GerbertXL
Mechanisch aangedreven assen, drukwissel met eigen compressor en een afdeksysteem.
Vergeten of er ook een schuifas onder zat.
Poe hé.
(Type is een gok)
+1
CoenNijenhuis
@GerbertXL als ik door het afdeksysteem heen kijk denk ik Radium 250 te zien.
+1
worteljcb
@CoenNijenhuis Klopt is een Radium 250.
+2
houthandel1056
@GerbertXL kan dat? Schuifas die aangedreven is? Lijkt mij een hele wedstrijd
+2
worteljcb
@houthandel1056 Zit geen schuifas onder, normale aangedreven assen, achterste gestuurd.
+1
houthandel1056
@worteljcb weet ik. Heb er bij gestaan. Vraag is of dat kan? Niet perse bij kaweco
worteljcb
@houthandel1056 Niet kunnen is een groot woord, maar heb het nog nooit gezien. Met een tussenas moet het te maken zijn. Met wielmotoren sowieso.
TurboTurbo
@worteljcb @houthandel1056 Vervaet bouwt (optie) een aangedreven schuifas onder de trikes.
+1
hermanjohndeere
@TurboTurbo maar das hydraulisch en niet mechanisch aangedreven.

Reacties

+1
CoenNijenhuis
Ik stel voor deze foto te verplaatsen van Kaweco radium 50 naar Kaweco Radium 250 (nieuw type)
+1
Kosk123
Ik stel net als @CoenNijenhuis voor deze foto te verplaatsen naar Kaweco Radium 250 (nieuw type)
+1
Hurli356
@Kosk123 en @CoenNijenhuis, dat is 3. Hij staat nu op de lijst bij de admins.
+4
catfan55
Duur bakkie 😅
+2
hermanjohndeere
@catfan55 alleen door die aangedreven assen al 😂
+2
catfan55
@hermanjohndeere ja hier is niks goedkoops aan, zou me verbazen als je dit hebt voor 100.000 euro zo met de aangedreven assen, luchtdruk wissel, compressor, afdekluiken etc etc etc
+1
hermanjohndeere
@catfan55 noop dat gaat je zeker niet lukken voor dat geld. Alleen aangedreven assen ook niet 🫣
+3
DriveJohnDeere
Dan geef je een godvermogen uit aan zo'n kar zet je hem op zulke prutsbandjes 🫣
+6
Andre150
@DriveJohnDeere Dat is de meest gemaakte fout, brede banden met aangedreven assen. Wil voor geen meter.
Deze wagens zie je hier best wel regelmatig. Scheelt je een sleeptrekker en je rijdt zo de bult op of over
+1
DriveJohnDeere
@Andre150 als je nou met banden zorgt dat je de aangedreven assen niet nodig hebt 🤷‍♂️.
+5
Andre150
@DriveJohnDeere Dat gaat je nooit lukken, banden zijn echt niet heilig. Breder trekt alleen maar zwaarder, sta je nog eerder stil.
+1
DriveJohnDeere
@Andre150
Ik kan niet geloven dat je zo'n wagen koopt en er alleen maar in de prut mee gaat rijden. Dan zou er geen afdeksysteem en een schuifas opzitten.
+1
Andre150
@DriveJohnDeere Mee eens hoor, maar luchtdrukwissel zit er niet voor niks op. Loopt er heel mooi achter op grasland dan. Mooie hoge wang, kan nog mooi afplatten
+1
DriveJohnDeere
@Andre150
Drukwissel moet een extra zijn

Zou nooit een drukwissel kopen om smallere banden op je kar te zetten.
+5
worteljcb
@DriveJohnDeere De eigenaar heeft al 2 aangedreven karren. Na vele jaren ervaring blijken deze banden het beste te werken voor hem. Hij heeft hele wisselende omstandigheden en ook verschillende grondsoorten, van zand tot aan klei. Tractie is goed, trekken niet extreem zwaar en met de luchtdrukwissel rijdt je eigenlijk overal door. En zoals gezegd gebruik je zo'n kar niet alleen om te zwemmen, maar probeer je een goede compromis te zoeken voor jaarrond gebruik.
@worteljcb gaat hij naar lamberink in de Lutte?
Bij de kruiyf zeker? Ik was helaas verhinderd anders ok wel even geweest
+1
worteljcb
@johndeere6910forever Wel bij De Kruyf maar niet voor Lamberink
+3
SJB533
Quote Reactie van @DriveJohnDeere:
als je nou met banden zorgt dat je de aangedreven assen niet nodig hebt 🤷‍♂️.

De hoogte in met je wielen dus... Loopvlak moet je in de omtrek hebben, niet in de breedte.
DriveJohnDeere
@SJB533 dat hoef je mij niet uit te leggen 🙈

Maar je breedte is gewoon je eerste en je makkelijkste winst. Op het gebied van bodemdruk.

Nu is dit voor hem de ideale combinatie tussen tractie en bodemdruk.

Nu weet ik ook dat die kar hier in de buurt gewoon geen werk krijgt.

Dezelfde karren rijden hier op 800 banden rond.

En als het nat wordt bellen we een hakselaar op rupsen
+2
SJB533
Quote Reactie van @DriveJohnDeere:
Maar je breedte is gewoon je eerste en je makkelijkste winst. Op het gebied van bodemdruk.

Nee, juist niet. Ik plof liever mijn combinatie op de ploegzool en gewoon doorrijden, dan m nog niet halverwege te parkeren en maar blijven spitten. Smallere banden heb je gewoon meer aan, als het nat is. Nog beter is het, om niet overal zonder nadenken je gewassen te dumpen, maar eerst eens goed te kijken, wat voor bodemtype je hebt.
DriveJohnDeere
@SJB533
Denk dat wij in verschillende situaties denken.

Jij bedoelt waarschijnlijk vooral als het nat is dan zijn smalle banden idd makkelijker omdat je geen sloot graaft.

Ik bedoel meer in een situatie zoals grasrijden. Dan heb ik liever iets bredere banden 🙈
+3
mdoornekamp
@DriveJohnDeere
Quote:
bredere banden

Als je de breedte in gaat moet je ook hoger gaan. Anders klopt de verhouding niet en rolt het nog zwaar. 80 cm breed moet je haast al naar 30.5 inch wielen
+4
deufi
@DriveJohnDeere ook die trekhaak is niet om over te juichen. Daar kan beter een k80 aan.
+2
catfan55
@deufi Waarom is een K80 "beter", ik snap dat het comfortabeler is voor de chauffeur, maar ben wel benieuwd wat er precies beter aan is.
+5
Andre150
@catfan55 Is veel nauwkeuriger met sturen is onze ervaring en daardoor minder slijtage aan banden en scheelt ook nog in dure diesel
+2
catfan55
@Andre150 Wij hebben een paar jaar K80 gehad op alle wagens en zijn nu weer terug op gewoon trek oog & pen. Kost klauwen met geld die K80 platen en voor ons had het geen enkel voordeel behalve iets meer comfort voor de chauffeur.
Nu kan nik niet mee praten over gedwongen sturing, wij hebben hier alles meelopend gestuurd maar vraag me af of de voordelen opwegen tegen de nadelen, puur met oog op het financiële plaatje. Een setje banden op de stuuras is waarschijnlijk goedkoper als een K80 trekker plaat & machine koppeling zou het niet?
+3
Andre150
@catfan55 Nee dat is het zeker niet, veel transport en die michelin banden kost 2500 euro per stuk. iedere 3 a 4 jaar komen er nieuwe onder of ze worden gecoverd als het nog kan. K80 gaat best lang mee, maar dat hangt wel helemaal van de chauffeur af of die een beetje regelmatig smeert
+1
mdoornekamp
@catfan55 ik zie ook nog niet echt een verdien model in die K80 spullen. En ook nog onveilig met zware dumpers. Die borging heeft het zwaar te verduren met leeg kipen
+1
RaHeados
@mdoornekamp bij een kipper knobbel net zo, borging is wel iets zwaarder als ze zwaardere trekker hebt meestal, maar er zit nog verschil in de een of ander met de knobbels. K80 op de opraapwagen is wel een genot en wat luxe 😅.
+1
mdoornekamp
@RaHeados
Quote:
kiper knobbel

Ja klopt. Daarom hebben wij trekbek met dubbele lipt. Knobbel breekt met zware dumper ook wel een af.

Kogel is wel luxe en met wippende enkel as tank is het wel een voordeel
+1
Ares550rz
@mdoornekamp Hebben om die reden hier ook een k80 aan de giertank. En om niet telkens van trekhaak te hoeven wisselen zit er ook een k80 aan de opraapwagen. Daar zat een uitgedraaide cat 2 topstangkogel in gelast dat rijd net zo fijn als de k80.
GerbertXL
@catfan55 Op enkelas spullen is het geweldig, bij tandemassers zal er misschien wat voor te zeggen zijn qua banden maar comfort win je er niet mee vind ik, zolang het geen uitgelubberde ouwe meuk is.
Als ik er tegenaan loop wil ik het nog wel op de opraapwagen maken maar dat is puur om gemak, hoef ik niet steeds de trekhaak om te gooien tussen oprapen en bemesten.
Fast Eddy
@catfan55

Het is niet alleen banden slijtage. Een slecht uitgelijnde wagen kost ook brandstof en bandenslijtage van het trekkende voertuig. Bij een drieasser is dit nog veel meer omdat je daar vaak 2 gestuurde assen op hebt.
Zal de Noord Amerikaanse markt ook iets te maken hebben waarom de K80 zo duur is? Aangezien het meeste op de verzwaarde ondertrekhaak hangt. Passen jullie de trekhaken van de kippers en wagens nog aan? Of is dat het standaard trekoog wat jullie gebruiken?
+1
catfan55
@Fast Eddy wij hebben inmiddels alles weer met oog & pen. Trekkers komen af fabriek met zwaaihaak, machines komen af fabriek met oog. De wagen kant/lepel kost zo’n 1000$, de trekker kant zo’n 5-7000$ afhankelijk van het type. Dat is een hoop geld voor een beetje comfort. In ons geval was dat het enige voordeel.
+1
rommert14
@catfan55 wat een achterlijke bedragen, k80 kost hier aan de trekkerkant zo'n 6/7000 kronen dat is rond de 900 euro
+1
catfan55
@rommert14 dat is wat het hier kost 🤷🏻‍♂️
rommert14
@catfan55 ja kun je ook niet veel aan veranderen, dan snap ik je keuze wel. Hebben hier wel op veel dingen k80, maar een mengwagen, kipper en de strowagens weer niet, dat maakt het wel vervelend soms.
catfan55
@rommert14 Dat was ook onze andere reden. We hebben 100% getrokken implements, en dan zou je alles om moeten bouwen naar k80 want een fortuin kost. Daarom de afgelopen 2 jaar langzaam aan alles weer terug gezet naar gewoon trekoog & pen. Maakt het allemaal een stuk eenvoudiger
rommert14
@catfan55 kun je bij John deere wel de trekhaak zien vanuit de cabine?
catfan55
@rommert14 ja dat is geen probleem
Jeroen 86
@rommert14 hier zijn ze ook zo duur hoor.
Een ondertrekhaak K80 met 2 kker K50 kost rap 2000 euro
+1
Fendttrisixfan
@catfan55 bij fendt is trekker kant met kogel rond de 1200-1500, en gewone trekhaak zit ook rond de 1000, dus scheelt max een 500€
DriveJohnDeere
@Fendttrisixfan bij fendt lan je hem ook zo in de slee schuiven volgens mij.

Bij jd kan dat ook als je een andere slee monteert.

Anders zit je met een hele ondertrekhaak in je maag. Dat is een stukje steviger, maar ook duurder. En het wisselen is minder makkelijk.
Fendttrisixfan
@DriveJohnDeere schuift niet alleen in slee, hangt ook onderaan de achterbrug vast
DriveJohnDeere
@Fendttrisixfan aah kan ook heb er eigenlijk niet zo heel goed naar gekeken 🙈
+1
Fast Eddy
@catfan55

Die standaard trekogen aan de aanhangers zou ik geen vertrouwen in hebben. Lijkt net een ring van een weidesleep. Maar ja zo vind ik persoonlijk wel meer dingen op aanhangergebied voor verbetering vatbaar aan de ander kant van de plas.
+3
catfan55
@Fast Eddy Ik denk dat het iets mee valt. Over alle jaren dat ik hier ben en over al onze machines is er nog nooit een trek oog (af)gebroken, ook nog nooit een pen gebroken, of zelfs een pen los geschoten en een machine verloren van achter de trekker. Denk dat het met de veiligheid wel ruim voldoende zit. Wij hebben geen kleine trekkers en geen kleine karren 😅
+3
Fendt926Driver
Quote Reactie van @catfan55:
maar ben wel benieuwd wat er precies beter aan is.

Kogelkop aan trekhaak en aan besturing scheelt heel veel bandenslijtage met sturen.
Eerst alleen een kogelkop aan besturing rapide en een 30mm pin in een 50mm trekoog.
Besturing afgesteld op vooruit 100% rechtrijden.
Achteruit en de 2 cm speling kwam erbij dan stonden de banden van de rapide al een 10 graden schuin met recht achteruit rijden
Kosk123
@catfan55 stukje behoud van de trekker is ook wel fijn. Met een K80 heb je geen/minder speling tov een normale trekhaak. De klappen die de chauffeur voelt gaan door de hele trekker heen.
+3
bart-spies
@catfan55 Wat ook scheelt is het plaatje bij oom agent, een K-80 mag vaak 4 ton oplegdruk hebben waar een kogel maximaal 3 heeft. nou zal dat niet gelijk opvallen bij een normale controle, maar je weet maar nooit bij een ongeval ofzo....
+1
DriveJohnDeere
@deufi ja dat is nog wel te begrijpen als er meerdere trekkers voor moeten staan.

Voor het comfort is er niet aan te tippen. Dat gebonk wordt je zat.
+2
930triplemaaier
@DriveJohnDeere die banden lopen mooi in het spoor van de trekker en dat scheelt weer trekkracht. Onder moeilijke omstandigheden werkt het je alleen maar tegen als de banden breder zijn dan die van de trekker want dan moet je met de banden onder de silagewagen nog extra grond verplaatsen als het moeilijk gaat. Als je voor een luchtdrukwisselsysteem kiest is het het mooiste als je band kiest met een kleine velg en hoge wang en niet te breed. Daarom heeft de michelin 24R20,5 XS het jaren lang heel goed gedaan zeker in combinatie met een luchtdrukwisselsysteem. Dit is het schoolvoorbeeld van de band die zn loopvlak uit de lengte haalt. Als je de kans hebt kun je ook beter de loopvlak uit de lengte halen omdat je dan minder grond weg hoeft te drukken. Met een brede band moet je meer grond weg drukken en dat kost trekkracht
+1
worteljcb
@930triplemaaier Een brede band verdicht ook dieper in de grond. Mocht je met een 710 band al onder de 1 bar kunnen rijden, dan moet je geen 900 willen hebben. Die 900 plat dan minder af in de lengte, want die haalt het uit de breedte. Altijd zo hoog als mogelijk kiezen en vervolgens is het geheel afhankelijk van het gewicht van de machine welke breedte de beste keuze is.
+1
newholland6640
@worteljcb

Een hoge band gaat juist dieper de grond in
+2
mdoornekamp
@newholland6640
Quote:
een hoge band gaat juist dieper de grond in

Dat klopt niet
+2
newholland6640
@mdoornekamp

Een hoge band doet aan diepere verdichting bedoelde ik. Breed en laag heb je de minste ondergrond verdichting. Wel meer oppervlakte verdichting
+1
worteljcb
@newholland6640 Dat is tegengesteld met wat ik altijd heb geleerd. Ook de bandenproeven die ik heb gezien geven dat niet aan. Hoe breder, hoe diepere verdichting.
+1
DriveJohnDeere
@worteljcb
Is ten alle tijden afhankelijk van de grond.

Maar wat @newholland6640 zegt klopt wel. Is ook meermaals gebleken uit bantentesten hier in de buurt.

Uit dezelfde testen blijkt ook dat een rups veel beter zou zijn voor de bodem.

Nu rij ik alleen met een 5 tons rupskraantje de grond vaster dan met de 6210r van 9 ton. Dat komt gewoon puur door het trillen van de kleine loopwieltjes.

Daarom neem ik alle testen die in een vakblad staan met een korreltje zout 🙈. Sowieso willen die altijd wat promoten, dus heel objectief is het niet.
+2
Caseih856
@DriveJohnDeere

Wat @worteljcb klopt volgens mij wel. Heeft afgelopen jaar volgens mij een test van in de Trekker gestaan. Ik weet niet meer hoe het precies zat, maar volgens mij was het zo dat bij een smallere band de grond onder loopvlak nog zijwaarts/omhoog kon en bij een brede band niet en dus het volledige loopvlak wordt 'verdicht'.

Het is wel tegengesteld dan je zou denken, die test verbaasde mij ook wat.
+1
DriveJohnDeere
@Caseih856
Aah maar nu kom je bij het onderdeel sporen rijden. Daar heb je met mais meer last van dan op grasland.

Als ik het goed begrijp ligt het ongeveer zo?

Ervan uitgaande van droge omstandigheden.

Dan verdichten hogere banden in de ondergrond.

Brede banden verdichten vooral in de toplaag. (Zode)

Het beste blijft een hoge brede vf band op lage druk 🙈

In natte omstandigheden met veel sporen wil je hogere smallere banden die precies in het spoor van de trekker passen.

De hogere banden blijven toch doorrollen en met te brede banden ga je sloten graven.

Dan is je grondsoort nog een dingetje.
Op veen hoef je niet aan te komen met smalle banden. Dan zak je zo door de zode heen.

Maar je hoeft ook niet aan te komen met lage banden. Dat gaat heel zwaar trekken (telkens heuveltje op)

Op klei is de hoogte en de breedte niet echt een issue. Dan wil je gewoon de band die het minste inspoort ( hoog en breed)

Op zand heb ik geen ervaring 🙈
Miss @worteljcb wel?

Toch grappig hoe banden zich anders gedragen met verschillende grondsoorten.
worteljcb
@DriveJohnDeere
Quote:
Dan verdichten hogere banden in de ondergrond.

Brede banden verdichten vooral in de toplaag. (Zode)

Dat klopt dus niet volgens mij. Ik heb het precies andersom geleerd. Hoe breder, hoe dieper. Probeer zoveel mogelijk af te platten in de lengte van de band, dat kan alleen met een relatief hoge band met kleinere velg. Dus bijvoorveeld geen 710/70r42 maar juist een 710/85r38 nemen. Dan kan je veel lengte pakken en die verdicht alleen de toplaag meer. Want je rijdt er immers toch al.

Nadeel van hoge wangen is instabieler. Een 710/60 gaat veel minder gauw dweilen dan een 710/85. Om toch meer lengte te kunnen pakken met grote velg is de IF en VF gekomen. Dus soepelere wang om met grote velg toch lengte te halen. Kijk naar een xeobib, altijd de 60 serie, geen 70 of 85.
+2
worteljcb
@DriveJohnDeere

Mijn redenatie over het afplatten geldt ook alleen op lagere bandenspanning, dus met luchtdrukwissel. Mijn mening blijft: als een 710 al lager kan dan 1 bar bij het gewicht van de machine, dan moet je geen 900 willen hebben. Want dan verdicht je onnodig een breder spoor. Ervan uitgaande dat je ook werkelijk onder die 1 bar gaat dan.

Zie ook deze website:
ppp-agro.nl/actueel/…

Quote:
Citaat van de website uit de link:

Vaak leeft de gedachte dat “bredere” banden al genoeg zijn om de machines goed te kunnen dragen op de bodem. Op zich een juiste redenatie, echter het probleem in de praktijk is dat de spanning in de band vaak niet overeenkomt met de gewenste spanning en dus druk op de bodem. Zolang u het land betreedt met spanning boven de “1 bar”, dan bent u op zich al bezig met het verdichten van de bodem. Brede banden met een te hoge spanning realiseren echter een grotere bodemverdichting dan smallere banden die evenveel gewicht kunnen dragen. Zeker smalle banden die veel hoger zijn en over een grote luchtkamer (ruimte tussen bodem en velg) beschikken. Hoe hoger een band is, des te langer wordt deze als de spanning lager wordt. Een brede en lage band kan maar beperkt afplatten waardoor de afdruk op de bodem weinig langer wordt als de spanning daalt.
+2
Rokus
@worteljcb ben benieuwd hoelang wij welkom zijn bij onze klanten als we met de onze sleepslang combinatie's op 710's gaan rijden! En zeker in het voorjaar als het allemaal maar net aan droog is in het land!
RaHeados
@Rokus als de hele combi ook de helft weegt is een ietsje smalle band niet t probleem 😅
+2
Rokus
@RaHeados dus smaller en een keer extra op neer, nog keer extra draaien op het kop eind. Zie nog weinig voordelen
+1
RaHeados
@Rokus
-OhVbvH mooie combi van een mede TF-er dacht ik 😁
+2
Rokus
@RaHeados beetje appels met peren vergelijken boer tegenover loonwerker! Vind maar iemand die het leuk vind weken achter elkaar op deze combi te gaan rijden. En nog veel langere dagen moet gaan maken om het zelfde werk voor elkaar te krijgen, aangezien er geen volk is voor een extra set!
+1
rommert14
@Rokus ja er is meer te doen dan één klant in een heel voorjaar 😅
DriveJohnDeere
@RaHeados

In de theorie van @worteljcb zou je zelfs minder insporen met een smallere band.
+1
Wilbertvddool
@Rokus dan is het gouw over inderdaad bij ons zien sommige klanten ook de bemester met 1050 banden liever komen dan de ander met 900 banden
worteljcb
@Rokus Onder natte omstandigheden is zoveel mogelijk oppervlak onder de trekker altijd het beste. Dan blijf je het langste bovenop.

Onder normale omstandigheden hangt het geheel af van het gewicht van de machine. Een 900 band mag ook meer dragen dan een 710 en kan dus met hetzelfde gewicht op een lagere spanning. Met sleepslangen kom je met een 900 band al tegen de grens qua draagvermogen meestal. Dan is smaller geen optie. Ik bedoel alleen aan te geven dat als het gewicht meevalt en een 710 dat prima kan op zo'n 0,8 bar, dat ik dan liever 710 in het land had dan 900 op 0,8 bar.
+1
Rokus
@worteljcb jah dat begrijp ik, daarom vind ik die verhaaltjes over bodemdruk altijd beetje makkelijk. Dat is vrijwel altijd onder de beste omstandigheden.
+1
DriveJohnDeere
@Rokus meeste wordt gemeten in een zandbak vol met sensoren.

alleen de praktijk is toch altijd anders.

iedereen doet toch wel waar hij zich het beste bij voelt 🙈
+2
worteljcb
@Rokus Dat klopt inderdaad. Maar als ik dan wel eens boeren zie zwemmen op dubbellucht en gewoon alles op 1,8 bar, dan valt er nog veel te leren voor sommigen.
+1
RaHeados
@worteljcb beter met dubbele lucht als zonder ! Scheelt al iets 🙈
+1
Ares550rz
@worteljcb Vind de juiste spanning met dubbellucht wel lastig te bepalen. Trekker heeft 650/65R38 staan jaarrond op 1,4 dubbellucht is 340/85R48 staan op 1,2. Hangt een 9,5m3 mesttank achter.
+1
mdoornekamp
@Ares550rz met smalle dubbellucht zit je altijd met verschillende grootte van luchtkamers. De cultuur band veert veel minder in dan de 650. Jouw dubbellucht is ook nog vrij groot tov de 650. Ik heb ook dezelfde combinatie banden onder de jd 6630.
DriveJohnDeere
@worteljcb

Jouw punt klopt dat je liever een 710 band op ke juiste druk hebt dan een stugge 900 band op te hoge druk.

Maar hier rijden we met 900 60 r26.5vf op 0.8 bar. De trekker (800 70 r38 vf) staat ook op 0.8

Onder de tank passen geen hogere banden. Onder de trekker past ook niks hogers.

Maar volgens jouw redenatie zou ik dan de trekker beter op 650 85 r38 zetten en dan op 1 bar rijden??

In feite hebben we dat al 2 identieke trekkers. Beide drukwissel. Beide vf banden.

De ene 710 de andere 800. Zelfde bandenspanning 0.8 bar.

Kan met zekerheid zeggen dat degene met 800 banden op alle fronten beter scoort.

Meer tractie
Lengte van het loopvlak is ongeveer hetzelfde.
En een Breder loopvlak

Ik zie het ieder jaar terug. De trekker op 710 banden maakt gewoon meer sporen dan diegene met 800 banden. Daar heb ik geen gesponsord onderzoek uit een vakblad voor nodig.
DriveJohnDeere
@930triplemaaier
Merk wel dat jullie op andere grond zitten dan wij 🙈.

Hier proberen we onder de opraapwagen en onder de giertank zo hoog en zo breed mogelijke vf banden in combinatie met een drukwissel te doen.

Nu rijden wij nooit mais in de plurrie dus daarom is dat voor ons geen issue. Dus daarom hebben wij gekozen voor bredere vf banden. Hiermee wordt de band niet lager.

Giertank heeft er 900 60 r32 onder liggen. De banden kunnen gewoon niet hoger.

In t voorjaar zijn wij altijd de eerste die rijden ondanks onze 20m3 tank.

T gebeurt zelfs regelmatig dat de buurman met een 10m3 tank vastzit op het perceel naast ons. Stugge 1050 banden op 2 bar werkt toch minder mooi.

Puur in natte condities kan ik begrijpen dat een smalle band veel makkelijker werkt. Alleen werken wij daar nooit in.
+1
Fast Eddy
@DriveJohnDeere

Wat jij zegt over de brede banden klopt.
Maar als het kurkdroog is maakt het niet uit wat er rijd.
Met modder is het zo hoe breder de band hoe meer je aan de kant moet drukken. Enkellucht, kooiwielen of dubbellucht met tussenafstand gaan maar door in de modder.
DriveJohnDeere
@Fast Eddy
Klopt alleen zitten wij nooit in de modder.

En hier (op klei) zie ik geen aangedreven wagens. je gaat glijden dis tractie is niet zozeer het probleem.

Als je het met normale karren niet redt is veel en dan ook echt veelste nat. Dan komen er gelijk rupsdumpers.

Neem aan dat deze wagens op zand rijden?
Fast Eddy
@DriveJohnDeere

Zand is niet te vergelijken met klei.
RiK H
@DriveJohnDeere die wagens komen ook wel op de klei te rijden.
+3
rubencasecs
Vraag me af wat het verdienmodel is met zulke dure wagens, kost denk minstens het dubbele als een gewone simpele kar, maar je uurtarief kun je niet dubbelen denk ik.
+4
Ruben-Wind
@rubencasecs minder vast zitten, geen touw nodig, niet hoeven wachten op sleeptrekker, meer klanten. Meeste maïs in Nederland wordt per ha gehakseld denk ik? Als dan het hele treintje stil staat kost ook de ondernemer ook veel geld.
+4
worteljcb
@Ruben-Wind En met een lichtere trekker toch bovenop de kuil lossen.
+3
Valtra man
@rubencasecs tis ook een stukje professionaliteit naar je klant toe. Als jouw wagens alles hebben om door te gaan en niet vastzitten dan lever je in mijn ogen betere service. Dat zal zich automatisch wel vertalen in extra opdrachten
+2
worteljcb
@Valtra man Vergis je er ook niet in wat het scheelt aan structuurschade voor een klant. Deze trekt eenmalig een spoor. Een normale kar met 2 of zelfs meer slippende trekkers maakt altijd meer schade.
+1
rubencasecs
@Valtra man 1x in de 5 jaar als het nat is ja, voor de rest van het jaar rijdt je met een te zware wagen met te smalle banden waar niemand extra voor wil betalen🤷🏼
+2
Andre150
@rubencasecs je rijdt er ook zo mee de bult over of terug erop. Deze karren zijn hun geld gewoon waard. Hier in de regio doe je zonder aandrijving niet meer mee
Valtra man
@rubencasecs over die 1 op 5 begin ik te twijfelen eerlijk gezegd.. maar die 4 jaar die volgen op dat 5de natte jaar heb je vast klanten bij omdat jij iets kon die een ander niet kon. Als dat dan aan dezelfde prijs is(?), spreid je tenminste je vaste kosten over meer ha’s.
DriveJohnDeere
@Valtra man
Werkte het maar zo met veeboeren 🫣
Valtra man
@DriveJohnDeere hoe bedoel je?
+1
DANOONTJE POWERR
En de kipper die @wart er heeft neergezet vermoed ik.
+1
GerbertXL
@DANOONTJE POWERR nee, dat is een carrier. Die andere stond er ook en heb ik wel een foto van geknipt want het was een strakke combi.
2850Johndeere6R
Mooie karren die radiums. 👌🏽
worteljcb
@DriveJohnDeere

Quote:
Kan met zekerheid zeggen dat degene met 800 banden op alle fronten beter scoort.

Als dat je ervaring is op jouw bedrijf dan moet je dat zeker niet veranderen 😉

Bij ons thuis maakte de 11 kuub tank op 1050 banden zichtbaar meer schade dan de 18 kuub tandemtank op 750 banden. Het ging tegen het gevoel in en pa wilde er niks van weten eerst. Maar die grotere tank maakte veel minder sporen, hergroei van gras ook beter. Als we met balen halen nog sporen reden, reed die tank er zo over.
DriveJohnDeere
@worteljcb

aah dat verklaart een hoop.

oude tank was een enkelasser?
stugge 1050 band op 1,5 bar?

bandendruk doet veel meer dan dat je in eerste instantie zou verwachten.

buurman rijdt met een schuitemaker robusta 11 m3 met 2x een 1050 band op 1,5 bar.
en in het voorjaar rijden wij toch minder sporen ondanks dat onze tank bijna 2x zo groot is.

soepele hoge en brede banden op de juiste druk. is naar mijn mening het beste (op onze grond dan)
worteljcb
@DriveJohnDeere Precies dat, Robusta 11 kuub. Michelin 1050 eronder op 2,5 bar.
1,5 kun je vergeten met transport, want dan heb je elk jaar nieuwe nodig.

Die tandemas stond op 2,2 bar, reden ook zelf transport naar land toe. Als we volle dag aanvoer hadden, dan lieten we er nog een bijna een bar uitlopen.
DriveJohnDeere
@worteljcb de nieuwe tank op 750 vf?? banden staat op 2,2 bar?

geen drukwissel?

hier doen we 0,8 in het land en 2,2 op de weg.
banden zijn in 2 minuten van 0,8 naar 2,2.
scheelt aanzienlijk in rijcomfort en in rijsporen.
alleen opletten dat je je banden niet naar de tering rijdt 🙈
gaat hier al 5 jaar goed dus heb er niet zoveel zorgen over.
worteljcb
@DriveJohnDeere VF 750 r30.5 inderdaad

Nee helaas geen drukwissel. Had ik graag gehad destijds maar soms moet je genoegen nemen met dingen 😉 Die banden en de grotere inhoud was al een hele vooruit gang. Trekker maakte voorheen zeker de helft uren meer met bemesten.
DriveJohnDeere
@worteljcb
haha kan ik me voorstellen

hier van een 14m3 op 800 banden naar een 20 m3 op 900 banden gegaan

banden zijn een slagje breder en 2 slaagjes hoger.
banden staan nu op de juiste druk.

wegcomfort is zoveel beter nu.
alleen in het land trekt het zwaarder 🙈

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Kaweco radium 50 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!