We zijn met wat jongeren aan het werk om deze Deutz weer nieuw leven in te blazen. Het lassen en spuiten is al gelukt. Nu de motor nog.

Project 4506

+4
BasPluim
We zijn met wat jongeren aan het werk om deze Deutz weer nieuw leven in te blazen. Het lassen en spuiten is al gelukt. Nu de motor nog.
+2
Fendt926Driver
@BasPluim mooi met een paar man samen om te doen. Wat zou er met de motor aan de hand kunnen zijn.
Is het jou trekker en de rest helpt jou??

Reacties

+4
BasPluim
Hoi,
Trekker is van de boer zelf hier. Wij helpen hem hier op terrein samen met de jongeren de we zorg geven. Dit is een van de doe en leer projecten voor de jongens. En het zou tof zijn als de trekker weer gebruikt kan worden. Ik ben zelf autotechnische onderlegt. Ik weet weinig van diesels. Wij vermoeden dat de dieselpomp vast heeft gezeten tijdens het op hol slaan. Hopelijk is er niet nog meer daardoor defect geraakt.
+2
Rondeutz06
@BasPluim prachtig initiatief 👍succes
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @BasPluim:
Wij vermoeden dat de dieselpomp vast heeft gezeten tijdens het op hol slaan. Hopelijk is er niet nog meer daardoor defect geraakt.

Op hol slaan van de motor heeft eigenlijk niet met de dieselpomp te maken.
De motor gaat op zijn eigen motorolie (vaak met diesel vermengd door lekkende dieselpompen) lopen en zuigt het carter leeg.
En stopt door het gebrek aan brandstof en het gebrek aan olie voor de smering.

Maar gewoon aan beginnen soms kan het heel wat hebben dat na afkoelen en nieuwe olie erop het motortje gewoon weer snort.
Zit er nog motorolie aan de peilstok??
+6
RBV
@Fendt926Driver Op hol slaan zou wel kunnen, als de trekker lang genoeg stil staat buiten zonder genoeg olie in de brandstofpomp dan wil het wel gebeuren dat de regelstang vast gaat zitten door roest.
Hier thuis ook een paar keer beleefd, je schrikt je dood elke keer 😅
Met een beetje geluk kun je met wd40, schroevendraaier en een hamer voorzichtig weer loskrijgen
Brandstofpompen staan automatisch in de vol gas stand als de motor uit is.
tijdens het starten regelt de pomp zichzelf af dat die stationair aanslaat.
Is ook makkelijk te controleren, zijplaatje met 2 boutjes van de pomp los schroeven en dan kun je de regelstang zien.
Áls dat niet het geval is dan is het inderdaad wat je zegt dat die zn eigen olie opstookt, dan krijg je ze ook vaak moeilijk uit
+3
Fendt926Driver
@RBV mooie uitleg.
Die kende ik nog niet.
Misschien heeft foto plaatser er wat aan.
Ik zou het mooi vinden dat hij met de clienten van de zorgboerderij het trekkertje weer aan het lopen zou kunnen krijgen
+2
Corne S
@Fendt926Driver
Hier ook weleens een kapotte dieselpomp zelf uit elkaar gehad, aangezien de reparateur niet meer in die pompen deed. 1 afstandsbusje aan de verkeerde kant van het gashendel gemonteerd in de pomp, de trekker ging er mooi van tussen. Gelukkig was pa snel genoeg om z'n strot dicht te knijpen 😅
+2
gerhardleusink
@RBV
Als aanvulling:
Het klopt inderdaad dat de regelstang van de Bosch pompen vast gaat zitten bij lange stilstand. Inderdaad met wd40 en schroevendraaier tussen de elementen achter het deksel kun je ze weer gangbaar krijgen. Soms zit het echter zo vast dan kun je ook op de kop van de pomp (tandwielzijde/pompopname op distributie) het buisje wat de regelstang afdekt daar zit een stelschroef m6 op de kop van de regeltante voor afstelling pomp. Maat goed opmeten met schuifmaat datie niet verloopt dan kun je daar een paar grote carrosserie schijven opmaken met een contramoer en met een bandenlepel/grote schroevendraaier daar de regelstang heen en weer proberen te bewegen. Op deze wijze heb ik al menig vastzittende pomp weer gangbaar krijgen.
Wellicht overbodig maar wellicht heeft iemand hier ooit nog iets aan.
RBV
@gerhardleusink dat is ook wel een goed idee idd op de distributie zijde met de banden lepel.
Ik heb ook wel een de achterkant er afgehaald, moet je wel om het veertje denken.
Ik heb 1 keer gehad dat zelfs de gewichten waren vast geroest 😱
Voor de foto plaatser hoop ik dat het iets simpels is
+2
mbvaltra
@BasPluim


Hier in dit filmpje zit ook een brandstofpomp vast, wellicht heb je hier iets aan
+2
Fendt926Driver
@BasPluim met zoveel goede adviezen op tf.
En altijd de mogelijkheid om dingen na te vragen kan het haast niet meer mis gaan.
1 tip nog.
Zorg voor het starten dat jij of iemand anders bij de stopknop is en die ook direct bedienen kan.
Eerste keer starten zou ik zowizo met stopknop uitgetrokken doen.
Dan kun je bij een verkeerd geluid direct stoppen met starten.
En is de motor niet al een 60 keer rondgegaan met eventuele schade van dien.
Succes.
En hou ons op de hoogte....
Corne S
@Fendt926Driver
Goede tip. Verder zou ik nog zorgen dat je de inlaat nog dicht kunt houden, mocht de stopknop niet werken.
+3
bob de bouwer
Prachtig mooi initiatief, leer je altijd weer van.
Trekker ziet er verder weer mooi uit.
Succes
+3
Kramer U800
@BasPluim Dat zijn mooie projecten, zeker stimuleren! Hopelijk is er met het op hol slaan van de motor niks anders kapot gegaan, ben benieuwd hoe de motor uiteindelijk stil is gelegd, nagenoeg altijd zijn het de drijfstangen die het zwakst zijn, de enigste optie om zo'n motor echt uit te krijgen is de brandstoftoevoer stoppen, je kan een diesel namelijk niet laten stikken. Vaak is het de regelstang van de brandstofpomp die vast zit, vaak een kleinigheidje. Op hun eigen motorolie lopen doen deze motoren niet zo snel hoor, het is degelijke kwaliteit, er zit ook geen turbo op die kapot kan. Onderdelen zijn goed verkrijgbaar. Hier onder een filmpje, dan kan je goed zien hoe zo'n brandstofpomp van binnen eruit ziet en hoe ligt de regelstang moet bewegen. Veel succes met de reparatie!

Brandstofpomp van binnen

Oliewissel plegen bij de BOSCH lijnpomp
-VjW6R

Kan je een dieselmotor uit krijgen door verstikking?
-RstXB-c
+2
gerhardleusink
@Kramer U800
Officiële Bosch film voor de pompen
-YjdGyxplKk
Kramer U800
@gerhardleusink Ja dat is eigenlijk een nog mooier filmpje
Fast Eddy
@Kramer U800

Als je de brandstoftoevoer stopt of zorgt dat er geen zuurstof meer in de motor komt gaat elke motor uit. Dat is het basisprincipe van de brand-driehoek.
Bij een stationair draaiende motor is een shot met een CO² blusser genoeg om een motor uit te krijgen zonder nevenschade. Bij een op hol geslagen motor zal je iets meer moeten gebruiken.
+2
Kramer U800
@Fast Eddy Als je luchtinlaat dicht maakt creëer je een vacuüm, dus de je kan zien op het filmpje dat hij gewoon lucht trekt langs de kleinste openingen die er nog wel zijn, zoals langs de zuigers. CO² blusser lijkt mij daarin tegen een betere oplossing omdat je het verbrandingsproces verstoord, dus hij krijgt geen lucht meer. Ik heb het gelukkig nog nooit hoeven te gebruiken!
+1
Fast Eddy
@Kramer U800

Quote:
Als je luchtinlaat dicht maakt creëer je een vacuüm

Dat is zeer goed te zien op het filmpje. Mooi voorbeeld.
Towaberg
Mooi project, succes ermee 👍

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D4506 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!