Nou weet ik wel, dat de motor een beetje gaar is, maar oh wat wou hij slecht pakken. Vlamstart deed het ook niet, dus vandaag even het dashboard eraf gelepeld. Draadje op het contactslot van 3 naar 4

David Brown 995

+8
SJB533
Nou weet ik wel, dat de motor een beetje gaar is, maar oh wat wou hij slecht pakken. Vlamstart deed het ook niet, dus vandaag even het dashboard eraf gelepeld. Draadje op het contactslot van 3 naar 4 en de vlamstart op 3 aangesloten. Resultaat: de sleutel moet weer zover doorgedraaid worden, zoals het was en ik kan de ingaande lucht weer voorverwarmen en de trekker start weer.

Natijd maar even een stukje gereden.
+3
SJB533
En de vlamstart ook maar even achter een zekering geplaatst.

(klik om te vergroten)

Bedrading moet uiteraard tzt nog even netjes wegwerken
+4
Gerrit GBo
@SJB533 zijn mooie handige trekkers! Knap hoe jij je red met bedrading, dat is voor mij altijd abracadabra
SJB533
@Gerrit GBo
Scheelt dat ik een complete kabelboom heb. Hoef daarom zelf al niet uit te zoeken, welke kabels ik moet pakken en met elkaar moet doorverbinden voor welke functie. Enige wat ik nu moet uitzoeken, is welke set aders waarbij horen, maar daarvoor heb ik een schema met tekst en kleur. Op zich heel makkelijk dus

En mbt het 'verkeerd' aangesloten adertje op het contactslot: het kan wel op die manier, maar zo was het niet bedacht. de kabelschoen op de kabelboom was ook een smalle, ipv de brede op het contact. En inderdaad: op de kabel van de vlamstart (zat er niet bij) zit een brede kabelschoen. 1+1=3 in dit geval.
+2
Gerrit GBo
@SJB533 blijf het knap vinden 😉 wel hartstikke leuk werk om het zo beetje voor beetje elektrisch werkend te krijgen
+1
wim-same
@SJB533 Ha ha, effe een rondje door het Dwinelderveld ?
+1
SJB533
@wim-same
Dit was dichterbij z'n onderkomen. Wil m de openbare weg nog niet te veel op hebben. Volgende deelproject heet verlichting. Daar is op dit moment nog niets van aangesloten.
Towaberg
@SJB533 miskoop? Of toch tevreden?
+1
SJB533
@Towaberg
Miskoop wil ik niet zeggen, maar we willen uiteraard allemaal een perfecte trekker, voor heel weinig. De trekker is dit jaar 48 jaar oud, volgens het kenteken. Heeft al enkele jaren geen onderhoud gehad, nog geen straal vet, volgens mij. Dus dat er wat mankeert is in beide gevallen wel logisch.
  • Dat hij elektrisch niet helemaal op orde was, was mij bekend. Accu was kapot, lampen misten.
    Ik had inderdaad gehoopt, dat het bij minder gebleven was, maar goed, tis niet anders. Spul is inmiddels ook al weer 48 jaar oud. Dus dat de kabels niet meer lekker zijn, mag je verwachten
  • Dat de motor, minder goed start, was niet mijn hoop, maar hij heeft geen schuld. Had echter wel gehoopt, dat hij veel beter zou werken, met nieuwe olie en filters.
  • Hef is ook nog niet naar wens. Hij zou sneller moeten zakken. Reduceerventiel helemaal open, maar zakt tergend langzaam. Heb wel het idee, dat het inmiddels beter is, nadat er nieuwe olie op is gekomen en hij vet heeft gekregen.

En uiteraard zit er werk aan, om m aan te passen naar mijn eigen wensen. Ik kwam er al achter, dat de hydrauliek tegen de stoel zit te hengsten, en vandaag zag ik onder de montageplaat ook nog een vetnippel zitten, die niet bereikbaar blijkt🤦‍♂️Nu wilde ik dat ook al aanpassen, dus ik heb een extra stimuland
+2
Towaberg
@SJB533uitgebreid antwoord op een korte vraag, mooi geformuleerd Sjoerd. Slecht starten wil niet altijd zeggen dat de motor slecht is. Ik heb al slechte starters gehad, die nog heel goed waren. En ook goede starters, die dood versleten waren!
Alleen doorgedreven testen brengen zekerheid 😉
+2
SJB533
@Towaberg
DB staat er niet bekend om, slecht te starten, net als een Perkins... Waar het in zit weet ik niet, maar zal vanzelf wel wijzer worden. Eerst het elektrisch systeem klaar maken, kan het stuurhuis ook weer vast. Wil m eerst eens aan het werk hebben. Kijken, of mij dat nog gaat helpen.
+1
MaartenMandemaker
@SJB533 Onze 880 is ook geen vlotte starter als het wat kouder word. Motortje is verder prima, maar slaat niet vlot aan als de temperatuur wat zakt. Een Perkins A3.152 en BMC diesels zijn super starters in de kou.
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @SJB533:
Dat de motor, minder goed start,

Misschien een keer kleppen stellen...
Kon ook wel al 2 jaar geleden geweest zijn dat dat is gebeurd
+2
Towaberg
@Fendt926Driver 2 jaar, kan ook 20 jaar zijn Huub! Vroeger was kleppen stellen regulier onderhoud, wordt vandaag al eens over het hoofd gezien!
+1
SJB533
@Fendt926Driver
Hebben we thuis 1 keer gedaan. Toevallig omdat mijn neef er was. Anders hadden we dat bij de 745 en 533 niet gedaan. Zal de gegevens eens opzoeken. misschien geen overbodige luxe inderdaad....
+1
HeitecNL
@SJB533 Jammer dat ‘ie een beetje tegen valt. Het klopt wat je zegt, we willen allemaal een trekker die af is voor weinig geld.
Motor gaat in mijn optiek zelden beter lopen door verse olie en filters, is natuurlijk goed om te doen, maar ze gaan er doorgaans niet beter door starten. Kleppen stellen is idd iets wat je eenvoudig kan doen, maar ook daar heb ik zelf nooit grote winsten mee behaald in het verleden. Komt toch vaak neer op opboren, honen, zuigers, lagers, etc. om m echt goed te krijgen. Begin maar eens met een keer compressie meten, dan weet je waar je staat en je vanaf daar een plan maken.
Elektra is altijd een dingetje geweest bij DB. Gewoon rustig stuk voor stuk oplossen zoals je nu doet.
Storingen in de herinrichting komen vaak eerder door te weinig dan te veel gebruik. Een dagje met een ronde balenklem in de zomer zou al eens heel veel op kunnen lossen.
SJB533
@HeitecNL
Klein beetje maar. Hij zag er optisch al niet perfect meer uit, en een klein beetje achtergrondverhaal was voor mij al aanleiding, om te geloven, dat hij 'intern' ook niet in perfecte staat is.
Mijn idee is daarbij, dat de rommel, die her en der nog in het blok zit, een keer weg moet. Ik ben echter ook stellig in de overtuiging, dat dit jaar de trekker nog eens een openhartoperatie moet ondergaan. Wil m sowieso nog even goed afspuiten, blok is me een eindje vet, niet normaal, en dan eens aan het werk zetten. Kun je ook direct andere problemen ontdekken.

1000 rpm was ook een standaard, of niet? We hadden het idee, dat die er niet op zit, en dat er, op de trekhaakrail, een blokkering gelast zit, maar ik vermoed nu, dat een vorige eigenaar daar een andere bedoeling mee had. Meer om borgingen op te hangen. (Dat moet dus anders)
MaartenMandemaker
@SJB533 Keuzehendel naar beneden is 540 dacht ik, en naar boven is 1000 tmp. Of net andersom, tis al even geleden dat ik met onze 880 gereden heb
SJB533
@MaartenMandemaker
540 is naar voren, 1000 naar achteren. Klopt dus 😉 Maar ik heb naar achteren een uitsteeksel in de weg zitten.

Reacties

+1
a3vandiejen
Rustig verder kijken en af en toe wat aanpakken Sjoerd.
Heb eens met een DB gereden maar wat moet je in het begin je aandacht bij het schakelen houden van rechts naar links.😅👍
Maar dat herkenbare geluid van de David is prachtig.
SJB533
Quote Reactie van @a3vandiejen:
Maar dat herkenbare geluid van de David is prachtig.

Hij loopt zo lekker zuiver en heeft inderdaad een herkenbaar geluid.

Ik moet nog steeds even nadenken, welke versnelling waar zit. Kwestie van gewenning, leer t vanzelf wel. Gelukkig heb ik een sticker op het dash.
+1
a3vandiejen
@SJB533 Ja klopt hoor, versnellingen word straks gewenning.
+1
valmet6400power
De hef van onze 1394 zakt ook ontzettend langzaam als er geen gewicht in hangt Sjoerd. Mocht dat je gerust stellen. Met aankoppelen gaan we vaak even op de hef staan, of je doet de hef alvast naar beneden als je “onderweg” bent naar het werktuig. Nu gebruiken we de hef alleen voor/tijdens het slangen leggen tijdens het haspelen en de haspel verrijden naar een volgende spuitpad.

Starten is ook licht problematisch, zou ook kunnen komen doordat de kleppen eens gesteld moet worden. Maar onder de 10 graden heeft hij weinig zin tov de Finse kanonnen die in de schuur staan.
SJB533
Quote Reactie van @valmet6400power:
Mocht dat je gerust stellen. Met aankoppelen gaan we vaak even op de hef staan, of je doet de hef alvast naar beneden als je “onderweg” bent naar het werktuig.

Dan is hij nog snel 😁
+2
valmet6400power
@SJB533
Dat weer niet, 25 km/u wind mee bergaf 😛
Nee wij zijn niet anders gewend eigenlijk, je leert ook wel omgaan met de gebreken van je eigen trekker(s).
SJB533
@valmet6400power
Die van mij zal nu wel weer op t laagste punt hangen, maar toen ik gisteren wegging nog niet. Eerste deel zag ik m traag zakken, tot een bepaald punt, toen zag ik m niet meer zakken. Dan zakt hij nog wel, maar zo traag, dat het niet opvalt.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de David Brown 995 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!