Foto van een Fendt 612. Afgelopen zaterdag aan de motor begonnen, de koppakking van de 6e cilinder lekte wat compressie na 3 jaar met ruim het dubbele vermogen van een standaard 612 trekkertrek te rij

Fendt 612

+7
unipower
Foto van een Fendt 612. Afgelopen zaterdag aan de motor begonnen, de koppakking van de 6e cilinder lekte wat compressie na 3 jaar met ruim het dubbele vermogen van een standaard 612 trekkertrek te rijden. Nu maar wat modificeren en hopen dat het weer een hele tijd heel blijft 😄
Fendttrisixfan
@unipower je had nog geen ringen in de kop?
+1
unipower
@Fendttrisixfan Nee zat nog een originele koppakking tussen, dus dat gaat ook nog best lang goed 😜
+1
Fendttrisixfan
@unipower maar jij hebt ook nog originele turbo zeker? Scheelt ook wel 1 bar 🙈
unipower
@Fendttrisixfan mijne doet maximaal 3 bar met de originele turbo inderdaad 😉 Gaat nu al 2 jaar goed en zit nog niks meer speling op dan toen die nieuw was.

Reacties

+2
Nathan-D
Mooie trekker en een nette werkplaats heb je.
+1
unipower
@Nathan-D Is niet mijn eigen werkplaats helaas 😅
p-vermetten
De cylinderbussen wat verzakt in het blok zeker. Liever 0.1mm uberstehmaß dan de voorgeschreven marge tot 0.03
unipower
@p-vermetten Bus hoogte moet ik nog even opmeten, maar ik verwacht dat dit nog in orde is. Koppakking is door te hoge belasting gewoon naar buiten geduwd 😉
p-vermetten
De oplegrand kan ook slecht zijn geworden

(klik om te vergroten)

De onderkant van de oplegrand goed beoordelen als ze zo zijn is het niet goed en vaak ook niet de oplegrand in het blok

(klik om te vergroten)

tone29
@p-vermetten losse vulshims onder de rand van de bus leggen heb jij daar ervaring mee?
Fendttrisixfan
Quote Reactie van @tone29:
losse vulshims

Niet aan beginnen 🙈
fendt815
@Fendttrisixfan Slechte ervaringen? Gaat hier in de 500 al heel lang hoed.
+2
Fendttrisixfan
@fendt815 lijkt mij nog altijd het beste om bussen met hogere rand te nemen, hoe meer losse stukken je ertussen steekt hoe meer alles op elkaar kan inlopen
deJong
@Fendttrisixfan losse stukken in een motor lijken mij ook niet super😅
unipower
@Fendttrisixfan Inderdaad, mocht het nodig zijn gewoon het blok laten bewerken voor overmaat bussen. Dan is het weer in orde
tone29
@Fendttrisixfan nee inderdaad dat ging hier ook mis
+1
p-vermetten
@tone29 We hebben inderdaad nogal wat bussen hoger gelegde met shims van diesselservice emmeloord. De af fabriek 0,1mm hogere bus is meestal niet voldoende en dan was het alternatief 0.25 shim met een standaard bus. De 500 serie heeft meer last van verzakte bussen doordat de roternde pomp veel sneller de brandstof inspuit en hierdoor de bus meer werkt tijdens de ontbranding.
tone29
@p-vermetten maar waarom losse shim dan? Je kunt er toch gewoon een bus in steken met een verhoogde kraag?? Is dat gemakzucht? Of het goedkoop inkopen van een hele partij bussen en deze met goedkope vulshims aan de maat leggen?
Fendttrisixfan
@p-vermetten dacht dat er 2 overmaten van bussen bestaan, 0,5mm en 1mm hogere kraag
Hielke_Deere
Dieselservice Emmeloord kan zo op locatie overmaatse bussen plaatsen en blom frezen
+2
unipower
@Hielke_Deere @tone29 Daarvoor zullen we maar een andere firma bellen als dat nodig is 😅
tone29
@unipower dat lijkt mij ook beter!
Hielke_Deere
@unipower oh slechte ervaring? Wie bel je dan als ik vragen mag? En @tone29
tone29
@Hielke_Deere ja hele slechte ervaring mee helaas. Het heeft mij een onderblok gekost destijds
unipower
@Hielke_Deere Bussen kun je op meerdere plekken bestellen, is tenslotte gewoon van het merk Kolbenschmitt. Die hebben 0,2 overmaat en 0,55 overmaat. Wij laten het blok altijd bewerken door Den Engelsen uit Eindhoven 😉
caseboy
@unipower den engelsen, de man dealer?
+1
unipower
@caseboy Ja klopt, die hebben een apparaat om het blok te bewerken. De overmaat bussen zorgen we zelf voor 😉
Fendttrisixfan
@unipower Waar halen jullie overmaat bussen? Hier brengt het revisiebedrijf ze mee, toestel om zittingen te frezen kan je trouwens op kramp ook wel krijgen dacht ik. Maar is niet goedkoop 🙈
p-vermetten
20 jaar geleden hadden we alleen overmaat via fendt inderdaad 0.05 en 0.1 nu zijn er meerdere te koop en inderdaad kolbenschmidt is een goed alternatief. Met een shim van bv 0.5 komt ook de bovenste o-ring in de knel maar het alternatief was blok vlakken n de zuigers inkorten. Ook niet ideaal.
Fendttrisixfan
@p-vermetten waarom zou het bij 0,5 problemen geven met O ring? O ring zit toch net onder de kraag

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 612 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!